Pyöränkulmista

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
AMa

Pyöränkulmista

Post by AMa »

Aloitetaanpa Åken toisaalla koskettamasta asiasta erillinen pötkö, aihe kun koskee muitakin keksintöjä kuin tuota baijerilaista eikä vietäisi Åken projektikuvausta off-topiciksi.
Åke wrote:...sitä myöten eturenkaan alareunoja ulospäin, eli camperia lisää.
Ja kun camberia muutetaan, muuttuu aina myös auraus. Elikäs tuon muutoksen myötä kannattaa käväistä pyöränsuuntausmittauksessa&-säädössä.
- Åkehan tämän takuuvarmasti tiesikin mutta mainitsinpa kuitenkin, jos jollain muullakin tulee mieleen ryhtyä pystykallistuman kanssa "kikkailemaan".

Tuosta etupään camberin pienentämisestä (eli suuntaan enemmän kallistumista yläreunat sisäänpäin) ovat omat kokemukseni molemmissa tapauksissa olleet todella myönteisiä. Mitsussa tein muutoksen juuri viime talvena, joskin tee-se-itsemäisemmällä ratkaisulla kuin mainittu epäkesko pusla mutta vain tulos ratkaisee :P. Mittausten mukaan camber jäi rimaa hipoen valmistajan suositusarvojen sisäpuolelle. Aurausta laitettiin aste kun valmistaja suosittaa nollaa plus-miinus kaksi astetta.

Huikea ero käytöksessä alkuperäiseen tuli. Auto yliohjaa nyt juuri sopivasti ja muutenkin ohjaustuntuma on paljon enemmän kotoisampi AS-poluille. Keskialueen epämääräisyys poistui kokonaan. Vähän herkemmin se hakee nyt asfaltilla uria mutta ei ole riittävästi haitannut.
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Auraus ainakin bemarissa menee heti poskelleen kun koskee muihin pyöränkulmiin, joten tuo säätö olisi tarkoitus tehdä tänään. Noissa kilpureissa olen aurauksen säätänyt itse, koska esim. bemarissa on tukivarsissa pallonivelet etunivelinä ja takanivelinä uretaanipuslat, niin liikkuvuus on aika olematonta, joten olen aina säätänyt aurauksen nollaan. Aurauskulmien tarkoitushan on kompensoida alustan/pyörien elämistä löysien puslien vuoksi, joten mitä jäykemmät puslat, sitä lähemmäs nollaa auraus.

Kävi eilen pieni ajatusvirhe camperin kanssa, ja bemarin tukivarsigeometriasta johtuen nuo epäkeskopuslat lisäävät enimmäkseen casteria, mikä ei ole lainkaan huono asia sekään. Camperia olen jo aikaisemmin säätänyt säädettävillä etutolpan yläpäillä.

Kuten Arto totesi niin yllättävän pienillä muutoksilla on suuri ero auton ajettavuuteen kun puhutaan pyöränkulmista.
Post Reply