Pitkämössä uusia oivalluksia
Moderators: Moderaattori, Moderaattorit
Pitkämössä uusia oivalluksia
Pitkämön Pyörityksen ratamestarit olivat juonineet autosuunnistavan kansan iloksi uuden ennenkokemattoman juonen. Uusia oivalluksia haettaessa joudutaan usein olemassa olevia sääntöjä hieman venyttämään ja näin oli nytkin tehty. Näin ollen lienee hyvä harrastajakunnan kesken hieman keskustella siitä, millaiseksi harrastajakunnassa koetaan tämän tyyppinen reitinrakentelu.
Eli kyseessä on GT-kartalla (1:200 000) esitetty reitti, jolla kilpailijoiden tulee osata ajaa vanhan tien kautta käyttämättä olemassa olevaa tieoikaisua. Nykyiset lajisäännöt ovat pyrkineet kieltämään tällaiset reitinrakentelut mm. määräämällä 1:200 000 mittakaavaisella kartalla aina käyttämään olemassa olevia tieoikaisuja ja kieltämällä RT-asemien sijoittelun k.o. mittakaavaisella kartalla esitetylle reitin osalle.
K.o. kartalla esitetylle reitille on kuitenkin mahdollista sijoittaa sekä ennakkoa tarkkailevia AT-asemia että liikennekäyttäytymistä tarkkailevia RT-asemia. Näin ollen tältä kannalta on mahdollista tarkkailla ja rikkomuksista rankaista esimerkiksi vanhalle tieuralle asetetun STOP-merkin noudattamista tai vaikkapa asetetun nopeusrajoituksen noudattamista. Näin ollen vanhalle tieuralle löytämättömiä kilpailijoita rankaistaan kuten normaalista puuttuvasta RT-asemasta. Tällöin on toki unohdettava se sääntökohta, joka velvoitaa ajamaan käytössä olevaa tietä pitkin.
Tämänkaltainen vakiintuneesta käytännöstä poikkeava reitinrakentelu varmastikin herättää ajatuksia harrastajakunnassa. Siksi olisi mielenkiintoista tietää, miten harrastajat - kisassa mukana olleet ja muut asiasta kiinnostuneet - kokevat tällaisen uuden suunnistushaasteen mahdollisen mukaantulon autosuunnistuksen ratamestarin työkaluvalikoimaan?
Eli kyseessä on GT-kartalla (1:200 000) esitetty reitti, jolla kilpailijoiden tulee osata ajaa vanhan tien kautta käyttämättä olemassa olevaa tieoikaisua. Nykyiset lajisäännöt ovat pyrkineet kieltämään tällaiset reitinrakentelut mm. määräämällä 1:200 000 mittakaavaisella kartalla aina käyttämään olemassa olevia tieoikaisuja ja kieltämällä RT-asemien sijoittelun k.o. mittakaavaisella kartalla esitetylle reitin osalle.
K.o. kartalla esitetylle reitille on kuitenkin mahdollista sijoittaa sekä ennakkoa tarkkailevia AT-asemia että liikennekäyttäytymistä tarkkailevia RT-asemia. Näin ollen tältä kannalta on mahdollista tarkkailla ja rikkomuksista rankaista esimerkiksi vanhalle tieuralle asetetun STOP-merkin noudattamista tai vaikkapa asetetun nopeusrajoituksen noudattamista. Näin ollen vanhalle tieuralle löytämättömiä kilpailijoita rankaistaan kuten normaalista puuttuvasta RT-asemasta. Tällöin on toki unohdettava se sääntökohta, joka velvoitaa ajamaan käytössä olevaa tietä pitkin.
Tämänkaltainen vakiintuneesta käytännöstä poikkeava reitinrakentelu varmastikin herättää ajatuksia harrastajakunnassa. Siksi olisi mielenkiintoista tietää, miten harrastajat - kisassa mukana olleet ja muut asiasta kiinnostuneet - kokevat tällaisen uuden suunnistushaasteen mahdollisen mukaantulon autosuunnistuksen ratamestarin työkaluvalikoimaan?
-
- Posts: 161
- Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
- Location: Lohja
Ei tarpeellista
Vielä ainakin 200 000 on siirtymäkartta joten ei kikkailuja sillä.
