AS-lajiryhmä 2016

Tänne keskustelut, jotka eivät sovellu muihin alakategorioihin.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Huli Javili
Posts: 1
Joined: Fri Dec 25, 2015 12:11 am

AS-lajiryhmä 2016

Post by Huli Javili »

Eipä näytä siltä että tämä niin, muuten mukava laji jalkautuisi tulevanakaan vuonna tälle vuosituhannelle...nyyh!

Forssan suunnalta sen sijaan ollaan oltu aktiivisia sekä avoimia - Siitä suuret kiitokset!
okulaari
Posts: 129
Joined: Sun Oct 16, 2011 9:28 pm

Re: AS-lajiryhmä 2016

Post by okulaari »

:)
Last edited by okulaari on Fri Sep 30, 2016 10:58 am, edited 1 time in total.
Ilpo Ekola
Posts: 53
Joined: Thu Oct 04, 2007 6:15 pm
Location: Härmä

Re: AS-lajiryhmä 2016

Post by Ilpo Ekola »

Olipa aika mielenkiintoista ja valaisevaa luettavaa. Kuinka tuollainen on edes oikeasti mahdollista?

Kun luin, että vanha lajiryhmä vapautettiin tehtävistään ja uusi pantiin hakuun, luulin aivan oikeasti, että muutoksella haettiin lajiin uusia tuulia.
Mutta nyt näyttääkin siltä, että palataan vaan vanhaan komentoon ja lopetetaan ”noviisien sooloilu”.

Toivon kuitenkin, että uusi lajiryhmä onnistuu tehtävässään, ottaa haasteen nöyrästi vastaan ja saa yhdistettyä eri leireihin jakautuneen harrastajakentän.
HaAS
Posts: 162
Joined: Tue Sep 26, 2006 11:36 am

Re: AS-lajiryhmä 2016

Post by HaAS »

Voi rakkaat lajitoverit! Nyt ymmärrän paremmin miksi lajiryhmä ei tiedottele julkisesti asioistaan. Lajissamme on sentään muutamia ala-ikäisiäkin mukana :shock: . Omalta kantiltani ajateltuna ei noissa ehdotetuissa sääntömuutoksissa ollut lainkaan hulluja ideoita. Ainakaan jos verrataan lajiryhmän työskentely- ja tiedottamismalleihin... Tuota V-luokkaa pitäisi ehdottomasti harkita. Sillä mahdollistettaisiin uusille harrastajille helpompi tie jatkaa ja meille jo toivottomille tapauksille tilaisuus säilyä harrastuksessa.
Pitäisiköhän tämä laji oikeastaan jakaakin kahtia? Olisi NEZ- ja SM-autosuunnistus sekä harraste-autosuunnistus. Arvokilpailut hoidetaan AKK:n kautta ja harraste-as HAMU:n puolelta. Tätäkin voisitte siellä lajiryhmässä miettiä jos nyt saatte sen kokouspäivän sovittua...

T: Team HaAS Hannu Halme
timo mäkelä
Posts: 36
Joined: Mon Oct 23, 2006 1:59 pm

Re: AS-lajiryhmä 2016

Post by timo mäkelä »

No niin, siinäpä sitä oli purkausta, kyllä yllä olevasta ”okulaarin” kirjoituksen tyylistä ja sävystä kävi aika hyvin selville, ettei edellisellä AS-lajiryhmällä ollut enää mitään mahdollisuutta toimia. Oli AKK:n hallitukselta aivan oikea toimi puhaltaa peli poikki ja suorittaa uusi haku lajiryhmään, kiitos siitä AKK:n päättäjille. Toivottavasti tämä uusi lajiryhmä on enemmän yhteistyökykyinen kuin edellinen, hieno lajimme ei enää kaipaa lisää riitelyä lajin sisällä.

Hyvä että tuo sääntöehdotus tuli nyt julkiseksi, niin siihen voi myös kommentoida.

Ensimmäiseksi huomasin että uusia pykäliä oli lisätty kolme, 50.7 Auton korjaus ja huolto, 70.12 Kilpailukutsu ja 70.13 Lähtöluettelo.

50.7 Auton korjaus ja huolto: ”kaikenlainen huoltaminen ja korjaaminen kielletty”, miten tätä pystyttään valvomaan muuten kuin kanssa kilpailijoiden toimesta ja mikä katsotaan huolto toimenpiteeksi, valojen ja ikkunoiden puhdistaminen, turvavöiden kiristys, öljyn tai jarrunesteen lisäys ym. mihin huoltotoimenpiteeseen raja vedetään. Tämä pykälä taitaa olla ns. ”lex Kulmala” Joensuun SM-kisasta (on se Jari vaan aika kettu kun osasi tuon pykälän aikanaan poistaa, tietäen että joskus heiltä menee rengas rikki).

