Projekti: BMW 325 iX Autosuunnistukseen

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

...projekti jatkuu

Ensimmäinen kisa saatiin ajettua Forssassa ja kaikki pelas suunnilleen suunnitellusti, vielä pitäis oppia ajamaan tuota mutta saas nähdä.

Maavaran kanssa pärjättiin hienosti kisassa, pari "normaalia" pohjakosketusta, ei paljon muuta, paitsi takaylitys on sen verran pitkä, että pakoputki osui maahan ja ruttasi takahelmankin, ja pakoputki on nyt alareunastaan litteä. Hieman vaatii ulkomitat vielä totuttelua ahtaissa paikoissa, mutta kyllä siihen oppii.

Etuiskarit on auttamatta liian jäykät, ja ne on nyt irti ja Kittelä lupas ne shimmata huomenna, joten Pohjanmaalle päästään pehmeämmillä säädöillä. Takaiskareita pitää ehkä hieman taas jäykistää, mutta niitä säätöjä ei tehdä nyt.

Eli taas pukeilla, kuvat hieman huonoja kun kamera jäi kotiin ja piti turvautua kännykkään:
Image

Vissypullolle ei ollut autossa mitään järkevää paikkaa niin kisan ajaksi laitoin sen kartturin penkin taakse, jossa se ajoittain kolisi niin että luulin jotain hajonneen. Eli ruuvasin nyt sitten juomapulloille telineet oviin, ovat siinä kätevästi saatavilla:
Image


Vielä tiedossa olevia tekemättömiä asioita autossa on ainakin:
- takapanssari
- helmapanssarit
- sisäverhoilut (ovet, takasivut, takapenkki, hattuhylly)
- toinen karttavalo
- kuskille sisävalo
- toinen lisänäyttö compuun
- ilmastoinnin huolto
- valokotelo lisävaloille
- auton maalaus
- polttoaine suuttimien vaihto
- ABS:lle kytkin ON/OFF
- jäähdyttimen sähkötuulettimelle pakkokytkin
- vesipumpun vaihto
- jäähdyttimen puhaltimen viskon vaihto
- turvakaarien oviputkien asennus
- kunnolliset kiinnitykset kahdelle vararenkaalle + muille tavaroille

Ja varmasti jotain muuta tekemistä autosta vielä löytyy, joten ei se valmis ole, mutta kilpailukunnossa kuitenkin.


Ja kun autolla on sentään jo kilpailemaankin päästy, niin lienee tässä vaiheessa hyvä lausua kiitokset kaikille projektissa tähän asti mukana olleille, eli ainakin seuraavat henkilöt:

Jouni Heikkilä / GS Hydro
Juha Aalto / GS Hydro
Jukka Paloposki / Kolmeks
Mika Jylhä / JC-trip
Timo Kittelä / Rally Systems
Hannu Hämäläinen / Suomen Liikennetarvike
Harri Heikkinen / Prolaser
Ilkka Vaari / Ipefix

Ja erityisesti Jarno Laine, ilman Jarnoa olisi projekti jäänyt toteutumatta, tai ainakin hidastunut merkittävästi :)

Ja tietysti kaikille muillekin jotka ovat projektiin tavalla tai toisella osallistuneet.
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Ja kuten lupasin, niin tarina jatkuu... ;)

Iskarit kävi Kellokoskella ja hitaan sisäänjouston vaimennusta pienennettiin ja iskarit tuli asennettua takaisin paikalleenkin. Pikaisen testilenkin jälkeen tulos vaikuttaa hyvältä, ainakin oikeansuuntaiselta. Pienet terävät kuopat ei lyö enää käsille ja jousituksessa joustaa muukin kuin rengas. Paremman käsityksen saa sitten Lapualla.

Matkahuolto toi myös uudemmat 4-reikäiset ruiskun suuttimet, ja niiden asennusta suunnitellessa huomasin bensanpaineen alipaineletkun olevan 90% poikki, eli bensanpaineet ei säätyneet juuri lainkaan. Letkun vaihto ja nyt auto käy paremmin tyhjäkäyntiä, vastaa kaasuun huomattavasti terävämmin ja vetää paremmin läpi koko kierrosalueen, ja mikä parasta alavääntö kasvoi entisestään.

