Projekti: Justiinan kisakunnossa pito ja ehkä jopa parannus

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Projekti: Justiinan kisakunnossa pito ja ehkä jopa parannus

Post by Baas 009 »

Peesaillaan nyt muita ja kirjoitetaan tästäkin kotterosta jonkinlaista stooria.

Potilas on Yksivärisen Subarun nimellä kilpaileva C-luokkalainen AS-Justy.
Miehistönä kaksi kohnottajaa joiden menestys tuntuu olevan erinomaisen vaihtelevaa. Tällä mennään kun järkevän kokoisia kotteroita ei oikein järkihinnalla saa. Neliveto kun pitää olla... Vielä ei olla saatu yhtään laatikkoakaan rikki.

Edeltävä viikko tuli vietettyä lomaa töistä ja tehtyä reilusti yli normityöviikon hommia kotteron saamiseksi taas jonkinlaiseen kuntoon.

Suunnitelmissa oli vaikka mitä mutta osien saatavuuden rajoitteet ja erittäin yllättäen huomattavasti odotettua laajemmiksi osoittautuneet ruostevauriot veivät huomattavasti aikaa ja muuttivat suunnitelmia.

Mitä sitten saatiin aikaan? Viikon vääntämisen ja lukemattomien voimasanojen jälkeen seuraavaa:

-Takapään ruostevauriot oletettavasti katsarille kelpaavaan kuntoon. Kaveria pitää kiitellä, on siinä määrin kätevämpi hitsari että hommaan ei mennyt ikuisuutta.
-Takajarruputket uusittu konehuoneen ja takapyörien väliltä, näitä ei pitänyt vaihtaa mutta remontissa tulleet olemattomat kolhut aiheuttivat vuotoja, joten ehkä parempi näin.. Jarrunesteet vaihtuivat ainakin kahteen kertaan samalla..
-Etujarrupalat vaihtoon (ehkä tämä on sitä ylläpitoa).
-Hantin puoleinen etupyöränlaakeri vaihdettiin kun alkoi jo haitata ajamista pahanpäiväisesti. Eihän se ole remontti eikä mikään jos ei napoja tarvitse avata. Nimim. ainakin viidesti homman alle 1½ vuoteen tehnyt...
-Etupäähän kuskin ostamasta osaköntästä löytyneet korkeussäädettävät etutolpat. Näitä pitää vielä tuunata kun jätin hölmöyksissäni kynäjousen ylälautasen pois välistä ja jousi kahnaa kierteeseen. Lisäksi vielä apujouset mukaan niin eivät pääse vieterit kolisemaan ympäriinsä jos auto vaikka sattuu joskus hieman hyppäämään.
-Lisäksi poistin autosta kaikkea röhnää varmaan useamman kilon..

Jarruputkien uusinta on kertaluokkaa v-mäisempi homma kun sitä varten pitää tankki irrottaa. Tankin tieltä taas pitää purkaa aika paljon muuta. Jouduin irrottamaan jopa toisen taka-akselin pitkittäistuen että tankki sopi pois paikaltaan, tuen saaminen takaisin paikalleen olikin melkoinen jumppa... Toki tankin poisto helpotti kummasti ruostehommia, että sinänsä ei ollut niin turhauttavaa moinen.

Vielä on tekemättä:

-Se jo mainittu etutolppien uudelleenkasaus ja asennus.
-Ilmeisesti ehtoopuolella olevan kytkimen uusinta, hyvinkään harkkarissa tuntui pari kertaa kuin olisi luistanut.
-Nokkahihnan ja kiristäjän vaihto, ovatko muut vaihtaneet tässä yhteydessä vesipumppua?
-Laatikon ja perän öljytkin lienee suotavaa joskus vaihtaa.
-Takaiskarien yläpäät pitää vahvistaa ettei niitä kuluisi kuin leipää. Jo 2 räjähtänyt tänä vuonna.
-Takaiskarit itsessään vaikuttavat aika kypsiltä, saas nähdä mitä katsari sanoo.
-Kompun anturi on kiinnitettävä apurunkoon, kori ja kardaani elävät toisiinsa nähden niin paljon että tuppaa pätkimään.
-Kievarin kierroksella vääntynyt pohjapanssari pitänee nuijia suoraksi.
-Katsastaakin tarttis...

