Mazda 323 -86 (se musta)

Tänne keskustelut, jotka eivät sovellu muihin alakategorioihin.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Mazda 323 -86 (se musta)

Post by Pepe »

Niin se lähti Mazda. Eilen. Ei vilkutettu perään. Oltiin asiallisia ja katseltiin vain hiljaisina sen etääntymistä. 22 vuotta se palveli samaa "poikaparia". 22 vuotena peräkkäin se osallistui mm. AS:n SM:iin samalla miehistöllä. Valitettavasti auton sisällätouhuajat - erinomaisista hetkellisistä suorituksista huolimatta - eivät onnistuneet saamaan sille yhtään SM-mitallia; joitain kansallisia voittoja kylläkin, parhaassa A-luokassa.

RAVihevosesta sanotaan, että "siirtyi siitokseen". Enpä tiedä voiko meille ukkeleille nyt enää noita asioita luottaa. Ehkä ovat nuorempien puuhia. Itsehän ne jo päättävät häiden ja ristiäisten päivämäärätkin. Toisin oli ennen. Ensin katsottiin, että mitä on AS kalenterissa. Tosin nykyään on niin vähän näitä lauantaikisoja, että on jo huonoa tuuria jos sattuu samalle päivälle.

Niin että auto? Tuskin Mazdastakaan voidaan sanoa että: siirtyy siitokseen. Mazda ilmeisesti rupeaa kuitenkin vanhenemaan arvokkaasti.
Arvokas se oli syntyessäänkin vuonna -86: 250.000mk.
Meille se tuli v. -91 neljän/viiden ikäisenä, jolloin alkuperäistarkoituksen mukainen kilpailukyky oli mennyt, ja arvostakin sulanut parisataatuhatta.
Silloin AS tarjosi autolle uuden ryhdin ja puuhastelua. Nyt auton arvokkuus kai rupeaa taas lisääntymään.
Noutaja tiesi sen ensivaiheista vähintään yhtä paljon kuin mekin.
Joten luottavaisin mielin.......


Ja nyt sitten kartanpitäjällä on entistä paremmin aikaa puhaltamiseen, eli vanhoilla päivillä aloitettuun Big Band musan soittamiseen. Keväällä tuli ensimmäisestä AS kisasta 50 vuotta. Eipä tarvitse enää vuosittain juosta lisenssilääkäreillä, eikä lisenssinmyöntäjän, eikä lisenssivakuutusyhtiön tarvitse olla enää meikäläisen puolesta peloissaan. Sen verran olen kuitenkin terve, että saan ajaa täysperävaunurekkaa. Seuraava ajokorttilääkärissä käynti on neljän vuoden päästä. Joka vuosi pitäisi kuitenkin lisenssilääkärin avulla todistaa se, ettei aiheuta liian suurta riskiä sillä, että istuu autokilpailussa mukavasti ja tukevasti vöissä, kartta kädessään, ehkä kynäkin, joka terävänä saattaa olla vaarallinen.
Mutta ei enää. Olen palannut terveen kirjoihin.
Varokaa vain.
Kohta varmaan kisavalokuvaajakin tarvitsee lisenssin, tai ainakin lisenssivakuutuksen, ja vanhimmat kuvaajat vuosittain lisenssilääkäriin......

No nyt rupesi jo pahasti menemään ohi otsikon.

P.S. Se, että autollakin oli AS-hauskaa, kuuluvat kiitokset ensisijaisesti auton liikuttajalle, joka on sama kuin auton huoltaja, hoitaja ja valmentaja.
Pepe
matti
Posts: 138
Joined: Wed Oct 04, 2006 2:44 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by matti »

Ikävää, että kisapoluilta väki vaan vähenee. Itse vasta-alkajana ( ainoastaan 21 kisavuotta takana) jolla on harrastusvuosia vähemmän kuin ikää kisa-autolla, toivoisi lajin pysyvän hengissä vielä tovin. Vaikka harrastaminen onkin nykyään muttunut enemmän ja vähemmän satunnaiseksi viikonloppuaktiviteetiksi, on se kuitenkin yksi hauska ajanviete muiden harrastusten joukossa.

Madzakantakin tuntuu vähenevän tasaista tahtia. Itse lähetimme edellisen jo kiertoon (sen punaisen), mutta onneksi tilalle saatiin toinen. Tämäkin on sitä samaa 00.00.87 vuosikertaa. Vielä tullaan silloin tällöin tätä (naitä) vanhusta (vanhuksia) näkemään AS-poluilla.

t. Mazda (se valkoinen) omistajineen
Post Reply