Page 1 of 1

Projekti: Subaru Leone DL päivitys Turboksi

Posted: Sat Mar 21, 2009 7:18 pm
by Volvo242
Image

Tarkoituksena olisi vaihtaa karvalakki-kaasari-Leoneen turbotekniikka farkku-Leonesta.

Nyt projekti on edenny siihen vaiheeseen, että farkku on purettu lähes alkutekijöihinsä, ohjaamossa ei enää ole kuin takapenkin selkänoja eikä korissa peltiosia kuin takaluukku. Lähipäivinä olisi tarkoitus nostaa pata pois nokalta ja irrottaa alusta.

Elinluovuttaja farmari oli kokenut kovia, kaksi ikkunaa oli vielä ehjänä, seissyt metsän reunassa useamman vuoden ja sisusta sen mukainen. Kaikesta huolimatta auto lähti käymään, kun löi akun kiinni.

Hyvin mahdollisen todennäköstä, ettei turbo-Leonea nähdä vielä Kievarinkierroksessa :roll:

Lisää prokkis kuvia löytyy täältä

Posted: Sat Mar 21, 2009 8:15 pm
by Åke
Pari huomioita/ehdotusta: ilmaisesti otat myös voimansiirron farkusta? Ainakin kannattais ottaa niin saa alennusvaihteellisen laatikon. Mutta lienee tarkoitus vaihtaa tekniikka kokonaisuudessaan, eli kone, vaihdelaatikko, etu- ja taka-akselistot?

Ja ilmeisesti toi teidän subaru on vuosimallia -90, mutta koska se on kaasarikoneella niin sehän ei ole vähäpäästöinen?

Sitten vaan ahtoja ruuvaamaan ja isompia suuttimia ja välijäähdytintä ja dumppia ja ja ja...

Posted: Sat Mar 21, 2009 8:36 pm
by Volvo242
Åke wrote:Pari huomioita/ehdotusta: ilmaisesti otat myös voimansiirron farkusta? Ainakin kannattais ottaa niin saa alennusvaihteellisen laatikon. Mutta lienee tarkoitus vaihtaa tekniikka kokonaisuudessaan, eli kone, vaihdelaatikko, etu- ja taka-akselistot?
Juu, näin olisi tarkotus, samalla saa myös taka-akselille levyjarrut.
Åke wrote:Ja ilmeisesti toi teidän subaru on vuosimallia -90, mutta koska se on kaasarikoneella niin sehän ei ole vähäpäästöinen?
Kaasarilla on juu eli ei ole niin tiukkoja päästönormeja.

Virittäminen saa odottaa siihen asti kunnes osuu seittemän oikein lauantaina. Pääasia on tällä hetkellä, että saisi edes jotenkin toimivan kiesin, aikataulukin on aikas löysä.

Posted: Mon Mar 23, 2009 10:12 am
by Baas 009
Jaahas, vissiin on aika asentaa Justiinaan se ohjelmoitava ruisku, muuten alkaa häviämään vauhdissa liikaa. Smartin ahdintakin vois sovitella...


Mutta asiaan.
Olkaas sitten poijjaat tarkkana kun on tämän laajuuden projektista kyse. Jos vaihtoon tulee kamppeet mitkä meikäläisen mielestä tässä väkistenkin menee vaihtoon, tulee vaihtoprosenteiksi seuraavaa:

Motti 14%
Vaihteisto + kardaani 8%
Tankki 2%
Etuakselisto 4%
Taka-akselisto 4%

Yhteensä 32%

Ainakin ennen kanta-autotarkistuksen raja oli 35% joten syytä selvittää pykälät ainakin jollain tasolla. Pikaisella tirkistelyllä en havainnut että onko kanta-auton tarkistusmenettely vielä voimassa näiden miljuunan veromuutoksen jälkeen. Muutoskatsastamaan tämän joutuu väkistenkin kun tulee ahdin peliin. Hommia helpottaa sekä katsastuksen että mahdollisesti prosenttipelleilyjenkin osalta se että autot ovat samaa mallisarjaa.

