JAT merikinnät jaksottaisessa kortissa

Keskustelua, kommentointia ja pohdintaa säännöistä, niiden tulkinnoista ja parannusehdotuksista.

Valvojat: Moderaattori, Moderaattorit

Sulkemattoman jaksottaisen kortin/korttien rankaisu?

Äänestys päättyi Ke Maalis 12, 2008 11:31 pm

Joka rivistä 600 vp
2
17%
Sulkemattomasta kortista 600 vp
1
8%
Sulkemattomasta JAT:sta 600 vp
0
Ei ääniä
Tulkitaan asemamiehen unohdukseksi 0 vp
9
75%
 
Ääniä yhteensä: 12

Keke
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 9:46 pm
Paikkakunta: Oulu

JAT merikinnät jaksottaisessa kortissa

ViestiKirjoittaja Keke » Ma Helmi 11, 2008 11:31 pm

Mitäs mieltä muut ovat tilanteesta käytettäessä jaksottaista korttia, jossa JAT:n asemamies unohtaa sulkea kortissa olevat tyhjät ruudut?

Kyrön ajojen tulkinnan mukaan esim. kuusi sulkematonta riviä aiheuttaa 3600 vp lisää kilpailijan suoritukseen.

Jaksottaisessa kortissahan pahimmillaan on 3 korttia asemamiehellä merkintöjä varten yhtäaikaa, ja täten kilpailijan "tarkistusvelvollisuuden alaisena".

Keke

Åke
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 6:54 am
Paikkakunta: Janakkala

ViestiKirjoittaja Åke » Ti Helmi 12, 2008 8:18 am

Ensinnäkin taitaa olla nykyään sen verran harvinaista nuo jaksokohtaiset kortit, että itse pitäisi hetki miettiä miten näiden kanssa toimitaan.

Toiseksi, mistä sait päähäsi että JAT-henkilö sulkee tyhjät ruudut?

mikky
Viestit: 272
Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 8:14 am
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

ViestiKirjoittaja mikky » Ti Helmi 12, 2008 11:16 am

Åke kirjoitti:Toiseksi, mistä sait päähäsi että JAT-henkilö sulkee tyhjät ruudut?

Olen myös käsittänyt kilpailijan tehtäväksi. Yhtään jaksokohtaista korttia ei ole lyhyen as-uran aikana eteen sattunut. Itse tuomitsisin kerran 600 puuttuvasta kortin sulkemisesta, vaikka antaisihan se varaa kikkailulle, mutta silti.

kape
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 8:24 am

Kilpailijan tekemät merkinnät

ViestiKirjoittaja kape » Ti Helmi 12, 2008 11:59 am

10.8. Kilpailukortti
...
Kilpailija saa kirjoittaa kilpailukorttiin vain miehittämättömien reittitarkastusasemien tunnukset, tehdä reittileimaukset järjestäjän asettamilla leimasimilla tai automaattista ajanottoa käytettäessä kirjoittaa todelliset leimausaikansa. Muiden merkintöjen tekeminen tai kilpailukortin kadottaminen merkitsee kilpailusta sulkemista.
...

EsaT
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 8:15 am
Paikkakunta: Lemu

ViestiKirjoittaja EsaT » Ti Helmi 12, 2008 12:01 pm

Mikky ja Keke. Mikä olisi se sääntö jonka perusteella tuosta voisi antaa virhepisteitä?

Kilpailija sulkemista ei ainakaan saa tehdä sillä:
10.8 Kilpailija saa kirjoittaa kilpailukorttiin vain miehittämättömien reittitarkastusasemien tunnukset, tehdä reittileimaukset järjestäjän asettamilla leimasimilla tai automaattista ajanottoa käytettäessä kirjoittaa todelliset leimausaikansa. Muiden merkintöjen tekeminen tai kilpailukortin kadottaminen merkitsee kilpailusta sulkemista.

Åke
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 6:54 am
Paikkakunta: Janakkala

ViestiKirjoittaja Åke » Ti Helmi 12, 2008 12:54 pm

Yhden vai kaksi kertaa on mun uran aikana tullut jaksokohtainen kortti vastaan, joten korjatkaa nyt äkkiä joku kokeneempi jos puhun ihan läpiä päähäni :)

Eikös tuo kortti ole suljettu siinä vaiheessa kun sen käteesi saat, sillähän vain rajataan käytettävien ruutujen määrä. Mitäs hyötyä siitä sulkemisesta muuten olisi, kun ei sitä ko. korttia enää seuraavalla jaksolla voi käyttää?

Keke
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 9:46 pm
Paikkakunta: Oulu

JAT sulkee tyhjät koska...

ViestiKirjoittaja Keke » Ti Helmi 12, 2008 2:58 pm

Kuten kape tuossa totesi; kilpailija ei voi kortin sulkemista tehdä hylsyn pelossa säännön 10.8 määräämänä. Toisalta jos korttia ei ole suljettu on kortitissa jällen tyhjiä rivejä jotka on 600 vp per rivi. Elikkä tällöin se jää pakostakin asemamiehen tehtäväksi.

