Projekti: BMW 325 iX Autosuunnistukseen
Moderators: Moderaattori, Moderaattorit
Näkeekö tietä tuon valopatterin yli? Näyttää aika korkealta.
Miten vetoakseleiden pituus riittää noin paljon korotetulle alustalle? Entä nivelien linja, murtaako paljonkin? Ainakin takavetoisen bimerin sisänivelessä aika rajallinen "pituusjousto", jos nivel paljon kulmassa.
Mikä rajoittaa ulosjoustoa? Iskariko? Vaiko jo nivelet?
Miten vetoakseleiden pituus riittää noin paljon korotetulle alustalle? Entä nivelien linja, murtaako paljonkin? Ainakin takavetoisen bimerin sisänivelessä aika rajallinen "pituusjousto", jos nivel paljon kulmassa.
Mikä rajoittaa ulosjoustoa? Iskariko? Vaiko jo nivelet?
Valopatteria madalletaan tuosta hieman, ehkä 30 - 40 mm, koska asento on turhan yläviistoon. Hyvin siitä näkee kyllä yli tuollaisenakin, eli sen vuoksi ei tarviis madaltaa.joteam1 wrote:Näkeekö tietä tuon valopatterin yli? Näyttää aika korkealta.
Tuolla korotuksella etupään vetoakselit on liki vaaka suorassa, ehkä n. 10 - 15 mm alaviistoon (vakiokorkeudessa ne osoittaa yläviistoon). Takana pitääkin olla maltillisemmin joustovaroja, juuri vetonivelien kulman vuoksi, tuossa korkeudessa ne ovat n. 30 mm alaviistoon.joteam1 wrote:Miten vetoakseleiden pituus riittää noin paljon korotetulle alustalle? Entä nivelien linja, murtaako paljonkin? Ainakin takavetoisen bimerin sisänivelessä aika rajallinen "pituusjousto", jos nivel paljon kulmassa.
Mikä rajoittaa ulosjoustoa? Iskariko? Vaiko jo nivelet?
Joustovarat on rajoitettu ihan iskareilla, ettei tulisi nivelien kanssa ongelmia. Itseasiassa joustovarat ovat takana vakiot ja edessäkin vain n. 10 -15 mm enemmän. Saksalaiset insinöörit on vaan hieman panostaneet tuohon alustan miettimiseen
Kuvissa tuo näyttää korkeammalta kuin luonnossa on, vaikka on se luonnossakin korkea, mutta ei tuo iX tehtaalta tullessaan mikään matala ole vakionakaan. Nuo on vaan yleensä niin tolkuttomasti madallettuja, tuokin nousi yli 80 mm ylemmäs kun vaihtoi vakiojouset.
foorumi talviunilla?
Laita jo lisää tietoa projektin vaiheista. Ootko jo asentanut lisäpitkät compun yms.
Kauhee kiirehän tän kanssakin sitten tulee, kumma miten se aika aina käy vähiin loppupäästä?
Kaarien kiinnityksiin on vahvistukset nyt hitsattu, samoin turvavöiden kiinnikkeet. Turvakaarista saatiin tänään kiinnityksien osalta sovitettua etukaari ja pääkaari, eli ne on nyt lyhennetty mittaansa ja pientä viilausta vaille valmiit hitsaukseen. Sivukaarien ja takatukien sovitus sen jälkeen, ja sitten vielä kaariin kaksi poikkiputkea.
Kattoluukkukin saatiin umpeen, muutamalla hitsillä paikalleen ja liimaus/tiivistys sikalla, ei pitäis vuotaa enää, ja kartturin pääkin sopii mukaan.
Compulle on kiinnitysosat nyt piirrelty ja lähtee varmaan huomenna laserleikkaukseen. Lisävaloja ei ole edes uskallettu ajatella, valokotelo vaatii sen verran työstöä ja lasikuituhommia, että ei taida ehtiä ekoihin kisoihin, ja asiaa ei suinkaan auta se, että itsellä ei ole mitään kokemusta lasikuitu hommista, sekin pitää opetella.