Joskus tulevaisuudessa:

Ohjelmoitavan ruiskun asennus..


-Ville
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Lautamäki Motosport näyttää ymmärtävän miten asiakkaita tulee palvella.
Tavaraa löytyy ja se lähtee heti eikä 15. päivä (joka tässä tapauksessa olisi ollut jo huomenna..) Maanantaina puoliltapäivin tilatut apujouset saapuivat Turun suunnalle ennen kahta tänään...


Näillä ei pitäisi pääjousten päästä hölskymään...

Image

Meininki on kohta niin proota että itteäkin hirvittää, jos ei muu niin rahanmeno...

-Ville
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Jatketaampas...

Vorssassa tuli käytyä kisaamassa, eihän siitäkään reissusta selvitty ilman vaurioita. Kaikesta sähellyksestä huolimatta tulos oli ihmeen hyvä.

Keväällä ennen Kievarin kierrosta täysin uusiksi rakennettu pakoputki alkoi vuotaa jo ennen kisaa, ja kotiin palatessa paheni vain pitäen jo sellaista prötinää ettei yhdeksän jälkeen julkea missään asuinalueella ajaa. Ilmeisesti etulaipasta lähti tiiviste lentoon, toivottavasti alkukäyrästä ei ole pinnapultti katkennut, aiheuttaa suht. v-mäisen jumpan jos joutuu uusimaan.

Lisäksi kisan alkaessa tajusin että etutolpista puuttuu edelleen yksi holkki, ja jouset pyörivät mistä sattuu, meinas haitata keskittymistä alkumatkasta. Pitää siis avata vielä kerran. Toimivat kyllä hienosti, ei keula notku lainkaan vanhaan malliin.

Flektin anturi tahi itse flekti on myös rikki, ei ainakaan toimi. Asemalla alkoi lämmöt nousta siinä määrin että koneen käynti alkoi kuullostaa kumman karhealta, ei kiva. Ääni kyllä hävisi kun liikkeelle päästiin eikä kone keittänyt. Asia siis korjattava, ja lisättävä samalla pakko-ohjaus flektille.

Takaiskarit pitää uusia, hyppii pahasti välillä. Toistetaampa tähän se mitä kirjoittelin toiseen aiheeseen jo:
Kertokaapa tietäjät että onko se iskarin alakiinnitys"panta" irrallinen osa vai kiinteä osa iskaria? Jos on irrallinen, pitää vain etsiä rungoltaan sopivan pituinen ja paksuinen iskari.

Kasataampas vielä työlistaa jotta pysyy ittekin kärryillä:

-Etuiskaritolppien purku ja kasaus vielä kerran.
-Pakoputken korjaus
-Kompun anturin telineen teko, pottuili taas
-Flektin vianhaku ja korjaus, pakko-ohjauksen lisäys.
-Takaiskarien vaihto ja yläpäiden vahvistus.
-Perhanan katsastus
-Nokkahihnan ja kiristäjän vaihto, siirtynee syksyn kisasuman jälkeiseen aikaan, toivottavasti kestää, ei toki ole oireillut.
-Kytkinremontti, ks. edellinen.
-Lootan ja perän öljynvaihto.
-Ruisku sitten kun Leonessa on mutka pakoputkessa

Jösses mikä ähellys on taas tiedossa...


-Ville
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Tönginpä tuossa hieman ja vikakuvaukset kirkastuivat jossain määrin.

Pakoputkesta oli etulaipasta lähtenyt toinen mutteri ja tiiviste lentoon, ilmankos vähän tuppasi prötisemään. Huomenna uutta tiivistettä kehiin.

