Toyota Corolla 4wd Sportswagon AS-autoksi, kärsimyskertomus

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Valvojat: Moderaattori, Moderaattorit

Baas 009
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 7:19 am
Paikkakunta: Oopu

Toyota Corolla 4wd Sportswagon AS-autoksi, kärsimyskertomus

ViestiKirjoittaja Baas 009 » Ma Marras 30, 2009 11:23 am

Luokkanousun vuoksi on kalustoakin päivitettävä...
(tosin noususta en vielä tiennyt kun tämän ostin)

Uusi kapine on siis otsikon mukainen lotja.
Ajettu kevyet 362tkm, 16V kaasarikoneella (4A-F) ja hillittömillä ulkomitoilla.
Justyyn verrattuna kokoa piisaa, pituuttakin vain puoli metriä enemmän..
Sedanikyselijöille vastaan että ei ole kuin 5cm sedania pidempi.


Kerrankin sattui käsiin sellainen kapine mistä suurin osa mätähommista on jo tehty. Kori on lähes yhtä ruma kuin Värikartta-Tercelissä aikanaan, mutta ainakin toistaiseksi (kurakerroksen alla) kokonaan valkoinen.

Tekniikka pelaa uskomattoman hienosti siihen nähden että auto on seissyt liki 2 vuotta käytännössä ajamatta. Laatikko toimii hienosti ja konekin kilometreistä huolimatta on aika terveen oloinen, hieman pölläyttää kylmänä mutta kuluneet venttiilivarren kumit ei ko. moottorissa olisi mitään uutta.

Auto oli kilvetön ostettaessa (oikeasti, poistettu hieman ennen tätä liikenteestäpoisto-lakimuutosta). Paikkojen rassaus ja täysin jumiin jämähtäneen laturin vaihto riitti katsastukseen, mutta käyttökunto oli tuolloin lievästi sanottuna kyseenalainen. Suurin syypää tähän oli kelvottomaksi ruostunut tankki. Auton mukana tullut toinen oli yhtä huono. Jälkimmäisestä sitten aikanaan saatiin toimiva, ensin hitsaamalla ja hitsaukset vielä tinalla tiivistämällä. Täyttöputken laippa meinaa hikoilla edelleen, joten sille tehdään suht. lähiaikoina jotakin kun alla oleva suunnitelmalista realisoituu. Nyt auto on päivittäisessä kakkosauto-ajossa, eilen vaihdoin mittariston (uudessa kilometrejä 50t enemmän) ruiskumalliiin koska siinä on nopeusmittarin takana pulssilähtö valmiina.
Loppuu pelleilyt anturin kanssa.
Lisävalotkin asensin, japanilaisten valokytkennät ovat sitten mukavia. Ei meinaa järki (ja varastossa olleiden releiden määrä) riittää kun yrittää hahmottaa miten kytkeä pitkät niin että ne toimivat silloin kun kuuluu ja sammuvat kun ei kuulu. Peruutusvalot vielä puuttuvat...


Projektissa seuraavaksi jonkinnäköisessä aikajärjestyksessä:

-AS-varusteiden eli kompun, korttitelineen ja karttavalon asennus.
-Peruutusvalojen asennus.
-Ohjelmoitavan moottorinohjauksen eli Megasquirtin asennuksen ensimmäinen vaihe, jossa implementoidaan vasta sytytyksen ohjaus.
-Panssarointi
-Ruiskutuksen toinen vaihe, eli ruiskutuksen implementointi, sisältää mm. kannen vaihdon uudempaan (Gen2 4A-FE) malliin. Tavoite päästä uuden mallin huimiin 115hv tehoihin, alunperin 95hv. Leonesta jäädään silti toivottoman kauas, varsinkin kun auto on järkyn raskas korollaksi.
-Alustan parantelutarvetta tutkitaan ekojen kisojen jälkeen.

Tällä ollaan Vaasassa viivalla jos vaan hengissä ollaan. Parannusprojektit sen mukaan.


-Ville
Viimeksi muokannut Baas 009, Pe Helmi 12, 2010 10:53 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

mikky
Viestit: 279
Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 8:14 am
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

ViestiKirjoittaja mikky » Ma Marras 30, 2009 1:44 pm

Pitääkin olla kuulolla tuon Megaruutan suhteen kun en ole tyytyväinen Gen1 4A-FE:n omaan ruiskuun.

