AS Säännöt 2010

Keskustelua, kommentointia ja pohdintaa säännöistä, niiden tulkinnoista ja parannusehdotuksista.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

AS Säännöt 2010

Post by Åke »

Kun kuitenkin uudistuneet säännöt herättää keskustelua, niin aloitetaan:

- liian aikainen lähtöleimaus (EMIT-ULA) 600 vp

Miten tätä kontrolloidaan? Onko virhemarginaalia vai onko 1 sek liian aikainen leimaus 600 vp? Mitä hyötyä kilpailija saa lian aikaisesta lähtöleimauksesta kun aika alkaa juosta kun emitin leimaa, vai eikö emitin leimausta käytetäkään tuloslaskennassa vaan kilpailukorttiin merkittyä lähtöaikaa? Eikö ole järjestäjän velvollisuus huolehtia asemien oikeasta kellonajasta eikä kilpailijan (kilpailijan kellohan voi olla jotain muuta kuin virallinen kilpailuaika)?

Liian aikaisin ei saa leimata ja sillä selvä, muuten tulee 600 vp. Ja lähtöaikana käytetään korttiin kirjattua aikaa, ei EMIT-laimausta.

Tämä on ainakin itseni käyttämällä tuloslaksenta ohjelmalla niin hankala toteuttaa, että naitä EMIT-ULA asemia tuskin ihan heti nähdään. Käytännössä tuo liian aikainen leimaus pitää käsipelillä verrata kilpailukorttiin kirjoitettuun, sekä pitää vielä tarkistaa, että tuota max. aikaa (4 min) uudelle lähtöajalle ei ole ylitetty. Jos on ylitetty niin pitää selvittää kuka on ollut edellinen kilpailija tuolla asemalla ja koska hän on leimauksen tehnyt. Tähän ei vaan valitettavasti taida aika tuloslaskennassa riittää.



Arvokilpailuissa kokonaismyöhästymisraja pitää olla
kaikille luokille sama. Kilpailijamäärän laskenta suoritetaan luokkakohtaisesti ja pidennys
tehdään kaikille luokille, jos yksikin luokka sitä edellyttää.


Siis täh? SM kisan yhteydessä ajettava C-luokan reitti (joka on esim. 1/3 SM reitistä) ja C:ssä riittävän moni myöhästyy niin SM:n maksimi myöhät kasvaa myös?

Nyt ymmärsin tämänkin, eli arvokilpailu on esim. SM:ssä vain SM luokka, ei koko kilpailu, eli jos mukana on Kansallinen C, niin se on kansallinen kilpailu C-luokan osalta. Samoin menetellään CUP:ssa. Ihan järkeen käypää siis.



aikaleimasin sijoitetaan EHDOTTOMASTI ajouran vasemmalle puolelle

Aika mielenkiintoista hiemankin suuremmalla tiellä...

Ja tämä tosiaan niin, että JAT:ia ei sijoiteta avoimelle kentälle tai kahteen suuntaan ajettavalle tielle. JAT:lle pitää olla kunnollinen paikka, jossa tuo em. sääntö täyttyy.
Last edited by Åke on Sun Nov 08, 2009 10:16 pm, edited 3 times in total.
jasu
Posts: 42
Joined: Tue Aug 21, 2007 8:13 am

Post by jasu »

Noin äkkiä luettuna hieman sekavat säännöt.

Aika mielenkiintoista kilpailijoiden lähteä Vaasaan ekaan SM-kisaan harjoittelemaan näitä uusia sääntöjä.
Jarkko Heino
Posts: 161
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
Location: Lohja

Post by Jarkko Heino »

Voihan reitillä olla vaikka tuomari seuraamassa asemalla toimintaa (puskan takana kilpailijan sitä tietämättä ja tehdä omat merkinnät muistiin joista tarvittaessa tarkistaa edes +/- 20sec tarkkuutta ynm..) En tiedä..