Uskomattomasti aikaa kuluu ihan pelkään miettimiseen, istut auton sisällä ja suunnittelet jotain, saat idean, hylkäät sen, saat viisi muuta ideaa, joku muu ehdottaa muita ideoita, palaat ensimmäiseen ideaan, ja vieläkään et tiedä miten sen tekisit
Mutta kyllä tämä tästä valmistuu, kaaret on oltava viikonlopuksi valmiit, koska auto pitää saada ulos tallista, toisen AS-auton (ei sen sinisen Subarun) maalausprojektin vuoksi. Ai niin, ja pitäähän tuo bemari maalatakin sisältä, ettei tarvii heti uudestaan purkaa sisustaa maalauksen vuoksi.
Pohjapanssari on tekeillä Riihimäellä, kiinnitykset sille vasta hieman hahmoteltu. Samasta paikasta tulee alumiinia ovi- ym. verhoiluihin, ja nekin pitää vielä muotoilla eli leikata, tosin oviverhoiluthan ei oo pakolliset kisakatsastuksessa, eihän?
Sähköt on sitten ihan oma lukunsa. En ole vielä ehtinyt miettiä, miksi lattialla risteilee johtoja enemmän kuin kaikissa Corsissa ja Fiestoissa yhteensä jotka olen omistanut (ja niitä on paljon). Sähköpeilien alkuperäistä katkaisijaa ei voi käyttää, koska se sopii vain alkuperäiseen ovikahvaan/kyynärnojaan, ja se on jo kaatiksella, sähkölasien namikat roikkuu vapaana keskitunnelin liepeillä, abs:lle pitää rakentaa katkaisin josta sen saa pois päältä (koska havaittiin abs:n sekoavan kun autoa vie jarrun kanssa), syylärin sähköflektissä on jokin käsittämätön kytkentä ilmastointiin (ja kun pitäis saada sillekin pakkokatkaisin). Keskuslukitus sentään tuntuu toimivan niin, että siihen ei tarvii tehdä muutoksia
AARGH, ja alle 4 viikkoa aikaa, stressikö tässä vielä iskee? Onneksi on vielä 4 viikkoa lomautusta jäljellä niin ehtii vääntää
Huuh, tulipa pitkä tarina, koettakaa jaksaa lukea...
Ja tuossa mallia turvakaarien lapuista ja turvavyön kiinnityksistä:
Kaarien kiinnityksiin on vahvistukset nyt hitsattu, samoin turvavöiden kiinnikkeet. Turvakaarista saatiin tänään kiinnityksien osalta sovitettua etukaari ja pääkaari, eli ne on nyt lyhennetty mittaansa ja pientä viilausta vaille valmiit hitsaukseen. Sivukaarien ja takatukien sovitus sen jälkeen, ja sitten vielä kaariin kaksi poikkiputkea.
Kattoluukkukin saatiin umpeen, muutamalla hitsillä paikalleen ja liimaus/tiivistys sikalla, ei pitäis vuotaa enää, ja kartturin pääkin sopii mukaan.
Compulle on kiinnitysosat nyt piirrelty ja lähtee varmaan huomenna laserleikkaukseen. Lisävaloja ei ole edes uskallettu ajatella, valokotelo vaatii sen verran työstöä ja lasikuituhommia, että ei taida ehtiä ekoihin kisoihin, ja asiaa ei suinkaan auta se, että itsellä ei ole mitään kokemusta lasikuitu hommista, sekin pitää opetella.
Uskomattomasti aikaa kuluu ihan pelkään miettimiseen, istut auton sisällä ja suunnittelet jotain, saat idean, hylkäät sen, saat viisi muuta ideaa, joku muu ehdottaa muita ideoita, palaat ensimmäiseen ideaan, ja vieläkään et tiedä miten sen tekisit
Mutta kyllä tämä tästä valmistuu, kaaret on oltava viikonlopuksi valmiit, koska auto pitää saada ulos tallista, toisen AS-auton (ei sen sinisen Subarun) maalausprojektin vuoksi. Ai niin, ja pitäähän tuo bemari maalatakin sisältä, ettei tarvii heti uudestaan purkaa sisustaa maalauksen vuoksi.
Pohjapanssari on tekeillä Riihimäellä, kiinnitykset sille vasta hieman hahmoteltu. Samasta paikasta tulee alumiinia ovi- ym. verhoiluihin, ja nekin pitää vielä muotoilla eli leikata, tosin oviverhoiluthan ei oo pakolliset kisakatsastuksessa, eihän?
