Lisenssi ja Terveys

Tänne keskustelut, jotka eivät sovellu muihin alakategorioihin.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Lisenssi ja Terveys

Post by Pepe »

No niin. Tässä ollaan vielä lisenssinhankintatunnelmissa.
Tulin juuri 10 km:n lenkiltä. Siinä meni tunti, siis viisi Cooperin testiä. Jokainen 2000m ja ilman välihuilia. No hiki tuli, mutta ei tarvinnut heittää hangelle pitkäkseen, niinkuin innokkaimmat testin jälkeen tekevät.

No, itse asiaan.
Parina viime vuotena unohdin tehdä terveysselvityksen. (Sellaista sattuu.) Lisenssi oli kuitenkin voimassa normaalisti.
Sitä ennen olin joulukuussa -06 ollut ohitusleikkauksessa.
Nyt sitten muistin kirjoittaa terveysselvityksen, kun kaavake oli lisenssinostosivulla valmiina.

Lääkäri pyysi lisäselvityksiä ja lääkärinlausuntoa. Tein lisäselvityksiä, mutta en halunnut ymmärtää miksi perusterveeksi ja hyväkuntoiseksi itsensä tuntevan kartturina toimivan AS-harrastajan pitäisi erikseen hankkia lääkärinlausunto.
Sain sitten peruslisenssin ehsolla että: Saa toimia vain kartanlukijana.

Tuli mieleeni että:
Ei olisi järjen vastaista, jos kartturina saisi toimia yleensäkin ilman terveysselvitystä ja lääkärinlausuntoa, koska kartturin fyysisen kunnon mahdollisten vajavaisuuksien ei voida katsoa aiheuttavan mitään riskiä kanssakilpailijoille tai muulle kilpailuympäristölle.

Vaikuttaahan se jopa huvittavalta, kun henkilön terveys ilman terveysselvityksiä riittää Suunnistusliitossa lisenssiin, myös kaikkiin vanhusten sarjoihin, mutta ei esim. AS-kartturina toimimiseen.
Vakuutusongelma Suunnistusliitossa on ratkaistu sillä mallilla, että yli 70 vuotiaiden lisenssi ei sisällä vakuutusta. Se muuten maksaa 17 Euroa, kun yleinen vakuutuksellinen lisenssi 65 Euroa.

Jos lajiryhmä on vähänkään kiinnostunut viemään kartturien ja vanhusten asiaa eteenpäin ko. ropleemien ratkaisemiseksi, konsultoin mielelläni.

P.S. Ei ole vaikeata järjestää ilman terveysselvitys ja -tarkastusvaatimuksia myönnettävää ns. karttusilisenssiä. Kyse on VAIN TAHDOSTA eli siitä halutaanko järjen vastaisilta tuntuvat asiat korjata, vaikka kyse olisikin Liiton näkökulmasta katsoen mitättömän pienestä ryhmästä.

Nyt kaikki kartturit (ja kartturien kuskit) kannustamaan lajiryhmää "terveysselvityksettömän kartturilisenssin" aikaansaamiseksi.

Kartturi ja kuski olivat ilmoittautuneet kisaan ja lähtivät sitten tankkauksen jälkeen katselemaan baaritiskiä. Kartturi kailotti kuskille, että minä tarjoan. Sitten sanoi vähän hiljaisemmalla, että itse otan VAIN teetä. Mitäs sinä VAIN otat.
Pepe
Post Reply