Uudet säännöt (ehdotus) olkaa hyvä

Keskustelua, kommentointia ja pohdintaa säännöistä, niiden tulkinnoista ja parannusehdotuksista.

Valvojat: Moderaattori, Moderaattorit

matti
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 2:44 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Uudet säännöt (ehdotus) olkaa hyvä

ViestiKirjoittaja matti » Su Maalis 23, 2008 2:55 pm

***DEL***
Viimeksi muokannut matti, Su Syys 06, 2009 9:08 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jari willner
Viestit: 235
Liittynyt: Ma Syys 25, 2006 10:50 pm
Paikkakunta: jyväskylä

ViestiKirjoittaja jari willner » Su Maalis 23, 2008 5:13 pm

Pari pientä juttua olisi mielestäni noissa otettava vielä harkintaan.
reitinmäärittelytapana kartta ja peite puuttuu, ilmoittautumisen peruuttaminen ennen lähtöaikaa (autorikko tms voi aiheuttaa peruuttamisen juuri ennen lähtöaikaa), kilpailijan luokituksen alaspäin tarkistus, harjoitusajojen toimitsijalisenssi vaatimus ja talvirallirenkaat kesällä ilman nastoja.
nuo tuli mieleen pikaisella lukemisella.

mikky
Viestit: 279
Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 8:14 am
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

ViestiKirjoittaja mikky » Su Maalis 23, 2008 9:08 pm

Hyvä alku. Mielestäni on hyvä jättää juuri noita erikoisia yksityiskohtia pois ja keskittyä asiaan. Renkaiden suhteen tuo ehdotus on mielestäni hyvä, koska säännön on oltava sellainen, jota katsastaja käytännössä pystyy valvomaan.

Seuraaviin pitäisi tehdä jotain:
10.8 Jälkeenpäin toimitetut kortit eivät ole mukana tuloslaskennassa.
10.11 - jälkikäteen toimitettu kilpailukortti on hylkäys

Heppakengät mukaan!

Mika

Jarkko Heino
Viestit: 161
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 10:45 am
Paikkakunta: Lohja

Lisää löylyä kiukaalle

ViestiKirjoittaja Jarkko Heino » Su Maalis 23, 2008 10:45 pm

Karttoihin mukaan 1:30 000 (pyöräilijöillä tuota käytössä)

Mikä ilmottautumismaksu "katto" Harkkari,alue ja kansallisiin tuolla vain arvokisojen maksut?

Itse samaa mieltä että heppa ja peite pitää säilyä mukana!

Ihan ok että asioista keskustellaan!

Tepi S
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 5:10 am
Paikkakunta: Tetroit

ViestiKirjoittaja Tepi S » Ma Maalis 24, 2008 8:50 am

Heppa mukaan, tiekirjan voi jättää pois.

50.5 Jos vain toinen kilpailuparin kilpailijoista ilmoittautumisajan päätyttyä vaihtuu, ei sitä tulkita jälki-ilmoittautumiseksi. ( Kylläpä jos luokka muuttuu)

mikky
Viestit: 279
Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 8:14 am
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

ViestiKirjoittaja mikky » Ma Maalis 24, 2008 9:42 am

Minusta tiekirjaa voisi oikeasti käyttää välillä. Tiekirjan lukemisen taito yhdistettynä sen jälkeen itsensä löytämiseen kartalta voisi olla kiva piristys kisoihin. Noista maksukatoista tuli mieleen, että pitäisikö pyrkiä mahdollisimman "pitkäikäisiin" sääntöihin ja yrittää poistaa ainakin nuo päivämäärät tai vuosiluvut eli M-luokasta CUP:iin, vaikka 10 tai 15 vuotta(mietitään käytännössä vaikka 10v tauon pitänyttä M-luokkalaista). Entä tuo punakilpiauto, liittyykö sen vuosiluvut suoraan johonkin yleisiin pykäliin?

Mika

Pepe
Viestit: 87
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 10:38 pm

ViestiKirjoittaja Pepe » Ma Maalis 24, 2008 2:31 pm

Hienoa, että nyt on löytynyt tällaista aloitteellisuutta tässä kovin tarpeellisessa asiassa.

Meillä "puunkiertäjillä" helposti tahtoo jäädä itse metsä näkemättä, etenkin pimeällä.

Siksi minua erityisesti viehättää tuo esipuhe sääntöjen tarkoituksesta ja hengestä. Sellainen pitäisi olla olemassa. Vältyttäisiin monelta harmilta ja mielipahalta, kun voitaisiin sen avulla, puita tukittaessa, palauttaa mieliin, että mikäs tämä metsä taas oikeasti olikaan.

