Valoasiaa
Moderators: Moderaattori, Moderaattorit
Valoasiaa
Oheinen AKE:n dokumentti http://www.ake.fi/pdf/sis%C3%A4llysluettelo.pdf kertoo kohdassa 13 näin: Kaukovalaisimia saa olla kaksi tai neljä (lisäkaukovalot).
Nyt kuitenkin askarruttaa että onko tuo niin että yhtäaikaa saa palaa neljä kaukovaloa vai kaikenkaikkiaan nokalla saapi olla neljä kaukovaloa? H4 polttimoilla varustetussa lampussahan ei voi tuota pitkää poltinta poistaa ja näin tehdä sitä toimimattomaksi jonka laki sallisi ja nyt sitten onkin paljon kytkentöjä joilla tuo pitkä on tehty vaihtokytkimen avulla "toimimattomaksi" tuon toisen lisäpitkän hyväksi. Tällainen kytkentähän ei ole laillinen ?
Mun mielestä nuo säännökset on ihan pe____tä koska raskaan kaluston puolella on hyvinkin yksinkertaisesti sanottu jotta max kuusi pitkää ja max Ref 75, näin sen pitäisi olla kaikille. (muokataans hiukan) eli eihän tämä olekaan niin yksinkertaista, AKE:n ohje 79/208/2004 ei olekaan ainoastaan raskaan kaluston vaan nythän voikin tuohon vedoten polttaa myös henkilöautossa kuutta lamppua kerralla, kunhan ei ylitä referenssiä 75, sillä tuossa ohjeessahan ei sanota yhtään mitään ajoneuvoluokasta jota tuo ohjeistus koskee.
Nou hätä, ei kun lisää valoja keulalle (niinkuin ei olisi laturi jo muutenkin joskus kuormasta huomauttanut)
-e-
Nyt kuitenkin askarruttaa että onko tuo niin että yhtäaikaa saa palaa neljä kaukovaloa vai kaikenkaikkiaan nokalla saapi olla neljä kaukovaloa? H4 polttimoilla varustetussa lampussahan ei voi tuota pitkää poltinta poistaa ja näin tehdä sitä toimimattomaksi jonka laki sallisi ja nyt sitten onkin paljon kytkentöjä joilla tuo pitkä on tehty vaihtokytkimen avulla "toimimattomaksi" tuon toisen lisäpitkän hyväksi. Tällainen kytkentähän ei ole laillinen ?
Mun mielestä nuo säännökset on ihan pe____tä koska raskaan kaluston puolella on hyvinkin yksinkertaisesti sanottu jotta max kuusi pitkää ja max Ref 75, näin sen pitäisi olla kaikille. (muokataans hiukan) eli eihän tämä olekaan niin yksinkertaista, AKE:n ohje 79/208/2004 ei olekaan ainoastaan raskaan kaluston vaan nythän voikin tuohon vedoten polttaa myös henkilöautossa kuutta lamppua kerralla, kunhan ei ylitä referenssiä 75, sillä tuossa ohjeessahan ei sanota yhtään mitään ajoneuvoluokasta jota tuo ohjeistus koskee.
Nou hätä, ei kun lisää valoja keulalle (niinkuin ei olisi laturi jo muutenkin joskus kuormasta huomauttanut)
-e-
Re: Valoasiaa
Kun ei huomioida museoikäisiä autoja, niin valojen osalta homma menee seuraavasti:eero wrote:Nyt kuitenkin askarruttaa että onko tuo niin että yhtäaikaa saa palaa neljä kaukovaloa vai kaikenkaikkiaan nokalla saapi olla neljä kaukovaloa? H4 polttimoilla varustetussa lampussahan ei voi tuota pitkää poltinta poistaa ja näin tehdä sitä toimimattomaksi jonka laki sallisi ja nyt sitten onkin paljon kytkentöjä joilla tuo pitkä on tehty vaihtokytkimen avulla "toimimattomaksi" tuon toisen lisäpitkän hyväksi. Tällainen kytkentähän ei ole laillinen ?
