AT-pisteiden nollaus

Keskustelua, kommentointia ja pohdintaa säännöistä, niiden tulkinnoista ja parannusehdotuksista.

Valvojat: Moderaattori, Moderaattorit

KariM
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 9:07 am
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

AT-pisteiden nollaus

ViestiKirjoittaja KariM » Su Touko 23, 2010 10:15 pm

Muutoin erinomaisen mainiolla UFAK-lenkillä totesimme JAT4:n ihanneajan olevan pielessä jakson pituuteen verrattuna, myös JAT 6 vaikutti hiukan epäilyttävältä ja kerroin asiasta useallekin järjestävän seuran edustajalle kun saavuimme ensimmäisenä M-luokkalaisena maaliin. Mitään ei asialle tapahtunut tai ainakaan näyttänyt tapahtuvan. Jahkailu päättyi vasta kun ruvettiin katsomaan kuka on keulilla ja miten muut mitalisijat muodostuvat. Tuntematta tapahtumien yksityiskohtia päätettiin näemmä nollata JAT 4:n AT-pisteet ja kaikki olivat tyytyväisiä?

Kun tänä päivänä on sangen yksinkertaista määrittää pistevälien ajomatkat digitaalisesti (suht' tarkan suunnilleen-pituuden saa myös vanhan kansan menetelmällä viivottimella mittaamalla) ja syöttää tiedot taulukkolaskentaan, josta saadaan uusi, oikea ihanneaika, miksi piti jälleen mennä siitä missä aita on matalin? Itse asiassa kysyisin, millä oikeudella järjestäjä saa oikeasti nollata tuloslaskennassa AT-aseman aikapisteet? Aseman kellojen rikkoontuminen olisi minusta riittävän pätevä syy mutta ei se, että ihanneajassa on virhe jonka saa helposti korjattua.

Säännöt eivät taida paljon tähän asiaan antaa valaistusta eli erikoistilanteen syntyessä Tanskan-malliin kovaäänisin voittaa?

rousri
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Syys 25, 2006 7:22 am

Nollaus

ViestiKirjoittaja rousri » Ti Touko 25, 2010 12:38 pm

AT:n nollaus on yhtä paha tai jossakin tapauksessa vielä pahempi toimenpide kuin että ihanneaika on väärin. Nollaus on todella typerä toimenpide kilpailijoita kohtaan ja lisäksi epäoikeudenmukainen toimi. Kyllä järjestäjän pitää laskea oikea ihanneaika vaikka se työtä teettäisikin.

AMa

Re: AT-pisteiden nollaus

ViestiKirjoittaja AMa » Ti Touko 25, 2010 1:46 pm

KariM kirjoitti:Säännöt eivät taida paljon tähän asiaan antaa valaistusta


--------
30.9
Ihanneajoaika on järjestäjän laskema ja määrittelemä
aikatarkastusasemien tai vaihtopisteiden välinen suoritusaika.
--------

- ei taida jäädä paljon tulkinnan varaa. Järjestäjä laskee ihanneajoajan. Laskee niin kauan ja niin moneen kertaan kuin on tarpeen, jotta se on paikallaan.

Poikkeustilanteita lukuunottamatta (turvallisuusseikat lähinnä) järjestäjä ei saisi milloinkaan poistaa jälkeenpäin mitään asemaa. Sama koskee yhtälailla RT-asemia. Tuomaristo on sitä varten
(<- kokoontuu vastalauseen myötä). Kun asema sitten poistettiin, viimeistään poistoa vastaan olisi jonkun kilpailijan pitänyt tehdä vastalause.

Tämä siis kerrotaan tapahtuneen UFAK:n kisassa, mutta on samaa tapahtunut lukuisia kertoja muuallakin. Tullut lähes tavaksi etenkin RT-asemien osalta, kun pienintäkin epäselvyyttä, tulkintaa tai muuta puputusta on ilmennyt [täällä nousee oma käsi virheen merkiksi samaan mokaan haksahtaneena]. Eli UFAK:n aktiivien ei pidä ottaa tästä keskustelusta lainkaan nokkiinsa. Tässä on paikallaan korjata yleistä käytäntöä ja "kulttuuria", ei mitään yksittäistä kisaa.

anc
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 7:53 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja anc » Ti Touko 25, 2010 3:27 pm

Sekä RT- että AT-asemien nollaaminen asettaa kilpailijat aina
eriarvoiseen asemaan, kumpaakaan ei saisi tehdä heppoisin perustein
eikä ainakaan pelkästään varmuuden vuoksi. Itse ehdottaisin, että
tämmöiset päätökset alistettaisiin aina tuomariston käsiteltäväksi
ja ne kerättäisiin myös loppuraporttiin oppimista varten.
Menettelyn soisi olla sama kuin oikeassakin vastalauseessa.

Kutsuttaisiinko sitä vaikkapa kilpailijan puolelta tarkastuspyynnöksi,
josta järjestäjä voisi tehdä tarvittaessa oikaisun, sisäisen vastalauseen :-).
Virheitä kuitenkin sattuu luultavasti jatkossakin, niin kauan
kuin teemme tätä vapaaehtoispohjalta, pyritään vain minimoimaan niitä
ja niistä syntyviä seuraksia.

Tietenkin voidaan esittää kysymys: ollaanko maalissa valmiita
odottamaan ylimääräistä, jotta saadaan kaikissa tapauksissa mahdollimman
oikea ja tasapuolinen lopputulos? Vai halutaanko vain tulokset nopeasti,
vaikkeivat ne ehkä olisikaan pilkulleen oikein?

Vielä UFAK:n kisaan liittyen: olemme edelleen hämillämme sattuneesta virheestä,
koska sille ei ole löytynyt kunnon selitystä. Kaikki mitatut ja julkaistut
matkat pitivät (virhemarginaalien puitteissa) paikkansa, käytetyt nopeudet
olivat identtisiä tuloslaskennassa, jne. Selvittelytyö jatkuu edelleen,
nyt jo pelkästään omastakin mielenkiinnosta.

ANdrei

eero
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Syys 25, 2006 9:18 pm
Paikkakunta: Vaskio
Viesti:

ViestiKirjoittaja eero » To Touko 27, 2010 11:59 am

Mitäpäs jos nollan saisi joku aina jokaisella jaksolla ja joka kisassa?

Ehkä liian radikaalia mutta voisi kokeilla eli hommahan menee näin:

Jakson vähimmillä reittivirheillä suorittanut = ihanneaika

Tästä nopeammat = ennakoissa
Tästä hitaammat = myöhiä

Jakson maksimiaika vaikkapa kaks tuntia per jakso, tuon yli niin hylky.

Suunnistus tulisi entistä enemmän ratkaisevaksi.

-e-