Tutustun ajan kanssa tarkemmin ja yritän sitten tuoda korteni metsänkunnostustarpeiksi.
Pepe

UAZ
Viestit: 1
Liittynyt: La Tammi 19, 2008 12:08 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

ViestiKirjoittaja UAZ » Ke Maalis 26, 2008 12:52 am

Hyvä, näin se homma lähtee etenemään.

Muutamia pikahuomioita:

10.3 ja 10.4 pitää muistaa sitten tulkita niin, että kilpailussa on vain yksi ajomääräys, joka annetaan kokonaisuudessan kilpailijaparille ennen lähtöä.

Onhan niin, että lisämääräys muuttaa ajomääräystä ja lisäajo-ohje reittimääritteitä?

Peitepiirros, hevosenkenkämääritteet ja autonkäsittelyjakso mukaan.

Saako kaikilla tavoilla määritellyllä reiteillä olla kylttejä?

Tiekirjaohjeen voisi kyllä kirjoittaa autosuunnistukselle erikseen. Joskus tankkasin sitä rallin ohjetta ja käsitin, että siellä tiekirja tarkoittaakin lähinnä samaa as:ssa ajomääräys. (Liekö sitten tullut tulkintavirhe?)

10.11
Mitenkäs ylimääräinen JAT-merkintä? Niitäkin on nähty.

Autonkäsittelyjakson maksimivirheet ainakin 1200, ehkä niitä sitten joku jaksaisi tehdäkin.

(- - - laiteesta puuttuu aikamerkintä teknisen vian johdosta, käytetään aikalaskennassa kilpailijan merkintää.)

Mietitäänpä tässä tilannetta, jossa kilpailupari salassa tahallaan nollaa emitin ja kirjoittaa korttiin ihanneajat? Jos yhtään miehitettyä JAT/AT:tä ei ole, voi olla mahdollisuus voittoon yksinkertaisella vilpillisellä menettelyllä.

Emithän ei autosuunnistuksessa muuten ole varsinaisesti AUTOMAATTINEN ajanotto. Enintään elektroninen.

40.3 Mielestäni kyltin korkeus saisi tilanteen mukaan olla vaikka 20-100 cm. Liian tiukkaan säädelty kyltin korkeus voi johtaa siihen, ettei niitä saa kunnolla näkösuojaan (eri asia kuin piilo). Tällöin suunnistus menee avoimemmassa maastossa helposti kyltiltä kyltille ajoksi.

Kaikenkaikkiaan hieno juttu, että joku viimein otti sääntöjä sarvista.

Jatkossa joka pykälää on syytä miettiä vielä pari kertaa eri kulmilta muistellen samalla miten niitä on yritetty tulkita ja kiertää. Lopputuloksena saadaan (toivottavasti) rehelliset, yksinkertaiset mutta silti kaikkitietävät säännöt.
Luukinen

KariM
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 9:07 am
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

ViestiKirjoittaja KariM » Ke Maalis 26, 2008 8:22 am

Ja tässä "kilpaileva" ehdotus, jonka olen toimittanut lajiryhmälle ihmeteltäväksi maaliskuun alkupuolella. Aattelin nyssit julkaista kun ei ole kuulunut sieltä suunnalta mitään ja Matin hieno ehdotelmakin on julkisesti kommentoitavissa. Ehkä parhaat palat näistä ja nykyisistä -> säännöt 2009?

www.saunalahti.fi/mamia1/omituista/as080304.pdf

Hei, kuka oikeasti on sitä mieltä että peitteen pitää olla "virallinen" reitinmäärittelytapa? Eikö ole parempi, että reitinmäärittelytavat on karttaan painettu viiva tai heppakengät sekä tiekirja, muita saa käyttää mutta niistä pitää anoa lupa AKK:sta (edellyttäen tietysti että lupa peitteen käytölle myönnetään jos joku ehdoin tahdoin sellaista haluaa käyttää)?

HAK
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Elo 20, 2007 7:39 am
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja HAK » Ke Maalis 26, 2008 10:05 am

Mahtavaa, että monella riittää intoa nykyaikaistaa sääntöjä.
Pintapuolisesti versioita selaten, hyvältä näyttää ja pääasia on, että perusajatus oikea.

