Page 1 of 1

Osanoton peruutus Lumimies SM:ään

Posted: Fri Feb 27, 2009 12:23 am
by joteam1
En tiedä miksei järjestäjä ole julkaissut syytä, miksi peruimme osanottomme, mutta niille joita asia kiinnostaa.

Peruutuksen syy on yksinkertaisesti: Kanssakilpailijan pelko että viedään häneltä SM-pisteitä.

Eli nuo viimevuonna puhutut "sääntöuudistukset"/sääntöjen henki jutut voi kyllä unohtaa.

Tuo sääntökohta lajisäännöissä (pykäkä 70.7) on ollut tuossa muodossa säännöissä 10-15 vuotta. Eikä ole juurikaan ketään kiinostanut aikaisemmin? Ne ulkolaiset jotka ovat kisoihimme osallistuneet, ovat saaneet sijoituksensa mukaiset SM-pisteet, ja sillä hyvä. Nyt tuo on "jostain syystä" noussut esiin.

Pyysimme tuohon selvitystä ennen kisaa järjestäjiltä, lajiryhmältä ja AKK:sta ja saimme lopulta tervetuloa toivotuksen. Kuitenkin kaksi päivää ennen kisaa meille ilmoitettiin että, osallistua saatte mutta pisteitä ette saa. "Myyräntyön" tekijä pääsi aika pitkälle, koska itse Backman otti asiaan kantaa.

Mutta meneehän AutoSuunnistuksella niin hyvin, ettei se mitään ulkomaanpellejä kaipaa. Eikä se ole kuin 80eur. vähemmän mitä loput SM-järjestäjät jäävät pienemmälle tulolle (Forssasta ei ole vielä päätöstä palautuksesta tullut), kun yksi pari jää pois ainakin tämänvuotisista kisoista. "Ei sota yhtä miestä kaipaa"!

Ainoa "hyvä" asia tässä on se että, asia selvisi ennen ekaa kisaa, eikä vasta viimeisen jälkeen.
Toivottavasti hän / ne jota osallistumisemme häiritsi on nyt tyytyväinen!

Eli auto on tallissa "täydessä iskussa", siirtotarroilla varustettuna, alle vuosi viimeisestä katsastuksesta, hyväksytyillä Xenoneilla varustettuna (noin vanha auto ei tarvitse lampunpesureita eikä erillisiä korkeussäätöjuttuja), kaikki tulli ja katsastuspaperit mukana.
Tulkaa katsomaan ketä ei usko.

Edit: Backmannilta tuli kannanotto 19,2-09 Lajiryhmältä 20,2-09 klo 16,00 vahvistus, että ovat samaa mieltä

Jari Ojanperä

Posted: Fri Feb 27, 2009 1:11 am
by Åke
Sen tarkemmin taustoja tuntematta mun mielestä tuo pykälä 70.7 ei mitenkään rajaa, että joillekin annetaan pisteet ja joillekin ei. Päinvastoinhan tuossa erikseen mainitaan että osanotto-oikeus on kaikilla pohjoismaalaisilla autosuunnistajilla.

Mutta, autosuunnistusta koskee myös autokilpailujen yleiset määräykset ja "Autokilpailujen kansalliset määräykset Suomessa" kohta 10 määrittelee asian näin: AKK:n arvosarjoja ovat autourheilun SM-sarjat, CUPit ja Trophyt. AKK:n arvosarjoissa ja arvokilpailuissa sarjapistekelpoisia kuljettajia/miehistöjä ovat AKK:n kilpailijalisenssin haltijat.

Sinänsä kai kerrankin aika selkeästi määritelty asia?

Ja edelleen, taustoja tuntematta, miksi Suomen kansalaisen pitäisi ajaa ulkolaisella lisenssillä tai ulkomaalaisen kerhon alaisuudessa? Vai olenko (taas) ymmärtänyt jotain väärin..

Posted: Fri Feb 27, 2009 9:24 am
by jari willner
jouduitte mahonen/puhakka taistelun uhreiksi. sodassa tulee sivullisia uhreja :oops: ja minäkin kysyn: miksette ole suomalaisen seuran jäseniä lisenssin hankinnan mahdollistamiseksi?