Ihan mielenkiinnosta, onko kisa-leonessa katalysaattori kaasarin kanssa?
Justiinassa nimittäin on, ja on samanikäinen. Ei ole kumminkaan vähäpäästöinen. En tiedä pitäisiköhän sekin heivata pellolle samalla kun värkkää uuden pakoputkiston, se kun on täysin kypsä lukuunottamatta takapönttöä ja katalysaattoria.

Åke: Justiinakin kulkee vakionakin niin hyvin että kuljettaja kieltäytyi lisäämästä vauhtia Lopen harkkarissa syksyllä, kun kirmattiin lentokentän sivuja melko reipasta kyytiä. Kaasupainaminen riitti, leonen miehistöön jäi eroa 2 sekuntia. Joten Turbon ~140 hevosvoimaa auttanevat välttämään vastaavat tappion jatkossa, ilman lisävirityksiäkin, tehot kun nousevat ~60hv? Liki justiinan tehojen verran...

-Ville

Posted: Mon Mar 23, 2009 11:34 am
by eero

Posted: Mon Mar 23, 2009 3:03 pm
by Åke
Muutosprosentit muuttuivat jokunen vuosi sitten, ja samalla poistui kanta-autotarkastus. Käytännössä nykyään ei tekniikan vaihdolla saa prosentteja yli, koska kori varusteineen (ilman sisustusta) on 58%.


Edit: Tuossa vielä prosentti taulukko: http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5294.pdf
Ja laki siihen vielä tueksi: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021258

Posted: Sat Apr 25, 2009 12:00 am
by tikkku
ihan pienellä "säätämisellä" tuosta tbo leonesta saapi hyvän pelin.. ottaa sen mäkilähtöjarruvaijerisysteemin pois käytöstä ja toivoo että kytkin pitää.. katit pois poikkeen ja nostaa b-painetta niin sillähän saa jo sammalen lentämään :twisted: kilon ahtoja kestää vakiona mitään mutinoita kunhan säätää kohdalleen.. ja välijäähdyttimetkin on nykyään puoli ilmaisia :roll: tuleeko perinteisillä jousilla vai niillä älyttömän hyvin toimivilla korkeus säätösillä ilmaiskareilla..

Posted: Sat Apr 25, 2009 12:32 pm
by Volvo242
Prokkis on kärsinyt inspiraation puutteesta, joka johtuu taas siitä että sedanin peltejä on joku "autopeltiseppä" korjaillu poraruuveilla, rosteripellillä ja valkosella sialla. Viime keväänä luulin jo riipineeni kaikki fiksit pois, mutta turhaa oli se luulo. :cry:

Sama monitoimimies oli vielä onnistunut ryöstään molemmille penkinlämppäreille virrat tupakinsytkältä, ihmeteltiin kun ei nallit kestä. Samalla korjasin surriliitoksilla tehdyt radion liitännät, se on aina hienoa kun tulee keltavihreää sähköteippiä vastaan, voi vaikka vannoo ettei sen alla ole mitään abikosta muistuttavaakaan :twisted:

Tarvis saada se nyt ensin leimalle, että saisi ainakin kievarin ja kanta-hämeen harkkarit ajettua vanhalla tekniikalla.
tuleeko perinteisillä jousilla vai niillä älyttömän hyvin toimivilla korkeus säätösillä ilmaiskareilla
toistaiseksi sopii opiskelijan putjettiin noi "uudet" farkun normi jouset, omista kun oli toinen takaiskari vuotanut ja toisesta jousi poikennut. Niillä saatto olla jotain vaikutusta oveliin ajo-ominaisuuksiin mitkä huomattiin AS-vauhtipäivillä. Ehkä jossain kaukaisuudessa siintää kunnon kynätolpat ja se kuulerikin, jos ei toi kori ole hajonnut atomeiksi ennen... Heti sitten kun lakkaan köyhtymästä ja alan rikastuun.

Posted: Thu Jun 11, 2009 8:09 pm
by Volvo242
Kytkinpaketin kävin tilaamassa, mutta en vielä kehdannu noutaa, sen verta suolanen hinta oli sillä.