Kartturin penkkiä säädettiin/kallistettiin enemmän taaksepäin ja ainakin kartturi oli muutokseen tyytyväinen. Vaihdoin myös tripin jalkanollausnapin malliin joka on hieman tunnokkaampi ja hieman enemmän koholla. Ja ne kaaretkin on nyt pehmustettu:
Image
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Noniin, päivitellääs tätäkin taas pitkästä aikaa. Iski luova tauko talven ahertamisen jälkeen ja mitään suurempaa ei ole jaksanut tehdä, jotain pienempää kuitenkin.

Lapuan kisan jälkeen alusta kävi taas Kittelällä, etupään hitaan puolen vaimennusta löysättiin taas, ja takapään hitaan puolen vaimennusta vastaavasti jäykennettiin. Hieman tuntuu alusta vieläkin kovalta keulan osalta, mutta kunhan nyt saa ajettua edes pari kesäkisaa, niin selviää sitten paremmin, voipi olla että viikonlopun jälkeen joudutaan taas säätöhommiin.

Tänään saatiin ilmastointi toimimaan, ja kylmää pukkaa mukavasti, Kaitsulle suuret kiitokset asiantuntevasta työstä :)

Syylärin lisäflektille tein myös pakkokatkaisijan, että saa sen puhaltamaan silloin kun haluaa, ettei tarvii odottaa ensin lämpöjen nousua punarajalle.

Maastokuvioiset renkaat piti tulla kesäkisoihin, mutta kontti seilaa Suomen ja Portugalin välillä, joten viikonlopun kisat mennään normi rallipyörillä.

Ja mediaakin auto rupesi kiinnostamaan siinä määrin, että piti oikein käydä paikan päällä esittelemässä Vauhdin Maailman toimittajalle. Juttua autosta pitäisi olla toukokuun numerossa.

Sellaista tällä kertaa, pitää kerätä taas motivaatiota ja alkukesän aikana koettaa saada vielä suurempi rypistys aikaiseksi, jos sais värin pintaan ja helmapanssarit nyt ainakin..
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Tulipa testattua VaToSUA:n kisassa panssareiden kestävyyskin, ja lisävahvistuksia kiinnikkeisiin tarvitaan. Kyllä se massa vaan on ihmeellinen asia, Corsa:ssa oli puolta hennommat panssarin kiinnikkeet ja kestivät vääntymättä, Bemarissa vääntyi etukiinnike ensimmäisestä kunnon pohjakosketuksesta.

Etupäästä on purettu vääntynyt helma pois, ja saa ehkä jäädäkin tallin nurkkaan, olis niin mukavasti etukulmissa tuota tilaa, saas nähdä nyt sitten.

Iskarit on menossa vielä kerran säädettäväksi, vielä hieman pitäisi saada herkkyyttä etupäähän hitaammassa vauhdissa, vaikka ei nuo lainakartturit sitä kyllä Nuutajärvellä moittineetkaan. Takajousiksi vaihtuu samaten vielä farkun vetovaunujouset, koska sinne kaivataan aavistus jousijäykkyyttä lisää.

Muuten projekti on hieman vaiheessa, kun kesä tuntuu menevän muutenkin mukavasti ilman tallissa vietettyä aikaa, mutta helmapanssarit kyllä pitäis saada syksyn kisoihin. Sen verta tuo pitkä akseliväli tuntuu, että Corsan mittoihin tottuneena on aika helppo ajaa nuo helmat kiinni.

Ja se ilmastointi, onhan se kyllä perhanan mukava :)

Image
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Noniin, vihdoin saatu helmapanssarit mitattua ja laitettu tilaukseen. Helmapanssareiden kiinnityksiä sunniteltaessa mopo taas karkasi pahemman kerran, eli lisätöitä on tiedossa seuraavalle pidemmälle tauolle.

Pohjassa helmapanssareiden alueella alin kohta on bensatankki, korvaavan tankin laittamisesta takakonttiin pyöräkoteloiden väliin on aiemmin jo ollut puhetta, mutta nyt se pitää sitten toteuttaa. Jos ei löydy sopivaa turvatankkia, niin sopivaksi elinten luovuttajaksi taitaa valikoitua vanha mersu, joissa tankki on tehtaan toimesta ko. paikassa.