70.12 Kilpailukutsu: Lähtöpaikan ilmoittaminen kutsussa on meillä ainakin ollut joskus jopa mahdotonta kun ei vielä siinä vaiheessa olla paikasta aivan varmoja. Eri luokkien ”arvioidut lähtöajat” ovat myös tuossa vaiheessa hieman hankalia, kun eri alueiden ajo järjestystä luokittain ei vielä ratamestarin toimesta ole päätetty, samoin ei vielä ole tiedossa kilpailuun osallistuvien määrä luokittain. Hyvähän se olisi kun nämä tiedot olisivat tiedossa, mutta järjestäjän kannalta voivat tosiaan tuottaa vaikeuksia.

70.13 Lähtöluettelo: Tämähän on entinen 50.7 pykälä joka nyt vaan omana uutena kohtana. Hyvänä lisäyksenä on että ”Lähtöluettelossa tulee mainita kunnat jossa, joiden alueella kilpailun reitti kulkee”.

Muutama kommentti nyt ehdolla olevista muutoksista:

10.14 pykälään lisätty teksti ”edeltävälle reitinosalle tai” jaksolle ei saa palata, tarkoittaako tämä että jo kilpailussa käytettyä aluetta ei enää voi kilpailussa ajattaa myöhemmin, jos tämä on tuon tarkoitus niin talvella auratut pellot jäävät hieman vajaa käytölle.

10.16 Vierasapu: ”Muunlaisen avun käyttäminen johtaa kilpailusta sulkemiseen ”, tässä taidetaan tarkoittaa ettei kilpailijaa saa hinata maaliin asti. Hyvä että yritetään tarkentaa tuota kohtaa, mutta vierasta apua saa edelleen käyttää korjaus ja huoltotöihin.

30.3 Vaihtopiste: sanat ”saa ja pitää” korvattu sanalla ”tulee”. Tämä on mielestäni selvempi vaihtoehto.

30.5 Keskinopeus ajo: sääntöehdotuksissa oli hienosti muutokset ilmoitettu eri värillä, mutta jos tekstiä oli muutettu poistamalla osa, niin sitähän ei ollut mitenkään merkattu. Tässä kohtaa oli poistettu ”C- tai B-luokassa” teksti, eli tämän jälkeen kaikilla luokilla olisi keskinopeus ajoa ajettaessa ajomääräyksessä ilmoitettava suoritusaika pistevälille. Tämähän tarkoittaa että yksi AS:n perustaidoista hylätään, taito ajaa keskinopeutta. On totta ettei tuossa paljon taitoa tarvita jos compun käytön osaa tai edes moinen laite on autossa. Tämä helpotus tehtiin aikoinaan C ja B luokkaan, koska compujen saatavuus oli hankalaa ja rahallinen panostus saattoi katkaista hyvin alkaneen harrastuksen. Mutta kyllä mielestäni MA-luokissa tuo olisi edelleen yksi osatekijä suoritukseen, mutta minähän olenkin tuota ”konkari” porukkaa.
Itse olen reittiä tehdessä käyttänyt keskinopeutta myös siirtymä luontoisilla osuuksilla kun olen tien käyttölupaa hakiessa, luvan saanut ehdolla, että tuolla osuudella ajetaan asiallisesti.

30.7 Nopeusrajoitusalueet: ”peitepiirroksessa” sana korvattu ”ajomääritteissä” sanalla, tämä on enemmän tätä päivää. Omakohtaisena kokemuksena tuon nopeusrajoituksen ilmoittamisesta kilpailijoille on että huonosti menee perille, on se sitten kartassa tai ajomääräyksessä, kartturi ei sitä kuskille kerro, kun kuski voi jopa sitä noudattaa. Meillä yhdessä SM-kisassa tuo nopeusrajoitus oli kerrottu kartoissa värillisillä nopeusrajoitus merkein, mutta ei tuo ainakaan kaikille kilpailijoille mennyt perille. Tien käyttöluvan antaja oli sattumalta osunut tuonne paikalle ja totesi ettei kyseisellä tiellä enää koskaan ajeta autosuunnistusta. Olisi ehkä kannattanut ilmoittaa myös maastossa kilvellä tuo nopeusrajoitus.

