Kokonaismyöhäraja

Keskustelua, kommentointia ja pohdintaa säännöistä, niiden tulkinnoista ja parannusehdotuksista.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Timo
Posts: 108
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:41 am
Location: Espoo

Kokonaismyöhäraja

Post by Timo »

Katsoessani Kontio-AS:n tuloksia aloin taas kerran ihmettelemään mihin kokonaismyöhärajaa tarvitaan - jopa SM:n viidenneksi sijoittuneella parilla oli kokonaismyöhärajan täyttyminen lähellä. Säännöllä lienee haettu sitä ettei kukaan vietä reitillä aikaa aamuun saakka, mutta kyllähän jaksomyöhäraja jo säätelee yhdellä jaksolla vietettävää aikaa ja sitä on kilpailijaparin helpompi seuratakin kuin kokonaismyöhän täyttymistä. Tuskin kukaan kuitenkaan reitillä järjestäjien kiusaksi viivyttelee, vaan yrittää päästä pois niin nopeasti kuin suunnistustarkkuuden puolesta on mahdollista.

Toki järjestäjä voi halutessaan etukäteen ilmoittaa kokonaismyöhärajaksi vaikka 5h sääntöjen mukaisen minimin sijaan, mutta jos tätä ei ole muistettu (tai jostain syystä haluttu) tehdä, niin tuntuu oudolta jos vaikeassa ja pitkässä kisassa on annettu ajaa maaliin saakka ja laskettu tuloskin ja vasta sen jälkeen laitetaan "keskeyttäneeksi" (oikea termihän olisi "hylätty", mutta sitä ei muiden sääntöjen takia voi tässä tapauksessa käyttää...). Kertoisko joku perustelut miksi tuollaista sääntöä tarvitaan kun olen jo unohtanut?
Jarkko Minni
Posts: 243
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
Location: Panttila

Post by Jarkko Minni »

Eiköhän tällä kertaa ratamestari hieman yliarvio porukan kykyjä tai aliarvio omia kykyjään nopeuden/vaikeuden suhteen niillä viimeisillä jaksoilla.

Eli jos pyyntiä olis ollut 5km/h vähemmän niin kaikki olis saanut tuloksen ja nopeimpienkaan ei olisi tarvinnut odotella.

Tietääkseni tämä sääntöpykälä on ihan asiallinen, koska muutenhan joku olis koko yön siellä matkalla, löytäis kaikki taulut ja nousis palkinnoille.
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...

Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
MKn
Posts: 19
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:12 am
Location: Kempele

Post by MKn »

Hyvähän se on joku raja olla paljonko aikaa reitillä saa käyttää että kisat ei veny ihan mahdottomiin. Ja jatkuuhan tuo aika aina automaattisesti jos 25% kilpailijoista sen ylittää.

Jaksot ovat nykyään yleensä lyhyitä ja niitä on paljon joten tunti myöhää per jakso sallisi viettää metsässä vaikka aamuun saakka, jos joku niin haluaisi.

Itse en ole tuosta kokonaismyöhärajasta juurikaan huolta kantanut muutoin kuin SM kisoissa, jossa suurin osa kilpailijoista on itseä nopeampia ja tulos jää varmasti saamatta jos alkaa liikaa tumpuloimaan.

Ei se nyt kuitenkaan niin kovin vaikeaa ole aina JAT:lle tullessa katsoa paljonko on myöhässä ja pitää ajomääräimen reunassa kirjaa kokonaismyöhän kertymisestä, jotta voi tarvittaessa vähän kiristää vauhtia. Kellonhan tuo tosin vaatii sekä kynän, mutta ainakin minä tarvitsen noita kisassa muutoinkin.
wrc
Posts: 27
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:35 pm
Location: LIETO

Post by wrc »

Niin kyllä ufaki kisassa kaikki tuli maaliin vaikka myöhästymisraja olikin suurempi,ja eikö tarkoitus ole (yrittää) suunnistaa eikä ajaa jatilta jatille ?
Kyllä pistää miettimään vieläkö lähtee tuonne kontioon ??? huono maku jäi koska olis saanut samat pisteet ? jos olis ollut kotona, vai Joensuussa rikkomassa autoa ja eksyilemässä.Siksikö on kilpailijat vähentyneet ?
unkorven
Posts: 16
Joined: Sun Oct 15, 2006 9:04 am

Post by unkorven »

1000 km ajamista kilpailupaikalle ja pois. Ei kovin houkuttele lähtemään toista kertaa, kun tuloksena on sinänsä sääntöihin perustuva, mutta muuten epäoikeudenmukaiseksi koettu hylkäys. Olisiko suurtakaan haittaa, jos myöhästymisrajoja nostettaisiin etenkin tämän tyyppisissä kilpailuissa, johon matka-aika on 10 - 15 tuntia. Tuntuu hätävarjelun liioittelulta ajatellakaan sellaista, että joku käyttäsi tahallaan joka jaksolla tunnin ylimääräistä vain tehdäkseen kiusaa järjestäjille.

Kilpailu oli sinänsä ihan mukava ja kiinnostavan vaikea. Siinäkin mielessä hylkäys tuntuu ärsyttävältä.
Unto Korvenkangas
EsaT
Posts: 71
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:15 am
Location: Lemu

Post by EsaT »

Ettei homma olisi liian helppoa, niin lopputuloksissa kokonaismyöhän saaneet oli merkattu hylätyiksi. Sääntöjen (10.10) mukaan kyseessä on kuitenkin keskeytys.

Muutenhan asialla ei olisi mitään merkitystä, mutta SM ja Cup säännöt sanovat että hylätyn kisan pisteet lasketaan aina lopputulokseen. Koska tietääkseni vastalauseita asiasta ei kilpailussa tehty, niin ilmeisesti kilpailijat ovat tyytyväisiä tähän hylkäämiseen ja SM sijoituksen tippumisen johonkin 20 huonommalla puolelle..

Lisää hankaluutta asiaan tekee se että säännöissä sanotaan kokonaismyöhän kasvavan tunnilla, kun 1/4 *luokan* maaliin saapuneista kilpailijoista sen ylittää. SM:ssä ei ole yhditettyä luokkaa, vaan M ja A-luokat ajavat eri luokissa. SM pisteet jaetaan kuitenkin kaikille yhteisesti. Kontio-AS:ssä yli 1/4 A-luokan maaliin saapuneista ylitti kokonaismyöhästymisrajan, mutta alle 1/4 M+A-luokkien maaliin saapuneista. Olisihan se toki ollut epäreilua M-luokkalaisia kohtaan jos pelkästään A-luokan rajaa olisi nostettu.
Tepi S
Posts: 128
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:10 am
Location: Tetroit

Post by Tepi S »

Kokonaismyöhä oli sääntöjen mukaan ja hirveä juputus. Kuitenkaan kukaan ei huomioinut sitä että SM- reitillä oli 44 ylimääräistä reittitunnusta,( RT/AT suhde ) eli lähes puolet asemista, mekiin hukattiin 17 RT:tä joten jos kylttejä olisi ollut " oikea" määrä niin ???. Hyvä kisa eikä turhia odotteluja.
wrc
Posts: 27
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:35 pm
Location: LIETO

Post by wrc »

SM kisoissa on yleensä muutama tosi hyvä ja sitten hyviä ja myös meitä vähemmän hyviä. ja jos voittajallakin on reilusti virheitä ja aikaakin menee niin mites meillä vähemmän hyvillä ??? Tarttisko joskus ajatella että miten me vähemmän hyvät sieltä selvittäis ? On ollut 3 aika erinlaista SM kisaa !
Post Reply