Vielä kun saataisiin meille veteraaneille jokin ”leikkimielinen” SENIORI-SARJA esim. SM-sarjan yhteyteen, jossa lasketaan hyvityksiä kilpailijaparin ja auton yhteisiän mukaan, niin se varmaan madaltaa osallistumiskynnystä ja siirtää eläkkeellesiirtymishaluja. Tuntuu siltä, että osallistujia ainakin edellytysten perusteella tällaiseen olisi.

Hyviä autosuunnistuskisojahan Suomessa kyllä riittää, niin kuin on aina riittänyt. On paljon mielenkiintoisia lajeja, joissa kalenteritilanne on paljon huonompi.

Esim. näin:
Yhteen kuskin + kartturin + auton ikä, josta ikähyvitys aikapisteisiin, 85/yhteisikä
esim.
1: kuski 75 + kartturi 68 + auto 27 = 85/170 = 50% parin aikapisteistä lasketaan lopputulokseen
2: kuski 60 + kartturi 60 + auto 15 = 85/135 = 63% parin aikapisteistä lasketaan lopputulokseen
3: kuski 60 + kartturi 60 + auto 1 = 85/121 = 70% parin aikapisteistä lasketaan lopputulokseen
4: kuski 35 + kartturi 35 + auto 16 = 85/86 = 99% parin aikapisteistä lasketaan lopputulokseen
5: kuski 20 + kartturi 50 + auto 16 = 85/86 = 99% parin aikapisteistä lasketaan lopputulokseen

Eli jos sinulle on jo kertynyt vuosikymmenten kokemus ja saat liikkeelle myös kokeneen kaverisi ja vielä tarmoa riittää pitämään liikkeellä veteraaniauto, niin saat eniten hyvitystä. Toki yhdistelmällä nuoruus + kokemus on mahdollisuus myös osallistua, mutta tasoitusta annetaan vähemmän.

Osallistumisoikeus vain yli 85v.

Toinen vaihtoehto olisi laskea ilman autoa, mutta ehkä auton kanssa olisi enemmän seniorihenkeä.

Jos tällaiseen olisi innokkuutta, voisi tarkemmin miettiä, toimiiko tämä myös käytännössä. Toistaiseksi tämä on vain haavekuva.

Terveisin nimimerkki ”Jo omakin lehmä ojassa”.

joteam1
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 7:37 am

ViestiKirjoittaja joteam1 » Ke Maalis 26, 2008 2:37 pm

Pikaisesti nuo luettuani, ihmetyttää pari juttua.
Nuo Matin ehdottama ylimääräisen reitin rankaisevuudesta ja nousupisterajoista, ei ole aiheuttanut ainoatakaan kommenttia. Kuitenkin niistä on väännetty kättä aika paljonkin, sekä tunteella että jonkinlaisiin faktoihin perustuen.
Karin ehdotelmassa huomio kiinnittyi ajomääräykseen (10.jotain?) Mielestäni vaatisi tarkennusta, ja jos tuo menisi läpi, niin muutoksia myös muihin osioihin mihin tuo vaikuttaa. Ehkä kuitenkin olisi parempi että tuo olisi vain suositus, ja vanhanmallinen ajomääräys jaettaisiin edelleen rinnalla?

matti
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 2:44 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja matti » Ke Maalis 26, 2008 3:27 pm

***DEL***
Viimeksi muokannut matti, Su Syys 06, 2009 9:08 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Pepe
Viestit: 87
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 10:38 pm

ViestiKirjoittaja Pepe » Ke Maalis 26, 2008 8:59 pm

Tässä vähän toisten teksteihin tukien ja niiden innoittamana.

Ensin tosiaan pitäisi pohtia lajin määritelmää ja sen kautta kokonaisuutta. (Mikä on tämä laji nykyään ja lähitulevaisuudessa)

