Pohjapanssarit
Moderators: Moderaattori, Moderaattorit
-
- Posts: 4
- Joined: Tue Sep 26, 2006 7:25 am
Pohjapanssarit
Tervehdys ,
mistähän löytyisi pohjapanssareita ? kuka valmistaisi ja taittaisi sopiviin kulmiin ?
mistähän löytyisi pohjapanssareita ? kuka valmistaisi ja taittaisi sopiviin kulmiin ?
Bilos , when fast is not enough....
Jos haluat että ne joku sinulle kanttaa niin tarttis olla kuvat eli ei muuta kuin auton alle ja mittailemaan ja piirustelemaan. Ekat menee kuiteskin sudeksi eli kannattaa aloittaa kilpakumppaneilta vakoilemalla. Rohkeesti vaan pälyilemään autojen alle ja ihmettelemään toteutuksia, saatat vielä yllättyä. Jos nyt lähtisin panssaria tekemään, niin kolmen (3) millin teräslevyä neliö ja siitä lähtisin sorvaamaan, tuo kun on jo tarpeeksi tiukkaa tavaraa ja materiaalina helppoa työstää.
Ensin kaava pahvista eli mallaile kuinka suuri suora levy tuonne alle mahtuu ja sen "siirrät" tuohon teräslevyyn. Sitten nuo taivutukset käy kotioloissa näppärästi materiaali puoleen väliin ohentamalla jolloin taivutus menee helposti tuota viivaa pitkin käsvoimin (riippuu habasta ). Hitsiä perään ja a'vot eka panssari on valmis. Öljypropun kohdalle kannattaisi tehdä rasiaporalla reikä.
Sitten kun ruokahalu kasvaa syödessä on alumiinisen panssarin vuoro ja se on helppo sitten teettää tuon mallin mukaan, kunhan olet alkuperäisen saanut viriteltyä mieleiseksi, alupanssarin paksuus tulee kuitenkin valita kertaluokkaa paksummaksi.
Tuosta se lähtee ja eka panssari kannattaa tehdä mielummin ohuesta kuin liian paksusta jotta on helpompi sovitella ja parempi ohut peltinen panssari kuin ei mitään.
Ja sitten maalia päälle molempiin versioihin, auttaa talvikelillä.
-e-
Ja sitten viisaammat valaiskoon jotta menikö edes sinnepäin, tietysti auttaa jos on joku kaverin tuttu jossakin "ohut"levyfirmassa töissä.
Ensin kaava pahvista eli mallaile kuinka suuri suora levy tuonne alle mahtuu ja sen "siirrät" tuohon teräslevyyn. Sitten nuo taivutukset käy kotioloissa näppärästi materiaali puoleen väliin ohentamalla jolloin taivutus menee helposti tuota viivaa pitkin käsvoimin (riippuu habasta ). Hitsiä perään ja a'vot eka panssari on valmis. Öljypropun kohdalle kannattaisi tehdä rasiaporalla reikä.
Sitten kun ruokahalu kasvaa syödessä on alumiinisen panssarin vuoro ja se on helppo sitten teettää tuon mallin mukaan, kunhan olet alkuperäisen saanut viriteltyä mieleiseksi, alupanssarin paksuus tulee kuitenkin valita kertaluokkaa paksummaksi.
Tuosta se lähtee ja eka panssari kannattaa tehdä mielummin ohuesta kuin liian paksusta jotta on helpompi sovitella ja parempi ohut peltinen panssari kuin ei mitään.
Ja sitten maalia päälle molempiin versioihin, auttaa talvikelillä.
-e-
Ja sitten viisaammat valaiskoon jotta menikö edes sinnepäin, tietysti auttaa jos on joku kaverin tuttu jossakin "ohut"levyfirmassa töissä.
HARDOX 650 laatu on teräksestä aika sopivaa,kestää jo 3 mm aineksena paljonkin.Rasiapora ei vaan taida enää pystyä siihen,polttoleikkaus on helpompaa.Reikien käsiporaus kannattaa aloittaa pienellä terällä ja suurentaa sitten reikiä isommalla/isommilla terillä.
AR 400 laatuna olisikin jo aika jämerää,ei tarvitsisi pahemmin porailla...
AR 400 laatuna olisikin jo aika jämerää,ei tarvitsisi pahemmin porailla...
Ei oo heleppoo....