Posted: Fri Feb 27, 2009 10:44 am
by joteam1
Ote lajisäännöstä 70,7: Osanotto-oikeus SM-kilpailuihin on kaikilla pohjoismaisilla
autosuunnistajilla luokituksesta riippumatta.
Eli tuohon vedoten ei SM-pisteitä saa, koska tuossa ei puhuta sarjasta mitään ja AS:ssa ei ole käytetty virallista sarjakutsua, jossa siis vielä voitaisiin tuota tarkentaa.
Sääntöjen tulkintahan menee niin että: ensin ovat yleiset säännöt, joita voidaan muuttaa / tarkentaa lajisäännöissä, ja viimeksi vielä voidaan sääntöjä muutta kutsussa = kilpailun säännöissä.

Se minkä takia me edustamme ulkolaista seuraa, ei mielestäni kuulu tähän. Aikataulullisesti olisi vaan tänävuonna ollut mahdollisuus osallistua Suomen SM-sarjaan.

-jari-

Posted: Sat Feb 28, 2009 2:59 pm
by KariM
joteam1:n vuodatus on ikävää kuultavaa. Sympatiani ovat teidän puolella, mutta:
- autourheilussa on pelisääntöjä, myös muita kuin "autosuunnistuksen säännöt". Yleisissä säännöissä kerrotaan tarkasti millä perusteilla voi ulkomaisen lisenssin suomen kansalaiselle myöntää
- esim. Ruotsissa mestaruus on avoin kaikille, mutta jos lisenssi ei ole ruotsista ei myöskään paikallisia SM-pisteitä voi saada. Eihän lohjalaisellakaan lisenssillä saa Pohjois-Suomen aluemestaruuspisteitä. Miksi sitten ruotsalaisella lisenssillä pitäisi saada Suomen mestaruussarjan pisteitä.

Forssan lähtöpaikalla sain kuulla syyn teidän poisjäännille. Harmitti. Ja nyt kun kerroit kysyneenne luvat noin monesta paikasta harmittaa vielä enemmän. Vasen käsi ei näytä tietävän mitä oikea tekee ja yleisesti ottaen alas ammutaan surutta kaikki mikä pelottaa.

Toivottavasti saavutatte unelmanne aavan meren tuolla puolen. Ja tulkaa toki kansallisiin kisoihin ottamaan miehistäkin mittaa.

:D

Posted: Sat Feb 28, 2009 6:23 pm
by rousri
Kyllä, yleiset säännöt ei salli SM-pisteitä muille kuin AKK:n lisenssin haltijoille.
Mutta, HUOM!! Yleisten sääntöjen edelle menee lajisäännöt!
Jo 90-luvun alussa lajiryhmä laati lajisääntöihin sääntökohdan, joka mahdollisti SM-pisteiden jakamisen kaikille pohjoismaiselle autosuunnistusta harrastavalle joukolle. Sääntöpykälän tarkoitus oli, että laji voisi olla avoin kaikille "herrasmiehille" jotka haluavat harastaa yhdessä haastavaa lajia. Taustalla oli toive, että Suomi toimii esimerkkinä muille maille, jotta kaikkien maiden sarjat avautuisivat. Sääntö toimi ja lähes joka vuosi Suomen SM-sarjassa on esiintynyt myös ulkolaisia kilpailijoita.

Nyt kuitenkin joukko harrastajia halusi lukea vanhaa AS sääntökohtaa "pilkuntarkasti" ja etsää meidän osallistuminen SM-sarjaan. Edestään varmasti löytää... (on sanonta)

Lajilla menee ilmeisesti niin hyvin, että on voitu siirtyä tälläisen linjaan. Nämä jotka suurennuslasia apuna käyttäen sääntöjä tulkitsivat voivat nyt vuorostaan ryhtyä viemään lajia eteenpäin valitsemallaan tiellä. Toivottavasti tuo suunta on yläspäin. No muuta suuntaahan ei voi enää ollakkaan.

Kiitos kutsusta Kari. Jos siellä olisikin vain "miehiä" niin voisimmekin tulla, mutta...

Posted: Sun Mar 01, 2009 10:52 pm
by Heikki
rousri wrote: Lajilla menee ilmeisesti niin hyvin, että on voitu siirtyä tälläisen linjaan. Nämä jotka suurennuslasia apuna käyttäen sääntöjä tulkitsivat voivat nyt vuorostaan ryhtyä viemään lajia eteenpäin valitsemallaan tiellä. Toivottavasti tuo suunta on yläspäin. No muuta suuntaahan ei voi enää ollakkaan.
Jep.Aplodit tälle lausunolle! :lol:

Posted: Tue Mar 03, 2009 1:07 pm
by Tommi
Sinänsä valitettava tapaus ja sympatia ovat 110% poisjääneiden puolella.

AS:llä ei todellakaan mene niin hyvin että meillä olisi varaa hukata yhtään kilpailijaa. Kysynkin onko kohta järkeä tehdä kilpailuja jos osanottajia on vain alle 40?