Ajatellaanpas tilannetta jossa kilpailija pari A ajaa jakson jättäen kaksi RT:ä ja lisäksi ottaa 4 ylimääräistä varmuuden vuoksi. Tällöin tullessaan JAT:lle parin kortissa ei ole tyhjä rivejä.
Siten pari B ajaa samalle asemalle ottaen reitit nollille , ja eikä ota ylimääräisiä korttiinsa, jolloin heillä on 2 tyhjää riviä, koska järjestäjä on jättänyt sääntöjen määräämää tilaa kortteihin (Tässä tapauksessa 2 riviä).
Asemamies ei sulje korttia, jolloin B parin kortissa on 2 tyhjää riviä.

Tuloslaskennassa A:n tapaus on selvä, koska heillä on kaksi puuttuvaa ja siten 1200 vp. Toisalta paria B tuloslaskenta rankaisee sääntötulkinnan mukaisesti kahdesta kilpailijan jättämästä tyhjästä rivistä a 600 vp, elikkä 1200 vp. Myöskin tällä tulkinnalla, jos kilpailija pari ei ota ylimääräisiä kortiinsa saadaan tilanne, jossa RT rankaisee 1200 vp (600 vp puuttuvasta ja 600 vp kilpailijan jättämästä tyhjästä rivistä).

Åke, jos kortteja ei suljeta JAT:lla niin se antaa kilpailijoille mahdollisuuden paikkoihin pyörittäessä samoilla alueilla myöhemmillä jaksoilla. Lisäksi sutulle jätetyt kylti voi korjata JAT:lla käynnin jälkeen. Myös kilpailun ajaminen sutulla lähdösta maaliin on mahdollista, koska korteissa on vain JAT:n antamat tulo-ajat kortin lopussa ja uusi lähtöaika uuden kortin alussa (Ok, AT tai leima pistää paletin uusiksi).
Tämän takia jaksottainen kortti suljetaan asemalla. Ennen kilpailua tehdyllä sulkemisella rajoitetaan vain kilpailijan kortin käyttöä.

EDIT: typoja korjattu

Åke
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 6:54 am
Paikkakunta: Janakkala

ViestiKirjoittaja Åke » Ti Helmi 12, 2008 3:22 pm

Kerroppas Keke mikä hyöty saadaan tuolla sulkemisella verrattuna siihen, että asemamies vetää JAT:in seuraavan tyhjään ja sulkee sillä kortin (koska mitäs hyötyä kilpailijan olis jatin jälkeen enää mitään merkkejä laittaa korttiin ja seuraavalle jaksolle on omat kortit)?

Itse olen kylläkin juuri ymmärtänyt tämän suljetun kortin niin, että järjestäjä laskee jaksolla tarvittavan esimerkiksi 16 merkintää ja tähän lisätään yksi tyhjä, siis tarvitaan 17 ruutua, ja sitten viivataan pois käytöstä ylimääräiset ruudut? Selventäkääs nyt joku asian tietävä miten tää oikein menee (en toki epäile Kekenkään tietämystä ;) )

Edit: Kas, en huomannut tätä:
Keke kirjoitti:Tämän takia jaksottainen kortti suljetaan asemalla. Ennen kilpailua tehdyllä sulkemisella rajoitetaan vain kilpailijan kortin käyttöä


Missäs tämä kerrotaan säännöissä että JAT-henkilöstö sulkee tuon kortin?

Keke
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 9:46 pm
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja Keke » Ti Helmi 12, 2008 3:35 pm

Åke, jos katsot sääntökirjan mallia jaksottaisessa kortista, niin siellä olevassa esimerkkikortissa viimmeinen rivi sulkematta juuri JAT:n tulo-aikaa varten. Tämähän on tuloslaskennan kannalta helpotus, koska heidän ei kannata etsiä tulo-aikaa kortista, vaan se löytyy aina jakson viimmeisen kortin viimeisestä ruudusta.

En todellakaan ole kävelevä sääntökirja, mutta keskustelemalla aiheesta oppii aina jotain.

EDIT: lisäys

Sääntökirjassa lukee kohdassa 10.8:

Jaksokohtaiset kilpailukortit on numeroitava
juoksevasti jaksoittain (jakso n : o/kortti n : o)
ja JAT:lle on oltava erikseen tila merkintää varten.


Ja siihen että JAT:lla sulkeminen tulee tehdä, en ole "AS raamatusta" löytänyt. Mutta jos kilpailijan jättämä tyhjä rivi on aina 600 vp ja kilpailija ei sulkemista voi 10.8 kohdan mukaan tehdä, ainoa joka sen voi tehdä on asemamies.

Keke