Page 1 of 2

Kertalisenssi 2007

Posted: Tue Oct 10, 2006 5:44 pm
by Jarkko Heino
Eli lienee liikaa tämän lajin harrastajia ollut kilpailuissa tähän asti kun on AKK suuressa viisaudessaan päättänyt poistaa mahdollisuuden osallistua Kansallisiin tai Arvokilpailuihin kertalisenssillä.
Tiedän ainakin omakohtaisesta kokemuksesta että taas on vähemmin "KEIKKAKUSKEJA" tarjolla jatkossa kansallisiin kilpailuihin.
Niin kuin ei olisi jo tarpeeksi vähän osallistujia muutoinkin tähän jaloon lajiimme.
Pitänee olla jokseenkin umpirohkee "työkaveri" tai vanha lajin harrastaja (lue 50v ja ajanut joskus 70 luvulla viimeksi) että hommaa jäsenyyden seuraan ja vielä lisenssinkin (noin 100€) 1 kilpailun takia.

No juuh.. mie taasen marisen ja murmutan mut ainakin teen sen omal nimelläni.. :)
Siitä voikin sit olla eri mieltä onko tää järkevää/turhaa valittamista!?

" Urputtaa kun just luki as:netistä...." :twisted:

Posted: Tue Oct 10, 2006 5:56 pm
by Heikki
Näyttää,etten ole ajatuksineni yksin.

Jonkinlaisia ennustuksia lajiryhmän kannanotosta:
1.Täysi hiljaisuus.
2.Käsien pesu tyyliin "emme voineet mitään".
3.Joku ympäripyöreä jeesustelu "AS:llä menee paremmin kuin koskaan".
4.Jotain täysin ennustamatonta! :shock:

Posted: Tue Oct 10, 2006 6:38 pm
by Jarkko Minni
Meikäläiselläkin on kuski kateissa ens vuoden ekaan SM-kisaan kun tuo Risto S. "lupautui" Kiikoisiin valvojaksi.

Ja kuin taikaiskusta, niistä mahdollisista kuskiehdokkaista katosi saman tien 67%, VOI V***U!!!

Posted: Tue Oct 10, 2006 7:22 pm
by Heikki
Jarkko Minni wrote:Meikäläiselläkin on kuski kateissa ens vuoden ekaan SM-kisaan kun tuo Risto S. "lupautui" Kiikoisiin valvojaksi.

Ja kuin taikaiskusta, niistä mahdollisista kuskiehdokkaista katosi saman tien 67%, VOI V***U!!!
Nyt ei taida komeuskaan auttaa? :x

Posted: Wed Oct 11, 2006 9:03 am
by markku
Kiitoksia vaan kokeiluista. Neljä kansallista ajoin kuluvana vuonna lainakuskina. Ensi vuonna niitä ei näytä tulevan yhtäkään. C-luokassa kouratuntumalla 30-60% autokunnista liikkuu kertalisenssin varassa(jompikumpi autossa) mutta ei näitä autokuntia ilmeisesti tarvita. No ensi vuonna vietämme lajin hautajaisia. Kiitoksia tähänastisille kilpailuntekijöille isoista töistä pienen joukon hyväksi. Mr

Posted: Wed Oct 11, 2006 9:10 am
by markku
vielä kysymys vaikkapa pitkämön pyörityksen järjestäjille. Montako kertalisenssiä myitte viime kisassa tuosta luvusta voi arvioida montako 31:sta mukana olleesta autosta olisi ollut mukana -07 kertalisenssisäännöllä

Posted: Wed Oct 11, 2006 10:10 am
by Jarkko Minni
Muistaakseni Pitkämön pyörityksessä myytiin kertalisenssejä 22kpl eli noin kolmannes kilpailijoista.

Laskin tuossa nousupistetaulukosta ajettujen kisojen määriä. Tänä vuonna oli 4 tai vähemmän kilpailuja ajaneita henkilöitä 187 kpl (siis niitä joiden olisi taloudellisesti kannattavampaa ajaa kertalisenssillä) ja yhteensä kisoissa oli ollut mukana kilpailemassa 370 henkilöä.

Ja toisaalta 33 kisasta oli 15 oli aluekisoja (siis niitä johon ensi vuonna pääsee sillä tutustumislisensillä, jos ei siihenkin tule jotakin maksimimäärää esim 2kpl/hlö)

Pitääkö pistää joku äänestys pystyyn moniko meinaa hankkia lisenssin/moniko meinaa lopettaa.

Posted: Wed Oct 11, 2006 3:44 pm
by Mikko Heikkilä
Ei hyvältä näytä lajin tulevaisuus. Mikä lisenssi nyt sitten pitää olla että saa ajaa kansallisissa, cup ja SM kilpailuissa.

Tästä lähin kaikki kilpailut pitää anoa aluekisoiksi. Ja ratkoa mestaruudet epävirallisesti.

Posted: Wed Oct 11, 2006 4:32 pm
by Rami
Mikko Heikkilä wrote:Mikä lisenssi nyt sitten pitää olla että saa ajaa kansallisissa, cup ja SM kilpailuissa.
Peruslisenssi.

Posted: Wed Oct 11, 2006 4:36 pm
by Rami
Jarkko Minni wrote: Pitääkö pistää joku äänestys pystyyn moniko meinaa hankkia lisenssin/moniko meinaa lopettaa.
Noo tottahan se nyt lisenssi hommataan. Ei yks lisenssi nyt niin suuri investointi ole.

Kertalisenssillä olen kyllä tähän asti ajanut.