Sähköt on sitten ihan oma lukunsa. En ole vielä ehtinyt miettiä, miksi lattialla risteilee johtoja enemmän kuin kaikissa Corsissa ja Fiestoissa yhteensä jotka olen omistanut (ja niitä on paljon). Sähköpeilien alkuperäistä katkaisijaa ei voi käyttää, koska se sopii vain alkuperäiseen ovikahvaan/kyynärnojaan, ja se on jo kaatiksella, sähkölasien namikat roikkuu vapaana keskitunnelin liepeillä, abs:lle pitää rakentaa katkaisin josta sen saa pois päältä (koska havaittiin abs:n sekoavan kun autoa vie jarrun kanssa), syylärin sähköflektissä on jokin käsittämätön kytkentä ilmastointiin (ja kun pitäis saada sillekin pakkokatkaisin). Keskuslukitus sentään tuntuu toimivan niin, että siihen ei tarvii tehdä muutoksia
AARGH, ja alle 4 viikkoa aikaa, stressikö tässä vielä iskee? Onneksi on vielä 4 viikkoa lomautusta jäljellä niin ehtii vääntää
Huuh, tulipa pitkä tarina, koettakaa jaksaa lukea...
Ja tuossa mallia turvakaarien lapuista ja turvavyön kiinnityksistä:
Noniin, pitkästä aikaa vapaa viikonloppu kun tallin täytti viikonlopuksi väliprojekti, maanantaina pääsee taas bemarin kimppuun..
Eli tällaista kalustoa on siirtynyt Kanta-Hämeeseen:
Ja tätä luettaessa auto on värjätty jottei näytä niin tutulta ja ulkokuoren räväkkä väritys vastaa paremmin konehuoneen resursseja, itseäni jäi vaivaamaan että pitääkö tuohon bemariinkin asentaa turbo...
Eli tällaista kalustoa on siirtynyt Kanta-Hämeeseen:
Ja tätä luettaessa auto on värjätty jottei näytä niin tutulta ja ulkokuoren räväkkä väritys vastaa paremmin konehuoneen resursseja, itseäni jäi vaivaamaan että pitääkö tuohon bemariinkin asentaa turbo...
Last edited by Åke on Fri Jan 23, 2009 11:43 pm, edited 1 time in total.
Jokimaan AS-tallissa tapahtuu ihmeellisiä asioita, Pätkä tarvii kuulemma auton jossa on penkin selkänojissa kippi...Lehtimäki wrote:Onko Pätkän Ur-Quattro siirtynyt hämeeseen. Et oo kääntänyt kalenterista uutta tyttöä esiin sitten syyskuun on tainnut todella pitää kiirettä
Ja kalenterin vuosiluku taitaa olla 90-luvulta, ei kai kukaan noita kalentereita seinällä pidä sen kalenterin vuoksi Ja kaikki rahat on laitettu AS-autoihin, joten uusi kalenteri otetaan lahjoituksena vastaan ilomielin
Noniin, bemarin pariin..
Eli kun sattui tänään taas kamera tallille, ja paniikissa koetin saada jotain tehtyä, niin tässä tuloksia.
Kaaret on ylä-sivu putkia lukuunottamatta sovitettu paikalleen ja heftattu kiinni. Etukaari tulee koriin kuvassa näkyvillä pulteilla, ja kyllä, bemarissa oli valmiit kiinnitykset korissa juuri tuossa paikassa:
Taka kaareen ei tule diagonaalia, näkee sitten taaksekin päin paremmin. Tuo pitäisi saada ulos yhtenä palana, saa sitten nähdä onnistuuko:
Turvavyön paikatkin tuli mitattua ja porattua holkeille reiät, hitsaukset uupuu vielä:
Ja turvavyöt paikallaan, melkein kuin 4-pistevyöt mutta rulla takavöissä, helpottaa hermostuneen kuljettajan liikehdintää:
Lattialevyt on kiinnitetty nyt koriin, kartturin jalkatuelle rakennettu kiinnitykset ja kuskillekin tehty vasemmalle jalalle jalkatuki, ja sekin kiinnitetty. Kaasupoljin kiinnittyy alapäästään lattiaan, joten sillekin piti muotoilla aukko lattialevyyn. Penkin kiinnityksiin hitsattiin myös vastamutterit jotta kiinnitys olisi helpompaa (ei ollut):
Ja kaikki soviteltuna paikalleen, vyöt ja penkit kiinnitettyinä. Kartturin penkki osuu keskikonsoliin, eli keskikonsolia pitää muokata tai poistaa se, muuten vaikuttaa hyvältä:
Hups, eihän tää ollutkaan bemarista.. Pannaas nyt kuitenki kuva naapurikaistan autostakin, joka piti saada tolpilleen ym. väliprojektin vuoksi, ja samalla tuli hieman bling-blingiäkin siihen, nyt tuli (taas) paineita omaan projektiin. Ja hyviltähän ne tolpat tuntuikin:
Eli kun sattui tänään taas kamera tallille, ja paniikissa koetin saada jotain tehtyä, niin tässä tuloksia.
