Sääntömuutosehdotuksia 2019

Keskustelua, kommentointia ja pohdintaa säännöistä, niiden tulkinnoista ja parannusehdotuksista.

Valvojat: Moderaattori, Moderaattorit

Timo
Viestit: 92
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 8:41 am
Paikkakunta: Espoo

Sääntömuutosehdotuksia 2019

ViestiKirjoittaja Timo » Pe Huhti 27, 2018 6:46 pm

Lajiryhmä on määräaikaan mennessä saanut runsaasti ehdotuksia sääntömuutoksia varten ja kiitokset näistä aktiivisille harrastajille! Haluaisimme nyt kuulla harrastajien mielipiteitä muutamista ehdotuksista. Näiden pohjalta saatetaan tehdä muutoksia joko ensi vuoden sääntöihin tai myöhemmin tulevaisuudessa.

1) 20.9 Reittiä koskevia määräyksiä: ”Suunnistusosuudet esitetään 1:5 000-, 1:10 000-, 1:20 000- ja 1:25 000-kartoilla. Maasto-olosuhteet huomioiden voidaan käyttää myös alkuperäisistä 1:50 000-mittakaavaisesta kartasta kopioituja karttoja”. Koska Karttapaikan sähköisestä aineistosta ei löydy ”alkuperäistä 1:50 000-mittakaavaista” karttaa ja alkuperäiset paperikartat alkavat olemaan harvinaisuuksia, pitäisikö 1:50 000 poistaa suunnistusosuuden mittakaavoista, jolloin se olisi käytettävissä vain siirtymäosuuksilla?

2) 60.5 Kuljettajat ja kartanlukijat: esitys että kilpailijaparin luokka määräytyy kartanlukijan luokituksen mukaan. Nousupisteitä jaettaisiin siis vain kartanlukijoille. Jos tätä kannatetaan, niin minkälainen siirtymäajan pitäisi olla? Kuinka kaukaa takautuvasti katsotaan mihin luokkaan kuljettaja on mahdollisesti noussut kartanlukijana?

3) 70.11 Cup-kilpailut: sarjapistekelpoisuus riippuisi vain kartturista. Lause ”Lisäksi pari, jonka molemmat tai toinen osapuoli on aiemmin voittanut Cup- tai B-cup -sarjan, ei ole Cup-sarjapistekelpoinen” muutettaisiin muotoon ”Lisäksi pari, jonka kartanlukija on kartanlukijana aiemmin voittanut Cup- tai B-cup -sarjan, ei ole Cup-sarjapistekelpoinen”

4) 10.14 pistelaskuperusteet: jos sprintissä käytetään 300vp RT-rankaisua, pitäisikö muutkin virhepisteet (aikavirheitä lukuunottamatta) puolittaa, jottei ns. ”konttorivirheen” merkitys olisi suhteettoman suuri? Aiheuttaisiko tämä ylitsepääsemättömiä ongelmia tuloslaskentaohjelmallenne?

Voit kertoa mielipiteesi tähän viestiketjuun tai sähköpostitse allekirjoittaneelle 13.5. mennessä. Aivan uusia ehdotuksiakin voi vielä yrittää tarjota.

AS-lajiryhmän puolesta,
Timo Leppäkorpi
etunimi piste sukunimi (ilman ä:n pilkkuja) ät iki piste fi

LVee
Viestit: 622
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2009 3:18 pm
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sääntömuutosehdotuksia 2019

ViestiKirjoittaja LVee » Pe Huhti 27, 2018 9:11 pm

Moro, heitän tähän nyt mitä äkkiseltään tulee mieleen.

1) suunta että suurennuslasia tarvii vähemmän on hyvä.
2) kannatan
3) kannatan tätäkin

okulaari
Viestit: 126
Liittynyt: Su Loka 16, 2011 9:28 pm

Re: Sääntömuutosehdotuksia 2019

ViestiKirjoittaja okulaari » Ma Huhti 30, 2018 3:07 am

Kai sitä voisi asiallisesti yrittää kommentoida ja perustella, ettei laji kuolisi sukupuuttoon...