-e-
- yhtäaikaa saa palaa 4 kpl kaukovaloja
- nokalla saa olla 6 kpl kaukovaloja
- vaihtokytkimellä voidaan valita, mitkä kaukovalot palavat (pitää palaa symmetrisesti)
- minkään valittavissa olevan kombinaation referenssi ei saa ylittää 75:ttä
- lähivalojen referenssi on 0
- mikäli alkuperäisen ajovalon "pitkä" ei ole käytössä, pitää ko. umpion lähivalon palaa
Eli fiaskossa mulla oli toteutettu siten, että 1. lisäpitkät oli normaalisti katkaisijalla. 2. lisäpitkät kun kytki katkaisijasta päälle, niin vaihtorele ohjasi omien valojen H4:n valot pitkien sijasta puolikkaille, vaatii kytkentään yhden vaihtoreleen ja diodin, helppo juttu. Tuo em. yhdistelmä hyväksytettiin virallisella katsastuskonttorilla, eikä katsastusmies siitä mitään huomautettavaa löytänyt, vaikka erikseen pyysin katsomaan valojen laillisuuden.
Edit: Ja ei saa polttaa kuutta (kauko)valoa kerralla, koska laki kieltää kahdentamasta lisäpitkiä.
Juuri kun Sorsaa tuossa 2 viikkoa sitten katsastin, niin varmistin tuon valoasian, että saan edelleen saman kaavan mukaisesti laittaa valot tuohon Ooppeliin.eero wrote:Juu, Åke, laitahan tuo sama AKE:n leimalla varustettuna sillä noilta "virallisilta" konttoreilta nyt saa yhtenä päivänä yhtä ja toisena toista...
-e-
Edit: ja nuo ranskalaiset viivat, joita edellisessä viestissä luettelin on tulkattu ihan virallisista määräyksistä. Pitää vaan osata lukea rivien välitkin
Eli tuossa on nyt sitten tulkittu kohtaa LVMa autojen ja perävaunujenÅke wrote:Juuri kun Sorsaa tuossa 2 viikkoa sitten katsastin, niin varmistin tuon valoasian, että saan edelleen saman kaavan mukaisesti laittaa valot tuohon Ooppeliin.eero wrote:Juu, Åke, laitahan tuo sama AKE:n leimalla varustettuna sillä noilta "virallisilta" konttoreilta nyt saa yhtenä päivänä yhtä ja toisena toista...
-e-
Edit: ja nuo ranskalaiset viivat, joita edellisessä viestissä luettelin on tulkattu ihan virallisista määräyksistä. Pitää vaan osata lukea rivien välitkin
rakenteesta ja varusteista
19.12.2002/1248, liite 1 kohdat 20 ja 21 tekstiä
Kaukovaloja sallitaan enintään kuusi kappaletta, kuitenkin siten että yhtä aikaa
kytkettävissä olevien kaukovalojen referenssiluku ei ylitä arvoa 75. Mikäli
asennettujen kaukovalojen yhteenlaskettu referenssiluku on suurempi kuin 75,
on valojärjestelmään asennettava erillinen kytkin, jolla estetään yhtä aikaa
kytkettävissä olevien valojen referenssiluvun ylittäminen.
siten että neljä valoa saa palaa kerralla kunhan ei referenssit ylity? Kuitenkin kun lukee tuon uudelleen, niin siinähän ei kielletä polttamasta kuutta valoa kerralla, kunhan ei referenssit ylity?
edit: tähän löytyi päätös EU-laista, joten asia on loppunkäsitelty.
Kuus lyhtyä, joista neljä saa palaa yhtäaikaa.
-e-
Juurikin näin. Sinänsä hassua, että tässä kohdassa puhutaan vain kuudesta kappaleesta kaukovaloja ja toisaalla kielletään lisäkaukovalojen kahdennus.eero wrote:Eli tuossa on nyt sitten tulkittu kohtaa LVMa autojen ja perävaunujen
rakenteesta ja varusteista
19.12.2002/1248, liite 1 kohdat 20 ja 21 tekstiä
Kaukovaloja sallitaan enintään kuusi kappaletta, kuitenkin siten että yhtä aikaa
kytkettävissä olevien kaukovalojen referenssiluku ei ylitä arvoa 75. Mikäli
asennettujen kaukovalojen yhteenlaskettu referenssiluku on suurempi kuin 75,
on valojärjestelmään asennettava erillinen kytkin, jolla estetään yhtä aikaa
kytkettävissä olevien valojen referenssiluvun ylittäminen.
