Sääntökukkanen

Keskustelua, kommentointia ja pohdintaa säännöistä, niiden tulkinnoista ja parannusehdotuksista.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
eero
Posts: 390
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Sääntökukkanen

Post by eero » Wed Feb 13, 2008 3:41 pm

Kohdassa
10.3. Ajomäärite
Ajomääritteitä ovat kilpailijalle annettava ajomääräys, lisäajo-ohjeet, lisämääräykset, kartat, peitteet ja tiekirjat. Ajomääritteistä kartat, peitteet ja tiekirjat, lisämääräykset ja lisäajo-ohjeet voidaan antaa kilpailijalle myös kilpailun aikana. Ajomääritteiden avulla määritellään ajettava reitti sekä ajoaika tai -nopeus kullekin vaihtopistevälille erikseen. Ajomääritteet on annettava toisistaan poikkeaville reiteille erillisinä. Kilpailun kaikki julkiset tarkastusasemat (JAT ja JRT), lähtö, maali ja tulosten julkaisupaikka on osoitettava lähdössä kilpailijalle jaettavassa kartassa. Automaattista ajanottoa käytettäessä reitin varrella ajomääritteitä saa jakaa ainoastaan JAT-asema, joka on ennakkovapaa


Määritellään ajomäärite

Ja kohdassa:
10.6. Lisäajo-ohje
Tarkastusasemalla saa jakaa kirjallisen lisäajo-ohjeen, joka muuttaa asemalla käyneen kilpailijan reittiä lyhyellä matkalla kilpailijan palauttamiseksi reitin jatko-osuudelle. Lisäajo-ohjeessa annetaan ajo-ohje seuraavaan vaihtopisteeseen. Annettavan ajoajan on oltava sellainen, että asemalla käynyt ja asemalla käymätön kilpailija ovat samassa asemassa ihanneajan suhteen ko. vaihtopisteessä. Lisäajo-ohjeen jakaneen aseman ja seuraavan vaihtopisteen välillä ei saa olla tarkastusasemia.


Tuo lisäajo-ohje tarkemmin.

Kuitenkin kohdassa:
40.12. Kilpailupaperien jakaminen
Lähtöpaikan ilmoitustaululla on oltava luettelo sekä lähdössä jaettavista ajomääritteistä että reitin varrella ajomääritteitä jakavista pisteistä ajopaperimäärineen (esim.: JRT 1 jakaa 2 karttaa + 2 peitettä). Ilmoitustaululla on esitettävä Tiekartalle rajattuna kilpailualue.

Mikäli ajomääritteitä jaetaan reitin varrella, ne on jaettava julkisilla asemilla (JAT tai JRT). Ajomääräyksessä on mainittava jaettavien papereiden määrä ja jakoaika (JAT + x min). Automaattista ajanottoa käytettäessä vain JAT-asema voi jakaa ajomääritteitä reitin varrella ja silloin se on ennakkovapaa.

Mikäli reitti esitetään määrittelytapaa 1 käyttäen, on kilpailijalle annettava riittävästi aikaa (vähintään 30 s) papereiden kohdistamiseen.

Mikäli kilpailija ei saa kaikkia ajomääräyksessä mainittuja papereita niitä jakavalta asemalta, on siitä ilmoitettava välittömästi jakopaikalle. Myöhemmin tehtyjä huomautuksia ei oteta huomioon.


kerrotan missä noita voi ainoastaan jakaa.

Eli summa summarum, tuo hieno MRT:llä jaettava paperi on sääntöjen vastainen koska paikkaa, jossa tuo lipuke/suullinen ohje(?) jaetaan, ei ole merkitty karttaan.

-e-

KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Post by KariM » Wed Feb 13, 2008 4:26 pm

Just näin. Säännöissä on nykyisin pirusti tulkinnallisuuksia ja on olemassa käytäntöjä, jotka ovat muotoutuneet syystä tai toisesta jonkinlaisiksi säännöistä huolimatta. Toisaalta kun muistaa miten Oulun SM-kilpailun kultaakin kalliimman JRT-asemahenkilön vähäinen erhe kaadettiin kilpailijan niskaan ja pikaisella sääntömuutoksella vielä tuettiin yleisestä käytännöstä poikennutta tuomariston päätöstä, en voi kuin oikeasti jännittyneenä odottaa montako uutta porsaanreikää nyt toteutettavilla sääntöparsinnoilla saadaan aikaiseksi.