40.4 Tarkastusasemien merkitseminen: sanat ”näkyvät autoon ilman erityistoimenpiteitä” muutettu muotoon ” näkyvät autosta poistumatta”, eiköhän molemmat muodot tarkoita että taulut on nähtävä oikeaa reittiä ajaen.

40.6 0-auto: Lause ”0-autossa suositellaan käytettäväksi kilpailun maastovalvojaa” muutettu lauseeksi” 0-autossa on ensisijaisesti käytettävä kilpailun maastovalvojaa”. Mitenkä tässä asiasisältö muuttuu? (suositellaan vai ensisijaisesti).

60.1 Kilpailuluokat: V (Vapaa luokka) uusi luokka jota ei ole vielä missään kokeiltu, säännöissä maininta ettei ole pakko järjestää, no ei mitään luokkaa ole pakko järjestää. Jossain vaiheessa ymmärsin että tämä luokka on M-luokan vaatimustasoa (20.9 Eri luokkien reitit) mutta siviiliautolla ajettava, tämä herättää hyvin paljon avoimia kysymyksiä joihin ei vielä ole vastauksia. Tämän kokoluokan sääntömuutos ilman ainuttakaan kokeilua ei ole mielestäni vielä valmis sääntöihin, mutta ei missään nimessä tuomittava, kannattaisi kokeilla Härmän ja Lapuan kansallisissa koska tuolla alueella on varsin runsas harjoitusajo porukka. Itse ajattelen tuota V-luokan mukaan tuloa ratamestarin suunnalta ja voin vaan kuvitella kuinka paljon se tuo lisätyötä, mutta jos sillä saadaan viisikin autoa viivalle lisää, niin hyvä juttu.

60.4 Siirtyminen: Aikaisemmin A-luokasta sai ilmoitus menettelyllä siirtyä takaisin B-luokkaan jos kahden vuoden aikana ei saanut yhtään nousupistettä, tässä tuo aika on vähennetty 1-vuoteeen. Kyllä tämän päivän B-luokan kilpailijoiden taso on sen verran kova, että jos B-luokasta nousee A-luokkaan, niin kyllä sielläkin pystyy kilpailemaan. Jos taas kilpailuparin rakenne muuttuu ja tämän takia halutaan siirtyä takaisin B-luokkaan niin anomalla tuo saattaa onnistua, jos on riittävät perusteet.

60.5 Kuljettajat ja kartanlukijat: Aika jännä ajatus että kilpailuluokka perustuu kartanlukijan luokitukseen. Alempaan luokaan kuin on luokiteltu voi osallistua kuljettajana eli M-luokan kilpailija voi siis ajaa C-luokassa kuskina. Jotenkin saan tästä sen kuvan, että kuski nyt on vaan se pakollinen osapuoli, jotta se auto yleensä liikkuu, minulla itselläni on ollut aivan alusta asti selvää että kilpailusuoritus on tiimi työtä.

70.5 Tuomarit: Tuomariston ”jäsenten” lukumäärä puheenjohtaja mukaan lukien on oltava pariton. On tuolla sana jäsenten tai ei, niin asia on sama.

70.8 Tulosluettelo: ”mahdollisuuksien mukaan myös puuttuvien RT-asemien listan jaksoittain”. Hyvähän se on kilpialijana moista pyytää, mutta tekee se jonkun verran lisätöitä jollekin. Järjestäjät joilla on ollut mahdollisuuksia tuo järjestää, ovat ne jo nykyisinkin järjestäneet.

70.11 Cup-kilpailut: Vain toisella lisenssi ja toisella ei, Cup-pisteet lisenssin omaavalle, kyllä tämä AS on pari kilpailu joten jos Cup pisteitä haluaa niin molemmilla oltava lisenssi, miten Cup sarja eroaa SM sarjasta jossa tuo lisenssi vaatimus kuitenkin on. Lähtöjärjestys SM-sarjan tyyliseksi on hyvä juttu.

80.1 Autosuunnistuksen katsastusvarusteet: Turvavyö maininta? eikö kaikissa autoissa ole vöitä, ainakin niiden käyttöpakko on jo muutenkin pakollista. Kattovalo maininta ihan hyvä.

