Toyota corolla 2wd korotus

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

avee
Posts: 18
Joined: Wed Jan 27, 2010 7:43 pm

Toyota corolla 2wd korotus

Post by avee »

Otsikon mukainen vempain on as-käytössä. Olemme korottaneet sitä vaihtamalla eteen Camryn jouset ja taakse corolla farmarin jouset. Jouset on muistaakseni pari senttiä alkuperäisiä pidempiä ja millin pari jäykempiä. Lopputulos on onnistunut välttävästi. Kiitos viimeaikaisten hyvien kisareittien, maavara on jokseenkin riittävä, mutta ongelmana on lähinnä ajettavuus maantiellä. erityisesti talvella. tavallisessa ajossa etupäässä ei ole pitoa ja mikä pahinta, jarrutuksissa taakse tulee liikaa jarruvoimaa. ei hyvä :cry: Corollassa ei kai ole vempainta joka säätää jarrupainetta kuormituksen mukaan.

Taulukko olisi kiva jossa on lueteltu jousityyppejä. sellainen taulukko on tällä palstalla ollut mutta en sitä löytänyt

olisko fiksummilla antaa mitään neuvoa, miten säätöjä kannattaisi lähteä muuttamaan? Rikkaiden neuvoja emme tarvitse, ettei mene välineurheiluksi :D
jari willner
Posts: 251
Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
Location: jyväskylä

Post by jari willner »

ohjauskulmilla saa jotakin aikaan. pehmeämpi jousi ja jäykempi iskari voisi myös vähän auttaa.
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Re: Toyota corolla 2wd korotus

Post by Åke »

avee wrote:Taulukko olisi kiva jossa on lueteltu jousityyppejä.
Lesjöforsin jousiluettelo: http://automotive.lesjoforsab.com/autom ... %20low.pdf

Siitä löytyy...
joteam1
Posts: 89
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:37 am

Post by joteam1 »

Onko pyörissä ulosjoustoa lainkaan??
Jarkko Minni
Posts: 243
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
Location: Panttila

Post by Jarkko Minni »

Jotenkin tuntuu liian jäykiltä nuo etujouset, jos ne on pari millii vahvempaa lankaa, kun jo millin langan vahventaminen jäykistää Corollan tapauksessa jousta n.20%, edellyttäen että jousen kierrosten määrä pysyy samana.

Jousen jäykkyys tulee suoraan poikkipinta-alojen suhteessa, jos kierroksia on saman verran, jos taas lanka on saman vahvuista niin jousen pituus vaikuttaa jäykkyyteen (siis lyhyempi on jäykempi)

Laiton diesel-Corsaan 0.75mm vahvemmat jouset (muutos oli 15%) ja lyhennin vapaan mitan kierrosta lyhyemmäksi kuin vakio jousen (joka teki 10% lisää jäykkyyttä) ja keula nousi n.40mm ja jäykisti ihan tarpeeksi.

Tarkista ensin lyökö iskarit pitkäksi se ainakin aiheuttaa pidon puutteen ja onko camber ja auraus kuinka pahoin pielessä.
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...

Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Jarkko Minni wrote:Jousen jäykkyys tulee suoraan poikkipinta-alojen suhteessa, jos kierroksia on saman verran, jos taas lanka on saman vahvuista niin jousen pituus vaikuttaa jäykkyyteen (siis lyhyempi on jäykempi).
Pieni tarkennus:

Jousen pituus ei vaikuta jousen jäykkyyteen, jos joustavien kierrosten määrä pysyy samana, ainoastaan kierrosten määrä ratkaisee.

Jos pidempi jousi puristetaan samaan mittaan kuin lyhempi jousi, niin jousen esijännitys kasvaa, eli samasta mitasta lisää puristettaessa jousi vaatii suuremman voiman, mutta jousivakio on silti molemmilla sama.
Jarkko Minni
Posts: 243
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
Location: Panttila

Post by Jarkko Minni »

Åke wrote:
Jarkko Minni wrote:Jousen jäykkyys tulee suoraan poikkipinta-alojen suhteessa, jos kierroksia on saman verran, jos taas lanka on saman vahvuista niin jousen pituus vaikuttaa jäykkyyteen (siis lyhyempi on jäykempi).
Pieni tarkennus:

Jousen pituus ei vaikuta jousen jäykkyyteen, jos joustavien kierrosten määrä pysyy samana, ainoastaan kierrosten määrä ratkaisee.

Jos pidempi jousi puristetaan samaan mittaan kuin lyhempi jousi, niin jousen esijännitys kasvaa, eli samasta mitasta lisää puristettaessa jousi vaatii suuremman voiman, mutta jousivakio on silti molemmilla sama.
Siis teoriassa näin, mutta esijännitys on pahasta, koska se kasvattaa iskarin pitkäksi lyönti todennäköisyyttä.

