Page 1 of 1

SM-sarjan tasapistesääntö

Posted: Mon Oct 29, 2018 2:57 pm
by Timo
Täksi vuodeksi sääntöihin muutettu SM-kilpailujen tasapistetilanteen paremmuusjärjestyksen määräytyminen on aiheuttanut keskustelua. Muutoshan tehtiin lajin uskottavuuden parantamiseksi, jotta etenkin mitalisijoilla vältetään tasasijat.

Uusi sääntöteksti alkaa näin: ”Tasapisteisiin päädyttäessä kilpailijoiden keskinäisen paremmuusjärjestyksen ratkaisee pienimmät yhteenlasketut sijoitukset osakilpailuissa joissa molemmat tai kaikki tasapisteisiin päätyneet kilpailijat ovat saaneet sarjapisteisiin mukaan lasketun tuloksen”. Esimerkkinä 2018 karttureiden kolmos- ja nelossijat: osakilpailuja, joissa molemmat ovat saaneet sarjapisteisiin lasketun tuloksen, ovat osakilpailut 1 ja 2 ja näiden yhteenlasketut sijoitukset em. karttureille 3+3=6 ja 7+5 =12, mikä ratkaisi pronssisijan. Pistetaulukkoa katsottaessa voidaan myös todeta, että keskinäisissä neljässä kohtaamisessa pronssille sijoittunut kartturi oli kolmesti parempi, eli siinäkin valossa säännön tarjoamat sijoitukset tuntuvat menneen oikein.

Sääntöteksti jatkuu seuraavalla lauseella: ”Tarkastelu voidaan tehdä kahden kilpailijan välillä kerrallaan”. Tämä on siltä varalta, että tasapisteissä on useampi kuin kaksi kilpailijaa.

Kuskien nelos- ja vitossijat (kuten myös karttureiden vitos- ja kutossijat) eivät sen sijaan ratkenneet vielä em. tarkastelulla kun yhteisistä ja pisteisiin lasketuista osakilpailuista 2 ja 4 molemmat saivat samat sijoituspisteet. Niinpä tarkastelua jatkettiin viimeisen ehdon mukaisesti: ”Jos tämän jälkeen sijat ovat tasan, huomioidaan arviointiperusteena yhteenlasketut virhepisteet em. keskinäisissä osakilpailuissa”. Osakilpailujen 2 ja 4 yhteenlasketut virhepisteet toivat näille kilpailijoille pienen, mutta ratkaisevan 72 pisteen eron. Kaikissa neljässä keskinäisessä osakilpailukohtaamisessaan näiden kilpailijoiden paremmuudet menivät tasan 2-2, joten kyseessä oli erittäin tasaväkinen taistelu.

Lajiryhmä ottaa mielellään vastaan helpommin tulkittavia ja oikeudenmukaisemmin tasapistetilanteet ratkaisevia sääntömuutosehdotuksia tulevia vuosia varten. Tiedossa on, että nykyinenkään sääntö ei ratkaise tilannetta jossa on kolme laskettavaa kilpailua ja kolme kilpailijaa sopivasti ristiin tasapisteissä. Huomioikaa ehdotuksia miettiessänne myös se, ettei osakilpailun järjestäjiä rangaistaisi ottamalla tarkasteluun mukaan sarjapistelaskennasta pois tiputettuja osakilpailupisteitä.

AS-lajiryhmän puolesta,
Timo Leppäkorpi

Re: SM-sarjan tasapistesääntö

Posted: Mon Oct 29, 2018 6:22 pm
by LVee
Tänä päivänä kun tässä lajissa kilpailijat on myös kisojen tekijöitä, niin lähtökohta pitää olla edelleen se että yhtä kisaa ei lasketa pistelaskun missään vaiheessa, tämä pitäisi olla jatkossa myös CUP-luokassa. En ihan tarkkaan tiedä miten ne tulee esim ens vuonna menemään.
Sitten itse pistelaskuun. Jos halutaan arvostaa korkeampaa sijoitusta enempi kuin tasasta sijoitusta, joka mielestäni olisi mielekkäämpi vaihtoehto, niin voiko sarjapisteitä muuttaa niin että ne vielä enemmän korostaisivat parempaa sijoitusta? Kuten esim rallin mm-sarjan pistelaskussa on selkeä painotus voitosta.

Lasse V

Re: SM-sarjan tasapistesääntö

Posted: Tue Oct 30, 2018 8:28 am
by AT
FIN RX Crosskart Sarjasäännöt 2018
2. Voittopisteiden määrä, toiset sijat ja niin edelleen.

DRIFTING SM SARJASÄÄNNÖT 2018
6.4. Tasapisteiden sattuessa katsotaan paremmaksi se, jolla on enemmän voittoja kauden osakilpailuista. Niidenkin mennessä tasan tarkastellaan 2. sijoja, jonka jälkeen 3. sijoja ja niin edelleen.