Olisit kysynyt niistä valoista - oisin osannut vastata nimim. Relesarjan asentanut ;)

Mullakin puuttuu peruutusvalo, vaikka ko värkki ostettu jo ekaa as-autoa varten, mutta ei ole koskaan päätynyt autoon kiinni. Laitatko puskuriin vai takaluukkuun? Itse suunnittelin muovipuskuriin kiinnittämistä, mutta ei taida farkussa toimia.

Tuli tuosta farkusta mieleen, että Lopella ois yks saman näköinen sedannelikko kuin mulla myynnissä. Se on tosin kaasarikoneella ja vuoden vanhempi eli -89 ja ajettu (viime viikolla) 444 444km kun mulla on vaan 230tkm. Pyynti on kuulemma 1500 euroa ja on päivittäisessä käytössä.

Mika

EsaT
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 8:15 am
Paikkakunta: Lemu

ViestiKirjoittaja EsaT » Ma Marras 30, 2009 2:06 pm

Ei kannata laittaa pakkivaloa liian alas. Heinikossa peruttamiseen tulee silloin turhaa haastetta.

Baas 009
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 7:19 am
Paikkakunta: Oopu

ViestiKirjoittaja Baas 009 » Ma Marras 30, 2009 9:17 pm

Jahas,

Pakkivalot tulevat aivan nurkkiin puskurin päälle, käytännössä ainut mahdollinen paikka farkussa. Luukkuun en laita, piuhojen vetäminen sinne on näet harvinaisen hanurista.

Värkkäsin tuossa korttitelineen ja kompun kiinni kojelautaan, kytkeä vielä tarttis. Jatkuu...

Syyläri hikoilee kummasti paikoittain. Jos ei asetu niin täytynee etsiä toista tilalle. Vesi tosin ei ainakaan mitenkään kovin nopeasti vähene.

Hintaa on aika rumasti tuolla lopen pelillä. Itte en maksanut kuin murto-osan tuosta. Toki kuluja ennen ajokuntoa oli mutta noilla kilsoilla ja iällä ei hyvää olekaan.

-Ville

jukka p
Viestit: 42
Liittynyt: La Loka 07, 2006 7:31 am
Paikkakunta: Aitoo

ViestiKirjoittaja jukka p » Ti Joulu 01, 2009 7:07 pm

Joo, tuo sedanin hinta on vähän suolainen. Nettiautossa oli tuossa kesemmällä yksi hintaan 490 euroa, mutta harkitsin vähän liian pitkään, ja sehän lakkasi olemasta tarjolla. Sedanissa olisi se etu, että takaikkuna ei kuraannu niin hanakasti kuin farkun lasi. Tosin sehän vaikuttaa vain meikäläisillä, jotka joutuvat peruuttelemaan. Taitavilla suunnistajilla asialla ei ole niin paljoa merkitystä.

Mutta jos ikä, kunto ja hinta olisivat vähän paremmin balanssissa, saattaisin tosissani neuvotella kotona, että josko meillekin ostettaisiin semmoinen.

jari willner
Viestit: 235
Liittynyt: Ma Syys 25, 2006 10:50 pm
Paikkakunta: jyväskylä

ViestiKirjoittaja jari willner » Ti Joulu 01, 2009 7:25 pm

toyota kerhon sivullakin on yksi sedan myytävänä. pyyntinä 2500€.

mikky
Viestit: 279
Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 8:14 am
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

ViestiKirjoittaja mikky » Ke Joulu 02, 2009 7:32 am

jari willner kirjoitti:toyota kerhon sivullakin on yksi sedan myytävänä. pyyntinä 2500€.


Se sama musta Corolla oli jollain toisella myynnissä vuosi pari sitten. Oli silloin juuri ylimaalattu.

Baas 009
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 7:19 am
Paikkakunta: Oopu

ViestiKirjoittaja Baas 009 » Ma Joulu 21, 2009 11:15 pm

Joo-o, hitaita on herrojen kiireet...