Optimimitta jouselle olisi se ettei jousipuristimia tarvisi tolpan kokoamiseen vaan jousi puristuu kasaan tolppaa kootessa vain ylämutterin kiristämisen verran.

Siltä osin jousen pituus vaikuttaa jäykkyyteen, kun kuvitellaan (tai siis lasketaan materiaalin pituus) jousi suoraksi tangoksi (siis halkasija*pii*kierrosten määrä), onhan pitkää tankoa helpompi vääntää kuin lyhyttä.
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...

Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Jarkko Minni wrote:Siltä osin jousen pituus vaikuttaa jäykkyyteen, kun kuvitellaan (tai siis lasketaan materiaalin pituus) jousi suoraksi tangoksi (siis halkasija*pii*kierrosten määrä), onhan pitkää tankoa helpompi vääntää kuin lyhyttä.
Juurikin näin, mutta silloin sulla ei olekaan enää kierrosten määrä sama. Eli jos tilanne on kuten alussa mainitsit, eli kierrosten määrä pysyy samana, niin silloin nuo "tangot" on saman mittaiset, eli yhtä jäykät. Siis se jousen pituus ei vaikuta jäykkyyteen, kierrosten määrä ratkaisee :)


Edit:
Jarkko Minni wrote:Jousen jäykkyys tulee suoraan poikkipinta-alojen suhteessa, jos kierroksia on saman verran, jos taas lanka on saman vahvuista niin jousen pituus vaikuttaa jäykkyyteen (siis lyhyempi on jäykempi)
Ymmärsinkös mä kuitenkin väärin? Että et tarkoittanutkaan että pituuden muuttuessa kierrokset pysyy samana?
avee
Posts: 18
Joined: Wed Jan 27, 2010 7:43 pm

Post by avee »

Kiitoksia fysiikan opinnoista. Tarkennuksina alkuperäisiin kysymyksiin:

alkuperäinen corollan etujousi: paksuus 12,25, pituus 360
alkuperäinen corollan takajousi: paksuus 11,00, pituus 335

meidän as-modifioidussa corollassa tällä hetkellä
etujousi paksuus 12,5, pituus 400
takajousi paksuus 12,00, pituus 348

Vaihtoehtoisia jousia löytyisi eteen:
paksuus 12,75, pituus 345
paksuus 12,5, pituus 358

vaihtoehtoisia jousia löytyisi taakse:
paksuus 12,00, pituus 345
paksuus 11,5, pituus 325

Vaihtoehtona ehkä olisi tällä hetkellä paikallaan olevien jousien lyhennys, jos se vaan onnistuu?

Mitä jousta ehdottaisitte?

Ja huom, suurin=vaarallisin ongelma on se että nykyisellä takajousituksella kevyesti kuormattuna auto lähtee liukkaalla tienpinnalla jarrutuksessa lapasesta heti koska takapyörät jarruttavat liikaa. siihen ei etujousitus vaikuta, kokeiltu on vaihtaa alkuperäiset jouset eteen
mikky
Posts: 305
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:14 am
Location: Riihimäki

Post by mikky »

avee wrote:alkuperäinen corollan etujousi: paksuus 12,25, pituus 360

Vaihtoehtoisia jousia löytyisi eteen:
paksuus 12,75, pituus 345
paksuus 12,5, pituus 358
Mulla on nelikossa Diesel-Corollan etujouset:
12,50mm 372mm 40 925 14 Toyota Corolla 1.8D -87-89

Takana on sitten jäykkä akseli ja erilaiset jouset. Iskarit on edessä GTI:n Koni Sprint, jotka ovat alkuperäisten tolppien sisällä ja mutterit pohjalla korotuksena kun olivat muuten 5-10mm liian lyhyet.
MikkoJ
Posts: 9
Joined: Wed Mar 11, 2009 3:25 pm
Location: TARVASJOKI

Post by MikkoJ »

Oma mielipiteeni on et kuitenkin hankkisit, kuten Jari W. aikasemmin kirjoitti, jäykemmät iskunvaimentajat ku alkuperäset ja ja löysennät jousitusta. Tällöin alusta pääsee ns.toimimaan... Ite huomannu vaan et esimerkiksi keveässä takapäässä vakioiskari ei oo kauheen pitkä-ikäinen normaalia jäykemmän jousen kanssa. Itellä corsassa on bilsteinin vaimentajat ja jousina takana vakiot ja edessä diesel-mallin hieman jäykemmät jouset. Maavara ei tällä konseptilla kauhee oo, mut ajettavuus ihan ok. ja kohtuullisesti sil on päässy ajamaan kuitenkin.Välillä on johonkin jääny jumiin mut, mun mielestä auton pitää olla ajettava, eikä mikään kivireki joka ei tottele mihinkään suuntaan...Ja ainahan sitä voi rengaskokoa kasvattaa pykälää isommaksi, siit saa pari senttiä lisää hyvää, mut välitykset tietty kärsii...
-mikko-
avee
Posts: 18
Joined: Wed Jan 27, 2010 7:43 pm

Post by avee »

alkuperäinen corollan etujousi: paksuus 12,25, pituus 360
alkuperäinen corollan takajousi: paksuus 11,00, pituus 335

Ajattelin että vaihtaisin
eteen: Salon ehdottamat jouset paksuus 12,5mm ja pituus 372mm
taakse:paksuus 11,25mm ja pituus 334

Sitten iskareita voisi vaihtaa jäykempiin pareittain viimeistään kun vaihto tulee ajankohtaiseksi.