-e-
Keula täyteen vaan.
Tämä omissa umpioissa lähivalojen toimimisen pakko lisäkaukovaloilla ajettaessa, riippuu myös umpion merkinnöistä. HCR-umpiossa täytyy puolivalo palaa, koska umpio on tarkoitettu lähi- ja kaukovalolle. HC/R-umpiossa ei tarvitse, koska se on tarkoitettu lähi- ja/tai kaukovalolle.
-juha
ps. Älkää takertuko kirotus- tai kielioppivireisiin.
-juha
ps. Älkää takertuko kirotus- tai kielioppivireisiin.
Re: Keula täyteen vaan.
Muuten meni oikein, mutta kun meni kuitenkin väärinjuhah wrote:Tämä omissa umpioissa lähivalojen toimimisen pakko lisäkaukovaloilla ajettaessa, riippuu myös umpion merkinnöistä. HCR-umpiossa täytyy puolivalo palaa, koska umpio on tarkoitettu lähi- ja kaukovalolle. HC/R-umpiossa ei tarvitse, koska se on tarkoitettu lähi- ja/tai kaukovalolle.
-juha
ps. Älkää takertuko kirotus- tai kielioppivireisiin.
HCR tarkoittaa että lähi- ja kaukovalo palaa yhtäaikaa, HC/R tarkoittaa että joko lähi- tai kaukovalo palaa.
Tuo lähivalon päälläolo vaatimus perustuu siihen, että alkuperäisessä umpiossa pitää olla aina valo (lähivalopolttimon kohdalla), että se pitää umpion lasin sulana. Talvikelissä lumisohjossa kun ajat muutaman kymmenen kilometriä pelkillä lisäpitkillä ja siitä vaihdat takaisin lähivaloille, joiden eteen on muurautunut vähintään 5 senttiä lunta, niin voitkin kuvitella sielusi silmin kuinka pitkälle näet.
Edit: Ja kun luin Juhan postauksen ajatuksen kanssa, niin huomasin että mehän puhuttiin samasta asiasta tuossa HCR ja HC/R -jutussa. Mutta kuitenkin myös HC/R umpiossa pitää aina olla valo.
Edit2: Nyt meni itselläkin sukat sekaisin, kun selvisi että on myös H4 umpioita merkinnällä HCR. Kukahan osaisi tyhjentävästi kertoa noiden merkintöjen erot?
Last edited by Åke on Tue Feb 13, 2007 9:43 pm, edited 1 time in total.
Lähivalot...
Voiko autosuunnistaja oikeasti kieltäytyä, jos katsastusmies kehottaa LISÄÄMÄÄN palavia valoja auton keulalle?
Pykälää en tiedä, mutta paikallinen katsastus ei kelpuuttanut neljällä lisäpitkällä varustettua Justyä liikenteeseen ilman omien lähivalojen kytkemistä palamaan yhdessä kaukovalojen kanssa.
Harvoin on katsastusmiehen korjauskohoitus otettu näin suurella kiitollisuudella vastaan
Pykälää en tiedä, mutta paikallinen katsastus ei kelpuuttanut neljällä lisäpitkällä varustettua Justyä liikenteeseen ilman omien lähivalojen kytkemistä palamaan yhdessä kaukovalojen kanssa.
Harvoin on katsastusmiehen korjauskohoitus otettu näin suurella kiitollisuudella vastaan
Lyhyesti vastattuna: en. Katsastusmiehen päätökseen, perusteena em. valojen sulana pysyminen, tuo minullakin perustuu.EsaT wrote:Voitko Åke kertoa lakipykälän joka määrittelee lähivalon palamispakon?
Mulla ei ainakaan ole kertaakaan valitettu siviilikatsastuksessakaan lähivalojen palamattomuudesta vaikka asiaa on erikseenkin kysytty.
Ihmetytti tuo edellä mainittu HCR ja HC/R asia, niin piti googlettamalla tonkia, ja selvishän se.
Eli HCR ja HC/R on sama asia, merkintätapa vain vaihtelee. Tarkoittaa umpiota, jossa on kauko- ja lähivalo samassa, siis käytännössä H4.