Oliks toi Emit-Ula toiminta ihan selkeä?
Aina kun ei seistä jonossa ni mistä tiedän ettei edellisellä minuutilla joku lähtenyt? Itse ainakin pyrimme etenemään odottelematta asemien välillä maximiaikaa...
jaavil
Posts: 49
Joined: Sat Nov 03, 2007 9:23 pm
Location: lapua

Post by jaavil »

mikäs hyöty saadaan että emit:iä ei leimata jat:illa joka jakaa karttoja??:?:

nopeuttaa tuloslaskentaa kummasti kun leimattaisiin!

tämä taitaa olla etelässä suurin ongelma ollut tuloslaskennan hitaudessa

sen kyllä ymmärrän miksei sitä at:lla leimata koska silloin on kilpailijoilla kiire ja pitäsisi selvittää kumpi korttiin kirjoittaa
Tepi S
Posts: 128
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:10 am
Location: Tetroit

Post by Tepi S »

Ja heppakenkä on menty pilaamaan, mitä ne muut määritepisteet välissä haittaa, ei mitään. Nyt ainoastaan karttojen määrä lisääntyy jotta saadaan ajettua samamatka kuin nyt kun pitäis muuten "väistellä " jo käytettyjä teitä. :(
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Heppakenkä kohdasta:

- Määritteeltä määritteelle ajetaan numerojärjestyksessä (1-2- 3...) lyhintä karttaan merkittyä ajouraa pitkin U-käännöksiä tekemättä.

- Hevosenkenkämääritteen lävitse ei voi kulkea muulloin kuin numerojärjestyksen osoittamassa kohdassa.

Eikös tässä ole vaarassa tulla ristiriita? Ollaan menossa suorinta tietä 2:sta 3:een, mutta 1:n osuu matkalle, joten se pitää kiertää, joten se ei enää olekaan lyhin tie...

Tää ei ainakaan mulle täysin selvinnyt, kikkailun vaara piilee kun etsitään sitä lyhintä reittiä ohi muiden heppakenkien.
Last edited by Åke on Sun Nov 08, 2009 10:15 pm, edited 2 times in total.
wrc
Posts: 27
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:35 pm
Location: LIETO

Post by wrc »

Huh huh olisko näistä säännöistä voitu keskustella ennen kuin uudet säännöt julkaistaan ? Kuunnella muitakin autosuunnistajat, ja kuunnella mitä heillä on sydämellään ja yleensäkin tutkitaan ja sitten vasta hutkitaan ?
T:M.K & J.S
telefox
Posts: 7
Joined: Thu Oct 12, 2006 6:02 pm
Location: Espoo

Post by telefox »

-->
"Mikäli reitillä on viallinen reittitarkastusasema...kilpailukorttiin merkitään R-kirjain.... Viallisesta tarkastusasemasta ei voi saada virhepisteitä."
<--

Vaikeuksia ymmärtää miksi pitää korttiin merkitä "R" jos viallinen tarkastusasemasta ei kuitenkaan voi saada virhepisteitä.


-->
EMIT-JAT:in kanssa EMIT-ULA:ta käytettäessä uusi lähtöaika jaksolle on kilpailijan korttiin merkitsemä tasaminuuttiaika ja lisäksi kilpailija leimaa EMIT-kortin valitsemallaan lähtöaikaminuutilla.
Tuloslaskenta nollaa leimauksen sekunnit vastaamaan kortissa olevaa tasaminuuttia.
<--

Mites tuloslaskenta toimii ko jaksolla olevien AT ja JAT asemien osalta, ts. vähennetäänkö noiden asemien saapumisajasta myös sama määrä sekunteja kuin mitä tuloslaskenta vähensi jakson lähtöpäässä?

Jotenkin vaan pelottaa pyrkiä leimaamaan EMIT kuluvan minuutin ensimmäisillä sekunneilla turhien myöhäsekuntien estämiseksi jakson muilla aikatarkastusasemilla, samalla varoen ettei kuitenkaan leimaa edellisen minuutin viimeisillä sekunneilla, siitähän rapsahtaa heti 600 pinnaa jos oikein tulkitsin kohtaa 10.14. Vielä kun ottaa huomioon että kerrotun mukaan EMIT saattaa lukea vähän etäämmältäkin leimauslaitetta niin tästä voi tulla tuloslaskentapaikalla vielä "hauskaa" liian aikaisista leimauksesta "neuvoteltaessa"...

Tosiaan mielestäni vuosikausiin haastavimmat säännöt omaksua ainakin allekirjoittaneella.
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Edelleen painotan uusien EMIT sääntöjen yhteydessä olevaa leimaamista jollain tietyllä ajalla (ja väärällä ajalla leimaamisesta annettavaa 600 vp:ttä), että vastuu aikatarkastusasemien kellon ajan oikeellisuudesta on kilpailun järjestäjällä, jos kilpailijan kello käy väärää aikaa ja siitä johtuen leimaus tapahtuu väärällä kellonajalla niin ei kai kilpailija siitä voi olla vastuussa, koska kilpailusäännöissä ei edellytetä kilpailijalla oikeaa aikaa käyvää kelloa.