80.2 Renkaat ja liukuesteet: hienokuvioisten renkaiden päivämäärä muutos 1.6-31.8 muutettu 1.5-31.10, ei aukea mitä tällä haetaan. Tämähän koskee vain renkaita joiden kulutuspinnan leveys on alle 135mm eli siis talvi rallirenkaita, omasta kokemuksesta noita ei missään tapauksessa kannata käyttää, kohtalainen pito ja mahtava kaivu ominaisuus, eli kaivaa mahtavasti auton akseleita myöden löysään hiekkaan.

Kaikkiin muutos/lisäyskohtiin en alkanut kommenttia kirjoittamaan, kyllä niitä kuitenkin sen verran monta kohtaa oli ja kaikkiin kohtiin kommentointi olisi vaatinut syvällistä paneutumista asiaan, joka ei onneksi enää ole minun hommani. Harmi ettei tätä sääntöläjäystä saatu lajiryhmän porukalla käsiteltyä, mutta se ettei tämä esitetty sääntömuutos nivaska mennyt tätä pidemmälle, niin on hyvä juttu, sen verran raakileita muutamat kohdat kuitenkin ovat. Pelkän muuttamisen takia ei sääntöjä kannata muuttaa ja aika moni noista kohteista taitaa henkilöityä ja olla yhdentapauksen juttuja.

Itsekin muutaman vuoden lajiryhmässä olleena on minulla jonkinlainen käsitys miten kannattaa näissä asioissa toimia, vaikka ehdotus olisi kuinka huono tahansa ensi kuulemalta, kannattaa sitä silti hetki miettiä, sekä yhden yksittäistapauksen takia ei kannata lajin sääntöjä muuttaa, sekä omalle kohdalle osuneet jutut eivät ole kokoporukan asia. Sääntömuutosta tehdessä/hyväksyessä kannattaa yleensä miettiä monelta kannalta ja huomioida myös miten se vaikuttaa muihin sääntöihin.
Yleensä uusia sääntöjä ei kannata hyväksyttää pelkästään ”juu juu miehillä” vaan myös kriittisesti asioita katsovilla, näin siitä saadaan laajempi käsitys.

Paljon on myös ollut puhetta että sääntöjä tarvitsisi lyhentää ja selventää jotta uusien lajiin tulevien olisi helpompi päästä lajin sisälle. Kun vertaa sääntökirjassa AS:n osuutta, niin on se vaan noista lajeista se kaikkein pienin. Ehkä tuo sääntöjen lukeminen ei välttämättä ole se paras tapa oppia lajia. Itse joskus kun tähän lajiin sairastuin, niin homma alkoi Kivimaan Antin tekemän kirjan avulla. Moisesta opuksesta nykyisestä AS:stä olisi varmasti kaikkein eniten apuja, kenelle moisen kirjan/kirjasen tekeminen sitten kuuluisi, Lajiryhmä, Kannon Kiertäjät vai jokin kirjoittamisesta palkkansa saava taho

Terveisin, AS-hörhö Timo Mäkelä
LVee
Posts: 697
Joined: Tue Feb 17, 2009 3:18 pm
Location: Kuopio

Re: AS-lajiryhmä 2016

Post by LVee »

Timo Mäkelän tekstistä lainattua:
koska compujen saatavuus oli hankalaa ja rahallinen panostus saattoi katkaista hyvin alkaneen harrastuksen.
Missähän kaupassa näitä nykyään on myynnissä? näyttäis compujen saataavuus edelleenkin olevan hankalaa.
Mikko Heikkilä
Posts: 115
Joined: Tue Sep 26, 2006 12:28 pm
Location: Vaasa/Isokyrö

Re: AS-lajiryhmä 2016

Post by Mikko Heikkilä »

Timolta erittäin hyvä ja asiallinen kirjoitus, allekirjoitan tuon täysin. Mielestäni Timo avasi hyvin eri kohtia säännöistä, miksi ne ovat niinkuin ovat ja miksi jotain kohtaa ei pitäisi muuttaa. Muttei toisaalta kumminkaan tyrmännyt kaikkia ehdotuksia suoralta kädeltä.
HaAS
Posts: 162
Joined: Tue Sep 26, 2006 11:36 am

Re: AS-lajiryhmä 2016

Post by HaAS »