1. Sääntökirjassa sanotaan: "Maasto-olosuhteet huomioiden voidaan käyttää myös alkuperäisistä 1:50 000-mittakaavaisesta kartasta kopioituja karttoja." En tiedä mistä näitä saa, mutta jos saa, niin kilpailunjärjestäjän tulisi se pyydettäessä näyttää. Yksikin pyyhitty kohta poistaa RT:t mikäli järjestäjällä ei sitä ole esittää. Kannatan tätä muutosta, sillä säännössä puhutaan kopioinnista. Kopiointi ei pyyhi tietä, eikä vanhojakaan karttoja voi käyttää mikäli niissä on jotain, mikä ei vastaa todellisuutta maastossa. Sääntökirjan kohta 20.6 kertoo karttavirheistä seuraavaa: "Karttavirheiden käyttö suunnistusta vaikeuttavana tekijänä on ehdottomasti kielletty. Karttavirheiden vaikutus on eliminoitava lisäselvityksin. Karttavirhe on kyseessä silloin, kun kartalla on sellaisia karttamerkkejä, joille ei löydy vastinetta maastossa." Tällainen voisi olla vanha, alkuperäinen 1:50000 kartta, jossa tien paikalla onkin pelto.

2. Itsehän tätä ehdotin, joten perustelen parhaani mukaan. Lajissa, jonka tärkein painopiste on suunnistamisessa, ja jota kutsutaan "kartturin" lajiksi, on kuljettajalle jaettavat nousupisteet täysin turhia. Miten kuljettajan kartanlukutaito kehittyy autoa ajamalla, jos hän vain ajaa sinne minne kartanlukija käskee??!! Mielestäni ei mitenkään. Voihan niitä karttoja katsoa pöydän ääressä kartanlukijan kanssa, mutta maastossa liikkuva ja pomppiva auto tuo asiaan hieman erilaisia haasteita. Itse olen noussut kuljettajana A-luokkaan, lukenut muutamissa harjoitusajoissa (olisiko 5 kpl), kerran kansallisen kilpailun C-luokassa (Eikan polku 2012) sekä Ritolan Sinne Tänne Ajojen A-luokassa vuonna 2017. Kaikkiaan olen lukenut karttaa alle kymmenen kertaa, ollen lähes aina viimeinen. Vaikka en saavutuksillani voi kehua, on kuljettajana keräämäni nousupisteet nostaneet minut A-luokan tasoiseksi kartanlukijaksi????.
Nykyään olen kiertänyt pohjanmaan harkkarisarjan kilpailuja E-luokassa poikani kanssa, jota laji kiinnostaa ja joka todella haluaisi lähteä ajamaan myös kansallisia kilpailuja. Mutta, nythän on niin, että emme voi sääntökirjan mukaan ajaa yhdessä kuin SM-A-luokassa (kts.70.10 Osanotto-oikeus SM-kilpailuihin on kaikilla pohjoismaisilla autosuunnistajilla luokituksesta riippumatta). Tämä näin, sillä sääntökirjan kohta 60.5 ("Kilpailuparin luokka määräytyy sen kilpailijan mukaan, jolla on korkeampi luokka.") määräisi meidät kilpailemaan A-luokassa, mutta ei se näin helppoa voi olla, sillä pojaltani puuttuvat sinne vaadittavat nousupisteet (kts.60.3). Niin no, onhan tässä myös se vaihtoehto ja porsaanreikä, että itse pyydän kilpailun johdolta lupaa ajaa luokitustani alemmassa luokassa ja poikani kilpailun tuomariston puheenjohtajalta lupaa ajaa ylemmässä luokassa (60.5 "Kilpailun johto voi hyväksyä ilmoittautumisen kuljettajaksi luokitustaan alempaan luokkaan kansallisissa kilpailuissa" ja "Kilpailun johto voi vain tuomariston puheenjohtajan suostumuksella hyväksyä ilmoittautumisen korkeampaan luokkaan kuin luokitus edellyttää."). Tällöinhän voisimme, jos luoja ja kilpailunjärjestäjä suo, ajaa B-luokassa. Ai niin, eihän poikani tuota tarvitse enään kysyä, kun voi nykysäännön mukaan halutessaan kilpailla sittenkin B-luokassa, ja se on mannaa aloittelijalle se.