-
- Posts: 115
- Joined: Tue Sep 26, 2006 12:28 pm
- Location: Vaasa/Isokyrö
-
- Posts: 115
- Joined: Tue Sep 26, 2006 12:28 pm
- Location: Vaasa/Isokyrö
Kyllähän sielä varmaan ohuempikin alumiini levy kestää. Sattui vaan olemaan silloon justiin tuota kokoa tarjolla. Taitokset suunniteltiin aluksi suoran levyn kanssa mittailimme että mistä pitäisi taittaa ja kuinka paljon.
Sitten vain paikalliseen metalli/teräs takomoon kysymään että jos voisivat tehdä homman pientä korvausta vastaan.
Sitten vain paikalliseen metalli/teräs takomoon kysymään että jos voisivat tehdä homman pientä korvausta vastaan.
Valistakaa tyhmää, mikä taika siinä on että auto tarvii saada nostettua panssarista? Ite ajattelin Leoneen näprätä alumiinista ainakin moottorille ja laatikolle, ehkä sit myös perämurikan ympärille vähä suojaaHeikki wrote:Nyrkkisääntönähän on,että jos autoa ei kärsi nostaa tunkilla pohjapanssarista,niin jotain on mennyt pieleen!
Subaru Leone RX 4WD -85
Ei se panssarista auton nostaminen kai se oleellisin juttu ole . Voisi olettaa, että jos panssari ei kestä auton painoa autotallissa varovasti tunkilla nostettaessa, niin mahtaisiko sama panssari kestää auton painon vauhdikkaasti (väärällä) uralla kiveen ajettaessa? En ainakaan itse uskaltaisi koettaa...Volvo242 wrote:... mikä taika siinä on että auto tarvii saada nostettua panssarista?
Niinno niinhän se tietenkin menee, kun sitä alkaa oikeen aatteleen, mutta kun on lusikalla annettu nii ei voi kauhalla vaatia...Ari wrote:Ei se panssarista auton nostaminen kai se oleellisin juttu ole . Voisi olettaa, että jos panssari ei kestä auton painoa autotallissa varovasti tunkilla nostettaessa, niin mahtaisiko sama panssari kestää auton painon vauhdikkaasti (väärällä) uralla kiveen ajettaessa? En ainakaan itse uskaltaisi koettaa...Volvo242 wrote:... mikä taika siinä on että auto tarvii saada nostettua panssarista?
Subaru Leone RX 4WD -85
Kaikenhan saapi rikki jos niinkseen haluaa. Jos tuosta panssarista haluaa kestävän niin aina siellä on jokin muu paikka kun antaapi periksi. Ns. turkkilevy nyt ei ole paras aihio panssarille, mutta parempi kuin ei mitään, suosittelisin sileätä ja kuten aikaisemmin on mainittu niin mitä enemmän seosainetta sitä parempi jos alumiinista haluaapi tehdä. Ehkä suurin ropleema kisaurilla ei ole "maakivet" ja kannot vaan uralle pyörähtäneet murkulat ja varsinkin kaikenlaiset oksat ja risut jotka voivat tehdä jo nekin pahaa jälkeä sopivastii moottoritilaan noustessaan (syylari, öljynsuodatin tai jotakain muuta pienempiarvoista). Mielestäni parempi ohut kuin ei mitään ja jos on kisan jälkeen kovin lommoilla niin sitten paksuntamaan.
Yksi mikä kannattaa ottaa huomioon on tuon panssarin helppo poisotto jotta se remontti tulisi tehtyä ja taasen takas laitettua, sekä niiden kiinnityspulttien kantojen suojaus tai laitto sellaiseen paikkaan että saa oteta muutaman kivenajon tai hiekassalaahauksen jälkeen muutakin kuin putkitongeilla.
Yksi mikä kannattaa ottaa huomioon on tuon panssarin helppo poisotto jotta se remontti tulisi tehtyä ja taasen takas laitettua, sekä niiden kiinnityspulttien kantojen suojaus tai laitto sellaiseen paikkaan että saa oteta muutaman kivenajon tai hiekassalaahauksen jälkeen muutakin kuin putkitongeilla.
-
- Posts: 4
- Joined: Tue Sep 26, 2006 7:25 am
Kiitos kaikille osaa ottaneille , nythän olenkin jo asiantuntia ja panssarit alla . 6mm säiliö alumiini suojaamaan etupanssaria , 4mm säilöö alumiini helmoissa ja perässä suojaamassa perää ja tankkia.
Auton pitäisi olla valmis viimeistään kinkku lenkkiin !
siellä nähdäänn
BILOS as team
Auton pitäisi olla valmis viimeistään kinkku lenkkiin !
siellä nähdäänn
BILOS as team
Bilos , when fast is not enough....