Mahtoikohan varaosaliikkeen myyntimiehen puheet pitää paikkaansa kun väitti että KYB:n kaasuiskari on sama kuin normaalia jäykempi iskari?

Tai olisko kokemuksia minkä merkkisiä/ mistä liikkeestä sais hyviä iskareita h max 100e kipale?
AMa

Post by AMa »

avee wrote:hyviä iskareita h max 100e kipale?
Taisit kyllä Ari nyt laittaa tähän mahdottoman yhtälön...
avee wrote:Mahtoikohan varaosaliikkeen myyntimiehen puheet pitää paikkaansa kun väitti että KYB:n kaasuiskari on sama kuin normaalia jäykempi iskari?
Riippuu varmaan siitä, mikä myyntimiehen mielestä on "normaali"... Korvauskaasuiskunvaimentimet (KYB, Boge, Sachs, Gabriel, Monroe jne) ovat toki usein uutena hieman alkuperäisiä jäykempiä. AS-käytössä vaimentimet ovat vaan aika paljon kovemmillla kuin siviiliajossa. Vaikka saisit näillä mainitsemillasi KYB:llä tms auton toimimaan tyydyttävästi (heti vaihdon jälkeen), kovin pitkää ikää ei niille ole AS-käytössä luvassa, etenkään jos suunnittelet yhtään vakiota jäykempiä jousia. Et olisi ensimmäinen joka 1-5 kisan jälkeen huomaa näiden "uusien" iskarien luovuttaneen mehut kanervikkoon.

Mitä jäykempi jousi sitä enemmän energiaa vaimentimen on kyettävä vaimenentamaan. Ja mitä epätasaisempi on maasto sitä enemmän jouset tuota jousienergiaa vaimennettavaksi tuottavat. Eli sitä kovemmilla juuri vaimentimet ovat.
avee wrote:Sitten iskareita voisi vaihtaa jäykempiin pareittain viimeistään kun vaihto tulee ajankohtaiseksi.
Alunperin kuvaamastasi ongelmasta päätellen nimenomaan iskareiden vaihto on jo nyt ajankohtainen, ei niinkään jousten (kannattaa toki miettiä&kokeilla, kannattaisiko nykyisten jäykkien jousien tilalle vaihtaa takaisin alkuperäiset). Jos budjetti rajoittaa koko kierroksen uusimista kerralla, aloita edestä, siellähän ne oireetkin ovat.
- ja mitkä sitten ovat hyvät iskarit, tähän on varmaan monta mielipidettä. Oma budjettini sekä rahan että ajankäytön puolesta ei aikanaan paria-kolmea vuotta kauempaa kokeiluja ja vaihtamisia kestänyt, joten suhteellisen nopeasti ajauduin Bilsteinin tuotteisiin.

Corollaan ei Bilstein-mallistosta suoraan Bilstein B6 -vaimentimia löydy joten jos niihin päädyt, jonkinlaista soveltamista tarvitaan. Todennäköisesti jonkin muun Toyotan patruuna kävisi suoraan sinne Corollan tolppaan. Mikäli vähänkään valinnan mahdollisuutta on, kannattaa valita joustomitaltaan mahdollisimman pitkä vaimennin.
mikky
Posts: 305
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:14 am
Location: Riihimäki

Post by mikky »

Vielä budjettivaihtoehto, mikäli Corollassa on nyt alkuperäinen purettava iskari niin vaihda sinne paksumpaa öljyä tai ainakin osa öljysta paksummaksi. Laittaa jotain 5w-30 tms öljyä, joka on jonkun verran jäykempää kuin alkuperäinen hydrauliöljy niin kyllä jäykistyy. Tuosta on Fintoys-foorumilla, en muista oliko jäsenpuolella, lisää juttua.
avee
Posts: 18
Joined: Wed Jan 27, 2010 7:43 pm

Post by avee »

Kiitos infosta. Varmasti järkimiehen puhetta. Mutta en tajunnut lausetta:

"aloita edestä, siellähän ne oireetkin ovat"

Jos tilanteessa jossa edessä on vakiojouset ja käsi/silmä/katsastustuntumalla mitattuna kunnossa olevat iskarit ja jarrupoljinta painettaessa auto käyttäytyy kuin vetäisi käppäriä, niin minun järjen mukaan vika on takaiskareissa/liian jäykissä takajousissa...?
Post Reply