Kaaret on ylä-sivu putkia lukuunottamatta sovitettu paikalleen ja heftattu kiinni. Etukaari tulee koriin kuvassa näkyvillä pulteilla, ja kyllä, bemarissa oli valmiit kiinnitykset korissa juuri tuossa paikassa:
Taka kaareen ei tule diagonaalia, näkee sitten taaksekin päin paremmin. Tuo pitäisi saada ulos yhtenä palana, saa sitten nähdä onnistuuko:
Turvavyön paikatkin tuli mitattua ja porattua holkeille reiät, hitsaukset uupuu vielä:
Ja turvavyöt paikallaan, melkein kuin 4-pistevyöt mutta rulla takavöissä, helpottaa hermostuneen kuljettajan liikehdintää:
Lattialevyt on kiinnitetty nyt koriin, kartturin jalkatuelle rakennettu kiinnitykset ja kuskillekin tehty vasemmalle jalalle jalkatuki, ja sekin kiinnitetty. Kaasupoljin kiinnittyy alapäästään lattiaan, joten sillekin piti muotoilla aukko lattialevyyn. Penkin kiinnityksiin hitsattiin myös vastamutterit jotta kiinnitys olisi helpompaa (ei ollut):
Ja kaikki soviteltuna paikalleen, vyöt ja penkit kiinnitettyinä. Kartturin penkki osuu keskikonsoliin, eli keskikonsolia pitää muokata tai poistaa se, muuten vaikuttaa hyvältä:
Hups, eihän tää ollutkaan bemarista.. Pannaas nyt kuitenki kuva naapurikaistan autostakin, joka piti saada tolpilleen ym. väliprojektin vuoksi, ja samalla tuli hieman bling-blingiäkin siihen, nyt tuli (taas) paineita omaan projektiin. Ja hyviltähän ne tolpat tuntuikin:
Jotain pikkuhommia tuli tehtyä, muokattua penkkien kiinnitystä jotta säätö toimii paremmin, mietittyä sammuttimelle paikka ja kiinnittettyä se, tilapäis lisävalot tuli hankittua (Motonetistä 11,90 eur / kpl), ja varsinaisille lisävaloillekin tuli suunniteltua ja piirrettyä kiinnityskehykset, kuskin jalkatuen kiinnitystä tuli myös hieman parannettua.
Itse auto on nyt tyhjennetty sisältä sisustan maalausta varten, joka pitäisi toteuttaa huomenna, ja torstaina vielä toinen kerros.
Etupanssarin sain tänään, näyttää hyvältä ja sitä pitäisi alkaa sovittelemaan alle ja ruveta suunnittelemaan sille kiinnityksiä:
Kaaret odottaa nyt maalattuina paikalleen asennusta:
Itse auto on nyt tyhjennetty sisältä sisustan maalausta varten, joka pitäisi toteuttaa huomenna, ja torstaina vielä toinen kerros.
Etupanssarin sain tänään, näyttää hyvältä ja sitä pitäisi alkaa sovittelemaan alle ja ruveta suunnittelemaan sille kiinnityksiä:
Kaaret odottaa nyt maalattuina paikalleen asennusta:
Asia ei tietenkään minulle mitenkään kuulu, ja jokainen tekee omaansa miten katsoo parhaaksi, mutta en malta olla kommentoimatta noita kaaria.