Flekti toimii, tai siis itse moottorissa ei ole vikaa. Anturoinnissa sen sijaan on.
Missä helkkarissa justyssä on flektin lämpökytkin? Jos kaaviota tulkitsin oikein, justyssä antaa ohjausyksikkö käynnistyskäskyn flektille. Ei näin!
Taidan laittaa oman anturin ja releen, ja samalla myös pakkokytkimen...

Pitäisikö anturi laittaa ylä- vai alavesiletkuun? Jos laittaa vaikka 95 asteen kytkimen ylävesiletkuun, saakohan jäähdytys konetta niin kylmäksi että flekti koskaan pysähtyisi. Alavesiletkussa taas epäilyttää se että puhallin on juuri ennen anturia jolloin paremmin jäähtynyt vesi tulee anturin kohdalle liki saman tien...


-Ville
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Jaappanin poijjaat oli sitten keksineet laittaa pakoputkeenkin tiheäkierteisiä pultteja, eikä korjaus ihan tuosta vain onnistunutkaan. Jahka löytyi sopivia muttereita, saatiin niinsanottu hiljaisuus taas palaamaan.

Takaiskaritkin löytyi vielä kuskin varastoista joten jonkun aikaa vielä päästään, mutta täytynee ottaa mittoja talteen niin aikanaan soveltuvien etsintä helpottuu. Yläpäiden vahvistaminen tosin helpottaisi iskarien kestävyyttä, kerkeis vaan tekemään.

Vetonivelen rutinaakin kuuluu taas ajoittain, ja motonetistä kysyessäni, oli saatavuus hieman kyseenalaista, täytynee siis alkaa varastoimaan näitäkin jos vastaan sattuu tulemaan.

Vielä ennen pohjanmaan reissua tarttis flektin toiminta korjata ja kompun anturin kiinnitys muuttaa. Sen jälkeen onkin sitten pakko miettiä katsastusta.
Ennen Kiikoisten SM:ää on ainakin yritettävä leimata. Niinkuin muutakaan tekemistä ei olisi...
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Johan tuli taas pari päivää myllättyä autossa. Seuraavaa tapahtui taas:

-Kompun anturi tuli kiinnitettyä apurunkoon, jos nyt lakkaisi pätkimiset.
-Vaihdoin takaiskarit, toinen oli vuotanut.
-Flektille laitoin lämpökytkimen ylävesiletkuun, ja pakkokytkimen sen rinnalle, molemmat tuntuis jopa toimivan. Flekti jopa pysähtyykin kytkimen ohjaamana.
-Kuskin etunurkasta vaihdoin ulomman vetonivelen, vain todetakseni että rutinaa kuuluu edelleen. Olisihan se pitänyt arvata että vika on sisänivelessä kun ääni kuului myös suoralla. Nivel tosin hiljenee lämmetessään joten toivotaan että kestää pohjanmaan reissun, vaihdetaan sitten ensi viikolla.

Vetonivelten mysteeri valaistui sen verran että motonetin eri hinnoilla myymät eri puolten nivelet ovat tasan samanlaisia. Molemmat sopivat sekä samaan akseliin että jarrulevyyn. Minkäännäköistä eroa en huomannut mittaamallakaan.

Katsastettuakin sain koslan, ompahan sekin pois päiväjärjestyksestä.

Tekemättä on edelleen takaiskarien yläpäiden vahvistus ja tämä sisänivelen uusinta. Jos ensi viikolla.
Lisäksi kytkimen ja nokkahihnan vaihto odottaa syksymmällä.

Josko vähitellen hommat alkaisivat vähenemäänkin...


-Ville
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Re: Projekti: Justiinan kisakunnossa pito ja ehkä jopa paran

Post by Baas 009 »

Baas 009 wrote:... Vielä ei olla saatu yhtään laatikkoakaan rikki.
Baas 009 wrote:Josko vähitellen hommat alkaisivat vähenemäänkin... .

Ja mitä vielä....

Vaihdettuani sisänivelen ja navan jotta sain pyöränlaakerin toiseksi, totesin että sama pauke kuuluu edelleen.

