B- ja C-luokat ja arvokilpailut

Keskustelua, kommentointia ja pohdintaa säännöistä, niiden tulkinnoista ja parannusehdotuksista.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Moderaattori
Posts: 24
Joined: Mon Jun 04, 2012 8:18 pm
Location: Suomi
Contact:

B- ja C-luokat ja arvokilpailut

Post by Moderaattori »

(Moderaattori siirsi aiheen kilpailuinfo-osiosta)
okulaari wrote: Mietin vaan että eikö SM kisojen yhteydessä olis mahdollista järjestää samalla SM kisoja myös C ja B luokille ? Reittihän vois olla sama MA:n kanssa mutta C:llä lyhin ja B:llä hieman pidempi ja MA:lla täyspitkä. Silloin vois kartuttaa SM kokemuksia pikkuhiljaa kiusaamatta ammattilaisia osallistujamäärien silti kasvaessa. Taitotason noustessa sitten ylempiin luokkiin. Tämä on mun näkemys mutta kun en kustannuksista tiedä...
SVee
Posts: 142
Joined: Mon Sep 22, 2008 7:46 pm
Location: Liminka
Contact:

Post by SVee »

Sitä en tiedä, mihin C-ja B-luokkalaiset SM-arvoa tarvitsee. Heillehän on jo olemassa BC-CUP. Sitä mietin viikonlopun jäljiltä, että tarvitaanko B- ja C-luokkia erikseen. C-luokan voittajapari (Pesoset) olisi voittanut B-luokankin selvästi. Me toteutimme kansallisen kilpailun siten, että teimme saman reitin molemmille. Odotettavissa ei ollut kovin suuria kilpailijamääriä kumpaankaan luokkaan.
Toteutimme kansallisten luokkien reitin siten, että se noudatti SM-reittiä, poislukien muutama jakso. Viimeiset neljä jaksoa olivat jopa täsmälleen samoja. Nopeuspyynnit vain erosi.
Ennen kilpailua keskustelimme C-ja B-luokkien yhdistämisestä, mutta siitä olisi pitänyt kutsussa mainita. Eikä taida sääntöjen puitteissakaan olla mahdollista. Näin jälkeenpäin ajateltuna, tasoerot luokkien välillä ei ainakaan ollut kovin suuria.

Sitten hajatelma: Tulevaisuuden kisako?: M- ja A-luokat ajavat täyspitkän reitin ja yhdistetty BC-luokka lyhennetyn version. E-luokka vois olla vaikka KATUAUTO-luokka ja ajaisivat siviiliautoreitin, joka OIKEASTI olisi siviiliautolla ajettava reitti. Harva nykyisellään ajaa edes C-luokkaa siviiliautolla. Tahtoo vain olla pohjapanssari aika tarpeellinen kapistus...
Monellekkaan ei ole mahdollista ylläpitää erikseen autosuunnistukseen sopivaa autoa. Autot ei paljon maksa, mutta ylläpito maksaa koko ajan enemmän.
Jos kilpailun järjestäjällä olisi ylimääräistä virtaa, voisi KATUAUTO-luokan reitistäkin tehdä kaksi eri versiota: Perus ja vaikea. Vaikeahan voisi olla sama reitti vaikeammilla kartoilla. (pyyhkiminen) Vaikea luokituksista vapaa ja perus aloittelijoille.
Yhteenveto: Käytännössä kaksi reittiä, mutta piirtämisellä tehtynä neljä eri reittiä. Eikä mikään estä käyttämästä samoja JATteja ja jaksoja, kunhan muistaa hyvät pohjat. Useamman reitin tekemisen edellytyksenä olisi tietenkin korkeammat kilpailijamäärät.
Näky olevan toisaalla Forssalaisilla samansuuntaisia suunnitelmia ysisarjassa. Eli harkkari kansalliseksi ja E-luokka mukaan.

Kokeilimme viime talvena jässäreissä KATUAUTO-SPRINTTIÄ. Oli aika muikeita ilmeitä lähtöviivalla ja maalissa. Sellaiset joilla ei ole mahdollisuutta omistaa kilpa-autoa, pääsi kokemaan saman kisafiiliksen ja kuitenkin turvallisesti. Koko hommassa on kuitenkin tärkeintä päästä harrastamaan ja jokainen omilla resursseilla. Irtiottoa arjesta toivottaa: Speedy Bros. Racing / Seppo
LVee
Posts: 697
Joined: Tue Feb 17, 2009 3:18 pm
Location: Kuopio

Post by LVee »