No nyt kun vuosikin on jo vaihtunut niin onkos se lajiryhmä kokoontunut? Asioita tuntuisi olevan ja saisikohan muutkin tietää mitä on päätetty ja keskusteltu?
Palaisin vielä noihin viime vuonna esitettyihin sääntömuutoksiin. Timo epäili keskinopeusajon taidon häviävän jos ajoaikakin olisi merkitty ajomääräykseen. Ajoaikahan antaisi vain ilman compua ajaville mahdollisuuden tarkistaa aikatauluaan. Nopeudet tuskin nousisivat ja ajettaisiinhan edelleen nopeusajona eli AT voisi olla missä vain.
Pykälä vieraasta avusta: tarkoittanee sitä ettei saa käyttää "Stefaa" ja huoltoporukkaa vaikka tuttuja olisivatkin.
Paluu jaksolle: Jos pelloille mennään uudestaan samassa kisassa niin eri jaksohan se on. Olen itsekin ollut joskus nähnyt pykälän tarkoittaman jaksolle paluun eli JATilla leimaus ja uudestaan vielä pyöritykselle tarkistamaan joku lenkki. Sitten kyltit ja JATtiaika korttiin ja ei kun siirtymää eteenpäin kohti luokkavoittoa.
Kaipaisin nyt lajiryhmältä avoimempaa tiedottamista uusista sääntömuutosehdotelmista eli keskustelu auki jo keväällä ja päätökset julkisiksi jo aiemmin. Asioista pitää saada keskustella ennen "aivopierujen" muodostumista säännöiksi.
Muutamissa autourheilulajeissa on tullut tavaksi viedä kilpailun järjestäjien ja tuomariston päätökset "käräjille" ja muihin siviilioikeuden asteisiin muutoksenhakuun. Sieltähän se löytyykin asiantuntemusta sääntökirjaamme ja lajeihin. Toivottavasti tuo ei leviä meidän lajiimme. Me emme tarvinne "Rotenbergejä" asioiden uudelleen käsittelyyn.

T: Team HaAS Hannu Halme
anssi
Posts: 124
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:23 am
Location: Hausjärvi

Re: AS-lajiryhmä 2016

Post by anssi »

Yksi helpotus lajiryhmän taakkaan tuli heti, nimittäin puuttumisen ajoneuvon paperisotaan saa unohtaa. Vapautuneen ajan voikin käyttää hyödyllisempiin puuhiin. Paperisotaa ovat viisaammat miettineet ja tänään tuo selvisi omakohtaisesti katsastuskonttorilla jännittäessä.

Eli ajoneuvon katsastuksen voimassaolo selviää katsastuksen yhteydessä annettavasta katsastustodistuksesta joka pitää olla ajossa mukana. Teknistä osaa ei tarvitse pitää mukana lain mukaan, eikä lajiryhmä sitä voine edes velvoittaa (ainakaan ilman sääntömuutosta?). Murhe teknisestä osastakin siirtyy sillä tämänpäiväisen tiedon mukaan niitäkin tulostellaan siirtymäaikana (jopa tämä vuosi?) katsastuksessa.

Anssi Karppinen
Hausjärvi
Suomi
autosuunnistuksen ikuinen aloittelija
Last edited by anssi on Fri Oct 28, 2016 2:55 pm, edited 1 time in total.
HaAS
Posts: 162
Joined: Tue Sep 26, 2006 11:36 am

Re: AS-lajiryhmä 2016

Post by HaAS »

No mikäs tuossa muuttuu? Tekninen osa tai katsastustodistus oltava kuitenkin mukana eli kisakatsastuksessa tarkistettava asia. Vai otammeko riskin kolarista jonkun ulkopuolisen kanssa kesken kisan ja katsastamattomalla autolla?
Jos kisaa edeltävä katsastus poistetaan, niin pysyvätkö autot lain ja sääntöjen mukaisina? Vai siirryttäisiinkö kisan jälkeiseen katsastukseen eli maaliautolla tsekataan esim. valot ja renkaat?

T: Team HaAS Hannu Halme
anssi
Posts: 124
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:23 am
Location: Hausjärvi

Re: AS-lajiryhmä 2016

Post by anssi »

Juuei pitäisikään aiheuttaa mitään toimenpiteitä, selvennyksenä siis että viittasin vain tähän lihavoituun osaan:

"15. Keskusteltiin marraskuussa voimaan tulleesta Trafin rekisterioteuudistuksesta. Todettiin että kilpailijan on voitava näyttää toteen autonsa katsastuksen voimassaolo. Tällaiseksi katsotaan paperinen rekisteriote. Iiro Palmi selvittää käytännön ja AKK:n nettisivuille laitetaan ohje paperisen rekisteriotteen 1-osan tilaamisesta Trafilta."

Lähde: http://www.autourheilu.fi/uutiset/autos ... us-1-2016/
Post Reply