Itse olen käyttänyt tuossa Peltorin 2 x 9V-yksikössä ladattavia akkuja. Niin pitkää kisaa ei vielä ole kohdalle osunut, että täydestä loppuun olisivat ehtineet yhdessä kisassa kulua. Yleensä olen ladannut ne 3-5 kisan välein.Åke wrote:...Peltorille käyttöaikaa 10 tuntia patterilla, joten kannattaa pitää varapatteria mukana.
Käyttämäni akut ovat metallihybridiakkuja (NiMH) á la Biltema, joten olen päästänyt ne aina tyhjäksi asti ennen lataamista. Jätän vaan yksikön päälle kisan jälkeen, ja aamulla akut laturiin. Olisko viitisen vuotta tuollaista kohtelua saaneet ja kapasiteettimuutosta en ole vielä havainnut.
Tästä huolimatta pidän myös varaparistoja mukana. Liekö muuten niissäkään enää mitään eloa..
Paristokäyttöisen hyviä puolia:
- täysin häiriötön
- helppo tarvittaessa siirtää autosta toiseen
Huonoja puolia:
- vaatii pieniä toistuvia "ylläpitotoimia"
- akut eivät siedä pakkasta
- se kerta (jota itselläni ei ole osunut vielä kohdalle), kun akkujen lataus unohtui ja varaparistoja ei ole mukana tai ne ovat tyhjenneet..
Mietinnässä on ollut tehdä noille akuille latausmahdollisuus auton sähköistä - lähinnä noita akun loppumistilanteita varten. Ei ole vaan vielä riittävästi tuo latailu haitannut..