Hyviä ehdotuksia velipojalta, mutta jos nämä Sepon ehotukset eivät toteudu niin yks asia mikä tuli mieleen minkä voisi muuttaa niin olisi se että c-luokasta nousisi nopeammin b-luokkaan, esim 8 nousupisteellä. Tämä ei kuitenkaan pelkästään ratkaisisi sitä ongelmaa että siviiliautolla voisi oikeesti ajaa myös kisaa, joten kannatan tätä katuautoluokkaa. ja jos ei yhdistettäisi cb luokkia niin suosittelisin minäkin järjestäjien tekemään molemmille kuitenkin saman reitin ja koska käytännössä kaikilla järjestäjillä c luokan reitti on myös maastossa niin tämä katuauto luokka poistaisi ongelman että siviiliautolla ei voisi ajaa kisaa, kun tällä hetkellä käytännössä c luokan reitit pystyy ajamaan monestikin siviiliautolla mutta ei kuitenkaan kisavauhtia, täytyy olla alusta kunnossa ja pohjapanssari jos vauhtia aikoo pitää. Olen samaa mieltä ettei cb tarvii omaa sm kisaa kun on cup .
Pete
Posts: 13
Joined: Sat Sep 19, 2009 11:04 pm
Location: Raahe

Post by Pete »

Minä olen taas sitä mieltä että nykyinen luokkajako on hyvä. Jos C ja B-luokka yhdistettäisiin ei kuitenkaan C-luokan reittiä voisi vaikeuttaa uusien harrastajien takia ja tämä taas johtaisi siihen että hyppäys B-luokasta A-luokkaan olisi liian suuri. Ennemminkin C-luokkan reittejä voisi hieman helpottaa, jotta uusien harrastajien olisi helpompi päästä mukaan, tällöin voisi C-luokan nousupistevaatimusta hieman laskea.
C-luokan reitin voi järjestäjän halutessaan tehdä siviiliautolla ajettavaksi, mutta järjestäjää ei pitäisi velvoittaa siihen sillä se lisäisi kohtuuttomasti työtä kun monissa kilpailuissa C-luokalle pitäisi reitti suunnitella kokonaan erikseen.

Muutenkin olen sitä mieltä tästä siviiliautojen saamisesta kansalliseen että MIKSI? Ympäri Suomen kuitenkin järjestetään harjoitusajoja jossa lajia pääsee kokeilemaan. Montako autourheilulajia on jossa pääsee kisaamaan kansallisella tasolla panostamatta kalustoon? En myöskään usko että monellekkaan auton laitto on oikeasti kynnys jos on lajista innostunut ja haluaa lähteä kauemmas kisailemaan. Toki siviiliautolla ajettava C-luokan reitti voisi tuoda joitain kilpailijoita lähialueelta mutta en usko että siitä kokonaisuudessaan olisi paljoa hyötyä lajille.

Miksei ennemmin lähdettäisi siitä ajatuksesta että järjestettäisiin enemmän helppoja/helpohkoja harjoitusajoja C ja E-luokalle. Näistä harkkareista voisi jättää vaikka MAB-luokat kokonaan pois. Tällaisen reitin suunnittelu onnistuu parissa illassa melkeinpä kokonaan tietokoneen äärellä.

Vielä jos palataan tähän Vesipekan Lenkkiin ja C-luokan ja B-luokan tasoeroon. Tässä kilpailussa oli poikkeuksellisen vähän B-luokkalaisia (4 paria) ja näistäkin kolme paria aloitti kauden C-luokassa, joten tämän kilpailun perusteella ei oikein pysty vetämään minkäänlaisia johtopäätösiä sarjojen tasoerosta.
Tässä kilpailussa ajettiin tosiaan B- ja C-luokka juuri samana, mutta tässäkin kilpailussa olisi voinut miettiä että olisiko B-luokan reittiä voinut vielä vähän vaikeuttaa pyyhkimisillä. Tällä en mitenkään kritisoi tätä kilpailua, päinvastoin olimme oikein tyytyväisiä reittiin ja vaikeustaso oli meille riittävä, halusin vain muistuttaa että nykyisellään C-luokan reitistä voi hyvinkin pienellä työllä tehdä oikein kelvon B-luokan reitin.

Terveisin
Pete Raahesta
okulaari
Posts: 129
Joined: Sun Oct 16, 2011 9:28 pm

Post by okulaari »

No tarkoitin lähinnä että sais osallistujamääriä suuremmiksi SM-kisoihin. C-luokan keskiverto pari ei välttämättä halua ajaa B-Cuppia koska B-luokkalaiset ovat kokeneempia ja silloin jäävät todennäköisesti kotiin ennemmin kuin lähtevät kilpailemaan 2 nousupisteestä satojen kilometrien päähän oman luokkansa kansallisiin. Jos C-luokalla olisi oma SM arvo toisi se todennäköisesti enemmän osallistujia SM-kisoihin kuin B-cupiin. Samoin B-Cup olisi silloin turha jos sillä olisi SM-kisoissa oma arvonsa.

