Harrastajamäärä nousuun: aloittamisen helpottaminen

Tänne keskustelut, jotka eivät sovellu muihin alakategorioihin.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
AMa

Harrastajamäärä nousuun: aloittamisen helpottaminen

Post by AMa »

(Moderaattori: tänne on poimittu nimenmuutosketjusta muihin kehitysideoihin kuin nimen muutokseen liittyvät viestit:)
AMa

Post by AMa »

jp wrote:
Yksi idea harrastajamäärien nostamiseen minulla on kytenyt itseasiassa aika pitkään.
Ei kyllä taida pelkkä nimen muutos auttaa. Lisää kisoja. harkkareita kertalisenssi takaisin. emit järjestelmä kunnolla käytöön. Eikä säänääntö muutoksia ja kokeiluja joka vuosi. Ja lisää ratamestareita. Näistä vois nyt ensi aloittaa ennen kun lähdetään sorvaamaan jotain nimi muutoksia
:roll:
Pepe wrote: Harrastajamäärät nousuun asia: Harkkarien järjestäminen ja harjoittelijoiden haaliminen on kai se ykkösasia (eli siis Äs Ykkös asia).

Tässä kun oli puheena kikkailut, niin eräs ratamestari sanoi minulle pari yötä takaperin, että eräänlaista kikkailuahan tämä on koko laji. Osui niin oikeaan, että piti ruveta oikein ajattelemaan. Me lajin harrastajat pidämme näitä asioita, jotka joskus on ensin koettu kikkailuna, nykyisin lajinomaisena käytäntönä. Me emme niitä enää huomaa kikkailuna, mutta aloittelijalle ne ovat pelkästään sitä.

Mitäpä muuta kuin käytännöksi tullutta kikkailua ovat:
- Kartalta puuttuvat urat ym. muut tarkoituksellisesti tai puolivahingossa puuttuvat karttamerkit.
- Mutkitteleva reitti tyhjän päällä, ymmärtämättömien suuntavaiston sotkemiseksi.
-Vetävällä uralla/reijällä/aukolla puijaaminen.
-Syöttikilpien tarjoilu
-Ym.ym.ym.

Lajista taas on postunut niitä kikkailuja, joista ei yleisesti tykätä, kuten esim. kartanpalasten pohjoissuuntvaihtelut jne...

Aloittelijoiden harjoituksista tulisi pyrkiä karsimaan kaikki se lajinomaisuus, jonka lajia vielä ymmärtämätön voisi kokea kikkailuna.
Näin voitaisiin saada oppia ja hieman vauhti-iloakin harjoituksesta.
Ei hyödytä lajia, eikä ole kivaa, jos istuskellaan maastossa (autossa) ja yritetään ratkaista ennenkokemattomia arvoituksia, vaikka tultiin harjoittelemaan suunnistusajoa eikä onnistuneen suunnistuksen kokemusta kerry juuri ollenkaan.
C-luokassa sitten vähän kerrallaan.

Ei tämä laji sittenkään mitään isompaa remonttia kaipaa. Hiukan vain joitakin käytäntöjä fiilaillaan ja meininki-imagoa rakennellaan, ja konstailemattomia harkkareita tehdään, ja harjoittelijoita haalitaan.

Taas kerran, nyt Lohjalla, huomattiin, että tämä on hieno laji, ihan tällaisenaan. Ei voitettu, mutta sitkeästi taistellen ja ankarasti keskustellen eräs vuosikymmenien SM-kilpailutavoite saavutettiin. Oltiin ensimmäisenä maalissa.
Eero Koski wrote:Melko hiljakkoin lajin pariin ajautuneen harrastajan silmin muutamia kommentteja kehityskeskusteluun:

Lajin nimellä en usko olevan vaikutusta harrastajamääriin. Päinvastoin, voi kestää vuosia, jopa vuosikymmeniä ennenkuin uusi nimi tunnistetaan. Liian moni tuntee edelleen paremmin ST-Ajon, kuin autosuunnistuksen.

Suurimpana ongelmana lajin aloittamiselle pidän ohjeiden ja materiaalin puutteen. Pelkästään sääntöjä ja muuta nettimateriaalia lukemalla on (oli) erittäin hankala saada minkäänlaista kuvaa mitä kisassa tehdään ja minkälaisia tehtäviä eteen voisi tulla.