PS. Tämä ei ole meidän tämänvuotisen kilpailun itkuvirsi vaan yleinen kannanotto.

Posted: Tue Mar 03, 2009 10:29 pm
by eero
Olisi ollut kiva nähdä Jari ja Rikukin kisapoluilla, kylläkyllä.

Viittaus herrasmiesmäisyyteen:
Jo 90-luvun alussa lajiryhmä laati lajisääntöihin sääntökohdan, joka mahdollisti SM-pisteiden jakamisen kaikille pohjoismaiselle autosuunnistusta harrastavalle joukolle. Sääntöpykälän tarkoitus oli, että laji voisi olla avoin kaikille "herrasmiehille" jotka haluavat harastaa yhdessä haastavaa lajia. Taustalla oli toive, että Suomi toimii esimerkkinä muille maille, jotta kaikkien maiden sarjat avautuisivat. Sääntö toimi ja lähes joka vuosi Suomen SM-sarjassa on esiintynyt myös ulkolaisia kilpailijoita.
Tämä on hieno asia ja toivoisinkin että toteutuisi jatkossa, jotta ulkolaiset saisivat tulla kisailemaan lajissamme. Nyt kuitenkin on hiukan mielestäni puurot ja vellit sekaisin, koska nyt evätytyllä kilpailijaparilla ei ole muuta ulkolaista kuin auto ja lisenssit =). Haiskahtaa hiukan kikkailulta johon olen itsekin syyllistynyt ja siitä opiksi ottanut.
Tietenkin vapaa kilpailu niin kisaladuilla kuin lisenssiasioissa on tervetullutta ja toivottavasti saamme nähdä myös muunmaalaisten lisenssin omaavien kilpailijoiden runsaan joukon lähitulevaisuuden kinkereissä.

-e-

Posted: Wed Mar 04, 2009 8:29 am
by Heikki
Tommi wrote:
AS:llä ei todellakaan mene niin hyvin että meillä olisi varaa hukata yhtään kilpailijaa. Kysynkin onko kohta järkeä tehdä kilpailuja jos osanottajia on vain alle 40?
Eihän siinä mitään järkeä ole,senhän sanoo jo järkikin! :D

Kilpailijat vähenevät "luontaisen poistuman" kautta,kuka kyllästyy,joku saa tarpeekseen,toisilla elämän tilanne on vain siinä asennossa.Kunhan tämä lama puree ja työttömät lisääntyvät edelleen,vaikuttaa se negatiivisesti myös tämän lajin (kuten koko autourheilusektorin) kilpailijamääriin.

Tämä ei voi olla vaikuttamatta myös kilpailujen määriin.AS-kilpailun järjestäminen alle 40 kilpailijan voimin ei ole rahallisesti kannattavaa,puhumattakaan siitä että se antaisi jotain henkistä plussaa tekijäporukalle.Ei kilpailijoita,ei kilpailuja.Jonkinlaisesta turhautumisesta kertoo,että lähes jokaisen kilpailun edustaja vuorollaan käy tällä palstalla ruinaamassa osanottajia järjestämiinsä tapahtumiin. :cry:

Itse tuotteessahan ei päättäjien mielestä ole mitään vikaa,sillä jos tarvetta muutoksiin olisi niin uutta säännöstöä oltaisiin jo vuosia sitten sorvattu hartiat höyryten. Tommi,olet seurannut uusien harrastajien rekrytointia Keski-Suomessa jo ainakin viiden vuoden ajan.Montako uutta paria on tullut mukaan tuona aikana ja montako vanhaa lopettanut?Ja nyt on kyse sellaisesta lajista,jonka "säännöissä ei ole mitään vikaa".

Palstalla on osio Lajiryhmä tiedottaa.Onko kyseessä lajiryhmän tarve tiedotuskanavalle,vai palstalaisten toive että lajiryhmä sattuisi tiedottamaan jotain? :shock:

Posted: Wed Mar 04, 2009 9:11 am
by Timo
eero wrote:Olisi ollut kiva nähdä Jari ja Rikukin kisapoluilla, kylläkyllä.

