Vauhdin Maailman juttu Autosuunnistuksesta

Tänne keskustelut, jotka eivät sovellu muihin alakategorioihin.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Heikki
Posts: 55
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:07 pm
Location: Pieksämäki

Vauhdin Maailman juttu Autosuunnistuksesta

Post by Heikki »

Tulipa lukaistua juttusikermä uusimmasta VM:stä.Mamian Karin ja Sjöbergin osuus koetti pelastaa mitä pelastettavissa on.Heille asiantuntemuksesta suuri kiitos.

Mutta toimittajan oma kokemus AS:sta ei huraahuutoja kirvoittanut ainakaan minun mieleeni.Jo otsikko paljasti,vaikka sitä yritettiinkin selitellä,millaiset kokemukset harkkarista olivat siunaantuneet.Kuitenkin,kiteytyikö kyseiseen juttuun muidenkin lajia kokeilleiden fiilikset,onko AS ulkopuolisen silmin todellakin tuollaista mitä tekstissä annettiin ymmärtää????

Sitten pieni tarkennus Mamian Karin osuuteen kyseisessä AS-tietoiskussa:AS-kilpailussa Karilla on teksistä poiketen ollut myös toinenkin kilpailun aikana sattunut kolari.Nimittäin 6.7.1991 Ristiinassa (RisUA) ajetussa Pökkään Pyöritys nimisessä kansallisessa AS-kilpailussa Kari kuskinsa kera kajauttivat puskasta polulle ja sitä pitkin edenneen Eskonpelti-Toyotan kylkeen,jota ohjasti Esa Huhta Kari Rytkösen (PiekUA) luotsaamana.Toyotasta vääntyi etutolppa ja pieksämäkeläispari keskeytti.

Silloin ajettiin vielä Karin kanssa C-luokkaa,tosin eri autoissa ja kyseinen vuosi oli myös viimeinen kerta,kun C-luokalle järjestettiin oma AKK:n CUP-sarja.

Terveisiä vaan Karille täältä Pieksämäeltä,siitä toisesta Eskonpelti-Toyotasta!!!! :lol:
Ei oo heleppoo....
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Post by KariM »

Joo, ja Hautamäen kanssa ajettiin jotain VM/TM talvisarjan kisaa 90-luvun puolivälissä kun eräs 4WD Tercel peruutti meidät JAT:lta lähtiessämme ulos kisasta. Mutta ihan kaikessa ei tarvi olla niin pirun perusteellinen... Sitä paitsi huonot muistot yleensä unohtuu kun on pikahaastattelussa.

Tuon jutun tekijä kertoi mulle puhelimessa kokemastaan ja kuskinsa (pitkän linjan autourheilumies), joka käväsi kuvaamassa meittiä, oli sitä mieltä että joku autosuunnistaja ottaa hänen "lajiesittelystä" herneen nenäänsä. Oikeassa elämässään urheiluvalmentajana toimiva kartturi ei saanut adrenaliinia virtaamaan joka olisi matkapahoinvoinnin vienyt pois mielestä. Aika pahalta kuulosti poikain touhuilu eikä VaToSUA:n harkkarin E-luokan reittikään ollut sieltä helpoimmasta päästä tulla lajia kokeilemaan.

Minusta tuo VM:n juttu kuitenkin oli pari kertaluokkaa parempi kuin TV:ssä Puskuriohjelmassa keväällä nähty "kikakika hihihihii, eiköhän tää olla jo nähty, ei tästä voi kiinnostua muuten kuin jos tykkää kierrellä tolppia ja teollisuushalleja tunnista toiseen". Sitä paitsi haastoin tämän kartturin kuskiksi, saa nähdä meneekö läpi. Jos joku Kanta-Hämäläinen käytäisiin huristelmassa syssymmällä voisi olla jälkikirjoituksen paikka.

"Ei ole olemassa huonoa julkisuutta"...
Heikki
Posts: 55
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:07 pm
Location: Pieksämäki

Post by Heikki »

Eipä minun nenääni hernettä mennyt,olen jo liian vanha sellaiseen ja suurin aatteen palo hiipui minulta jo 15 vuotta sitten.Toimittajahan oli takuulla rehellinen tunteittensa tulkinnassa,joten minulla ei siihen asiaan ole sanottavaa.

Viestini perusajatus ja -kysymys sijaitsee neljää kysymysmerkkiä edeltävässä lauseessa.Tietenkin se hautautui muun höpinän alle,tai sitten arkaan asiaan on vaan vaikea ottaa objektiivisesti kantaa,hiljaisuudesta päätellen.

Ja jos E-luokan reitit ovat liian vaikeita kokeilla lajia,niin pitäisikö sitten olla vielä jokin ihmeen Ö-luokan reitti oikeasti ensikertalaisille?

