Ravikansan määrä lisääntyy räjähdysmäisesti

Tänne keskustelut, jotka eivät sovellu muihin alakategorioihin.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Ravikansan määrä lisääntyy räjähdysmäisesti

Post by Ari »

KITIlistalta bongattua: Ravikansan määrä lisääntyy räjähdysmäisesti.

Mikäli kyseessä ei ole näköharha :shock: :shock: :shock: , niin ravikaluston määrä on huimassa nousussa Suomen AS-poluilla. Mazdan seuraajaksi JAS:n väreihin ei tullutkaan Gripeniä tai muutakaan vanhaa Saabia, vaan ravipeli nousevan auringon kajon suunnalta.

Asiasta tietämättömille ja muille ravittomille vinkiksi AS-hikipedian määritelmä ravikalustolle:

Hyvänpuoleiset tyypit (sisällä), tiivis pyöreä runko, hyvä säkä, vento selkä, pyöreät lautaset.

Tyydyttävän kuviat pieniluiset tolpat, etupäässä yhdensuuntaiskiertymää, käyrähköt kintereet (ainakin parin kisan jälkeen).

Röntgen: vasemman takapään vuohisnivelen etupinnalla kalkkeutumaa.

Takapään liikkeet suorat käynnissä, vauhdissa oikea etupää meloo (tarkoittanee kartturia). Hyvä, pyrkivä ajaa.


Että silleen....
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Vai oikein lämminverinen ravi-aatelinen, itse olen sitä pitänyt enemmänkin sellaisena suomen hevosena, kohtuullisen vahva, hitaahko ja kömpelö liikkeissään :D
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

...itse olen sitä pitänyt enemmänkin sellaisena suomen hevosena...
Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista...
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

eero wrote:
...itse olen sitä pitänyt enemmänkin sellaisena suomen hevosena...
Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista...
Eikun kerran vaan seurasin taustapeilistä yhdessä kisassa kun sellanen väkisin yritti mennä paksun männyn läpi ennemmin että olis sen kiertänyt, siitä vaan päättelin...
Leena
Posts: 33
Joined: Thu Dec 21, 2006 9:33 am
Location: Päijät-Häme

Post by Leena »

Viittaa kyllä selkeästi suomenhevoseen, mm pyöreän lautasen vuoksi. Niillä tosin ei ole etutolppia... Eikä ne aina hitaita ja jäykkiä ole. Ja puiden läpi keskimääräistä useammin varmaan yrittävät säikyt lämminveriset, erityisesti ratsut, jotka taas eivät liity juuri mitenkään raviurheiluun.

Joskus on kyllä kisassa sellaisia vitikkoja, missä aivan varmasti pääsisi audia tai ravia näppärämmin ja nopeammin kääntymään je etenemään ihan oikealla suomenhevosella vaikka kärrytkin perässä. Ja kapeammista väleistäkin se mahtuu. Ja menee aavistuksen huonommassa maastossakin. Ja ymmärtää lisäksi puhetta ja hienonhienoja käsimerkkejä. Ja pystyy napsimaan polttoaineensa ainakin osittain siitä samasta pusikosta.

Kansan määrästä puheen ollen, sanokaas vastaus seuraavaan. Viime viikonloppuna oli Suomen yeisömäärältää ilmeisesti toiseksi suurin urheilutapahtuma (kymmeniä tuhansia ihmisiä kahden päivän aikana). Miksi kaikki television urheilulähetykset kuitenkin ensin uutisoivat kaiken maailman pullipallinpelaajien siirtouutisia, jonkun kansallisen palloilusarjan tuloksia ja yksittäisen uimarin valmistautumista johonkin hamassa tuleivaisuudessa olevaan arvokilpialuun?

t: LS ja
L-V, sh, o, 2158-90Ta
Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Post by Pepe »

Osallistun tähän tietokilpailuun.
Viikonloppuna RAVeja nähtiin Etelä-Pohjanmaallakin, mutta näkijöiden lukumäärä ei ilmeisesti nouse useampiin kymmeniintuhansiin, joten veikkaan erästä toista RAVien paikkakuntaa, ja Lappeenrannan RAVirataa. Siinä muuten on viiden kilometrin säteellä upeita AS- maastoja vaikka kolmeen kisaan, mutta.....
Lappeenrannassa muuten voitti uimarityttö (eli uimalla harjoitteleva) I.P.Vipotiina, jonka äidin isoisä taas oli Vieteri.
Vieterin isä oli Vilperi ja äiti Vekkuli. Tuskinpa tässä oli parinvalinta kuitenkaan pelkän nimen perusteella tapahtunut, kyllä siinä on ihan muuta tullut mieleen, eikä mennyt pieleen.
tarkempia tietoja: www.sukuposti.net/sukutietokanta.php?Numero=70889
Pepe
Heikki
Posts: 55
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:07 pm
Location: Pieksämäki

