Page 1 of 5

Projekti: BMW 325 iX Autosuunnistukseen

Posted: Thu Nov 13, 2008 11:03 pm
by Åke
Noniin, kun kukaan ei vielä ole älynnyt pistää tänne projektia esille, niin aloitetaan tällä, jos se vaikka jotakuta palvelisi oman auton rakentamisessa.

Kuten joku on ehkä huomannut, niin Corsa on myyty ja katseet suunnattu erilaiseen kalustoon...

Ensivuoden ensimmäiseen kisaan olisi siis tarkoitus tuoda uudenlaista kalustoa, eli 4-vetoinen BMW.

Täysin siviiliautosta on lähdetty liikkeelle. Ensin vaihdettiin 17" tuuman vanteet 14":iin ja madallusjouset vaihdetiin vakiojousiin jotta saataisiin kuvaa auton maavarasta vakiona. Metsään mentiin siinä, että takajouset eivät olleetkaan tähän autoon kuuluvat, mutta palvelivat tarkoitustaan.

Alusta osoittautui hieman haasteelliseksi, koska valmiita kilpailukäyttöön sopivia jousituskomponentteja on todella huonosti saatavilla ja nyt on päädytty tilaamaan alusta Kittelältä, joten se puoli pitäisi olla kunnossa, ainoastaan takajouset on hieman vielä hakusessa.

Sisusta on purettu turvakaarien ja kuppipenkkien asennusta varten, ja siinä yhteydessä tehtiin havainto että auton katto on joskus vaihdettu, olisipa vaihdettu kattoluukuttomaan malliin, niin helpottaisi kaarien asennusta.

Pohjapanssarin mittojakin on jo otettu, ja etupanssarin pitää olla todella suuri, siis pitkä. Alustan arin kohta on jakolaatikko ja kun sen vielä laittaa panssarin sisälle, tulee etupanssarille pituutta melko tarkkaan 2 metriä.

Ulkoasuakin pitää varmaan piristää jollakin muotoa ja ainakin auton kyljet pitää maalata alkuperäisten levitysten poiston vuoksi, ja jos ei muuta niin laitetaan www.autosuunnistus.net -tarra takaikkunaan.

Se mitä ei tarvita, ainakaan alkuvaiheessa, on lisää voimaa, se tuntuis riittävän. Samoin auton tiheät välitykset ja pieni kääntösäde olivat positiivinen yllätys.


Jatkan juttua kun uusia asioita tulee mieleen ja projekti etenee (toivottavasti).

Ja tässä vielä kuva mistä lähdettiin liikkeelle:
Image

Posted: Wed Nov 26, 2008 10:05 pm
by Åke
Jatketaas yksinhöpötystä..

Auto on pukeilla ja odottaa alustaa. Kaaret on taivuteltu ja hyvin näyttäis istuvan, enää pitää tehdä niille aluslaput ja hitsata ne kasaan. Penkkien sovitusta on tehty ja mieleisiä kiskoja ei meinaa löytyä, mutta eiköhän nekin kiinni saada, ongelmaksi meinaa muodostua korkeus, kun ekassa sovituksessa kartturin pää osui kattoon, eikä kuulemma saa osua, ainakaan niin paljon...

Jotain muutakin pientä on tehty, laserleikkaukseen on menossa "jokunen" peltipala ja sisäverhoukseen pitäis löytää alumiinilevyä, panssarikin pitäis suunnitella, ja poistetun kattoluukun reikäkin pitäsi tukkia, mutta kyllä se siitä, jos vaikka Laihian harkkariin olis valmista..

Image

Image

Image

Posted: Wed Nov 26, 2008 10:13 pm
by eero
Hienoa settiä, tätä lisää ja paljon kuvia.

Posted: Sun Nov 30, 2008 8:45 pm
by Åke
Eteenpäin sano mummo lumessa...