Alkaa muuten hillitön hakeminen valtateilläkin meneeks sielt vasemmalt uraa,,perjaate joka ei ole mitenkään hyväksi lajille tai muille tiellä liikkujille.
Kiva kun tehdään ja kokeillaan "uutta" mut jääköön harkkareihin kuitenkin.
Itse EN etsi jatkossakaan vanhapohjia 1:200 000 ja jos voitto jää siitä kiinni niin jääköön sitten, EI kuulu lajiin paitsi ehkä teekkareille se suotakoon..
Alkaa muuten hillitön hakeminen valtateilläkin meneeks sielt vasemmalt uraa,,perjaate joka ei ole mitenkään hyväksi lajille tai muille tiellä liikkujille.
Kiva kun tehdään ja kokeillaan "uutta" mut jääköön harkkareihin kuitenkin.
Itse EN etsi jatkossakaan vanhapohjia 1:200 000 ja jos voitto jää siitä kiinni niin jääköön sitten, EI kuulu lajiin paitsi ehkä teekkareille se suotakoon..
Itsekin hieman häkellyin kun totesin kuskille, että ollaan gt:llä ja mennään tätä tietä ja tottakai oikeassa ajassa. Oltiin ajettu vanhan pohjan ohi kun vilkaisin karttaa tarkemmin ja totesin, että sinnehän se menee ja eikun takaisin ja myöhässä oltiin. Onneksi sain sentään kuskin uskomaan stop-merkkiä. Onhan nuo ihan vaihtelua, mutta kuten aiemmissa perusteluissa on hyvin todettu niin gt-kartta on vain siirtymille ja silloin ei ole hyvä olla muun liikenteen jaloissa tai vaaraksi muille.
OT:
Ei mennyt Pitkämö ihan nappiin kun aikaa paloi kartoituksessa ja muutama puuttuvakin, joista osa täysin turhia eli aivan helpossa paikassa lukee oikein eikä välitä, vaikka ajetaan väärin... ja sitten vielä se ylimääräinen at kompun kanssa sählätessä ja kuski katsoi kääntymismerkkiä ja se oli sitten siinä. Hyvä kilpailu sinänsä. Kerran ajettiin harhaan kun mitta ei täsmännyt.
Mika
OT:
Ei mennyt Pitkämö ihan nappiin kun aikaa paloi kartoituksessa ja muutama puuttuvakin, joista osa täysin turhia eli aivan helpossa paikassa lukee oikein eikä välitä, vaikka ajetaan väärin... ja sitten vielä se ylimääräinen at kompun kanssa sählätessä ja kuski katsoi kääntymismerkkiä ja se oli sitten siinä. Hyvä kilpailu sinänsä. Kerran ajettiin harhaan kun mitta ei täsmännyt.
Mika
-
- Posts: 243
- Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
- Location: Panttila
Mitä, olenko taas kaatanut bensaa liekkeihin
Niin kyseessähän on siis sääntökirjan pykälien 20.8 ja 40.2 mahdollistama ajotapatarkkailu.
No ko. asiallahan oli tarkoitus herättää keskustelua (kuten nyt on tapahtunnutkin) ja tutkia samalla kuinka moni todellisuudessa osaa säännöt kokonaan.
Niin ilmoittatumisen yhteydessähän allekirjoituksella tunnustetaan osaavamme säännöt, siis olisiko ne kaikki asiasta kysyneet pitänyt hylätä sääntöjen vastaiseen ilmoittatumiseen vedoten.
Siinähän käännyttiin selvästi toiselle tielle, joka kaarsi 200 metriä ison tien pohjoispuolella ja viiva poikkesi selkeästi ison tien muodosta.
No tämä jippo on nyt sitten testattu ja samaa ideaahan on turha uudelleen kokeilla (ja luultavasti lajiryhmältä tulee tarkennus tähän sääntökohtaa ja se kielletään), eli nyt sitten vain lukemaan taas sääntökirjaa rivien välistä ja ideoimaan uusia jippoja.
P.S. Niin jos sääntökirjan pykälää 20.6 tulkitaan tiukasti niin esim. vanhan tien pohjalla olevalle tauolle tai JAT/JRT:lle ei voida saapua GT-kartalla.
P.S.S. Niin Mikky, tapahtuiko se hukkaan ajo heti tauon jälkeen, siinä ainakin oli valitettavasti vajaa kaksi sataa metriä viivat päällekäin, eli jos mitalla meni niin seuraava käännös meni pitkäksi.
