justyn puristukset hukassa

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

jarkki
Posts: 14
Joined: Mon Nov 16, 2009 8:20 pm
Location: nurmes

justyn puristukset hukassa

Post by jarkki »

vaihdettiin nystyrään kansi, laiteltiin ajoitukset ym niin kuin pitää, ruvettiin starttaamaan mutta kun ei lupaakkaan, ei edes yski takaisin. kaikki ajoitusmerkit ovat kohdallaan mutta jakaja jää outoon asentoon eikä sitä saa omiin pultteihinsa kiinni sekä sen lisäksi p.paine mittari ei näytä mihinkään pyttyyn puristuksia. männät ym ovat ehjät.

lähinnä ihmetyttää nuo pusristukset ja tuo jakajan asento.

mikäli jollakulla on ollut samankaltaista ongelmaa joskus niin nyt olisi hyvät neuvot tarpeen.
justy -87
Jarkko Minni
Posts: 243
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
Location: Panttila

Post by Jarkko Minni »

Justyn ajoitus on henkimaailman hommaa...

Olikohan se niin, että kun nokan merkki on kohdalla niin alapyörä pitää olla 3:n merkissä, siis käännä kampea siitä monen viivan (eli syttymerkin) kohdasta yhden yli, eli 240 astetta eteenpäin ja sitten vain remmi kiinni ja yrittämään käyntiin. Tämä kuulostaa omituiselta, mutta kun nojaat sinne konehuoneeseen niin tajuat ohjeen.

Viime kesänä kolme iltaa ihmettelin poutsin Justyn ajoitusta/käymättömyyttä, mutta olen jo näköjään onnistuneesti unohtanut miten meni, mutta ainakin vielä kyseinen Justy toimii. Siinäkin tapauksessa jakaja osoitti ensin mihin sattuu ja edes pauketta ei startatessa kuulunut.

Muistaako joku tarkemmin/toisin?
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...

Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
jarkki
Posts: 14
Joined: Mon Nov 16, 2009 8:20 pm
Location: nurmes

Post by jarkki »

kuinkas tuo noin voi olla koska kampiakselin ajoitus on katsottu männän mukaan, eli ylä asentoon ja tuokin jakajan asento ihmetyttää koska nokka on nyt ajoituksissaan ja jakaja harottaa minne sattuu.
justy -87
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Post by KariM »

En tiä auttaako tää mutta

http://www.saunalahti.fi/mamia1/justy/ajoitusmerkit.png

Mä onnistuin joskus vuosia sitten käynnistämään laitteen ajoitus yhden hampaan pielessä. Ei kuulostanut ihan hirveän terveeltä (jos kohta muutenkaan)... Nokka ei voi olla oikeassa ajoituksessa jos ei ole puristuksia.
jarkki
Posts: 14
Joined: Mon Nov 16, 2009 8:20 pm
Location: nurmes

Post by jarkki »

juuri tuollakeinoin ne ajoitukset siihen on laitettu mutta kun ei pelaa niin ei pelaa
justy -87
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Post by KariM »

Sitten on ajoitus kierroksen pielessä. Alakertahan kiepsahtaa kaksi kierrosta kun yläkerta vain yhden... Ohjeen mukaan tuo kuvan tilanne ja kolmossylinterin mäntä yläkuolokohtaan.
Jarkko Minni
Posts: 243
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
Location: Panttila

Post by Jarkko Minni »

Tarkista, mihin suuntaan ykkösen männän ollessa ylhäällä nokat osoittaa, jos ajoitus on OK pitäisi nokkien leikkauslinjan (siis imu- ja pakonokkien kuvitteellisen keskikohdan) olla suoraan ylös- tai alaspäin (siis venttiilien pitäisi olla kokonaan kiinni, tai kaikkien samanverran auki).

Jos ajoitus on väärän sylinterin mukaan niin nokka on joko 120 tai 240 astetta pielessä ja silloin männän tullessa ylöspäin on aina joku venttiili auki ja siksi ei puristuksia muodostu.

Oletko tarkistanut ne kammen merkit, siimapyörästä vai sieltä nokkaremmin alarattaalta, ne merkit ei taida ole samassa kohdassa?
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...

Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
jarkki
Posts: 14
Joined: Mon Nov 16, 2009 8:20 pm
Location: nurmes

Post by jarkki »

merkit on katsottu kammen hihnapyörältä, ei laturin hihnapyörältä, pitänee kokeilla tuota kolmospytyn mukaan ajoittamista, nyt ajoitettu ykkösen mukaan kuten yleensä.
justy -87
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

jarkki wrote:kuinkas tuo noin voi olla koska kampiakselin ajoitus on katsottu männän mukaan, eli ylä asentoon ja tuokin jakajan asento ihmetyttää koska nokka on nyt ajoituksissaan ja jakaja harottaa minne sattuu.
Justystä en mitään tiedä, mutta ainakaan Leonessa ei ole männät ylä- tai alakuolokohdassa kun ajoitusmerkki on paikallaan, vaan männät ovat puolivälissä, eli kaikki samassa kohdassa. Olisko nyt kuitenkin tuo kampiakseli väärässä kohdassa?
Jarkko Minni
Posts: 243
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
Location: Panttila

Post by Jarkko Minni »

jarkki wrote:merkit on katsottu kammen hihnapyörältä, ei laturin hihnapyörältä, pitänee kokeilla tuota kolmospytyn mukaan ajoittamista, nyt ajoitettu ykkösen mukaan kuten yleensä.
Niin muuten oletko huomannut, että ne kammen hihnapyörän merkkien vastapuolet on siinä muovisessa suojakotelossa, EI lohkossa.
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...

Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
jarkki
Posts: 14
Joined: Mon Nov 16, 2009 8:20 pm
Location: nurmes

Post by jarkki »

kyllä se on huomattu että ne ovat kotelossa, pitää nyt koittaa jokkain keinoin saada tuo setvittyä, alkaa yksinkertaisesta hommasta tulemaan hiuksia pudottava remppa
justy -87
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

jarkki wrote:merkit on katsottu kammen hihnapyörältä, ei laturin hihnapyörältä
Siis oletko sä katsonut ne kiilahihnapyörältä? Kun se pitää katsoa siltä hammashihnapyörältä, kuten Karin linkistä näkyy.
Jarkko Minni
Posts: 243
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
Location: Panttila

Post by Jarkko Minni »

Åke wrote:
jarkki wrote:merkit on katsottu kammen hihnapyörältä, ei laturin hihnapyörältä
Siis oletko sä katsonut ne kiilahihnapyörältä? Kun se pitää katsoa siltä hammashihnapyörältä, kuten Karin linkistä näkyy.
Itsekin katsoin siitä kiilahihnapyörältä, koska en laiskuuttani viitsinyt irroittaa sitä alapyörää pois edestä ja silloin pitääkin katsoa siitä 3. sylinterin merkistä, eli nokan merkin ja kolmossylinterin merkkien pitää kohdata. Juuri tuota yritin kertoa ekassa viestissäni

Tuon "pikku jutun" tajuamiseksi minulta menikin vain kolme iltaa, kolme sylinterisessä koneessa ei mikään normaali ajattelumalli toimi :lol:
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...

Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
jarkki
Posts: 14
Joined: Mon Nov 16, 2009 8:20 pm
Location: nurmes

Post by jarkki »

elikkäs ajoitukset on tällä hetkellä katsottu kampiakselin päähän tulevan hammashihnapyörän (ei kilahihnapyörän) ja nokkapyörän mukaan ykköspytyn ollessa ylhäällä kuten yleensä 4-sylinterisessä koneessa mutta taitaakin olla tämä kolmepyttynen ihan oma juttunsa
justy -87
Jarkko Minni
Posts: 243
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:20 pm
Location: Panttila

Post by Jarkko Minni »

Kävin tuolta romujen seasta katsomassa (ja kuvaamassa) KÄYNTIKUNTOISESTA koneesta ne merkit

Eli tässä tulee todella heikkolaatuisia kuvia ko. aiheesta

Kuva, jossa 3:sen merkki ja nokan merkki "kohtaavat"

Image

Ja selvennuksen vuoksi toinen kuva, jossa 1:sen merkki on kohdalla ja nokan merkki on jo sivussa.

Image

(siis nokan ajoituksen ollessa oikein molemmat kuvat toteutuvat)

Toivottavasti tämä selventää asiaa.
Idioottien kanssa ei voi väitellä, koska silloin joudut alentumaan heidän tasolleen ja silloin he voittavat kokemuksellaan...

Monenlaisia kuvia enimmäkseen autoihin ja moottoriurheiluun liittyen: http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Post Reply