ENDURANCE CUP SALOON SARJA SÄÄNNÖT 2018
1.11.4. Tasapisteiden sattuessa katsotaan paremmaksi se kilpailija, jolla on enemmän lähtövoittoja, seuraavaksi toisia sijoja, kolmansia sijoja jne.

RATA SM SARJASÄÄNNÖT 2018
1.11.3.Tasapisteiden sattuessa katsotaan paremmaksi se kilpailija, jolla on enemmän lähtövoittoja,seuraavaksi toisia sijoja, kolmansia sijoja jne.

Ralli SM -sarja SARJASÄÄNNÖT 2018
Tasapisteissä katsotaan paremmaksi se 1-ohjaaja, jolla on enemmän voittoja, toisia, kolmansia jne. sijoja luokkatuloksissa, huomioiden myös loppupisteistä poisjätettävä osakilpailu.

RALLISPRINT SM JA RALLISPRINT SUOMEN JUNIORIMESTARUUS SARJASÄÄNNÖT 2018
1. Tasapisteiden sattuessa ratkaistaan sijoitus sen eduksi, jolla huomioon otettavista sarjan osa kilpailuista on korkeampi yksittäinen pistemäärä, toiseksi korkein jne.

RALLICROSS SM 2018 SARJASÄÄNNÖT
1.13.5. Tasapisteisiin päädyttäessä katsotaan paremmaksi se kilpailija, jolla on sarjan kaikissa ajetuissa kilpailuissa enemmän voittoja, toisia sijoja, kolmansia sijoja jne.

JÄÄRATA-AJON SM-SARJASÄÄNNÖT 2018
11.4. Tasapisteiden sattuessa katsotaan paremmaksi se, jolla on osakilpailuista suurempi yksittäinen pistemäärä, seuraavaksi toiseksi suurin jne.

Re: SM-sarjan tasapistesääntö

Posted: Fri Nov 09, 2018 11:37 am
by AT
AUTOSUUNNISTUKSEN SÄÄNNÖT 2019

70.11. Cup-kilpailut

Osakilpailun voittajat saavat 60 pistettä, toiseksi tulleet 58, kolmannet 57, neljännet 56, jne. Tasapisteiden sattuessa katsotaan paremmaksi se, jolla on huomioon otettavista kilpailuista enemmän voittoja, toisia sijoja, kolmansia sijoja jne. Tasapisteisiin päädyttäessä kilpailijoiden keskinäinen paremmuusjärjestys ratkaistaan samaan tapaan kuin SM-sarjassa sääntökohdan 70.10. mukaisesti.

Re: SM-sarjan tasapistesääntö

Posted: Mon Feb 18, 2019 11:04 am
by AT
AKK:n hallituksen kokous 11.2.

Autosuunnistus

Riku Bitter ja Esa Similä jääväsivät itsensä asian käsittelystä.
Hallitus hyväksyi kokouksessaan lajiryhmän esitykset sääntömuutoksista kohtaan 70.10 Suomenmestaruuskilpailut sekä kohtaan 70.11 Cup-kilpailut. Lisäksi hyväksyttiin esitys kohtaan 70.10 lähtöpaikan määräytymisperuste toteutettavaksi vakiintuneen käytännön mukaisesti, eli lähtöpaikka määräytyy kuljettajaparista paremman sijoituksen mukaisesti.

Re: SM-sarjan tasapistesääntö

Posted: Wed Mar 06, 2019 8:11 am
by AT
08.02.2019 AUTOSUUNNISTUSLAJIRYHMÄN KOKOUS 1 / 2019

Todettiin, että sääntökohta 70.10 tarviotsee vielä täsmennystä tasatulostilannetta silmällä pitäen. Esitettiin hallitukselle, että muutetaan sääntöjä seuraavasti:

...

Tasapisteisiin päädyttäessä kilpailijoiden keskinäisen paremmuusjärjestyksen ratkaisee pienimmät yhteenlasketut sijoitukset osakilpailuissa joissa molemmat tai kaikki tasapisteisiin päätyneet kilpailijat ovat saaneet sarjapisteisiin mukaan lasketun tuloksen. Mikäli kilpailijalla on useita saman suuruisia osakilpailupisteitä, joista kaikkia ei voida huomioida loppupisteissä, jätetään näistä viimeiset huomioimatta. Tarkastelu voidaan tehdä kahden kilpailijan välillä kerrallaan. Jos tämän jälkeen sijat ovat tasan, huomioidaan arviointiperusteena yhteenlasketut virhepisteet em. keskinäisissä osakilpailuissa. Jos tämäkään ei tuo ratkaisua, katsotaan sijoitus jaetuksi.

Hallitus hyväksyi kokouksessaan voimaantulon välittömästi, koska kyseessä on olemassa olevan säännön tarkennus.