Niin kyseessähän on siis sääntökirjan pykälien 20.8 ja 40.2 mahdollistama ajotapatarkkailu.
No ko. asiallahan oli tarkoitus herättää keskustelua (kuten nyt on tapahtunnutkin) ja tutkia samalla kuinka moni todellisuudessa osaa säännöt kokonaan.
Niin ilmoittatumisen yhteydessähän allekirjoituksella tunnustetaan osaavamme säännöt, siis olisiko ne kaikki asiasta kysyneet pitänyt hylätä sääntöjen vastaiseen ilmoittatumiseen vedoten.
Siinähän käännyttiin selvästi toiselle tielle, joka kaarsi 200 metriä ison tien pohjoispuolella ja viiva poikkesi selkeästi ison tien muodosta.
No tämä jippo on nyt sitten testattu ja samaa ideaahan on turha uudelleen kokeilla (ja luultavasti lajiryhmältä tulee tarkennus tähän sääntökohtaa ja se kielletään), eli nyt sitten vain lukemaan taas sääntökirjaa rivien välistä ja ideoimaan uusia jippoja.
P.S. Niin jos sääntökirjan pykälää 20.6 tulkitaan tiukasti niin esim. vanhan tien pohjalla olevalle tauolle tai JAT/JRT:lle ei voida saapua GT-kartalla.
P.S.S. Niin Mikky, tapahtuiko se hukkaan ajo heti tauon jälkeen, siinä ainakin oli valitettavasti vajaa kaksi sataa metriä viivat päällekäin, eli jos mitalla meni niin seuraava käännös meni pitkäksi.
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...
Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Pitkämössähän tuo oli ihan hyvin toteutettu, jopa meikäläinen kartasta mitään ymmärtämättömänä kuskina hoksasi, kun kartturi näytti karttaa ja ihmetteli, että "mitä hemmettiä?", että tuonnehan se menee, sen verran selkeän koukun viivan teki (ja helpottihan sekin kun edellä mennyt pari sinne kurvasi).
Mutta, mutta, aina tilanne ei ole ihan niin selkeä, joten jos viiva on hiemankin epäselvä ja paikka vaikea löytää, niin voisin kuvitella keskustelun maalipaikalla olevan melko vilkasta.
Kyllähän tätä samaa voi käyttää esim. siten, että vedetään viiva huoltiksen kautta, jossa on se ennalta mainostettu tankkausmahdollisuus, ja sitten huoltikselle AT. Mitäs luulette tapahtuvan autossa?
Kartturi: "Tuossa on se huoltis"
Kuski: "Joo, ei tarvii tankata"
Kartturi: "Selvä, jatketaan suoraan..."
Mutta, mutta, aina tilanne ei ole ihan niin selkeä, joten jos viiva on hiemankin epäselvä ja paikka vaikea löytää, niin voisin kuvitella keskustelun maalipaikalla olevan melko vilkasta.
Kyllähän tätä samaa voi käyttää esim. siten, että vedetään viiva huoltiksen kautta, jossa on se ennalta mainostettu tankkausmahdollisuus, ja sitten huoltikselle AT. Mitäs luulette tapahtuvan autossa?
Kartturi: "Tuossa on se huoltis"
Kuski: "Joo, ei tarvii tankata"
Kartturi: "Selvä, jatketaan suoraan..."
-
- Posts: 251
- Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
- Location: jyväskylä
onhan noita ollut. viivaa pitkinhän sitä olisi ajettava jossakin talvikisassa oli ulostulossa kilvet kun käytiin kiertämässä kylmäaseman pihan kautta. kartan mittakaava ei kyllä tainnut olla gt.Åke wrote:
Kyllähän tätä samaa voi käyttää esim. siten, että vedetään viiva huoltiksen kautta, jossa on se ennalta mainostettu tankkausmahdollisuus, ja sitten huoltikselle AT. Mitäs luulette tapahtuvan autossa?
Kartturi: "Tuossa on se huoltis"
Kuski: "Joo, ei tarvii tankata"
Kartturi: "Selvä, jatketaan suoraan..."