Vanha suomalainen sanonta:Hyä kello kauas kuuluu,paha kello vieläkin kauemmas.....
Ei oo heleppoo....
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Post by KariM »

Pökkäästä palaili mieleeni, me ajettiin tieuraa ja oikaistiin jo kerran ajettu pussi, josta kaksi minuuttia meitä ennen tai jälkeen lähteneet Esa ja se toinen Kari tulivat suoraan meidän eteen (OK, oikealta tulevalla piti olla etuajo-oikeus). Starletistamme hajosi syylari joten homma jäi meilläkin kesken. JAT1:tä hoiti muistaakseni Leena Sihvo joka halusi että siihen tullaan autolla... mutta toinkin keskeytysilmoituksen. Loppuilta oltiin kisassa hommissa, hoidettiin myöhempää JAT:ia. Kotiinpaluusta ei ole muistikuvaa, joku taisi meidät hinata Lappeenrantaan. Kukahan mulla mahtoi olla silloin kuskina, sitäkään en muista ;-)

E-luokan lisäksi ei tarvita mitään ö-luokkaa, koska E-luokan pitää olla suunniteltu aloittelijoille. Me tehtiin alkukesästä peruskartoille kolme kapinaa Lohjalla ja käytettiin paljon SRT-asemia. Konkareiden kuvittelimme ajavan nollille, joten lisäsimme kuhunkin kapinaan yhden "erikoiskokeen" - pyörityksen, jossa jyvät eroteltiin akanoista. Kuinka sitten kävikään? Leppoisassa sunnuntaiajelussakin porukka keräsi pirusti virhepisteitä.

E-luokalle vaikeinta on nähdäkseni peruskarttasuunnistus, jossa tuo SRT auttaa merkittävästi ainakin paikallistamaan missä nyt ollaan tai ei olla. Toki pyörityksetkin ovat ensikertalaisille vaikeita kun tullaan paikkaan, missä on kuusi lähtöä ja asemakilpiä näkyvissä tusina ja sitten vähän tiukkaa pyyntiä siihen päälle. Mutta pyörityksessä harvemmin pääsee tipahtamaan kokonaan kartalta, peruskartalla niin käy helposti.

Viisasten kiveä etsiessä, millähän konstilla tuon kokeilijan saisi parhaiten koukutettua lajiin? Pahin polte itsellä alkoi 18 vuotta sitten ja jatkuu vielä. Miksi näin kävi, en osaa sanoa. Mahdottomuuden tavoittelu (nolla virhepistettä), tekniikka, yhteistyö ja suunnistaminen muodostivat järjettömän miellyttävän ja haasteellisen yhtälön joka ratkaisi harrastuksen valinnassa. Kuskiksi ensin, mutta sitten myöhemmin piti kartanlukemistakin kokeilla vähäsen, koska "ei se noin vaikeeta voi olla"...
Heikki
Posts: 55
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:07 pm
Location: Pieksämäki

Post by Heikki »

Kartanluvun vaikeudesta aloittelijalla:

Oma jälkikasvu taisi olla 13v kun lähdettiin ekaan harkkariin.Ja neljä vuotta käytiin koulua Keski-Suomessa ja muutaman kerran muualla.

Siinä Kari olet oikeassa että peruskartta,varsinkin alettaessa siirtymää 100km/h,on erityisen vaikeaa aloittelijalle.Tuollaiset luonteettomat tiet eivät anna oikein mitään perustetta pienemmälle polulle siiryttäessä,huti tulee takuulla.

Toinen moka joka ratamestarina helposti tehdään varsinkin taajamassa,on vaihtopisteillä kikkailu.Tuikataan liikennevaloristeykseen vaihtopiste ja sitten arvotaan,millä karttalehdellä jatketaan, karttoja on "lajin hengen mukaisesti" pyöritelty mihin tahansa asentoon ja vielä vaihdetaan mittakaavaa.Kyllä torvet soi takana ja omassa autossa niska punottaa.

Minulle on muodostunut käsitys,että E-luokan reitiksi sovelias olisi sellainen,jossa olisin mahdollisimman paljon yhtenäistä viivaa,ainakin harkkarin alkuosaan.Eli mennään vaikapa 1 kpl A-4 paperia yhdellä viivalla nurkasta toiseen.Toki siinä voi olla vaihtopisteitä välissä muuttamaan ajoperustetta.Sitten,tavallaan kun on päästy tuntumaan kiinni,ruvettaisiin ajamaan enemmän AS-tyylillä kyseistä kisaa eteenpäin.

Tämä tietenkin vaatisi kokonaan omat karttapohjat E-luokkaan muista luokista poiketen,järjestelyporukalla olisi siis enemmän työtä.Enemmän ajaneet E-luokkalaiset protestoisivat tietenkin asian lällärikamana,koska heille jo AS-kilpailijoina asia olisi liian helppoa.

