Leima pohdintaa

Keskustelua, kommentointia ja pohdintaa säännöistä, niiden tulkinnoista ja parannusehdotuksista.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Jarkko Heino
Posts: 161
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
Location: Lohja

Leima pohdintaa

Post by Jarkko Heino »

Eli miksi ei leimaa saisi ympyröidä tai kirjoittaa leimariville LE tai leima?
Helpottaisi tohinassa ettei tapahdu vahingossa päälle kirjoittamista.
Tätä jo vuosia sitten useammat kilpailijat ovat sanoneet. Nyt kun tällainen hieno foorumi on luotu ni laitanpa asian tännekkin josko vaikka joku päättäjäkin havahtuisi..

Myöskin jos leima on rikkoutunut voisi kirjoittaa riville leima rikki, tai jotain muuta.
Kyllähän tuon järjestäjä sit tietää kuka siinä yrittää vilppiä tai ei.

Myöskin jos kilpailussa on kortit tiukilla ei tällöin kilpailijat joudu eriarvoiseen asemaankaan. Kun ensimmäiset on leimanneet ja loput ei niin siitäkin saa "hyvää" 1 ruudun nykyisin myöhemmin lähteneet.

Niin ja onhan Maailmassa muitakin murheita mutta tässä 1 mitätön lisää.
EsaT
Posts: 71
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:15 am
Location: Lemu

Post by EsaT »

Me on käytetty tapaa että kuski taittaa kortin leiman päältä. Siten ruutuun jää viiva, ja kartturi ei vahingossa kirjoita sen päälle.
Heikki
Posts: 55
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:07 pm
Location: Pieksämäki

Post by Heikki »

Silloin kun itse vielä luin karttaa,niin jouduin laitamaan mustan sähköteipin pätkän aina leiman päälle. Muuten tuli 600.Mutta ehkä päättäjät haluavat säilyttää tämänkin virhepistemahdollisuuden,muutenhan tuokin asia olisi maalaisjärjellä hoidettu pois päiväjärjestyksestä jo vuosia sitten.
Ei oo heleppoo....
Jarkko Heino
Posts: 161
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
Location: Lohja

leimasta

Post by Jarkko Heino »

En epäile tai tuomitse tuota taittamista. Mutta välillä nyttenkin kopioivat kortit irtoavat itsekseenkin, miten lie sit jos taittelee jopa useammastakin kohtaa.

On meinaan kiva jännittää kisan maalissa että löytyykö kaikki paperit vai ei... (silleen se on kyl nyttenkin) (( siis korttien suhteen.. kilvet nyt ei löydy ikinä kaikki kuitenkaan)) :D
makepee
Posts: 1
Joined: Sun Oct 01, 2006 1:56 pm

Post by makepee »

Ihan hyvä tuo Jarkon ehdotus, että leimaruutuun leiman viereen LE, tai leimaan ympyrä. Ei autosuunnistus sitä saa olla, että merkinnöillä saa lisäpisteitä, jos kerran reitin on selvittänyt oikein.
AN
Posts: 43
Joined: Sat Oct 14, 2006 7:54 pm
Location: Lappeenranta

pyykkipojasta apua?

Post by AN »

Pyykkipoika vois olla kätevä väline sujauttaa korttiin sivultapäin leimarivin kohdalle ettei tule kirjoiteltua päälle.. Viime kisasta on jonkinverran aikaa ja idea tullu tässä välillä, eli ei vielä testattu, mutta seuraavassa ajossa varmaan testattava.

Ympyröinti ois tietysti hienoa jos sallittas.
...eiku...
Mikko Heikkilä
Posts: 115
Joined: Tue Sep 26, 2006 12:28 pm
Location: Vaasa/Isokyrö

Post by Mikko Heikkilä »

Lainaus AKK jäsen lehdestä.
Mikäli kilpailun järjestäjä käyttää leima asemana pihtileimasinta, kilpailija voi halutassaan kirjoittaa samalle riville kilpailukorttiin sanan Leima
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

Niinhän tuolla lukee, kilpailijan näkövinkkelistä on hyvä, mutta tuota leimaahan käytetään yleisesti vauhdin poisottamiseksi ja nythän voi leima-aseman läpi ajaa sen mitä kalusto kulkee. Tuossa vauhdin poisottamisessa tuo leima-asemahan on ollut hyvä, muutoin vihaan yli kaiken tuota lävistystä (näin kuskina). No, laitetaan emit AT-asema sitten tuota virkaa hoitamaan...

Kysymys: tarviiko tuota ennakkovapaata JAT-mainintaa kertoa, vai riittääkö että ajomääräyksessä lukee että JAT jakaa ajomäärittetä jos emitillä ajetaan? Oletan että molempi parempi, mutta aattelin hiukan mustetta säästää...