Mukavasti se aika kuluu tuolla tallissa ;)


Kuskillekin on saatu penkki, vielä kun kiinnikkeet tulee niin saada se kiinnikin:
Image


Pääkaari saatiin mahtumaan paikalleen kun leikattiin kattoluukun kaukalon takaosa pois. Alkaa muutenkin kaaret löytään paikkansa ja kiinnikkeet/kiinnityspaikat alkaa oleen suunniteltu:
Image


Aika paljon on kevytmetallista osaa tyrkyllä pohjakosketuksissa. Panssarin suunnitteluakin on mietitty, tuonne pitäis pari metriä alumiittiä taivutella, että sais edes etupanssarin, helmapanssarit sitten myöhemmin:
Image


Kaikkia ei projekti kiinnosta, talliseuralainen näyttää tylsistyneeltä:
Image

Posted: Tue Dec 02, 2008 10:40 am
by jouni
Tämähän on vähän kuin joulukalenteria seuraisi: "Mitähän ne tontut on saaneet pajassa aikaan viime yönä". Ei vaiskaan, hyvinhän ne putket sinne istuvat. En taida vielä uskaltaa laittaa justyjä myyntiin.

Posted: Thu Dec 11, 2008 10:13 pm
by Åke
Noniin, taas on tontut viettäneet aikaa tallissa, ja kun tuli niin jouluinen ilmakin niin alkoi mieli poltella ulos ja ajelulle.

Osia on saatu jonkin verran tallille, niin alkoi sitten tulostakin syntymään.


Etutolpat tuli Kittelältä ja näyttää tällaisilta:
Image


Samasta paikasta tuli eturipustuksiin uretaanipuslat:
Image


Ja kun naapuri toi vielä penkin kiinnikkeetkin, niin alkoi jo näyttää lupaavalta:
Image


Ja lopulta saatiin se pyörilleen, niin hyvältähän se näyttää:
Image


Joustovarat piti testata, ja äkkiseltään tuntuis riittävän, saa sitten nähdä:
Image


Ja kun kaikki oli valmista niin koeajolle, ilman kattoluukkua tietenkin, testaamaan että onko siitä paljon puhutusta 4-vedosta mihinkään:
Image


Kivaa oli, ei meinannut malttaa tulla pois ollenkaan. Paljon on vielä tekemistä, mutta pikkuhiljaa se siitä etenee, kattoluukku nyt ainakin pitää laittaa, ilman sitä sisälle puskeva lumi häiritsee keskittymistä. Onneksi on pitkät joulun pyhät tulossa ;)

Posted: Fri Dec 12, 2008 1:37 pm
by Lehtimäki
:shock: Kyllä näyttää hyvältä taitaa tulla nopea alusta. Oletko jo miettinyt millaiset valot laitat?

Posted: Fri Dec 12, 2008 2:55 pm
by Åke
Lehtimäki wrote:Oletko jo miettinyt millaiset valot laitat?
Juuri hain lasikuituisen valotelineen matkahuollosta ja siihen on suunnitelmissa laittaa 4 kpl Hellan 3000 compact umpioita, eli normi halogeenit. Halogeenit pitkälti sen vuoksi, että noissa compacteissa ei ole xenon hyväksyntää ja kallistuin 4:n pitkän kannalle, niin halogeneilla se onnistuu helpommalla, xenon umpioitakin ilmeisesti löytyy myös 17,5 referenssillä, mutta en tiedä mistä? Puolikkaiksi jää omat alkuperäiset linssivalot ja omien pitkien tilalle tulee sumuvalot.

Posted: Fri Dec 12, 2008 9:42 pm
by Heikki
Teen nyt ehkä itseni (taas) naurunalaiseksi,mutta uteliaisuus vaivaa!En tunne ollenkaan tuon merkkistä kalustoa,joten yksinkertainen kysymys olisi tarjolla ja takaan,että kerrankin esittämääni kysymykseen on helppoa vastata:Montako "kynttilää" löytyy konehuoneesta?

Posted: Fri Dec 12, 2008 10:04 pm
by Åke
Heikki wrote:Montako "kynttilää" löytyy konehuoneesta?
6 kpl

Posted: Sun Dec 14, 2008 10:00 am
by Heikki
Eli soundia metsässä on odotettavissa. :P

Onko pitkä moottori miten paljon painavampi,noin painojakaumaa ajatellen,kuin nelonen?Vaikka eihän sillä nelikossa niin väliä olekkaan.

Posted: Mon Dec 15, 2008 12:32 am
by tikkku
maavara on ainakin vähintään riittävä :)

Posted: Thu Dec 18, 2008 7:18 pm
by Åke
Alkaa joulu ja sen valmistelut haitata rakentamista, kun vaimoväki oli sitä mieltä että koko joulua ei olla tallissa ja valmisteluihinkin olisi hyvä osallistua.

Paljon ei ole tehty, mutta valotelinettä on soviteltu, jonkin verran siihen on lasikuitu hommiakin tiedossa että sen siististi saa paikalleen istumaan. Valojen kiinnitys siihen on hieman hakusessa, josko jollain olisi kuvia omista ratkaisuista niin niitäkin vois vilkuilla.

Lattiasta on bitumimattoja poistettu, suurin osa vielä poistamatta, mutta kyllä ne siitä lastalla ja kuumailmapuhaltimella lähtee.

Kartturin penkin paikka tuli koesovitettua ihan oikealla kartturilla ja kun penkkiä ei enää taaemmas saa niin se on tuossa hyvä. Pääntilaa hieman kaivataan kummallakin puolella, joten taitaa lähteä kierrätykseen kattoluukun kaukalo etuosastakin, eli puukkosahalle lisää töitä.

Turvavöiksi tulee 3/4-pistevyöt (Schroth) joissa on takavöissä rulla. Kaikki kiinnityspaikat niille pitää tehdä, yhtään vanhoista ei pysty käyttämään. Takakiinnitykset tulee turvakaareen ja lantiovyöllekin löytyi sopiva paikka helmasta ja kardaanitunnelista.

Eli Joulun jälkeen alkaa turvakaarien asennus, ja muut hitsaushommat tehdään samalla, mm. turvavyön kiinnikkeet, lattiasta umpeen muutama pyöreä reikä, kattoluukku pitää hitsata paikalleen, etuhelmaa hieman tukea ja jokunen levikkeiden/helmasarjan kiinnitysten reikä, ja 2 kpl peukalon pään kokoista mätäreikääkin pitäis paikata. Todella iloinen yllätys on ollutkin 99,9% ruosteeton yksilö, siis todella ruosteeton, liki kaikissa alustan osissakin on maali päällä.


Ja joululahjakin itselle tuli hankittua:
Image

Posted: Thu Dec 18, 2008 7:24 pm
by Åke
Heikki wrote:Eli soundia metsässä on odotettavissa. :P
Ei kai uudesta kilpurista sen hiljaisempaa voi tehdä kuin vanhastakaan? Kunhan saadaan vain yhdellä vaimentimella oleva putki valmiiksi, niin ei jää metsän eläimet alle.

Heikki wrote:Onko pitkä moottori miten paljon painavampi,noin painojakaumaa ajatellen,kuin nelonen?
On. Kyllähän tuo kattila melkoinen möykky on ja punnittu ei ole mutta nokkapainoiseltahan tuo tuntuu. Ajettavuudessa tai etenemisessä sitä ei tosin tunne, hyvin on saksalainen insinööri alustaratkaisuilla tuon kompensoinut.

tikkku wrote:maavara on ainakin vähintään riittävä :)
270 mm helman alta mitattuna.

Posted: Sun Jan 04, 2009 9:49 pm
by Åke
Joulut on juhlittu ja pyhät menikin maatessa ja kinkkua syödessä. Uusivuosi menikin siinä samassa..

No, jotain pientä on tallilla ropattu ja kiirehän tällekin projektille tulee jos meinaa talven ekassa kisassa ajaa...

Compun asennus on suunniteltu, joten sehän on siis puoli-valmis. Compun matkan laskenta otetaan auton omalta sähköiseltä nopeusmittarilta, eli perinteiset magneetit unohdetaan, toivottavasti toimii.

Loput bitumit on lattiasta poistettu, rekisterikilvet vaihdettu ja vähän sähköjäkin tehty, ainakin mietitty valmiiksi. Ja kattoluukun kaukalosta sahattiin loputkin pois, että mahtuu kartturin pääkin mukaan, katossa on nyt entistä isompi reikä...


Ja lattialevyt tuli leikattua ja hierottua jalkatuen lopullinen paikka:
Image


Valot on hieman hakusessa, kuitenkin, rallikäyttöön löytyi edullisia Vesem-merkkisiä valoja kiinnityspohjineen, mutta niissä on referenssi 20 joten ei ihan käy. Valotelinettä on kuitenkin sovitettu (lopullinen kiinnitys tulee muulla kuin kuvassa näkyvällä teipillä):
Image