Hitonmoinen järjestely tappiolla ei ole kannattavaa. Mutta sarja on päivän sana. Suomalaiset ovat kilpailuhenkistä kansaa joille kelpaa vain voitto ja sitä tavoitellaan viimeiseen asti. Yksittäisen kilpailun voitto ei tuota mielihyvää kuin kerran ja tappion jälkeen ei välttämättä kiinnosta mennä seuraavaan kansalliseen, varsinkaan jos oman itsensä lisäksi ilmoittautuneita on 2 paria ja kisat 400 km päässä. Sarjassa kun kaikki on mahdollista lähes viimeiseen kisaan asti niin periksi ei anna kukaan ja seuraavaan kisaan mennään satoja kilometrejä vaikka anopin laakerivikaisella Micralla jos ei muuta kalustoa löydy. Sarjathan ovat muutenkin muotia.
On johtosarjoja, tv-sarjoja, kirjasarjoja, muumimukisarjoja, rakennussarjoja ja lisääntymiseen yleisestikin vaikuttava munasarja, joista kaikki tavalla tai toisella meitä suomalaisia kiinnostaa. Joka luokalle nyt oma sarja niin saadaan kilpailijoita. Ja vielä kun kisojen tekijöistä alkaa olla pulaa.

Siksipä syntyi ajatus. Mitäpä jos kansallisella tasolla ei ajettaisikaan kuin SM-kisat ja joka luokalla olisi oma SM arvo. Lisättäisiin SM-sarjan kisa määrää vaikka 8 osakilpailuun joista 5 parasta laskettaisiin. Nykyiset yksittäiset kansalliset kisat ajettaisiin harkkareina. Nousu ylempiin luokkiin tapahtuisi siten, että SM-sarjan lopputuloksissa C,B,A-luokkien kärjestä joku prosentti (esim 10%) oman luokan kilpailijamäärästä nousisi ylempään luokkaan kun vastaava prosentti M,A,B-luokkien osallistujamäärien loppupäästä pudottaisi luokan alaspäin. Silloinhan se tasoittaisi luokkien kilpailijamääriä ja tasoeroja jolloin C-luokan nousija näkisi tasoeron A-luokan putoajaan B-luokassa. Vaihtuvuus luokkien välillä piristyisi kummasti eikä tarvitse olla pari vuotta ajamatta jotta tippuisi jos on joutuna liian kovaan kyytiin...
Ja kun muuten ei voisi nousta kuin oman luokan SM-menestyksellä niin pakkohan se kai sitten olisi ottaa osaa jos meinaa joskus nousta tai pitää paikkansa.


Kun katsoo tämän vuoden kansallisia kisoja kiertäneiden luokkakohtaisia osallistujamääriä jotka ovat C-luokan osalta 82 kilpailijaa, B:n 38 , A:n 55 ja M:n 29 saadaan tulos 204 kilpailijaa, jotka Suomea ovat kiertäneet. Näistä jos ainoastaan 50% kiertäisi SM-sarjaa omissa luokissaan tarkoittaisi se että yksissä SM turnajaisissa kilpailisi 102 kilpailijaa/51 paria. Kai siinä nyt kasvuakin olisi.

Harkkareita näyttää olevan kohtalaisesti tarjolla joten niissähän voi käydä harjoittelemassa vaikka joka viikonloppu eikä kukaan varmasti pahastuisi vaikka niitä lisääkin olisi. Niissä kun on kiva käydä jos on lähellä.

No NEZ kisat vois kyllä olla erikseen jos niissäkin meinaa joskus käydä...

Eikä tuommoiset Wanahan Aijaan ästee ajotkaan hullumpia olis...

Reiteistä sen verran että joka ikinen kansallinen kisa on tänä vuonna ajettu läpi täysin vakiokuntoisella, laatikkovikaisella Nissan Micralla ilman pohjapanssaria. Paitsi Raahen SM, kun piti testata Pimprezaa


UGH! Olen kirjoittanut..


:roll:
Last edited by okulaari on Sun Nov 04, 2012 9:05 pm, edited 1 time in total.
Arkka
Posts: 95
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:20 am
Location: Vaasa

Post by Arkka »

Hyvä Vihtori, ookko kupitellu, ku noin varhain aamulla oot avautunut! :lol:
Olen samaa mieltä, että sarjoissa on lajin tulevaisuus. C-luokkalaisten arvostus pitää saada kuntoon, sieltähän ne lajin harrastajat tulee jatkossakin. Ja vain menestymisen kautta alemmissa luokissa saadaan
kilpailijoita isoille pojille. Oma mielipiteeni C-luokan Cup-arvosta menee näin: Ne C-luokassa kansallisissa kilpailleet parit, jotka haluavat lisää
haasteita, kilpailevat B-Cupissa, ajaen saman reitin B:n kanssa mutta saavat pisteensä C-luokiteltuina, siis ajavat oman C-Cupin. Näin saadaan
arvokasta kokemusta luokkaa ylemmiltä kilpakumppaneilta ja onnistumisien kautta menestystä omassa Cupissa. Siinähän voidaan
sitten verrata omia tuloksia ja kypsyyttä luokkaa ylempien tuloksiin
tulematta nöyryytetyiksi. Ja ratamestareille ohjeistusta reitistä, pitää
pystyä ajamaan viiva muullakin kuin Citymaasturilla! :twisted: . Ratkaistaa B-luokan kisat kilpailijaparien suunnistustaidoilla ja yhteistyöllä, ei mitään Off Road-selviytymisretkiä.

Ugh minäkin olen puhunut
Post Reply