-e-
Jarkko Heino
Posts: 161
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
Location: Lohja

tähdennetään varuiks

Post by Jarkko Heino »

Eli ylläolevan kirjotin juurikin sen takia kun tulee kirjoitettua laimauksen päälle varsin helposti tai kun leimoja on ollut rikki maastossa. Nykyisin ei merkitä mitään siihen kohtaan vaan matkaa jatketaan.. (yllä) ajatukseni että silloinkin kirjoitetaan le (ima) vaikka laimasin oisikin rikki.

Nyt tuo uusi sääntöpykälä tuossa lehdessä mainitussa muodossa ei ole EDELLEENKÄÄN yksioikoinen. (kuten jo täälläkin kirjoitettiin)
Tulet leimalle ja jatkat samaa vauhtia eteenpäin leimaamatta. No tuota siinä tuskin on tarkoitettu mutta sanamuoto mahdollistaa sen..
(puuttuu: KUN LEIMASIN ON RIKKI sanat)
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Miten tuon voi ymmärtää väärin? Siis uusittu sääntö nimenomaan mahdollistaa tuon jarkon takaa-ajaman asian, eli kirjoittaa siihen sen "LEIMA", ettei kirjoita seuraavaa numeroa sen päälle. Missäs tuossa muka sanotaan ettei tarttis leimata?
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

Eipä sanota ei, Åke on oikeassa. Tarkennusta tuo pykälä kuitenkin vaatisi, nyt siitä voi lukea sen että kilpailija voi valita kumman merkintätavan valitsee ja sehän ei kaiketi ole tuon tarkoitus ollut?

Nyt kun noita sääntömuutoksia tarkemmin lueskelee niin minkähän takia on tuossa automaattisessa ajanottotavassa olevassa ennakkovapaalla JATilla kilpailijan suoritettava tuo aikaleimaus lähtöajalla? Jos tuo nyt sitten on miehitetty JAT, niin eikös se voisi toimia kuten miehitetty JAT toimii nytkin, ainoastaan tuo ennakkovapaus olisi lisänä?

-e-
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

eero wrote:Eipä sanota ei, Åke on oikeassa. Tarkennusta tuo pykälä kuitenkin vaatisi, nyt siitä voi lukea sen että kilpailija voi valita kumman merkintätavan valitsee ja sehän ei kaiketi ole tuon tarkoitus ollut?
Mikäli kilpailun järjestäjä käyttää leima asemana pihtileimasinta, kilpailija voi halutassaan kirjoittaa samalle riville kilpailukorttiin sanan Leima

Ööh... Miten kirjoitetaan se sana samalle riville, jos sitä leimausta ei ole olleskaan?
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

eero wrote:Nyt kun noita sääntömuutoksia tarkemmin lueskelee niin minkähän takia on tuossa automaattisessa ajanottotavassa olevassa ennakkovapaalla JATilla kilpailijan suoritettava tuo aikaleimaus lähtöajalla? Jos tuo nyt sitten on miehitetty JAT, niin eikös se voisi toimia kuten miehitetty JAT toimii nytkin, ainoastaan tuo ennakkovapaus olisi lisänä?
Eipä auennut mullekaan, että mitä tuolla haettiin.

Oulussahan noita ennakko vapaita lisää karttoja jakavia JATteja oli ja mun mielestä toimivat ihan hyvin, niin hyvin että pisti mietityttämään että voisiko JAT olla aina ennakkovapaa?
MKn
Posts: 19
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:12 am
Location: Kempele

Post by MKn »

Ääni JAT:n ennakkovapaudelle.

JAT:n edessä ihanneajan odottelu ei ole monestikaan kivaa. Jos ratamestari hieman epäonnistuu ihanneajan määrittelyssä tai muutoin pyynti jää löysäksi, niin turhaa siitä kilpailijaa on rankaista.
Heikki
Posts: 55
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:07 pm
Location: Pieksämäki

Post by Heikki »

Åke wrote:
eero wrote:Eipä sanota ei, Åke on oikeassa. Tarkennusta tuo pykälä kuitenkin vaatisi, nyt siitä voi lukea sen että kilpailija voi valita kumman merkintätavan valitsee ja sehän ei kaiketi ole tuon tarkoitus ollut?
Mikäli kilpailun järjestäjä käyttää leima asemana pihtileimasinta, kilpailija voi halutassaan kirjoittaa samalle riville kilpailukorttiin sanan Leima

Ööh... Miten kirjoitetaan se sana samalle riville, jos sitä leimausta ei ole olleskaan?
:lol: :lol: :lol:
Sääntöasioissa luetun ymmärtäminen on kovaa valuuttaa!
Ei oo heleppoo....
Post Reply