Onko tuo nappi-neliveto loota saman mittanen ja meneekö samoilla kartaaneilla kun alennusvaihteellinen? Olen pienessä päässäni pähkiny että aikataulullisesti sopii paremmin nyt pelkkä laatikon ja kytkimen vaihto. Moottori saa vielä luvan kestää syyskauden...

mm

Posted: Thu Jun 11, 2009 8:17 pm
by Mikko Heikkilä
Kyllä se sinne sopii. Automaatti laatikko on ainoastaan pitempi. Kaikki manuaali laatikot on saman mittaisia.

Posted: Wed Jul 22, 2009 10:26 pm
by Volvo242
Pakoputkien maahan osumis ongelmat ovat tämän illan jälkeen historiaa, kun asensin alumiinipanssarin keulille. Vaparissa kun putket on hölmösti ensimmäisenä ottamassa kipeetä ja ne on sen näköisetkin sitten. Turbon putket menevät fiksummin ja tekniikan vaihdon jälkeen pystyy maavaraa hiukan kasvattamaan.

Vielä tarvis kyetä tekemään kytkinremppa ennen Pohjanmaan keikkaa...

mm

Posted: Wed Jul 29, 2009 11:32 pm
by Volvo242
Huhhuh, osaamattomalle kaikki on vähä vaikeeta, mutta tämän illan saldona saatiin alennusvaihteellinen aski ja uusi kytkin asennettua paikoilleen. Ensi viikolle jäi vielä huimausaineperän sekä pakoputken asennus, tarkoituksena vaihtaa vähemmän kärsinyt putki nykyisen tilalle. Toisaalta kytkinremppa tuli aivan liian aikasin, niitteihin oli matkaa monta millin tuhannesosaa, eikä se vielä luistanut nimeksikään...

Jätettiin vielä jälkimmäinen kardaanin pätkä asentamatta, kun ei ollut varmuutta perävälitysten sopivuudesta. Ilmeisesti ne on erilaiset turbossa ja vaparissa. Ensi keskiviikkona tuunaus jatkuu, siihen jää sitten melkein kaksi vuorokautta koeponnistaa voimansiirtoo, ennen kun lastataan se kohti Pohjanmaata.

Justyn ruiskun kanssa ei luulis olevan kiirettä vähään aikaan, sen verta vaiheessa turbo-prokkis on...

mm

Posted: Fri Sep 04, 2009 9:18 pm
by Volvo242
Pohjanmaalla ilmenneet käyntiongelmat nytkäyttivät projektia eteenpäin. Kehnon käymisen syyksi paljastui palanut pakoventtiili, joten epäilyt pahvin korkkaamisesta ja suunniteltu pikainen kannen irrotus hyllytettiin. Samalla raahattiin turbokone sisään ja sitä vähä siistin tänään, sunnuntaina tarvis laittaa uudet remmit ja suunnitella homman toteuttamista paremmin. Samalla voisi vaihtaa alati vuotavat venttiilikoppien tiivisteet.

Koneen vaihtohan toteutetaan lähiviikkoina hyväksi havaitulla metodilla, vanha pois - uusi tilalle. Johtosarja ja käyntiin saanti siintävät sitten kaukaisuudessa.


mm

Posted: Sun Nov 15, 2009 9:42 pm
by Volvo242
Hiljaa hyvä tulee, pikkasen prokkis taas eteni tänään kun vanha kone poistui nokalta Image
Onhan tammikuuhun vielä aikaa...

Posted: Sun Dec 30, 2012 11:11 pm
by Volvo242
Päivitetään tätäkin hieman pitkästä aikaa. Laiskuuden ja saamattomuuden ansiosta CALi sai jäädä ilman turboa ja vanhan moottorin tilalle tipahti samanmoinen 1.8 kaasari pata jo kesällä 2011. Auto oli niillä sijoillaan kunnes velipoika innostui eilen saattamaan autoa käyntikuntoon. Niinhän se oli, että muutaman tunnin jälkeen räjähti laakista käymään vuosimallia 2009 olevilla bensoilla. Muutama tunti lisää ja uudet öljyt koneeseen, oli auto jo ajokuntoinen. Alle heitettiin vielä vuosikerta AS-BlackRocketit ja koeajolla auto tuntui toimivan ihan hyvin. Ainoastaan 46 hevosvoiman puuttuminen RX:ään verrattuna heikensi hieman ajotuntumaa :lol: . Image

mm