Harvan kuskin hermot kestää "odota odota" nuotteja riittävän pitkään. Perusasioiden opiskelu vaatii monta harkkaria, kun saman opiskelun voisi tehdä tietokoneen äärellä parissa tunnissa. Opiskelija ST video oli hyvä alku, mutta oikeasti tarvitaan syvemmälle meneviä esimerkkejä. Yksi helppo apu: vanhoja kisakarttoja nettiin näkyville. Miksi niitä muuten ylipäätään piilotellaan?

Asiaa sivuava, mutta erillinen kommentti aiheeseen, jonka Pepe kiteytti osuvasti:
Me lajin harrastajat pidämme näitä asioita, jotka joskus on ensin koettu kikkailuna, nykyisin lajinomaisena käytäntönä. Me emme niitä enää huomaa kikkailuna, mutta aloittelijalle ne ovat pelkästään sitä.

Esim. "kiertosuuntanuoli" on aloittelijalle erittäin hankala, koska sääntökirjan (Kiertosuuntanuolien ja apupisteiden avulla yksiselitteisiksi määritellyt pistevälit on ajettava...) ei kerro mitään. Kiertosuuntanuolilla kikkaillaan "ulkopuolisen" näkökulmasta lähes joka kisassa, mutta vakiintuneen käytännön takia se on kaikille selvää.

Sattumoisin ajoimme ensimmäistä sarjakilpailuamme viime syksyn "jippokisassa". Keskustelua herättänyt MRT oli aloittelijalle helppo ja kisa muutenkin johdonmukainen ja hyvin suunniteltu. Ja mielestäni yhtä hyvin sääntöjen mukainen, kuin mikä tahansa muukin ajamani kisa. Keskustelu kyllä hiukan yllätti...
Timo wrote:Niin, miksei vanhoja kisakarttoja voisi laittaa nettiin? Laitoin kokeeksi 9. Kevätsprintin C-luokan kartat tänne: http://www.kolumbus.fi/psas/kisat.html. Samalta sivulta löytyy muutama vanha kisaraportti joissa on selitetty joidenkin hukattujen RT-asemien perusteita.
HAK wrote:
Eero Koski wrote: Suurimpana ongelmana lajin aloittamiselle pidän ohjeiden ja materiaalin puutteen. Pelkästään sääntöjä ja muuta nettimateriaalia lukemalla on (oli) erittäin hankala saada minkäänlaista kuvaa mitä kisassa tehdään ja minkälaisia tehtäviä eteen voisi tulla.
Itse olen aloittanut lajin Antti Kivimaan 70-luvulla kirjoittaman painetun kirjan avulla + pari harjoitusajoa taskulamppu suussa oksentaen.
Tuossa kirjassa on paljon historian havinaa, mutta perusasiat pätevät edelleen. Eli ne asiat miten kisaan pitää lähteä ja miten selviää L- pisteestä eteenpäin. Ja paljon paljon muuta. Tosin G-pistettä ei muistaaksi mainita. Todella ansiokas ja perusteellinen kirja.

Periaatteessahan kisa ei ole sen monimutkaisempaa kuin löytää lähtöpaikalle ja L:n jälkeen piste 1 ja siitä eteenpäin numero kerrallaan. Se mitä on matkanvarrella tapahtuu kuuluu kisaan eikä sitä pidä liikaa miettiä etukäteen. Sitten kun kisa on ajettu, voi jo itsekin "treenata" kun tietää mitä olisi pitänyt tehdä.

Antaisikohan Antti luvan jollekin tietotekniikkavelholle saattaa tuo laaja opus nykypolven ihasteltavaksi nettiin? Vai pitääkö lupa saada kustantajalta (sponsori taisi olla Kesoil)? Joku varmaan Hesan seudulta tuntee Antin edelleen. Eikö löydy jostain Ruukki Group johtoportaasta tai jotain vastaavaa.
------------

(Moderaattori: .. eli jatketaan keskustelua aloittelijoiden aloituskynnyksen helpottamisesta sekä yleistä kehityskeskustelua täällä)
Post Reply