Laatikonvaihtoon siis mars... Inspis on kyllä siinä määrin pahasti pakkasen puolella että hetkeen ei kyllä tapahdu mitään. Katsotaan koska jaksaa ja ehtii moiseen jumppaan. Jos vaikka jonkun kyytiin nyt pääsisi...
ks. ilmoitus paripörssissä.




-Ville
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Re: Projekti: Justiinan kisakunnossa pito ja ehkä jopa paran

Post by Ari »

Baas 009 wrote:Inspis on kyllä siinä määrin pahasti pakkasen puolella että hetkeen ei kyllä tapahdu mitään.
Tuttu tunne... Tuossa tilanteessa itse päädyttiin vaihtamaan takaisin siihen toiseen japanilaismerkkiin...

Oletko harkinnut????
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Re: Projekti: Justiinan kisakunnossa pito ja ehkä jopa paran

Post by Baas 009 »

Ari wrote:
Baas 009 wrote:Inspis on kyllä siinä määrin pahasti pakkasen puolella että hetkeen ei kyllä tapahdu mitään.
Tuttu tunne... Tuossa tilanteessa itse päädyttiin vaihtamaan takaisin siihen toiseen japanilaismerkkiin...

Oletko harkinnut????

Unohdin tosiaan mainita suuret kiitokset Arille ja Hannulle, joiden avustuksella saatiin auto takaisin tallipaikkaansa.

Ja kyllä, todennäköistä on että ensi kaudella ajetaan jollakin muulla kapineella.

-Ville
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Noniin,

Vikakuvaus tarkentui kuitenkin toiseen vetoniveleen, joka oli vaihdettu jo aikaisemmin... Oli kuiva, en piruvie usko että olisin nivelen laittanut autoon ilman rasvaa, joten kumma homma kun kumikin vaikutti ehjältä. Lisäksi ajoa on ollut edellisen vaihdon jälkeen niin paljon että ei olisi millään kestänyt näin pitkään kuivana.

Nyt auto on taas vihdoin nipussa ja tuntuu toimivan paremmin kuin aikoihin.
AS-varusteet tosin jo riisuin ja laitoin auton myyntiin, Yksivärisen Subarun tarina AS-kinkereissä ainakin tällä miehistöllä alkaa olla hyvin lähellä loppuaan....


-Ville
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Post by KariM »

Heh, mullakin on "viha-rakkaus"-suhde Subaru Justyyn. Esitin joskus epäilyni, että laitteen on varmaan Osakan kauppakorkeakoulun fuksit eli ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat suunnitelleet osana markkinoinnin peruskurssin harjoitustyötään, sen verran kamalia suunnittelukukkasia siitä laitteesta oli löytyvinään. Mutta ans olla, pienten parannusten myötä ihan hienosti on menty reipas kymmenen vuotta ja vuonna 2003 tapahtuneen eläköitymisensä jälkeen Justy on toimittanut ansiokkaasti vara-auton virkaa (ja on itse asiassa tällä hetkellä ainoa sekä katsastettu että rekisterissä oleva ajoneuvo jonka omistan). Kulmavaihteen siitä saa kyllä rikki kun oikein yrittää mutta kun niitä on kolme vaihtanut niin sitten alkaa jo varoa ja varoitella jos ei itse ole kuskina. Laakereiden vaihto on määräaikaishuoltoa. Nivelten tarkistus silloin tällöin myös. On se vaan niin kiva peli etten sitä ainakaan mihinkään raviin vaihtaisi :-)
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Loppu!

Post by Baas 009 »

Kuten terävimmätkin ehkä jo huomasivat, meikäläisen aika subarunomistajana päättyi pari päivää sitten. Valitettavasti ei tainnut AS-käyttöön mennä.

Tämä tarina loppunee tähän, ehkä kirjoittelen seuraavan kotteron vaiheista myös. Laite on tiedossa, saas nähdä miten saadaan kisakuntoon.

-Ville
Post Reply