Tämä nyt ei tunnu olevan ongelma kenellekkään muulle kuin mulle, niin sovitaan ettei se ole sitten ongelma mullekaan. Toivon Joulupukilta lahjaksi uutta kelloa...
Last edited by Åke on Sun Nov 08, 2009 10:20 pm, edited 2 times in total.
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Ja lisää oikoluentaa :) :

Mites tää hoituu EMIT-kisassa:

10.17. Onnettomuustapauksissa annettava apu
Onnettomuustapauksissa on kilpailijan annettava apua loukkaantuneille. Avunannossamenetetty aika hyvitetään kirjallisen anomuksen perusteella. Aikahyvitysanomus on tehtävä kirjallisesti seuraavalla aikatarkastusasemalla ja vahvistettava tapausselostuksella maalipaikalla.


Olisiko ihan mahdotonta korjata se sanamuoto muotoon "...seuraavalla MIEHITETYLLÄ aikatarkastusasemalla..." ?
Last edited by Åke on Sun Nov 08, 2009 10:22 pm, edited 1 time in total.
juhei
Posts: 171
Joined: Thu Sep 28, 2006 6:39 am
Location: Syke

Post by juhei »

EMIT-ULA aukesi mulle kokonaisuudessaan vasta, kun luki EMIT-säännöstön (katso "Lajiryhmä tiedottaa" osastoa). Konsepti on mielestäni yksinkertainen ja ainakin paperilla toimiva. En epäile hetkeäkään, etteikö jokainen autosuunnistaja omaksuisi tätä nopeasti. Käytäntö tietysti tulee osoittamaan, onko näin.

Puuttuva lenkki tässä keskustelussa on EMIT-säännöstön lause:

"Emit-ULA lähtöleimausta käytettäessä on seuraava pisteväli oltava ajoajalla ja ajomääräykseen merkittävä UUSI lähtöaika = Emit-ULA:n aika + 1 minuutti."

Ja sitten rautalankamalli miten itse asian ymmärrän:

1) Tulet EMIT-ULA asemalle
2) Katso kellostasi aika esim. tt:mm:30 ja leimaa EMIT. Aika voi myös olla esim. tt:mm:20, tt:mm:40, tt:mm:15 eli oman maun mukaan
3) Kirjoita kilpailukorttiin tt:mm:00 (tai kaipa tt:mm riittää myös?)
4) Uusi lähtöaika on tt:(mm+1)
5) Seuraava pisteväli on ajoajalla, joten tiedät tasan tarkkaan, milloin seuraavassa vaihtopisteessä pitää olla.

Jos haluaa väkisin leimata tasaminuutilla, niin sitten voi katsoa peiliin.

Tuloslaskennassa käytetään kilpailukorttiin merkittyä aikaa. EMIT-leimauksella varmistetaan se, ettei kukaan tee vilppiä ja pyri lähtemään reitille aikaisemmin kuin mitä on korttiin kirjoittanut.

Nämä ja varmasti moni muukin asia selviää Forssassa, joten kaikki innolla mukaan!
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Nytpäs löytyikin jo todellinen ongelma, vai olenko ymmärtänyt väärin?

EMIT-ULA sijoitetaan noin 30-100 metriä EMIT-JAT:in jälkeen ennen
seuraava vaihtopistettä.


X-trip/JC-trip vaatii että uusi lähtöaika syötetään ennen vaihtopistenapin painamista. Jos EMIT-JAT:lta lähdetään nopeus-pyynnillä ja ajetaan 100 m EMIT-ULA:lle ja sitten vasta päästään syöttämään uusi lähtöaika ja kuittaamaan vaihtopiste (joka oli jo 100m aiemmin JAT:lla) niin ajan laskenta on sekaisin. Aikaa ei voi syöttää JAT:lla, koska ei voi tietää onko ULA:lla ruuhkaa.