Tämähän on vain yhden vanhan aktiivin kokemus yhdetä lajiin opetetusta uudesta harrastajasta.Ja kyseisen lehtijutun kanssa olen samaa mieltä:Aloituskynnys lajiin on aivan liian korkea!

Niin se kuski:Voisiko olla Mattila?
Ei oo heleppoo....
mikky
Posts: 305
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:14 am
Location: Riihimäki

Post by mikky »

Heikki wrote:Kartanluvun vaikeudesta aloittelijalla:Minulle on muodostunut käsitys,että E-luokan reitiksi sovelias olisi sellainen,jossa olisin mahdollisimman paljon yhtenäistä viivaa,ainakin harkkarin alkuosaan.Eli mennään vaikapa 1 kpl A-4 paperia yhdellä viivalla nurkasta toiseen.Toki siinä voi olla vaihtopisteitä välissä muuttamaan ajoperustetta.Sitten,tavallaan kun on päästy tuntumaan kiinni,ruvettaisiin ajamaan enemmän AS-tyylillä kyseistä kisaa eteenpäin.

Tämä tietenkin vaatisi kokonaan omat karttapohjat E-luokkaan muista luokista poiketen,järjestelyporukalla olisi siis enemmän työtä.Enemmän ajaneet E-luokkalaiset protestoisivat tietenkin asian lällärikamana,koska heille jo AS-kilpailijoina asia olisi liian helppoa.
Riihimäen harkkarin olin tehnyt tähän tyyliin sillä erotuksella, että heti lähdön jälkeen oli pienet pyörähdykset parilla pihalla, mittis, ajelua 50 000 kartalla ja sitten ensimmäiseen pyöritykseen, joka oli asfalttia suljetulla alueella ja mahdollisimman helpoksi tehtynä. Loppua kohti vaikeutta tuli lisää varsinkin teollisuusaluepyörityksessä ja siitä vähän helpottaen maalia kohti. Pituutta oli mielestäni E-luokalle hieman liikaa, mutta voittajalta (8v kartturi) ei puuttunut kuin MRT, jota kukaan E-luokkalainen ei löytänyt. Oli kyllä haastetta miettiä eri luokkien vaikeustasoja kun tämä oli ensimmäinen kertani ratamestarina.
Heikki
Posts: 55
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:07 pm
Location: Pieksämäki

Post by Heikki »

mikky wrote: Oli kyllä haastetta miettiä eri luokkien vaikeustasoja kun tämä oli ensimmäinen kertani ratamestarina.
Se ollut tuttua myös minulla ja monella muullakin.Aikanaan enimmäistä aluekisaa mestaroidessani valvoja käytännössä repi C-luokan kuvat kappaleiksi,väitti niiden olevan vaikeampia kuin M-A luokalle tehtyt.Kaiketi tuli sorruttua perusvirheeseen:Suurin panostus noille amM-Attilaisille ja C:lle sitten "tehä hurrautettiin". :lol: Mutta kyllä C-luokallekkin sitten sovelias kapina tuli.

Vakavasti ottaen itse olen huomannut omalla kohdallani:Ratamestarina ollessa väijyy olkapään takana se pätemisen peikko,on tarve näyttää osaamistasonsa ja pantua parastaan,joskus sitten huonolla maulla.
Ei oo heleppoo....
AMa

Post by AMa »

Heikki wrote: Niin se kuski:Voisiko olla Mattila?
Kaikenlaista on vuosien varrella tullut sohlattua ja korjauskelvotonta tuhoakin saatu aikaan :oops:, mutta juuri tätä tapausta en tunnusta.

- On tuon samaisen Starletin syylari toki kerran meikäläisenkin käsissä valmiiksi saatettu. Silloin syliin ei tullut Toyota eikä mikään muukaan kanssakilpailija vaan täysin sivullinen mänty, joka reilunkokoisen kannon varoittamana pääsi hyökkäämään päälle. :wink: Ja taisipa tuo tapahtua vielä silloin niin kaukaiselta tuntuneella alueella, VaToSUA-nimisen kerhon järjestämässä AS-riehassa.

Alkuperäisestä aiheesta - kenellä löytyis tuo VM? Pitää varmaan kaikista tavoista poiketen avata kyseinen enimmäkseen päällystettyä paperia ja painomustetta tuhlaava F1-alan erikoislehti, ja lukea ko. artikkeli.
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Post by KariM »

Kirjasto voisi olla kova sana tuon VM:n kanssa jos ei peräkylän kioskin takaa löydy paperinkeräysastiasta.

AMan kanssa pitäisi vissiin ruveta kirjoittamaan muistelmia, sen verran kaikenlaista on koettu yhdessä ja erikseen tässä parinkymmenen vuoden aikana.
AMa

Post by AMa »

KariM wrote:Kirjasto.. tuon VM:n kanssa
Jeps. Kesäkuun numerosta lienee kyse.
Post Reply