- Sääntökohtaan 70.11 Cup-kilpailut on sähköpostikeskustelun pohjalta tehty tekstin korjaus poistamalla sääntöön erehdyksessä jäänyt lause. Sääntökohta kuuluu nyt seuraavasti:

Osakilpailun voittajat saavat 60 pistettä, toiseksi tulleet 58, kolmannet 57, neljännet 56, jne. Tasapisteisiin päädyttäessä kilpailijoiden keskinäinen paremmuusjärjestys ratkaistaan samaan tapaan kuin SM-sarjassa sääntökohdan 70.10. mukaisesti.

Re: SM-sarjan tasapistesääntö

Posted: Thu Aug 15, 2019 12:07 pm
by AT
AUTOSUUNNISTUSLAJIRYHMÄN KOKOUSTIIVISTELMÄT 2 ja 3 / 2019

Autosuunnistuksen lajiryhmä on pitänyt kokouksensa 2 ja 3 Skype kokouksina 17.5.2019 ja 9.8.2019.

Tasapistesääntö kohdassa 70.10 on ollut aika hankala ymmärtää mitä sillä tarkoitetaan. Siksi palataan osittain vanhaan sääntötekstiin seuraavasti:

Mikäli kilpailijalla on useita saman suuruisia osakilpailupisteitä joista kaikkia ei voida huomioida loppupisteissä, jätetään näistä viimeiset huomioimatta.

Tasapisteiden sattuessa paremmuus ratkaistaan seuraavassa järjestyksessä:
1. Se jolla on huomioon otettavista kilpailuista enemmän voittoja, toisia sijoja, kolmansia sijoja, jne.
2. Se, jolla kaikkien osakilpailuiden yhteispistemäärä on suurin.
3. Se, jolla yhteenlasketut virhepisteet em. keskinäisessä kilpailussa ovat pienimmät. Tarkastelu voidaan tehdä kahden kilpailijan välillä kerrallaan.
Jos nämä eivät tuo ratkaisua, katsotaan sijoitus jaetuksi.

Re: SM-sarjan tasapistesääntö

Posted: Wed Oct 30, 2019 11:20 am
by AT
Syyseksytyksen voitto ratkaisi Koivistoille lopulta SM -luokan pronssisijan. Äärimmäisen niukasti sarjassa heille hävisi tasapistein pari Mika Pulkkinen –Riku Bitter, sillä asia ratkesi nykyisen tasapistesäännön mukaisin vertailuin: Koivisto-Koivisto ja Pulkkinen-Bitter saivat yhteisistä kilpailuistaan (osakilpailut 2 ja 3) samansuuruiset sijoitukset, jonka jälkeen tarkasteltiin yhteenlaskettuja virhepisteitä ko. kilpailuista ja siinä Koivistoilla oli pienemmät virhepisteet. Vastaavalla tavalla ratkaistiin kuljettajien SM-sijat 13 ja 14. Yhteisten kisojen sijoituksilla saatiin ratkaistua kuljettajien SM-sijat 7 ja 8,karttureiden SM-sijat 8 ja 9, sekä 18. ja 19.

Cupin sijat 4 ja 5 päätyivät myös tasapisteisiin ja lopulliset sijoitukset ratkaistiin yhteisen kisan (osakilpailu 1) perusteella. Sija 7 jäi jaetuksi,kun kaikki kolme olivat vuorollaan parempia kahden kilpailijan välillä kerrallaan tehdyissä tarkasteluissa.

Re: SM-sarjan tasapistesääntö

Posted: Wed Nov 13, 2019 5:13 pm
by AT
Sääntökirja 2020:

70.10. Arvokilpailut ja niiden lähtöjärjestys

Suomen mestaruudesta tai Cup-mestaruudesta kilpailtaessa kunkin kuljettajan ja kartanlukijan lopullisiin SM- tai Cup-pisteisiin huomioidaan tulokset seuraavan taulukon mukaisesti:
5 järjestettyä kilpailua 3 parasta tulosta lasketaan
4 järjestettyä kilpailua 3 parasta tulosta lasketaan
3 järjestettyä kilpailua 2 parasta tulosta lasketaan
2 järjestettyä kilpailua 2 tulosta lasketaan Hylätty tulos on laskettava loppupisteisiin.
Osakilpailun voittajat saavat 100 pistettä, toiseksi tulleet 96, kolmannet 93, neljännet 91, viidennet 90 jne.
Mikäli kilpailijalla on useita samansuuruisia osakilpailupisteitä joista kaikkia ei voida huomioida loppupisteissä, jätetään näistä viimeisimmät huomioimatta.

Tasapisteiden sattuessa paremmuus ratkaistaan seuraavassa järjestyksessä:
1. Se, jolla on huomioon otettavista kilpailuista enemmän voittoja, toisia sijoja, kolmansia sijoja, jne.
2. Se, jolla kaikkien osakilpailuiden yhteissarjapistemäärä on suurin.
3. Se, jolla on pienimmät yhteenlasketut virhepisteet kilpailuista, joista molemmat ovat saaneet kilpailijana mukaan laskettavat pisteet. Tarkastelu tehdään kahden kilpailijan välillä kerrallaan.
Jos nämä eivät tuo ratkaisua, katsotaan sijoitus jaetuksi.