Esim. jotakin alla olevan "esipuheen" kaltaista voisi olla sääntöjen alkupäässä kertomassa yhteenvetona siitä, että mikä tää laji on ja mikä on tän lajin ja sen sääntöjen henki. Sääntöjen yksityiskohtia ja niiden tarpellisuutta mietittäessä voitaisiin aina peilata laadittuun yhteenvetoon.
Tässä esipuheraakiletta:
Autosuunnistuksessa kilpaillaan paremmuudesta kulkea autolla kartan ja annettujen ohjeiden mukaan. Tulos määräytyy taidosta suoriutua järjestäjän laatimasta reitistä, järjestäjän antamia ajoaikoja ja -nopeuksia, sekä kilpailijoita koskevia sääntöjä noudattaen.
Autosuunnistuksen sääntöjen tarkoituksena on antaa kilpailulle puitteet, sekä lisäksi kilpailijoille tiedon suorituksen arvosteluperusteista.
Säännöt eivät kata kaikkia mahdollisesti esille tulevia yksityiskohtia. Näiden sääntöjen henki on se, että kaikki mahdolliset puutteet, epäjohdonmukaisuudet , ristiriitaisuudet ja epäselvyydet tulee pyrkiä ratkaisemaan kilpailijalle edullisemmalla tavalla, ellei ilmene kilpailijan toimista johtuvaa erityistä syytä ratkaista toisin. (esim. ilmeinen vilppi tai sen yritys)

Sitten kylmiltään muutama yksittäiskannanotto (Ovat enemmänkin tällaisia maku- ja mieltymysasioita. Yritän vähän perustellakin):

-En tartte heppakenkiä. Kun kisassa olen juuri luullut päässeeni vähän jyvälle, niin jo alkaa toisenlainen reitinmäärittelytapa. Harmittaa siinä kohdassa. Puolestani heppakenkäkisan voi tehdä vaikka ihan erikseen, saatan vaikka osallistua. Joku sen sijaan saattaa sanoa, että useampi reitinmäärittelytapa samassa kisassa tekee kisasta monipuolisemman. Minä taas vähän kömpelömpänä koen sen enemmänkin kikkailuna.

-Ne ylimääräiset kaksisataset. Pelottavat jo etukäteen. Muuttavat taas ratamestarin reitinlaadintanäkökulman. 200-syötti tulisi taas reitinlaadintavalikoimaan.
Viime vuosina on kilpailijalle suotu löytämisen ilo. Aika monta onnistumisen iloa/kisa. Nytkö ne taas kaikki vietäisiin. En tahtoisi sen sijasta taas ruveta pelkäämään (asemakilpiä). Nykymenollakin ratamestarilla on hyvä mahdollisuus vaikuttaa siihen, ettei kortti olisi turvoksissa ylimääräisistä.

-Ja sitten on erikseen eräs kukkanen. Se on se salainen väliAT. Varmaankin unohtunut sääntöihin silloin kun siirryttiin jaksottaiseen kilpailemiseen.
Nykymenolla, jolloin JAT:lla ollaan yleensä myöhässä (ainakin me), väliAT:n jälkeinen "eiku" antaa normaalit yksinkertaiset "eiku"-virhesekunnit. MUTTA, jos sanot samanmittaisen "eiku"n ennen väliAT:ta, saat tämän "eiku" virhepisteet kahteen kertaan, ensin väliAT:lta ja sitten vielä JAT:lta. Hassua, kun kilpailija tehdessään aikaa kuluttavan suoritusvirheen ei tiedä tuliko rangaistus yksin- vai kaksinkertaisena. Kaikki muut virhepisteperusteethan kilpailijalla on tiedossa virheitä tehdessään.
-70 luvulla vaikutus ei ollut samanlainen. Ekat kompuutterit kun oli just tulleet, ajettin kisa, jossa oli monta väliAT:ta. Ei silloin tullut tuplapisteitä. Katsos, kun tulos oli 0 virhepistettä. Kisan teki erikoiseksi se, että sijoituimme siitä huolimatta vasta neljänneksi.

Eli väliAT julkiseksi, tai kokonaan pois, tai sitten ihan vaan ennakkoa vahtimaan.

Että oikein väliAT? Siitä tulikin mieleeni, kun Konsta Pylkkänen pohti varsin monipuolisesti, että mikä se oikein on se välikäsi.

Että tämmöstä, täällä, tänään.

Saa hydyntää vapaasti.
Pepe

matti
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 2:44 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja matti » Ke Maalis 26, 2008 10:29 pm

***DEL***
Viimeksi muokannut matti, Su Syys 06, 2009 9:09 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

joteam1
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 7:37 am

ViestiKirjoittaja joteam1 » Ke Maalis 26, 2008 10:49 pm

Jep Jep.
Väli-aateet pois. Silloinhan vois jättää keskinopeusajotkin pois.
Lippulähetys JRT:ltä ja nopein Jat:lla voittaa. Vielä kun säädetään suunnistus helpommaksi, esim. täydellisillä kartoilla ja/tai tiekirjalla. Saatais vähän äksöniä tähän touhuun :lol: niin ja kevennettyä tuota sääntökirjaa :wink: