Jalkanollauskytkin

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Jalkanollauskytkin

Post by Baas 009 »

Mitenkäs arvon harrastajat ovat toteuttaneet tripin jalkanollauskytkimen?

JC-tripissä tuon pitää kaiken lisäksi olla irti auton maasta, ja vain painettaessa kytkevä, ts. palautuva. Jokin jäykähkö kytkin olisi hyvä olla ettei sitä kisan tiimellyksessä tulisi survaistua ihan sinkeliksi. Netin autourheiluputiikeista koitin etsiskellä mutten ainakaan vielä löytänyt.

Pilteema myy hienoja vanhanmallisia valonvaihtajan kytkimiä mutta ne ovat nimensä mukaisesti vaihtavia joten ei onnistu...

-Ville
AMa

Post by AMa »

Mahtaiskohan "starttipainikkeen" nimellä kulkea; ainakin Motonetin sähkötarvikehyllystä löytyy sellainen reilunkokoinen painonappi muutaman Egen hintaan. Joissakin hifistelyversioissa on kosteussuojakumi päällä mutta viimeistään kolmannen kisan jälkeen on tuo gummirämmäle luovuttanut ja sama painonappi alta paljastunut.

Kytkin on metallikierteellä kiinnitettävä/kiristettävä (jotain parinkymmenen millin kokoiseen reikään) ja johdot tulevat taakse ruuvikiristyksellä -> erittäin varmatoiminen siis. Ja nuo navat eivät luonnollisesti ole sähköisessä yhteydessä napin runkoon (asennettuna käytännössä siis maihin), joten nappi soveltuu myös JC-tripille. Itse nappi on muovia, mutta kyllä se ainakin itselläni on vuositolkulla kestänyt.
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Juuri tuollaisen Arton mainitseman asensin itselleni, Niitä on monenlaista versiota ihan samannäköistä, muovirunkoista, peltirunkoista ja messinkirunkoista ainakin, kaikissa nappi muovia, itselleni tuli tuo messinkirunkoinen paikallisesta autosähköliikkestä ja vaikuttaa ihan tukevalta.
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Post by KariM »

Allekirjoittaneella on nykyisessä konttorissa ollut muutaman vuoden konepajasta purettu järeähkö rajakytkin tappipainikkeella, vähän krouvin oloinen mutta erittäin toimiva. Subarussa taas on ST-Pilot II ja siinä tuo valonvaihtaja. Itse en pidä sellaisista kytkimistä, joissa ei ole "tuntoa", tottumuskysymys kaiketi.

Siis jotain tällaista. Miksei myös jalkapoljin voisi olla kokeilemisen arvoinen...

Tärkeää on, että laite ei ole kovin herkkä pölylle ja kosteudelle.
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Jaahas, kiitoksia vastanneille, empäs osannut hakea oikeasta paikasta.

Tuollainen Karin linkittämä jalkapoljin tuli paikallisesta kaupasta haettua kun sattui olemaan hyllyssä. Aikas robustin oloinen aparaatti tuntuisi olevan, runko on metallia ja poljin muovia. Mikään napa ei kuitenkaan ole yhteydessä runkoon. Maksoi reilun 14e veroineen.
Vielä täytyisi sitten keksiä sopiva paikka ja kiinnitys, jalkatukea ei autossa ainakaan vielä ole...


-Ville
Post Reply