Jos on umpio, jossa on kaksi erillistä polttimoa ja niille oma heijastin, on merkintä HCHR.
Ja selvennykseksi lista merkinnöistä:
B sumuvalo
C lähivalo, hehkulanka polttimo
R kaukovalo, hehkulanka polttimo
CR Lähi-/kaukovalo, hehkulanka polttimo
HC lähivalo, halogeeni
HR kaukovalo, halogeeni
HCR lähi-/kaukovalo, halogeeni
DC lähivalo, HID Xenon
DR kaukovalo, HID Xenon
DCR lähi-/kaukovalo, HID Xenon
A pysäköintivalo
RL huomiovalo
PL muovinen umpion "lasi" (voi esiintyä minkä tahansa em. merkinnän kanssa)
Eli HCR ja HC/R on sama asia, merkintätapa vain vaihtelee. Tarkoittaa umpiota, jossa on kauko- ja lähivalo samassa, siis käytännössä H4.
Jos on umpio, jossa on kaksi erillistä polttimoa ja niille oma heijastin, on merkintä HCHR.
Ja selvennykseksi lista merkinnöistä:
B sumuvalo
C lähivalo, hehkulanka polttimo
R kaukovalo, hehkulanka polttimo
CR Lähi-/kaukovalo, hehkulanka polttimo
HC lähivalo, halogeeni
HR kaukovalo, halogeeni
HCR lähi-/kaukovalo, halogeeni
DC lähivalo, HID Xenon
DR kaukovalo, HID Xenon
DCR lähi-/kaukovalo, HID Xenon
A pysäköintivalo
RL huomiovalo
PL muovinen umpion "lasi" (voi esiintyä minkä tahansa em. merkinnän kanssa)
eero kertoo eli:EsaT wrote:Voitko Åke kertoa lakipykälän joka määrittelee lähivalon palamispakon?
Mulla ei ainakaan ole kertaakaan valitettu siviilikatsastuksessakaan lähivalojen palamattomuudesta vaikka asiaa on erikseenkin kysytty.
4.5 Etuvalaisimet
Etuvalaisimella tarkoitetaan auton etuosaan sijoitettua valaisinta, jolla ilmaistaan ajo-
neuvon läsnäolo ja leveys edestä katsottuna.
Etuvalaisimia tulee olla kaksi ja valaisimen etäisyys auton uloimmasta ulkoreunasta saa
olla enintään 400 mm. Valaisevien pintojen sisäreunojen välisen etäisyyden on oltava
vähintään 600 mm, kuitenkin vähintään 400 mm, mikäli ajoneuvon kokonaisleveys on
enintään 1300 mm. Etuvalaisimen tulee sijaita vähintään 350 mm ja enintään 1500 mm
korkeudella maan pinnasta. Jos korin muoto estää sijoittamisen alemmas kuin 1500
mm, saa etuvalaisimet kuitenkin asentaa enintään 2100 mm korkeudelle. Etuvalaisimen
on annettava valkoista valoa ja ne on suunnattava eteenpäin. Merkkivalo on pakollinen,
mutta sitä ei kuitenkaan vaadita, jos kojetaulun valaistus voidaan kytkeä päälle ainoas-
taan samanaikaisesti kuin etuvalaisimet. Etuvalaisimen on näyttävä vaakatasossa 45°
sisäänpäin ja 80°ulospäin.
Tämä löytyy siitä minun ekan viestin linkin takaa olevasta docusta ja nämä valothan eivät ole sitten ne parkit (kts samainen ohje hiukan myöhemmin eli kohta pysäköintivalaisimet).
Tuollaiset täytyypi olla aina päällä ja normaalistihan nuo ovat ne auton omat valot (pitkät/puolikkaat) ja nyt kun laitetaan ne lisäpitkät (4kpl) päälle niin tuo edelläoleva lainkohta ei täyty ellei sitten laita taas lisää valaisimia (?), Åke varmaankin saa selvyyden siihenkin mikä valaisintyyppi olisi tuohon tehtävään oikea Itseasiassa tuo perustelu lampun pysymisestä sulana onkin ihan turvallisuusperusteinen ja hyvä.
-e-