Viittaus herrasmiesmäisyyteen:
Jo 90-luvun alussa lajiryhmä laati lajisääntöihin sääntökohdan, joka mahdollisti SM-pisteiden jakamisen kaikille pohjoismaiselle autosuunnistusta harrastavalle joukolle. Sääntöpykälän tarkoitus oli, että laji voisi olla avoin kaikille "herrasmiehille" jotka haluavat harastaa yhdessä haastavaa lajia. Taustalla oli toive, että Suomi toimii esimerkkinä muille maille, jotta kaikkien maiden sarjat avautuisivat. Sääntö toimi ja lähes joka vuosi Suomen SM-sarjassa on esiintynyt myös ulkolaisia kilpailijoita.
Tämä on hieno asia ja toivoisinkin että toteutuisi jatkossa, jotta ulkolaiset saisivat tulla kisailemaan lajissamme. Nyt kuitenkin on hiukan mielestäni puurot ja vellit sekaisin, koska nyt evätytyllä kilpailijaparilla ei ole muuta ulkolaista kuin auto ja lisenssit =). Haiskahtaa hiukan kikkailulta johon olen itsekin syyllistynyt ja siitä opiksi ottanut.
Tietenkin vapaa kilpailu niin kisaladuilla kuin lisenssiasioissa on tervetullutta ja toivottavasti saamme nähdä myös muunmaalaisten lisenssin omaavien kilpailijoiden runsaan joukon lähitulevaisuuden kinkereissä.

-e-
Nythän ei kait ollutkaan kyse siitä etteikö kisaan olisi saanut osallistua ruotsalaisella lisenssillä, vaan siitä että sarjapisteet olisi jäänyt saamatta. Harva lajiliitto tai yhteisö haluaa kuitenkaan jakaa mestaruuksia jäsenistönsä ulkopuolisille kilpailijoille, ellei sitten kyseessä ole avoin mestaruuskilpailu / -sarja.

Eikä se Suomen 90-luvun alun esimerkkikään ole tainnut ottaa tuulta purjeisiin muissa Pohjoismaissa jos Ruotsin mestaruussarjaan osallistuminen vaatii ruotsalaisen lisenssin. Vai tapahtuiko tuo "kansallisuuden vaihto" NEZ-sarjaa varten? Siihen tuo onkin aika ovela veto...

Mielelläni minäkin näkisin Suomen nopeimman AS-Audin kisoissa ja meiltä ette olisi kuitenkaan SM-pisteitä vieneet kun me veimme ne ihan itse.

Säännöistä ja harrastajamääristä voitaisiin keskustella eri aiheen alla.

Posted: Thu Mar 05, 2009 2:50 pm
by Tommi
Itse tuotteessahan ei päättäjien mielestä ole mitään vikaa,sillä jos tarvetta muutoksiin olisi niin uutta säännöstöä oltaisiin jo vuosia sitten sorvattu hartiat höyryten. Tommi,olet seurannut uusien harrastajien rekrytointia Keski-Suomessa jo ainakin viiden vuoden ajan.Montako uutta paria on tullut mukaan tuona aikana ja montako vanhaa lopettanut?Ja nyt on kyse sellaisesta lajista,jonka "säännöissä ei ole mitään vikaa".

Taitaapa olla yksi kokonainen pari tullut uusia minun harrastusaikana ja lopettaneita on enemmän. Kuitenkin olemme kokeilleet erilaisia asioita houkutellaksemme uusia harrastajia. Se ei vaan ole niin helppoo.

Posted: Mon Mar 16, 2009 11:43 pm
by Åke
Tätä asiaa läheltä liippaavaa asiaa löytyi näköjään myös AKK:n hallituksen päätöksiä -kohdasta tiedotus:

Arvosarjojen osallistumisoikeus 2009
Siirrymme FIA:n sääntömuutosten johdosta vuonna 2009 ns. suljetun sarjan käytäntöön.
Autourheilun Suomen Mestaruussarjoihin voi osallistua vain ne kuljettajat, jotka osallistuvat niihin Suomen ASN:n myöntämällä lisenssillä tai ovat FIA:n sääntöjen määrittelemiä ammattilaiskuljettajia. Suomessa ajettaviin kansallisiin kilpailuihin voi jatkossakin osallistua toisen maan ASN:n myöntämällä EU-lisenssillä mikäli järjestäjä niin sallii.

Posted: Tue Mar 17, 2009 12:06 pm
by Heikki
Tommi wrote: Kuitenkin olemme kokeilleet erilaisia asioita houkutellaksemme uusia harrastajia. Se ei vaan ole niin helppoo.
Niinpä.Väitän,että jos tuote itsessään on kunnossa,houkutteluja ja muita "kikka viitosia" ei tarvita.

Mielenkiintoiseksi asian tekee (tälläkin palstalla) se,että asiasta ei haluta keskustella.Aivan kun ei haluttaisikaan tilanteen muuttuvan.