Tähän mennessä ei ole tapahtunut muuta kuin vähän olen nysväillyt Megasquirtin kanssa. Lähinnä räjäyttänyt pari virranjakajaa joita on tarkoitus käyttää systeemissä. Aika hyvin tuntuu lähtevän vehjas käymään pakkasista huolimatta. Saas nähä lähteekö ylipäänsä kun saa vermeet kiinni...


Jos nyt pyhinä sais kompun ja lisävalot kytkettyä loppuun. Kartta- ja korttitelinevalotkin tarvitaan ennen ensimmäistä kisaa...

Baas 009
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 7:19 am
Paikkakunta: Oopu

jep jep

ViestiKirjoittaja Baas 009 » Ma Joulu 28, 2009 11:27 am

Eipä nyt hirveitä saatu aikaan, kinkunsyönti vei suurimman osan ajasta...

Sumarit toimivat nyt, karttavalo ja korttivalo ovat paikoillaan, mutta sähköt puuttuvat vielä.

Kompuakaan en päässyt kytkemään kun liittimen auton puoleinen pää ei tullut mukaan...

Jatkuu...

-Ville

Baas 009
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 7:19 am
Paikkakunta: Oopu

ViestiKirjoittaja Baas 009 » To Tammi 07, 2010 11:33 am

Käytännössä koko keskiviikkopäivä tuli taas kynästettyä auton kimpussa.

Näkyvää tosin sai aikaiseksi jokseenkin vähän. En tajua mihin sitä aikaa paloi ~7h.

Kompun kytkin kiinni, nyt virta on katkaisijan takana niin ei tarvi jatkuvasti kyniä liitintä irti niinkuin justiinassa. Laitoin ns. ohjusmallin katkaisijan jottei virtaa saa vahingossa huitaistua pois päältä.

Korttitelinevalollekin on nyt oma katkaisijansa, sekä karttavalolle. Virrat tulevat suoraan konehuoneesta joten ei tarvitse pelleillä tupakinsytkärin kanssa.

Kompun peruutuksen kytkennästä muodostuikin varsinainen souvi. Se Narumuna joka japanissa on tuonkin auton sähköistyksen suunnitellut, vetäköön ittensä narustaan lipputankoon.

Samalla kertaa vedin taakse sekä pakkitunnistuksen että jäykemmän syöttöjohdon pakkivaloja ja tulossa olevaa bensapumppua varten. Laitoin myös pakkivalon piuhasta herätteen 2:lle releelle, kompulle ja paremmille peruutusvaloille, jotka tulossa. Kun aloin testaamaan tätä kytkentää, ei toiminut mikään. Releet eivät suostuneet vetämään, eikä pakkivalo syttynyt. Aikani ihmeteltyäni ja yleismittarin kanssa suoritettujen tiedustelujen jälkeen totesin että lamppu + releet on liikaa kyseiselle piuhalle ja pakkikytkimelle, ja jännitehäviö muodostuu liialliseksi.
Neuvokkaana ex-teekkarina sitten tempaisin pakkivalon syötön siitä jo valmiiksi vedetystä paksummasta piuhasta ja ohjauksen alkuperäisestä johdosta releelle. Johan alkoi pelittää ja auton omallakin peruutusvalolla näkee kummasti paremmin... Alkaa jokseenkin ottaa aivoon kun autossa ei ole juuri missään edes 0.75 neliömilllin kaapeleita. Tuo pakkivalon johtokin oli ~0.35 mm^2. ~5m pitkä ja välissä katkaisija ja perässä 21W lamppu, ja hyvin valaisee, NOT!

Aika ja energia ei piisannut enää laittaa varsinaisia pakkivaloja, lisäksi toinen on jossain hukassa, tuskin lopullisesti mutta eilen se ei ollut siellä missä luulin. Vois tilapäisesti metsästää jostain vaikka 35W polttimon vakio pakkiumpioon ennen kuin löytää ja saa asennettua niitä varsinaisia pakkivaloja. Sikäli jos tuolla kannalla isompia löytyy..

Syyläri hikoilee edelleen joten lienee syytä vaihtaa pitävämpi jossain vaiheessa, vesi vähenee pikkuhiljaa muttei mitenkään fataalisti.
Jos jollakin on sopiva, saa tarjota. Pitää siis olla 1.6 16V koneesta, ja lisäksi farkussa ja GTI:ssä ainakin on omanlaisensa, en tiedä tuoko nelivetoisuus vielä lisäominaisuuksia.