Toinen syy miksi luokitus pitäisi mennä vain kartanlukijan mukaan on siinä, että nykyäänkin ylemmissä luokissa toimii kuljettajia ilman sinne vaadittavia nousupisteitä. Miten se voi olla mahdollista? Tähänkin rikkomukseen toimisi sääntömuutos, jossa vain kartanlukijat keräävät nousupisteitä.
Myös itseäni kiinnostaisi kartanluku tasoisessani luokassa mikäli se olisi mahdollista. Vaan eipä taida olla. En voi käsittää, miten lajissa, jossa kilpailijat tekevät toisilleen kilpailuja, täytyy olla näin paljon rajoitteita. Esim. Rallissa, joka on kuljettajan laji, voi kartanlukija siirtyä MM tasolta vaikka junnujen kartanlukijaksi, mutta tämähän on AS:sää, jossa on pikkusen kätevämmät kuskit. Täytyy sanoa, että en yhtään ihmettele jos kilpailujen, kilpailijoiden ja kilpailuntekijöiden määrä vähenee vuosi vuodelta. Tahtoisin uskoa, että sänkyä käytetään muuhun kuin nukkumiseen myös muualla kuin pohjanmaalla, sillä ilman näitä kuljettajan luokitus rajoitteita voitaisiin aidosti puhua isä/poika lajista kuten on markkinoitu. Nythän asia ei todellakaan ole näin. Mikäli nousupisteet laskettaisiin vain kartanlukijalle, olisi kuljettajilla pelivaraa kilpailijoina rutkasti enemmän. Tällöin karttaa lukemattomat kuljettajat voisivat lukea karttaa C-luokassa ja ajaa C-M-luokissa. Joukossamme on toki niitä, jotka ovat toimineet kuljettajina ja kartanlukijoina, mutta sekään ei liene ongelma. Kuljettaja, joka on kartanlukijana saavuttanut nousupisteet esim. luokkaan B, luokiteltaisiin B-luokkalaiseksi jne. Kuljettajien joilla ei olisi kartanluvusta saatuja nousupisteitä, kuuluisi luokkaan C.
Imagosyistä voi tarvittaessa mainita kartanlukutaidottoman M-luokkalaisen kuljettajan vaikka tavalla M/C, joista ensimmäinen kielii kuljettajan kokemuksesta M-luokassa ja jälkimmäinen taidon kartanlukijana. B/C olisi siis B-luokan kuljettaja ja C-luokan kartanlukija jne. (mielestäni ei tarvitsisi, mutta joitain saattaa luokituksen pudottaminen ahdistaa, siksi ehdotin).
Siirtymäajasta en sano mitään, johan tätä on foorumilla ehdotettu vuodesta 2009 useammankin kilpailijan toimesta...
Jokainen joka epäilee tämän säännön muuttamisen tarpeellisuutta, voi kuvitella oman kuljettajansa vierelleen kartanlukijaksi nykyisessä luokassa tai sen, että kuljettajalla varmasti on vaadittavat nousupisteet ko. luokkaan.


3. Miksi jesus kaikkea mikä liikkuu tarvii rajoittaa. Otetaan esimerkiksi Janne Ahonen. Aloitti nuorena, nousi huipulle ja nykyään ei pääse edes jatkoon karsintakierrokselta. Miksi kuvitellaan, että jos joskus menestyy ja kunto on kova (tai näkö), että se on sitä aina. Laji kuin laji, niin aina on se kehityskaari jonka jälkeen tullaan alaspäin. Mielestäni kaikilla B-luokkaan luokitelluilla kilpailijoilla tulisi ikään, kokoon, sukupuoleen tai asuinkuntaan katsomatta olla oikeus ajaa ja ansaita cup-sarjapisteitä, oli sitten pudottautunut A:sta (kahden vuoden pisteettömyys A-luokassa) tai voittanut cupin eaaa (ennen autosuunnistuksen ajanlaskun alkua) jos kerran luokitus kauden alussa on B. Pääsisi tulos- ja sarjapisteiden laskijat hieman helpommalla, eikä tarvisi ostaa tukusta saippuaa. Parempi se on, että on vastusta ja kilpailijoita luokassa.