Tämä ei sitten ollutkaan mikään ongelma. koska tosiaan säännöissä jossain sanotaan, että jos on EMIT-ULA niin tuo pisteväli on aikamääritteellä, ja silloin on ihan sama missä vaihtopisteen syöttää.
Last edited by Åke on Sun Nov 08, 2009 10:24 pm, edited 1 time in total.
unkorven
Posts: 16
Joined: Sun Oct 15, 2006 9:04 am

Post by unkorven »

Emitin suurin etu on epäilemättä se, että asemamiehistöä ei tarvita. Miksi ei samalla käytetä hyväksi Emitin toista etua eli tuloslaskentaa ilman aikojen kirjoittamista? Nyt on välillä otettava aika emitistä, välillä se on kirjoitettava käsin ja aikaa kuluu. Jatille voisi sijoittaa tuloleimasimen ja ULA-leimasimen, jolloin tuloslaskentaohjelma voisi suoraan hyödyntää emit-kortin aikoja. Eikö ole loppujen lopuksi sama lähteekö JATilta tasaminuutilla vai osaminuutilla, koska jaksolla käytetty aika on kuitenkin ratkaiseva?
Unto Korvenkangas
OSa
Posts: 1
Joined: Wed Sep 27, 2006 9:55 am
Location: Kouvola

Post by OSa »

Nyt tuli vastaan ensimmäinen kerta kun ei pysty olemaan kirjoittamatta tänne myös omia kommentteja :shock:
Sääntömuutoksen kohta reitinmäärittely Tapa 3 hevosenkenkä. Olen itse tämän määrittelytavan voimakas kannattaja ja meilläpäin kilpailuissa myös siihen on viimeisten vuosien aikana lähes aina törmätty. Nyt uusi sääntö joka kieltää menemästä muiden kenkien läpi voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa sen että tällä määrittelytavalla ruvetaan harrastamaan jonkinmoista kikkailua, eli suorin reitti menisi jo käytetyn tai tulevan kengän kautta mutta kun läpi ei saa ajaa niin on pakko etsiä vaihtoehtoinen reitti. Toivottavasti tämä ajatus oli vain minun omassa kieroituneessa ajatusmaailmassa syntynyt eikä muiden asiansa osaavien ratamestareiden. Vaikka säännöt (jos tulkintani on oikea) tämän sallisikin niin lupaan että en tätä tule harrastamaan kilpailuja suunnitellessa. :wink:

EMIT sääntöihin en sen enempää meinannut puuttua kuin että komentoikoot kuskit kun kerran sitä joutuvat käyttämään :P
OSa
jasu
Posts: 42
Joined: Tue Aug 21, 2007 8:13 am

Post by jasu »

OSa wrote:... Nyt uusi sääntö joka kieltää menemästä muiden kenkien läpi voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa sen että tällä määrittelytavalla ruvetaan harrastamaan jonkinmoista kikkailua, eli suorin reitti menisi jo käytetyn tai tulevan kengän kautta mutta kun läpi ei saa ajaa niin on pakko etsiä vaihtoehtoinen reitti. Toivottavasti tämä ajatus oli vain minun omassa kieroituneessa ajatusmaailmassa syntynyt eikä muiden asiansa osaavien ratamestareiden...
Samaa rupesin pohtimaan, tällä uudellä säännöllähän saa aivan järkyttäviä kiemuroita, kun yrität mennä siihen oikeaan kenkään vältellen niitä muita kenkiä.

Eli jos meillä on pitkä silmukka, jonka ulkopuolella on silmukan kanssa risteäviä polkuja ja kengät on järjestyksessä 5-4-3-2-1, vanhalla säännöllä tuli viisi samanlaista kierrosta ja tällä uudellä säännöllä tulee viisi keskenään erillaista lenkkiä (jos tuosta minun esimerkistä nyt kukaan sai sitten mitään selvää).

Tämä ei varmaankaan ollut se sääntömuutoksen alkuperäinen idea :?:

Ja sitten tähän toiseen asiaan:
unkorven wrote:... Jatille voisi sijoittaa tuloleimasimen ja ULA-leimasimen, jolloin tuloslaskentaohjelma voisi suoraan hyödyntää emit-kortin aikoja. Eikö ole loppujen lopuksi sama lähteekö JATilta tasaminuutilla vai osaminuutilla, koska jaksolla käytetty aika on kuitenkin ratkaiseva?
Miksi sääntöä ei voisi muuttaa vaikka siten, että ULA-leimasimen aika on se uusi lähtöaika (siis niin tunnit, minuutit ja sekunnit) ja sovitaan, että kilpailijoiden lähtövälin pitää olla esim. vähintään 30s ja jos tuloslakennassa huomataan lähtövälin olleen alle sovitun niin "varastaneelle" kilpailijalle lyödään 600 virhepinnaa lisää. Tällöin ei tarvi syöttää mitään aikoja käsin ja tuloslakenta nopeutuu huomattavasti.
Post Reply