Kutun kierros, kiitokset Cupin voittajille

Tänne keskustelut, jotka eivät sovellu muihin alakategorioihin.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Kutun kierros, kiitokset Cupin voittajille

Post by Pepe »

Ylitettiin vinottain ojaa vähän vierestä, "paremman näköisestä" kohdasta. Oikea etupyörä putosi ruohikon läpi siltarummun vierestä ojan pojalle ja vasen takapyörä jäi ilmaan yli metrin korkeudelle. Apuajajan puolelta päästiin ulos ja maahan alas. Kylki näytti taivaaseen. Painopiste oli niin sopivasti, ettei takapyöraa saatu kahden miehenkään painolla alas. Lyhyen tuumaustauon jälkeen, todettiin nyt tarvitaan järeämpää kalustoa. Ei kun taivaan puolelta autoon puhelimia ja numeroita etsimään. Tällä välin oli jo mennyt viisi kanssakilpailijaa näkyä ihastellen.
Sitten perään tulla tupsahti vähän "raskasta kalustoa". Se oli ruskea Audi. Meiltä kysyttiin, että onkos pojilla köyttä. Vastattiin, että ei se tolla.... Audista tuumattiin, että kokeillaan nyt kun kerran pysähdyttiinkin. Ei kun köyttä etsimään. Ihme tapahtui ja Mazda 323 nousi ylös.
Ainakin 150 sekutipistettä hukkui Audilta avuliaisuuteen. Matka jatkui ja hetken päästä eteen tupsahti, väli-AT. Että tämäkin vielä. Ei meistä niin väliä, mutta Audi ajaa vielä kilpaa ja saa avustusvirhepisteet tuplana.
Väli-AT:n ansiosta saivatkin siis 300 virhesekuntia avustustappiota. Ei hyvä. Onneksi ei tullut vielä toista väli-AT:ta. Ja onneksi meikäläinen ei tuhrinut kahta sekuntia lisää sen köyden kanssa. Näin meni voitto sinne, minne se suorituksen perusteella kuului.
Että kiitosta vaan vielä kerran. Päästiin mekin sitten vielä nautiskelemaan loppumatkasta.
Mitä opimme tästä. On suuri riski auttaa kanssakilpailijaa ennen väli-AT:ta. Aina ei käy yhtä hyvin.
Jos siis haluaa pelata varman päälle, niin kannattaa auttaa kaveria vasta väli-AT:n jälkeen.
Pepe
Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Post by Pepe »

Niin, mihinkähän tuota väli-AT:kin tarvitaan. Niiden käyttämisellähän ei ole minkäänlaista Suorituksen mukaista vaikutusta. Ainoastaan Salainen vaikutus: tuplaamaan sitä edeltävät myöhävirheet, muttaa salaa. (Siis yhden virheen myöhäsekunnit SEKÄ väli-AT:lta, että JAT:ilta.) Virheittentekohetkellä ei tiedä, että onko rangaistus yksinkertainen vai kaksinkertainen, vai ehkä jopa kolminkertainen. Tätä kai se ei ole joskus aikojen alussa tarkoitettu tarkoittamaan. Joskus vaan keksittiin että, koska laji silloin perustui keskinopeuden noudattamisen osaamiseen, suunnistuksen lisäksi, että tarviihan silloin olla salaisia aikatarkastus asemia. Nykylajissa niillä on ainoastaan mielivaltainen vaikutus tulosluetteloon, eikä mitään tekemistä suoritusparemmuuden kanssa.
Ei ole ollenkaan järjen vastaista, jos säännöt muutettaisiin niin, että salaiset AT-asemat antavat ainoastaan ennakkovirhepisteitä.

Poistettakoon säännoistä siis salaiset välimyöhät, joilla on ainoastaan sattumanvarainen ja mielivaltainen vaikutus tulosluetteloon, eikä mitään tekemistä itse suoritusparemmuuden kanssa.
Pepe
Timo
Posts: 108
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:41 am
Location: Espoo

Post by Timo »

Ja vastaisen varalle: pidetään se köysi mukana ja jos jäädään jumiin, kiinnitetään köysi valmiiksi autoon ja heilutellaan toista päätä ohiajaville kilpakumppaneille niin kyllä me ainakin pysähdymme nykäisemään. Kun köysi on valmiina niin auttajalta menee aikaa ehkä minuutti.

Jos AT-sääntöjä spekuloidaan niin kannatan muistaakseni erään autosuunnistajan ehdotusta että AT:lla ennakot ja myöhät nollautuisi. Nythän normaalisti (=riittävän kovat pyynnit pyörityksellä) ennakko-AT:n myöhät (yleensä tahattomia) ja ennakot (yleensä tahallisia) ovat saman arvoisia: yksinkertaiset myöhäsekunnit tuplautuvat JAT:illa ja kolminkertaiset ennakkosekunnit muuttuvatkin kaksinkertaisiksi kun JAT:illa tulee vähemmän myöhiä.
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Post by Ari »

Onneksi tällä avustustarinalla oli kaikin puolin onnellinen loppu.

AS-hengen mukaisesti toimitaa siis edelleenkin :!: Aiemmilta vuosilta on varmaa tietoa on siitäkin, että SM-kärkiparit ovat auttaneet ennakkoon pahimman kilpakumppaninsa pois hangesta. Ja kisa jatkuu...

Tuosta sääntömuutosehdotuksesta voitaisiin jatkaa keskustelua sääntöosiossa: http://www.autosuunnistus.net/phpBB2/vi ... .php?t=769
joteam1
Posts: 89
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:37 am

Post by joteam1 »

Timo wrote:Ja vastaisen varalle: pidetään se köysi mukana ja jos jäädään jumiin, kiinnitetään köysi valmiiksi autoon ja heilutellaan toista päätä ohiajaville kilpakumppaneille niin kyllä me ainakin pysähdymme nykäisemään. Kun köysi on valmiina niin auttajalta menee aikaa ehkä minuutti.
Juurikin näin.
Ja jos autettavalla "on homma hanskassa" ts. köysi valmiina ja KUSKI autossa, niin auttajalla ei siihen montaa sekuntia mene. Jos se ei siitä n. 1/2 minuutissa lähde, niin ei se sillä kalustolla lähde ts. auttajan ei kannata pilata kisaansa jäämällä pohtimaan miten sen sieltä saa.
Post Reply