Miksi nuo kaaret on yleensä tehty? Turvavöiden kiinnitystelineiksi aika ylisuuret? Kun noihin on nähty noinkin paljon vaivaa, niin miksei niistä ole tehty kunnollisia?
Eipä kai noista haittaakaan ole, mutta niiden antama suoja on mielestäni aika teoreettinen, koska kaikki diagonaalit ja oviputket puuttuvat. Lisäksi nuo ei tuollaisena juurikaan edes jäykistä koria.
No, esim. oviputket on "helppo" lisätä jälkikäteenkin, mutta diagonaalien lisääminen onkin todennäköisesti kertaluokkaa hankalampaa. (Ainakin kattoon?)
Minä mistään mitään tiedä, kunhan ihmettelen
Miksi nuo kaaret on yleensä tehty? Turvavöiden kiinnitystelineiksi aika ylisuuret? Kun noihin on nähty noinkin paljon vaivaa, niin miksei niistä ole tehty kunnollisia?
Eipä kai noista haittaakaan ole, mutta niiden antama suoja on mielestäni aika teoreettinen, koska kaikki diagonaalit ja oviputket puuttuvat. Lisäksi nuo ei tuollaisena juurikaan edes jäykistä koria.
No, esim. oviputket on "helppo" lisätä jälkikäteenkin, mutta diagonaalien lisääminen onkin todennäköisesti kertaluokkaa hankalampaa. (Ainakin kattoon?)
Minä mistään mitään tiedä, kunhan ihmettelen
Katu-uskottavuutta on jollain saatavajoteam1 wrote:Miksi nuo kaaret on yleensä tehty?
Eipä kai noista haittaakaan ole, mutta niiden antama suoja on mielestäni aika teoreettinen, koska kaikki diagonaalit ja oviputket puuttuvat. Lisäksi nuo ei tuollaisena juurikaan edes jäykistä koria.
No, esim. oviputket on "helppo" lisätä jälkikäteenkin, mutta diagonaalien lisääminen onkin todennäköisesti kertaluokkaa hankalampaa. (Ainakin kattoon?)
Oviputket niihin tulee, ne on jo olemassakin, mutta niitä ei ehditä tähän hätään asentamaan koska niiden kiinnityskappaleet puuttuu vielä. Eli korin jäykistäminen ja turvallisuus, siksi nuo on tehty. Oviputket kun saadaan paikalleen, niin sitten jäykistävät koria sen mitä on ajateltukin, ja jo tuollaisenaankin huomattavan paljon, vaikkei siltä näyttäisikään.
Turvallisuuttahan nuo toki tuovat roppakaupalla lisää jo ilman oviputkiakin, esim. hirvikolarissa, tai jos nyt niin hassusti kävisi että auto katolleen kääntyisi, ja ne em. oviputket tuo sitä sivutörmäyssuojaakin.
Diagonaalin jäykistävää/turvallisuutta lisäävää vaikutusta pidin siksi turhana tässä lajissa, että en sitä taakse näkökenttään laittanut. Kattoristikko/diagonaali olisikin jo sitten hiukan yliampuvaa käyttötarkoitus huomioiden mutta todellinen syy sen puuttumiselle on se, että pääntila on muutenkin kortilla, ja kun ei ajeta kypärät päässä niin en halua hakata siihen päätäni.
No joo, makuasioita ja mielipide-eroja ja kompromissejahan nämä tässä meidän lajissa ovat, olisihan sellainen WRC-häkki tuonut sitä katu-uskottavuutta vielä enemmän.
Niin, ja nyt on sisältä maalattu, huomisen saa maali kuivua ja lauantaina alkaa sisustan niputus.
No pakkohan sitä oli tänään testata, kun saatiin kaaret sisälle ja kiinnittettyä lopullisesti, paitsi siis ne oviputket puuttuu. Jäykkä tai ei, niin kyllä se takapyöräkin nousi ilmaan kun etupyörän luota tunkilla nosti, ja pystyi kivasti keikuttelemaan etu- ja takapyörän varassa. Vertailukohtaa ei tosin ole kun ei tullut testattu ilman kaaria, että en tiedä jos se Bemarin koppa on jo tehtaalta yhtä jäykkä?joteam1 wrote:Lisäksi nuo ei tuollaisena juurikaan edes jäykistä koria.