Termostaatin vaihto vois kans olla aiheellista, näillä pakkasilla auto lämpiää jokseenkin kehnosti. Lämmöt jäävät aika alas ja sisällä ei mitenkään liian lämmin ole.

Tässä iskussa nyt on kuitenkin tarkoitus lähteä Forssaan ja Vaasaan, talvikisoissa panssaroinnin puuttuminenkaan hirveästi haittaa. Pahemmat paikat voi ottaa rauhassa, kun ei luokkanousun myötä niin hirveitä menestyspaineitakaan ole...

joteam1
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 7:37 am

ViestiKirjoittaja joteam1 » To Tammi 07, 2010 6:16 pm

Tojotan kyseessä ollen, laita alkuperäinen termari, niin toimii.

Baas 009
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 7:19 am
Paikkakunta: Oopu

ViestiKirjoittaja Baas 009 » Ma Tammi 18, 2010 6:02 pm

Autolle ei ole muuta oikein tapahtunut kuin ajettu muutaman sata kilometriä, ja riittävän toimivaksi todettu. Ennen viikonloppua pitää vielä ronkkia pissapoika kuntoon ja sovitella kamerajalkaa autoon sekä siivota autosta ylimääräiset rojut veks. Pissapoikaan riittänee uusi takaiskuventtiili, kuskinpuoleinen lienee jumissa kun vettä ei tule kuin hantin puolelle.

Kävin tuossa viikonloppuna Tojotakerhon jääratatapahtumassa Huittisissa. Ei voi muuta sanoa kuin että on aivan tajuttoman hauska laite jäällä. Vaikkei tehoa paljon olekaan, jaksaa mennä oikein hienosti ainakin siviilirenkailla, piikeillä vauhtia olisi varmaan vähän reilunlaisesti kaarettomaan autoon...
Tuli todellakin todistetuksi että neliveto on yliveto, sillä vajaavetoiset olivat enemmän kuin paljon hitaampia.
Yllättävän pieni oli ero käytöksessä keskilukko päällä ja ilman, ja ihmeekseni totesin laitteen muuttuvan mukavasti yliohjaavammaksi lukko kiinni. Ilman lukkoa vielä bonuksena on että myös kässärillä kääntäminenkin onnistuu liki etuvetoisten tapaan. Tämä kaikki toki tietysti vain kunnolla liukkaalla alustalla.


-Ville

Baas 009
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 7:19 am
Paikkakunta: Oopu

ViestiKirjoittaja Baas 009 » To Helmi 11, 2010 9:12 pm

Jaahas, updatea tähänkin.

Vaasassa jysäytettiin heti ensimmäisellä jaksolla johonkin kiveen tai muuhun pattiin ja meni vanne niin kieroon että rengaskin meni käytännössä tyhjäksi. Sitten ajeltiin loppukisa ja 300km kotimatka härskisti alamittaisella varakesärenkaalla. Oli perseestä. Toivotaan ettei etutasauspyörästö ottanut moisesta toiminnasta itteensä. Ei ainakaan toistaiseksi mitään oireita.
Samalla reissulla yhdellä pellolla ajettiin yksi vesakkoinen pätkä vastakarvaan ja pohjaan tarttui motti pohjalaista pajukkoa. Tänään kävin nosturilla noita repimässä pois ja totesin yhden kepakon menneen jarru- ja bensaputkien sekaan, kävi munkki kun ei rikkonut mitään.

Vääntyneen vanteen ja todennäköisesti sökön kumin ongelman ratkaisin hankkimalla pari ehjää vannetta purkaamolta ja uudet GY UG 500-renkaat rengaskaupasta. Kyseinen malli on useamman vuoden vanha ja hinta siksi edullinen. Valmistusaika oli kuitenkin viime vuoden syksyllä, joten ominaisuuksien pitäisi olla tallella. Vanhoista kitkoista jätin yhden varapyöräksi kun olivat samaa kokoa, niin on nyt täysikokoinen varapyörä.