Toivottavasti kuitenkin nyt on liikkeellä juna, joka pysähtyy vasta pääteasemalla eli saadaan nuo 1960-luvulle juurensa juontavat autosuunnistuksen säännöt oikeasti päivitettyä 2000-luvulle. Lajiryhmän on kai nyt oikeasti pakko ottaa lusikka kauniiseen käteen ja vaikka pyytää asiantuntijoilta eli harrastajilta apua. Itsestään ei uusia sääntöjä mistään tule.

Åke
Posts: 495
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Janakkala

Re: Sääntökukkanen

Post by Åke » Wed Feb 13, 2008 9:08 pm

Ajomääräyksessä on mainittava jaettavien papereiden määrä ja jakoaika (JAT + x min).
Hehee, täähän on hyvä. Eli ajomääräykseen pitää merkitä myös MRT:n jakama paperimäärä ja aika koska ne jaetaan. :lol: :lol:

Heikki
Posts: 55
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:07 pm
Location: Pieksämäki

Post by Heikki » Tue Feb 19, 2008 9:34 pm

KariM wrote:Toivottavasti kuitenkin nyt on liikkeellä juna, joka pysähtyy vasta pääteasemalla eli saadaan nuo 1960-luvulle juurensa juontavat autosuunnistuksen säännöt oikeasti päivitettyä 2000-luvulle. Lajiryhmän on kai nyt oikeasti pakko ottaa lusikka kauniiseen käteen ja vaikka pyytää asiantuntijoilta eli harrastajilta apua. Itsestään ei uusia sääntöjä mistään tule.
Tätähän on odotettu jo melkoisen pitkään.Toivottavasti Tuoni ei korjaa satoaan minun kohdalla ennen Karin toivetta. :roll:
Ei oo heleppoo....

eero
Posts: 390
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero » Fri Mar 14, 2008 10:24 am

Ja lissää (käännetään nyt hieman veistä haavassa...)

10.8. Kilpailukortti
Kilpailukortti on täytettävä numerojärjestyksessä ja esitettävä miehitetyllä aikatarkastusasemalla merkintää varten ja luovutettava reitillä ja/tai maalissa välittömästi järjestäjän haltuun järjestäjän ohjeiden mukaisesti.


Sääntöjen mukaanhan ei tuota korttia tulisi siis JRT asemalla sille asemamiehelle antaa...

-e-

Mikko Heikkilä
Posts: 112
Joined: Tue Sep 26, 2006 12:28 pm
Location: Vaasa/Isokyrö

Post by Mikko Heikkilä » Fri Mar 14, 2008 8:35 pm

eero wrote:Ja lissää (käännetään nyt hieman veistä haavassa...)

10.8. Kilpailukortti
Kilpailukortti on täytettävä numerojärjestyksessä ja esitettävä miehitetyllä aikatarkastusasemalla merkintää varten ja luovutettava reitillä ja/tai maalissa välittömästi järjestäjän haltuun järjestäjän ohjeiden mukaisesti.


Sääntöjen mukaanhan ei tuota korttia tulisi siis JRT asemalla sille asemamiehelle antaa...

-e-

Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Post by Pepe » Fri Mar 14, 2008 9:52 pm

Kun tilanne on päällä, eikä ole varma antaako vaiko ei anna (siis esim. kilpailukorttia), on hyvä kaivaa sääntökirja esille (se nettiversio) ja tarkastaa ensin asiaan liittyvät kaikki kohdat.
Tällä asemalla, tässä ja nyt, tämä autokunta päätti (puheenjohtajan ääni ratkaisi) noudattaa sääntökohtaa 40.1 Tarkastusasemat:"Julkinen reittitarkastusasema (JRT) on ajomääritteessä ilmoitettu paikka, missä kilpailijan on esitettävä kilpailukorttinsa merkintää varten."

Jos ei mitää tehtäis, ei mitää tapahtuiskaan. Oisko se sit kivaa, tä?
Pepe

eero
Posts: 390
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero » Fri Mar 14, 2008 10:14 pm

Jos ei mitää tehtäis, ei mitää tapahtuiskaan. Oisko se sit kivaa, tä?
Juurikin näin =)

-vaskio vaikenee-

Post Reply