Harrastajamäärät nousuun. Uusi nimi lajille!

Tänne keskustelut, jotka eivät sovellu muihin alakategorioihin.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

TomiViitala
Posts: 72
Joined: Tue May 15, 2007 1:55 pm
Location: Ylöjärvi

Harrastajamäärät nousuun. Uusi nimi lajille!

Post by TomiViitala »

Yksi idea harrastajamäärien nostamiseen minulla on kytenyt itseasiassa aika pitkään.

Minusta sana "Autosuunnistus" kuulostaa todella nössöltä, omituiselta, kummalliselta ja luotaan työtävältä. Vähän samalta kuin "Autontunnistus" josta myös järjestetään SM-kisoja. Jokin vetävämpi nimi ja uusi brandi olis hyvä. Vanha ST-ajokin on paljon parempi. Muutamia heittoja

- ST-Ajo
- ST-Drive
- ST-Experience
- ST-Rally
- AS-Adventure

Olisiko hyviä nimiehdotuksia?

Åke
Posts: 495
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Janakkala

Post by Åke »

Ralli sanan käyttö lajin nimessä on hieman kaksijakoinen, toisaalta se saattaisi lisätä nuorison kiinnostusta, mutta lupien haussa ralli-sanasta ei ole kuin haittaa. Tämän johdosta tasanopeusajoakaan ei kutsuta tasanopeusralliksi, niinkuin joskus. Englannissa ajettaan etäisesti autosuunnistusta muistavaa lajia, ja se on kyllä nimetty street rally:ksi.

Mutta kuten toisaalla kirjoitin, niin lajin olisi aika karistaa harteiltaan "vauhdittoman" lajin imago.

Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Post by Pepe »

HIENO AVAUS. Imagon kohotus on yksi merkittävä asia. Tosin muitakin aineksia tarvitaan. Nyt vain nimeä keksimään. Joku jännä ulkomaalaisperäinen varmaan, mutta Rally antaa kai liian selviä virhesignaaleja.
Eräänä imagon kohotusasiana tuli mieleen Kypäräpakko muissa paitsi aloittelevissa luokissa. Mikroautoilun lisäksi AS taitaa olla melkein ainoa autourheilulaji, jossa ei tarvitse kypärää. "Eihän sitä siellä metsässä nyhräämisessä tarvitse."
Aloittelevan kartturin aloitteleva kuljettaja taitaa olla se, jonka mielenkiinto katoaa ensin. Kypäräpakko muissa luokissa kertoisi että vähän harjaantumalla äksöniä (meininkiä) on odotettavissa.
Harjoituksia pitäisi tietysti saada tehdyksi. Sellaisten tekijät ovat lajin arvokkainta pääomaa. Sitten harjoituksiin tulisi saada porukkaa. Tässä lajin imago on tärkeä. Kaikissa lajeissa jotka eivät ole koululiikuntaa pitää vaan yrittää värvätä tuttuja ja sukulaisia mukaan. Niin se on suunnistuksessakin. Samat sukunimet siellä ovat nykyisin esillä kuin 60 ja 70 luvuilla.
Voisi olla, että alotteilijoille tulisi tehdä myös helpompia ja vauhdikkaampia harjoituksia. Kaikkien tällaisten ja imagoasioiden lisäksi tulisi itse lajillekin tehdä fiilauksia, ehkä karkeitakin.
60 luvulla st tunnettiin tosiaan vauhdikkaana ja osanottajarikkaana lajina. Yli 200 kansallista kalenterikilpailua vuodessa. Sellaisenaan sinne ei voida enää palata. Niinpaljon ovat lainsäädäntö ja yleiset asenteet muuttuneet. Ei ollut perusnopeusrajoituksia, eikä maastoliikennelaista tiedetty silloin.
Kaavoihin kangistunut????? No onhan ensimmäisestä st kisasta 46 vuotta. Silloin ajettiin kilpaa jo kilpailupaikalle. Ja se oli jännää.
Pepe

Åke
Posts: 495
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Janakkala

Post by Åke »

Pepe wrote:Eräänä imagon kohotusasiana tuli mieleen Kypäräpakko muissa paitsi aloittelevissa luokissa.
Huh, ei kai sentään? Siviililiikenteessä sentään ajetaan lainsäädäntöä noudattaen.
Pepe wrote:Mikroautoilun lisäksi AS taitaa olla melkein ainoa autourheilulaji, jossa ei tarvitse kypärää.
Mikroautoilussa tarvitaan kypärä, mutta äkkiä tulee mieleen muita lajeja joissa ei tarvita: tasanopeusajo, taloudellisuusajo, offroad suunnistus, ura-autoilu, pienoisautoilu

Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Post by Pepe »

Tiesin, että kypärä nostattaa tunteita, mutta nyt olisivat kaikenlaiset ideat, huonoltakin tuntuvat tarpeen.

Itse, niinkuin moni muukin pitää tästä lajista ihan tällaisenaan, mutta kun moni tuntuu olevan huolissaan lajin tulevaisuudesta.

Voiskohan lajiryhmä perustaa vaikka jonkun tulevaisuustyöryhmän pohtimaan, vai ons sellanen jo olemassa.

Älkää kuitenkaan unohtako tätä nimiasiaa.

Tää laji ei ole kovinkaan sama kuin 60-luvulla, mutta niin on moni muukin asia ja asenne muuttunut. Esim. 60-luvulla mentiin kylään istuttiin olohuoneen sohvalle ja laitettiin kysymättä tupakiksi. Kysyttiin kuitenkin, että missäs tuhkakuppi on, eikä isäntäväki ollut yhtään ihmeissään.
Pepe

eero
Posts: 390
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

Pakko kommentoida tuohon kypäräasiaan:

Tällainen keskustelu käytiin kahvipaikalla hippasen yli vuosi sitten.

Paikalla olin minä, kyseisen kisan tuomari, asemahenkilö ja yksi joka ei tiennyt lajista mitään. Siinä sitten menneen kisaviikonlopun tapahtumia kerrattiin ja ihmeteltiin niin tämä lajista tietämätön kysyi:

-Olikos jokin ralli lauantaina?
-Ei, ei mikään ralli, vaan autosuunnistustapahtuma, todettiin yhteen ääneen.
-Niin niin, mutta kun tuolla ajeli lauantaina sellaisia Mauno Ahosen näköisiä miehiä, niillä oli just sellaiset kuulokkeetkin päässä ja nenä kiinni papereissa.

No, mitä tuohonkin nyt sitten olisi voinut sanoa...

-e-

PS. mun mielestä nimi tulisi pitää kotimaisena, noita Lontoonkielisiä yhdistelmiä on jo tarpeeksi maailmassa.

ÄsTee ?

AMa

Post by AMa »

Hyvä avaus, Tomi!
eero wrote:PS. mun mielestä nimi tulisi pitää kotimaisena, noita Lontoonkielisiä yhdistelmiä on jo tarpeeksi maailmassa.
Periaatteellisella tasolla olen ihan samaa mieltä - juuri mikään kieli ei ole niin ärsyttävä kuin se nykyään joka paikassa tuupattu "Finglish".

Mutta toisaalta;
a) vieraspohjaiset nimet ovat (valitettavasti) myyviä ja markkinoinnillisesti seksikkäämpiä
b) vieraskielispohjainen nimi saattaa olla kuvaavampi; kaikille sanoille ei ole luontevaa suomennosta.

Tämän johdannon saattelemana oma ehdotukseni:
NaviRacing

- navigoinnistahan lajissa itse asiassa on kyse
- navigaattorien myötä tuolla nimellä olisi juuri nyt imua/momentum
- racing mielletään usein rataan, mutta toisaalta racing kattaa kyllä kaiken kilvanajon ja lisäksi kyllähän mekin voimme kisasta puhua "ratana" - verraten tossusuunnistukseen, jossa mennään myös ratoja.
- kansainvälisesti (FIA:ssa) lajia kutsutaan AutoNavigationiksi, mikä olisi samansuuntainen mutta riittävän erilainen, koska ihan samasta lajista ei ole kyse kuin naapurimaissa.

Mutta kaikista tärkeintähän ei nimelle ole sen tarkka kuvaavuus vaan markkinointiarvo ja "veto", ja sitä tässä nimessä mielestäni olisi.

Vaihtoehtoisina johdannaisina mieleen tuli Naviralli/Navi-Rally mutta myös itse vierastan ralli-sanaa etenkin noista lupapoliittisista syistä, joista Åke mainitsikin.

// arto

TomiViitala
Posts: 72
Joined: Tue May 15, 2007 1:55 pm
Location: Ylöjärvi

hyviä ehdotuksia.

Post by TomiViitala »

- NaviRacing
- ÄsTee

Molemmat kuulostaa minusta jo paljon vetävämmiltä ja ytimekkäämmiltä, kuin Autosuunnistus, mikä ei toisaalta ole kovin vaikeaa :)

Mitä tulee luvan kysymisiin, niin siinähän voi taktisesti puhua autosuunnistuksesta nimenmuutoksen jälkeenkin seuraavat 10 vuotta.

As-tuote ei välttämättä ole nykymaailmaan kovin pahasti pielessä. Nythän kaikki extreme-survival urheilu on kovasti huudossa, ja mielestäni autosuunnistuksessa, siis NaviRacingissä, on paljon samoja elementtejä.

Huipputasolla ajettaessa "NaviRacingissä" on myös tuo racing elementti kohdallaan. Sellainen ongelma "tuotteessa" ehkä on, että aloittelijalla tuon racing elementin löytämiseen saattaa mennä niin kauan, että into loppuu kesken, ainakin kuskilta. Pitäisi olla aloittelijoillekin tarjolla helppoja "saa päästää" jaksoja esimerkiksi hyväpohjaisilla hiekkamontuilla.

Heikki
Posts: 55
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:07 pm
Location: Pieksämäki

Post by Heikki »

Varmaankin ne Englannin kieliset nimet ovat myyviä/seksikkäitä täältä katsottuna syrjäisessä etelässä,jossa muitakin hupsutteluja on enemmän.Kyllä supisuomalaisessa lajissa täytyy olla sen verran selkärankaa ja ryhtiä että nimi on suuhun sopiva.Ja miksi homma muuttuisi toiseksi nimeä vaihtamalla,onko Fougantine parempi ihmisenä kuin Valjakkala?

Mutta asiassa pysyäksen ja kantaa ottaen,lajin kummallisuuksiin kuuluvat tarkkuus ja kartat.Nopeushan on nykymuotoisena(kin) tässä lajissa suhteellinen käsite ja eri asia kuin kiire,joka on yleensä ihmisen itsensä aiheuttamaa,myös Autosuunnistuksessa. :lol:

Jos nyt joitakin nimiehdotuksia halutaan joukkoon lisää,niin muutamia löytyy täältä Savon kulmilta:

-Tarkkuusajo
-Kartta-ajo
-Sekä sekailainen joukko edellisten yhdistelmiä.
Ei oo heleppoo....

HAK
Posts: 46
Joined: Mon Aug 20, 2007 7:39 am
Location: Turku

Post by HAK »

Eipä heti tule mieleen osuvampaa nimeä kuin tuo vanha ST-AJO eli Suunnistus- ja Tarkkuus- ajo (tai ehkä yksinkertaistaen suunnistusajo).
Missään muussa kokemassani lajissa ei vaadita vastaavaa tarkkuutta. Esim. muissa suunnistuslajeissa pystytään valitsemaan suunnilleen oikea kivi ja suht, iso sellainen, mutta autosuunnistuksessa pystytään valitsemaan millilleen oikea puu tai jopa kanto ja se pystytään ohittamaan asteelleen oikeassa kulmassa! Tai tuo valinta voidaan tehdä vaikka näkymättömän kiven perusteella, vai miten se nyt meni - perstumalla. Ja se kaikki pomppivassa autossa, pimeässä metsässä. Edelleen vuosienkin jälkeen hämmästyttävää.
Laji vaatii huipulla ehdotonta suunnistustaitoa, äärimmäistä toteutustarkkuutta ja rautaista autonkäsittelyä eli suomeksi ST-AJOa. Tähän kun lisätään esim. tuollainen 9 tunnin suoritusaika (kuten meillä Lohjalla eilen, josta kiitos sinnepäin), niin voidaan kaiken tarkkuuden lisäksi puhua kestävyysurheilusta.
Eipä ole mikään ihme harrastajien vähyys. Jos muut lajit olisivat yhtä vaativia, kyllä niissäkin harrastajat olisivat kortilla.
Kerropa tuo ulkopuoliselle yhdellä houkuttelevalla sanalla.

jari willner
Posts: 242
Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
Location: jyväskylä

Post by jari willner »

mitenkäs olisi ST-offroad :roll: äärimmäinen extream laji siviiliautoille 8)

HAK
Posts: 46
Joined: Mon Aug 20, 2007 7:39 am
Location: Turku

Post by HAK »

ST-OFFROAD-AJO olisi tosi kuvaava, mutta saattaa sekaantua tuohon maasturisuunnistukseen > www.4x4cup.com > off-road suunnistus cup siinä tosi rypemislaji ja tarkkuudeksi riittää navigaattori ja koordinaatit, mutta vinssi pitänee olla matkassa ettei jää suolle. Vai pitäisikö yhdistää lajit?

jp
Posts: 15
Joined: Tue Nov 14, 2006 11:35 pm

Post by jp »

Yksi idea harrastajamäärien nostamiseen minulla on kytenyt itseasiassa aika pitkään.
Ei kyllä taida pelkkä nimen muutos auttaa. Lisää kisoja. harkkareita kertalisenssi takaisin. emit järjestelmä kunnolla käytöön. Eikä säänääntö muutoksia ja kokeiluja joka vuosi. Ja lisää ratamestareita. Näistä vois nyt ensi aloittaa ennen kun lähdetään sorvaamaan jotain nimi muutoksia
:roll:

HAK
Posts: 46
Joined: Mon Aug 20, 2007 7:39 am
Location: Turku

Post by HAK »

Niin tuosta eilisestä "lajianalyysistä" unohtui, että se näkymätön kivi pitää tietty ohittaa oikeassa kulmassa sekunnilleen oikeaan aikaan, eihän se muuten ole assää vai mitä se nyt onkaan. Onnittelut kaikille mitalisteille lahden molemmin puolin.

Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Post by Pepe »

Niin, aina sitä vaan innostuu kirjoittamaan ja seuraavana päivänä taas harmittaa lukijoidenkin puolesta.
Kirjoitanpa nyt ainakin tämän kerran vielä kuitenkin.

Se nimiasia: voitaisiin saman tien puhekielessä ruveta käyttämään vaikkapa tuota ehdotettua Suunnistusajoa. Sitähän tämä on. Suunnistamista ja ajamista. Eihän se auto mitään suunnista. Se vaan on yksi tarpeellinen väline, että suunnistusajoa voi harrastaa.
Virallisena nimenä voi sitten käyttää jotain muuta, jos imagon rakentamisen kannalta näyttää tarpeelliselta. Tässä eräs ehdotus: S1. Tässä on se hyvä puoli, että Suomenkielen kannattajat voivat sanoa Äs Yksi ja ulkomaan kielen kannattajat Es One ja Ruosinkielellä Es Ett.

Harrastajamäärät nousuun asia: Harkkarien järjestäminen ja harjoittelijoiden haaliminen on kai se ykkösasia (eli siis Äs Ykkös asia).

Tässä kun oli puheena kikkailut, niin eräs ratamestari sanoi minulle pari yötä takaperin, että eräänlaista kikkailuahan tämä on koko laji. Osui niin oikeaan, että piti ruveta oikein ajattelemaan. Me lajin harrastajat pidämme näitä asioita, jotka joskus on ensin koettu kikkailuna, nykyisin lajinomaisena käytäntönä. Me emme niitä enää huomaa kikkailuna, mutta aloittelijalle ne ovat pelkästään sitä.

Mitäpä muuta kuin käytännöksi tullutta kikkailua ovat:
- Kartalta puuttuvat urat ym. muut tarkoituksellisesti tai puolivahingossa puuttuvat karttamerkit.
- Mutkitteleva reitti tyhjän päällä, ymmärtämättömien suuntavaiston sotkemiseksi.
-Vetävällä uralla/reijällä/aukolla puijaaminen.
-Syöttikilpien tarjoilu
-Ym.ym.ym.

Lajista taas on postunut niitä kikkailuja, joista ei yleisesti tykätä, kuten esim. kartanpalasten pohjoissuuntvaihtelut jne...

Aloittelijoiden harjoituksista tulisi pyrkiä karsimaan kaikki se lajinomaisuus, jonka lajia vielä ymmärtämätön voisi kokea kikkailuna.
Näin voitaisiin saada oppia ja hieman vauhti-iloakin harjoituksesta.
Ei hyödytä lajia, eikä ole kivaa, jos istuskellaan maastossa (autossa) ja yritetään ratkaista ennenkokemattomia arvoituksia, vaikka tultiin harjoittelemaan suunnistusajoa eikä onnistuneen suunnistuksen kokemusta kerry juuri ollenkaan.
C-luokassa sitten vähän kerrallaan.

Ei tämä laji sittenkään mitään isompaa remonttia kaipaa. Hiukan vain joitakin käytäntöjä fiilaillaan ja meininki-imagoa rakennellaan, ja konstailemattomia harkkareita tehdään, ja harjoittelijoita haalitaan.

Taas kerran, nyt Lohjalla, huomattiin, että tämä on hieno laji, ihan tällaisenaan. Ei voitettu, mutta sitkeästi taistellen ja ankarasti keskustellen eräs vuosikymmenien SM-kilpailutavoite saavutettiin. Oltiin ensimmäisenä maalissa.
Pepe

Post Reply