4. Ei missään tapauksessa. Siihen se koko AS Sprint:in idea, jossa ainoastaan puuttuva RT:n rankaisee 300vp katoaa. Näin on hyvä. Mikäli puolitettaisiin, vastaisi sprint samaa, kuin ajettaisiin perinteinen AS-kilpailu puolitetuin pistein. Tällöinhän ko. kilpailumuoto olisi täysin hyödytön.

jkotajar
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Loka 05, 2010 10:18 pm

Re: Sääntömuutosehdotuksia 2019

ViestiKirjoittaja jkotajar » To Touko 03, 2018 9:49 pm

1) Sopii
Kuka enään oikeasti kopioisi karttoja alkuperäisestä? Voidaan toki käyttää sähköistä pohja-aineistoa ja muokata se oikeaan mittakaavaan. Toisaalta ei minua haittaa suunnistaa 50 000 kartoilla, mutta silloin ne tosiaan pitäisi olla ajantasaiset eikä niissä saisi olla pyyhittyjä kohteita. Mutta oikeasti jos on 50 000 kartslle tehty suunnistus osuus, niin eikö sitä voisi esittää myös 25 000 kartalla tai sitten vain myöntää sen olevan kyltitön siirtymä.

2) Sopii
Siirtymä ajoista sen verran että niitä ei tarvittane juurikaan. Sääntöjen mukaan kahdessa vuodessa voi siirtyä A->B ja hakemuksesta vaikka C. Toteutus voisi esimerkiksi olla niin, että jos ei viiteen viimeiseen vuoteen ole ansainnut nousupisteitä kartturina voisi M-B kuljettajille antaa automaattisesti B luokituksen ja hakemuksesta C. Jos nousupisteitä on kartturina, niin sitten niiden mukaan.
Oma luokitus molemmin puolin on edelleen C, joten en osaa sen enempää kommentoida miten käytännössä toimii kun parikin on aina edustanut samaa luokkaa. Uskoisin helpottavan vaihtoa tehtävien välillä kun voisi aina lähteä alusta (tai siis ainakin B luokasta) harrastamaan. Ja varmasti helpottaisi keikka kuljettajien markkinoita!

3) Eikö kaikki B ja C luokkalaiset voisi olla oikeutettuja Cup mestaruuden taisteluun, miksi siinä pitää olla rajoitteita?
Toisaalta tässä olisi aika pohtia pitääkö A->B luokituksen siirtymäaikaa pidentää?

4) Ei,
Myös minusta tässä menisi hieman sprintin idea hukkaan.


--
Jarno

joteam1
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 7:37 am

Re: Sääntömuutosehdotuksia 2019

ViestiKirjoittaja joteam1 » Pe Touko 04, 2018 4:26 pm

2) Tästä on ollut joskus ennenkin puhetta, mutta koitetaan taas, josko ilmapiiri olisi lämmennyt ajatukselle: Miksi ei vain järjestettäisi kolmea eri vaikeusasteen rataa, joissa 1 olisi helpoin ja 3 vaikein? Jokainen saisi ajaa sen radan, joka tuntuu omasta mielestä taitotasoltaan sopivalta. SM-kisat järjestettäisiin kolmosluokassa ja Cup kakkosessa. Cupiin osallistumisoikeus kaikilla muilla paitsi kahtena - viitenä edellisvuotena cupin voittaneelle tai SM:ssä kymmenelle (viidelletoista?) parhaalle kartturille?
Tuossa tuli jo ratkaistua tuo kohta kolmekkin :shock:
Ja kuka nykyisistä MA-luokkalaisista oikeesti haluaisi osallistua C-luokan kisaan vain palkintojen :roll: takia? En usko että kukaan?

-jari-