Post by Heikki »

:D :lol: :mrgreen:
Ei oo heleppoo....
Leena
Posts: 33
Joined: Thu Dec 21, 2006 9:33 am
Location: Päijät-Häme

RAVeja, raveja ja ravihevosia

Post by Leena »

Hellelenkillä näkee lisää RAVeja. Ainakin kolme ulkomaalaisparia on sellaisella kisaan ilmoittautunut.

Ja Pepe osui tietysti oikeaan. Se hyvien as-maastojen lähellä sijaitseva urheilupaikka toiaan oli kyseessä.

Ai miksi tästä nyt keskustellaan. No toki ainakin minua kiinnostaa, kun itselläni on hevonen (KK-ori muuten), jonka isä on nelinkertainen ravikuningas ja emä kolminkertainen ravikuningatar. Emänemä on Vieterin täyssisko eli suvusta läytyy nuo samat hevoset kuin I.P.Vipotiinalla. Osaa sen mun hevonen ravin lisäksi kävellä ja laukata ja vetää niin kärryjä, kirkkorekeä kuin tukkirekeäkin ja siinä kuormaa. Ja kuljettaa pikkulapsia paljaassa selässään. Ja olla paras kaveri. Mutta eipä tästä sen enempää ennen kuin joku vetää metwurstit nenään.
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

mää olen sitä mieltä että Leenan tarvii tehdä enemmän kisoja jotta hän voi meitä näillä kirjoituksillaan viihdyttää.

-kiitos ja anteeksi-
Leena
Posts: 33
Joined: Thu Dec 21, 2006 9:33 am
Location: Päijät-Häme

Post by Leena »

Mähän sanoin, että jollakin menee metwursti nenään. Mulle tuli yksityinen viesti joltakin nimimerkiltä, joka ei kehdannut laittaa edes yhteystietojaan. Kehoittaisin palautteen lähettäjää lukemaan (mikäli osaa) tämän keskustelukategorian otsikkoa ja määritelmää. Ja tähän keskusteluun tulleet viestitkin hän voisi lukea uudelleen ja siitä huolimatta, että se saattaa olla ylivoimaisen vaikeaa, lukea myös rivien välit. Keskustelusta saattaa joitakin kohtia avautua aivan uudessa valossa.

Ja ok, mä en kirjoita tänne enää yhteenkään kategoriaan yhtään mitään enkä ainakaan omalla nimelläni. Olis tässä kaikenlaista puuhaakin rästissä.
Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Post by Pepe »

Hauska yhteensattuma.
Minäkin sain nimimerkin toimesta yksityisneuvontaa.
Neuvonta sisälsi samoja sanoja, joilla olen saanut viimeksi opetusta armeijassa vuonna 1965.
Että varmaan oli jo aikakin kertaukselle.
Ei kun kohti uusia seikkailuja....., mutta ne seikkailut pidän omana tietonani, ainakin toistaiseksi.
Pepe
Heikki
Posts: 55
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:07 pm
Location: Pieksämäki

Post by Heikki »

No,minähän en viestaillut vaikka monessa olenkin vastahankaan ollut.Jatka vaan Leena kirjoittelua,mukavaa vaihtelua melko autonrakentelulinjalla olevalle palstan sisällölle,joka sekin on hyvä juttu runsaine valokuvineen!Leenan kirjoittelusta löytyy monesti pieni huumorikin pienen mietinnän jälkeen tyyliin "mitähän se nyt meinaa?".(Pitkät piuhat.)

Metukka on hyvä makkara,aktiiviaikana oli tapana laittaa pientä eväspalaa tyyliin ruisleipä/metvursti.Tuli perheen sisällä mainostettua yleissivistyksen laajuudesta kertomalla että wanhaan aikaan metukka kulki myös nimellä Kestomakkara.Oltiin kerran nätimmän puoliskon kanssa kaupassa ostoksilla jonakin kisanaluspäivänä,vierestä kuuluu kysymys:Ostetaankos sitä ikuisuusmakkaraa? :lol:

Joo joo,ei liity mitenkään RAVeihin ja on siten off-topikkia.Jos hämärä viestailija haluaa lähestyä,niin tervetulemas vaan YV:tä.Lupaan julkaista kaiken!
Ei oo heleppoo....
Post Reply