Posted: Wed Oct 11, 2006 5:10 pm
by Tondsa
Vaikka nyt joudumme investoimaan lisenssin, niin kyllä silti pidän harrastustamme vielä kohtalaisen halpana. Jos vaikka vertaa vähääkään rallin kustannuksiin.

www.kosunenracing.com/cost.html

Onneksi Ari kyseli ylempääkin..

Posted: Wed Oct 11, 2006 5:58 pm
by Jarkko Heino
Mutta eipä ne muistaneet johtoportaassa että joutuu sen seuran jäsenmaksunkin maksamaan. + ettei kaikkia SM kisoja välttämättä aja sama kuljettaja (lue: sairaus tai henk. koht. syyt
Itse olen laskeskellut et kun kisoja ajan vähempi kuin 10 kilpailua per vuosi niin siirryn kertalisenssiin. Tässä tapauksessa se sit tarkoittanee että silloin jäävät "satunnaiset" SM ja PM:n Kansalliset kisat väliin.
Tosin onpahan sit hyvää aikaa mennä asemalle..

Toisaalta ymmärrän hyvin AKK:n näkökannan asiaan. Itselläni lisenssi on ollut 1991 vuodesta. Mutta jos kilpailujen määrä tulee vähenemään samaa tahtia kuin tähänkin asti niin en näe mitään tarvetta enää lisenssille enää vuonna 2015. (Ai minäkö ikuinen PESSIMISTI?) :wink:

Myöskin maininta että lajimme harrastaminen on yhä edelleen edullista pitää paikkansa.
Vuosia kuljettajanani toiminut Timo Heiskanen sanoi jo -90 luvulla että 1 rallissa palaa enemmin rahaa kuin koko vuodessa Autosuunnistuksen parissa! (Lue: 4wd autolla ja uutta pyörää joka pätkälle, juu vaikkakin N-ryhmässä.)

Päätän omalta osaltani aiheen käsittely vuodatuksen tähän kirjoitukseen!

Posted: Wed Oct 11, 2006 6:58 pm
by Lehtimäki
:twisted: Kylläpä oli Backmanin perustelut ohuita. Täällä maailmalla (kroonisesta rahapulasta johtuen) tulee mieleen se, että pitääkö AS tappaa pois jalojen lue "?" AKK kilpailujen -- joukosta
joissa AKK:n pyylevät pikkurilli pystyssä liikkuvat hemulit , sanoisinko -- en sano vaikka h kirjaimella se sana alkaakin.

Jospa voisimme siirtää lajin ulos AKK:sta tekisi toistaiseksi hyvää lajille. Olisi hyvä jos hetkeen eivät AS-joukot osallistuisi myöskään yhdenkään muunkaan lajin järjestelytoimiin esim. rallin,, katsotaan mikä on noiden kalliissa norsuunluutornissa istuvien status moisen kertalisenssin kiellosta ja siitä muiden lajien toimintaa haitaavasta vaikutuksesta.


Minä yksinkertaisena kuskina en ymmärrä mitä hyötyä meillä on AKKsta vaikka harjoituksissa olisikin lisenssinvakuutus voimassa, kun meidän autokunta ei ole harjoituksiin tänävuonna osallistunut punakilpisestä autostamme johtuen, kun sillä ei voi ajaa ellei kisassa ole pätevää katsastustoimea vaan taitaa tämäkin asia mennä ketuilleen ellei pysty ostamaan 2003 vuoden kalustoa tai vaihtamaan rallin puolelle kun siellä pysyy edelleen entiset määräykset. (keskisormi) 'joka tapauksessa lajin parissa on henkilöitä jotka on töiden takia estyneitä joinakin vuosina/ vuoden aikoina osallistumasta riittävän moneen kisaa jotta olisi perusteltua maksaa kalliiksia tuleva junior lisenssi/ kansainvälinen lisenssi.

Posted: Wed Oct 11, 2006 9:25 pm
by Jarkko Minni
Nyt vain herää kysymys kuka on allekirjoittanut autosuunnistuksen hoitotestamentin AKK:lle siis, sen että kipulääkistystä saa antaa, mutta tilanteen pahentuessa ei saa elvyttää.

Mutta miksi autosuunnistuksen pitää kärsiä jos endurance-miehien kilpailukieltoja ei pysty norsunluutornista valvomaan, kuten J.Backman perusteluissaan kertoo? Muutenkin ihmetyttää ne kilpailukiellot, ns. nimimiehet selviää sakoilla ja tavikset saa 3-6kk kilpailukieltoa (lukevaa vaikka itse edellisistä AKK:n lehdistä jos ette usko)

No onhan tässä vielä yksi mahdollisuus pelastaa edes se mitä pelastettavissa on eli nyt vain peruuttamaan ensi kauden kansallisia kisoja ja sitten vain pari kuukautta ennen kisapäivää anoimaan ne aluekisoina takaisin kalenteriin (ja aluekisassahan taitaa olla kevyempi organisaatio ja halvempi kilpailulupa).

Jos nyt sitten sovitaan, että arvosarjat (siis SM ja B-cup) vaatii "oikean" lisenssin ja muut kisat ajetaan aluekisoina/harjoitusajoina.

Posted: Wed Oct 11, 2006 9:53 pm
by Jarkko Minni
Juuri tulleen tiedon mukaan 2.Pitkämön Pyöritys on vedetty pois kisakalenterista sääntömuutosten ja kalenteri päällekäisyyksien takia.

Mutta toivotaan, että Kurikkalaiset keksii jotakin muuta.