Joo, lähinnä meinasinkin gt-kartalla ajoa, kun helposti mielletään, ettei sillä kartalla mitään asemia voi olla.jari willner wrote:onhan noita ollut. viivaa pitkinhän sitä olisi ajettava jossakin talvikisassa oli ulostulossa kilvet kun käytiin kiertämässä kylmäaseman pihan kautta. kartan mittakaava ei kyllä tainnut olla gt.Åke wrote:
Kyllähän tätä samaa voi käyttää esim. siten, että vedetään viiva huoltiksen kautta, jossa on se ennalta mainostettu tankkausmahdollisuus, ja sitten huoltikselle AT. Mitäs luulette tapahtuvan autossa?
Kartturi: "Tuossa on se huoltis"
Kuski: "Joo, ei tarvii tankata"
Kartturi: "Selvä, jatketaan suoraan..."
Pitkämössä --- oivalluksia
Pyydän anteeksi kaikilta nettiautosuunnistajilta, sillä alkuperäisen viestini otsikko on mitä ilmeisimmin aivan poskellaan. Uusia keksintöjä nämä sääntökirjakikat eivät kuulemma todellakaan ole. Sekä GT-karttakikkailuja, viitoituskilpikikkailuja että monia, monia muita sääntövääntökikkoja on lajin historiassa jo ehditty rakentaa. Kulmanuolikikkailut olisin jo itsekin jaksanut hämärästi muistaa…
Oman kodin lämmössä, nojatuolissa leppoisasti istuskellessa ja vaikkapa hienostuneesti punssia nautiskellessa mitä mielikuvituksellisimmat sääntövääntökikat tuntuvat varsin hauskoilta. Jostain syystä kisa-auton ahtaudessa ja kuppipenkin syvyyksissä samat kikat eivät aina jaksa samalla tavalla naurattaa. Kummasti tuo ympäristö vaikuttaa ihmismielen syvimpiin sopukoihin. Kerrassaan merkillistä ompi tuo.
Åke heitti jo yhden uuden ehdotuksen nojatuolihauskasta AS-pilasta. Tosin jotain tuttua tuossa tankkausjutussakin on. Olisiko kuitenkin ollut, että tuo on toteutettu joskus vain RT-asemana ja 20000 –kartalla??? AT ja GT (siis kartta - ei juoma) antaisivat tuohon toteutukseen kyllä mainion lisäsäväyksen!!!
Heitetäänpäs kehiin toinen kikkakandidaatti. Liekö tätäkin jo joskus kokeilu? Onpa varmaan luuleepi hän mutta jatkaa...:
Lähdössä jaetaan vain yksi GT-kartta, jolla siirrytään reipas matka (vaikkapa 5-10km) pisteeseen 1, jossa on JAT. Hieman ennen vaihtopistettä on sekä kartassa että maastossa kääntymiskulma. Selkeää ja rehellistä, eikö vain. Kun JAT on kuittauksensa kuitannut, jatketaan samalla GT-kartalla pieni siirtymä JRT:lle, joka jakaa lisää karttoja ja kisa voipi alkaa….
Hauskaksi kikaksi voisi kilpailun viimeisen JAT:n sijoittaa siten, että sille käännyttäisiin samalta tieltä hieman aikaisemmin (esim. 300-500m) samaan suuntaan. Tähän käännökseen on luonnollisestikin laitettava myös kääntymiskulma. Kulman jälkeiselle tielle siis kisan viimeinen JAT ja vaikkapa myös JRT, joka jakaisi yhden GT-siirtymäkartan, jolla pääsisi maaliin.
Riemua varmastikin riittäisi niillä kilpailijapareilla, jotka kilpailun ensimmäisellä pistevälillä erehtyisivät kääntymään aikaisemman kulmanuolen risteyksestä ja saisivat kuittauksen kisan viimeiseltä JAT:lta. Kun pienen siirtymän päässä oleva JRT jakaisi heille vielä siirtymäkartan suoraan maaliin, voisi riemu olla jo lähes käsin kosketeltavaa.
Tuossa tilanteessa kilpailijapari toki voisi ihan itse päättää sen ajavatko suoraan maaliin ja saavat hylkäyksen puuttuvista JAT-merkinnöistä johtien vai ottaisivatko mieluummin hylkäyksen syyksi jaksolle palaamisen JAT:lta saadun kuittauksen jälkeen. Kilpailijan kannalta on riemuisaa, kun voi tehdä päätöksen täysin itsenäisesti vähintään kahden erilaisen vaihtoehdon välillä.