Alkuviikosta auto alkoi pitää kummaa vitinää isommilla kierroksilla. Vähän hihnan kitkutuksen kaltaista. Nosturireissulla otin moniurahihnat irti ja tutkin josko niissä olisi ollut urissa kiviä tai muuta ryönää. Mitään kummempaa ei löytynyt, mutta hihnat olivat kuluneet hieman erikoisesti.
Molemmat hihnat käyvät vesipumpun pyörällä joten epäilytkset kohdistuvat siihen. Pumpun akselissa oli havaittavissa jonkinlaista epämääräisyyttä joten lienee aiheellista vaihtaa pumppu lähiaikoina. Kitinät kylläkin poistuivat kun vaihdoin molemmat hihnat, katsotaan pysyvätkö poissa kuinka kauan.

Mittailin myös pohjapanssaria, koosta uhkaa tulla siinä määrin suuri että teräslevystä tehtynä saattaa painoakin kertyä.... Alumiini olis muuten jees, mutta sen hinta ja kiinnikkeiden tekemisen vaikeus kallistanevat valinnan normiteräkseen.

Alustaratkaisukin alkaa hahmottua. Todennäköinen valinta eteen on Camryn tolpat vakiojousilla ja ainakin alkuun vakioiskareilla. Ideana se että jousi ei ole iskarille liian jäykkä, mutta etupää on corollassa niin paljon kevyempi että pysyy korkeampana ja vaimennuskin on normaalia tukevampi. Taakse tullee saabin jouset, ja iskarit jostain raskasperäisestä ja pitkäiskarisesta autosta, esim. saab 9000:sta. Kittelältäkin tolppia kysyin, hinta oli siinä määrin suolainen että jätän väliin ainakin vielä...

Moottori- kansi- ja ruiskuprojekti uhkaa lähteä käsistä ihan tyystin. Hintaa ainakin tulee niin maan perusteellisesti. Tulossa on teräskannentiivistettä, peltisarjaa, kannen höyläystä jne... Tämän lisäksi huolto-osat vesipumppua myöten...

-Ville

Baas 009
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 7:19 am
Paikkakunta: Oopu

ViestiKirjoittaja Baas 009 » La Helmi 27, 2010 11:16 pm

Noniin,

AS-kelpoisuus parani jälleen pykälällä kun sain rakennettua panssarin auton alle. Onnistui suht hyvin kun etäisyys pohjapalkista jäi alle senttiin ja peitto on hyvinkin kattava. Vääntymään tuon saa helpostikin mutta vauriot estää kuitenkin. Jos jotain tuon alta hajoaa, on silloin muutakin päin persettä kuin panssarin rakenne....
Ainoa isompi hankaluus oli takakiinnike joka tuli tehtyä vähän "sinpäin" ja jäi vähän vinkeroksi. Mutta sikäli jos ei kestä, pitää korjata myöhemmin.
Kylkipanssareita ei ole ja nykyisillä ovilla ei kyllä enää tarvitakaan... Talvikisojen jäljiltä kyljet ovat "hieman" muhkuraiset. Ei se pituus ihan ongelmatonta ole... Jos jollain on hyviä ja liki ilmaisia liftbackin, wagonin tai sporstwagonin ovia niin voi toki tarjota. Valkoiset etusijalla :D


Alusta on osoittautunut ihan toimivaksi muuten, korkeutta saisi olla enemmän. Pitänee tutkia edellisen viestin camry-vaihtoehtoa kunhan joutaa. Moottoriprojektiin on osia hankittu, josko jotain konkreettistakin alkaisi jossain vaiheessa tapahtua...

-Ville

mikky
Viestit: 279
Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 8:14 am
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

ViestiKirjoittaja mikky » Su Helmi 28, 2010 2:08 pm

Baas 009 kirjoitti:Jos jollain on hyviä ja liki ilmaisia liftbackin, wagonin tai sporstwagonin ovia niin voi toki tarjota. Valkoiset etusijalla :D


Noi normiwagonin on samat kuin sedanin eli samat kuin mulla. Tänne voi tarjota sedanin ruosteettomia ovia - mieluiten valkoisia :D ja mieluiten sähköikkunoilla ;)

Mika

PS. Tajusin Ville sun nimimerkin vasta menneellä viikolla ;)