Pikantti lisämauste saataisiin aikaan, jos tämän kikan voisi toteuttaa SM- tai NEZ-kisassa, jolloin kisaan asetetut panokset olisivat sopivasti auttamassa ujompiakin kisailijoita ilmaisemaan innostunutta riemuaan ja tuomaan sitä selkeämmin käsin kosketeltavaan muotoon.
Näitähän voisi keksiä vaikkapa lisääkin … mutta ensisijaisesti ja kohtuullisesti nautittavaksi vain nettiautosuunnistuskäytössä.
Oman kodin lämmössä, nojatuolissa leppoisasti istuskellessa ja vaikkapa hienostuneesti punssia nautiskellessa mitä mielikuvituksellisimmat sääntövääntökikat tuntuvat varsin hauskoilta. Jostain syystä kisa-auton ahtaudessa ja kuppipenkin syvyyksissä samat kikat eivät aina jaksa samalla tavalla naurattaa. Kummasti tuo ympäristö vaikuttaa ihmismielen syvimpiin sopukoihin. Kerrassaan merkillistä ompi tuo.
Åke heitti jo yhden uuden ehdotuksen nojatuolihauskasta AS-pilasta. Tosin jotain tuttua tuossa tankkausjutussakin on. Olisiko kuitenkin ollut, että tuo on toteutettu joskus vain RT-asemana ja 20000 –kartalla??? AT ja GT (siis kartta - ei juoma) antaisivat tuohon toteutukseen kyllä mainion lisäsäväyksen!!!
Heitetäänpäs kehiin toinen kikkakandidaatti. Liekö tätäkin jo joskus kokeilu? Onpa varmaan luuleepi hän mutta jatkaa...:
Lähdössä jaetaan vain yksi GT-kartta, jolla siirrytään reipas matka (vaikkapa 5-10km) pisteeseen 1, jossa on JAT. Hieman ennen vaihtopistettä on sekä kartassa että maastossa kääntymiskulma. Selkeää ja rehellistä, eikö vain. Kun JAT on kuittauksensa kuitannut, jatketaan samalla GT-kartalla pieni siirtymä JRT:lle, joka jakaa lisää karttoja ja kisa voipi alkaa….
Hauskaksi kikaksi voisi kilpailun viimeisen JAT:n sijoittaa siten, että sille käännyttäisiin samalta tieltä hieman aikaisemmin (esim. 300-500m) samaan suuntaan. Tähän käännökseen on luonnollisestikin laitettava myös kääntymiskulma. Kulman jälkeiselle tielle siis kisan viimeinen JAT ja vaikkapa myös JRT, joka jakaisi yhden GT-siirtymäkartan, jolla pääsisi maaliin.
Riemua varmastikin riittäisi niillä kilpailijapareilla, jotka kilpailun ensimmäisellä pistevälillä erehtyisivät kääntymään aikaisemman kulmanuolen risteyksestä ja saisivat kuittauksen kisan viimeiseltä JAT:lta. Kun pienen siirtymän päässä oleva JRT jakaisi heille vielä siirtymäkartan suoraan maaliin, voisi riemu olla jo lähes käsin kosketeltavaa.
Tuossa tilanteessa kilpailijapari toki voisi ihan itse päättää sen ajavatko suoraan maaliin ja saavat hylkäyksen puuttuvista JAT-merkinnöistä johtien vai ottaisivatko mieluummin hylkäyksen syyksi jaksolle palaamisen JAT:lta saadun kuittauksen jälkeen. Kilpailijan kannalta on riemuisaa, kun voi tehdä päätöksen täysin itsenäisesti vähintään kahden erilaisen vaihtoehdon välillä.
Pikantti lisämauste saataisiin aikaan, jos tämän kikan voisi toteuttaa SM- tai NEZ-kisassa, jolloin kisaan asetetut panokset olisivat sopivasti auttamassa ujompiakin kisailijoita ilmaisemaan innostunutta riemuaan ja tuomaan sitä selkeämmin käsin kosketeltavaan muotoon.
Näitähän voisi keksiä vaikkapa lisääkin … mutta ensisijaisesti ja kohtuullisesti nautittavaksi vain nettiautosuunnistuskäytössä.