Em. toimenpiteen seurauksena jää taka-akselin etupuolelle suuri tyhjä kolo, johon saan käännettyä äänevaimentimen poikittain ja tuotua pakoputken takapyörän etupuolelta suoraan kyljestä helman läpi. Nyt pakoputki kulkee taka-akselin alta (ainoa mahdollisuus) ja on akseliston kohdalla alin kohta. Tuleepa sitä katu-uskottavuuttakin sitten taas roppakaupalla lisää :)

Ja kun bensatankki on poissa tieltä, seuraavaksi alin kohta on takajalkatilan lattiat. Koko takajalkatila laikataan pois ja hitsataan korkeammalle uudet lattiat. Näillä em. toimenpiteillä saadaan helmapanssarit noin 30 - 40 mm ylemmäs ja pohjapeltiin ja helmoihin kiinni saakka.

Eli näin se homma etenee eikä ainakaan tekeminen lopu ;)
Timo
Posts: 108
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:41 am
Location: Espoo

Post by Timo »

Huhhuh, onneksi Audissa on jo alunperin bensatankki takakontissa, tasainen pohja ja pakoputki kulkee taka-akselin yli...
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Jaahas, jotain on taas askarreltu..

Suurimpana sain vihdoin tehtyä helmapanssarit ja nyt on pohja suojattu siten että keskeltä pilkistää vain katalysaattori, enää ei tarvitse huolehtia bensa-/jarruputkista, jotka kulkevat auton alla. Takaperän suojaksi pitää vielä ehkä laittaa pieni alumiinipala mutta muuten alkaa panssarointi olemaan valmis.

Takajouset sain vihdoin vaihdettua ja nyt on paikallaan E36 farkun HD, eli vetovaunujouset, vanhat oli samanlaisen normijouset. Perä nousi pari senttiä ylöspäin ja nyt auto on kutakuinkin vaakatasossa, aiemmin perä oli hiukan alhaalla. Uudet jouset on myös huomattavan paljon progressiivisemmat, eli tuntuvat ajossa jäykemmiltä. Pikaisen testilenkin perusteella tuntuivat hyviltä.

Kuvia unohtu ottaa, mutta pitää korjata se puute kunhan tulee asiaa auton alle..


Edit: Nyt on kuva, ja panssaritki jo ihan kurassa:

Image
Last edited by Åke on Sun Aug 30, 2009 10:44 pm, edited 2 times in total.
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Kantahämäläinen kanto 1 - Bemari 0

Image


Nooh, nyt on sisälokarikin jo oiottu jotta mahtuu kartturin jalatkin mukaan, ja repeytynyt saumakin hitsattu. Hienostelin samalla ja naputtelin lokarin reunankin alkuperäiseen muotoon. Eiköhän siihen vielä saada ensi viikonlopuksi tukivarsikin.

Image
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Taas on bemari pyörillään, ja pyörät oikeilla paikoilla.

Kartturin puolen uretaanipusla oli etutukivarresta hiukan väljistynyt ja molemmat puolet oli liikkuneet väärästä välistä. Nyt ne on molemmin puolin liimattu sikaflexillä tukivarteen kiinni ja oikeasta välistä rasvattu runsaalla määrällä silikoni vaseliiniä. Joku on saattanut ihmetelläkin autosta kuuluvaa narinaa (siis ei kabiinista kuuluvaa) joka johtui noista puslista. Toivottavasti jatkossa on hiljaisempi ja tukevampi.

Etujouset oli hakeneet paikkaansa ja kuoleentuneet eli painuneet kasaan hivenen, joten jousi oli ääriasennossa väljä lautasten väliin. Nyt on molemmat puolet kiristetty joten ei ainakaan pitäis tyhjänä kolista.

Koko ajan vaivannut etupyörien haritus saatiin vihdoin pois päiväjärjestyksestä kun talliin ilmestyi kaasupillit. Riittävästi lämpöä sai jumittuneet raidetangon kierteet aukeamaan ja nyt saatiin säädettyä pyöränkulmat nolliin.

Pikaisella testilenkillä kaikesta edellämainitusta johtuen auto tuntui nyt huomattavasti vakaammalta ja johdonmukaisemmalta ajettavalta. Erityisesti aikaisempi keulan vetely urissa tuntuisi vihdoin loppuneen, ja etupääkin kuulosti mukavan hiljaiselta.
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

No niin, pitkästä aikaa taas jotain kerrottavaa.

Turvakaarien oviputkiin on nyt vihdoin kaikki palikat olemassa ja sovittelu on aloitettu, kiinnikkin saadaan ne ehkä joulun pyhinä jos kinkun syönniltä kerkiää.

Etupään pellit, puskuri, syyläri ja muut roippeet on kaikki purettu jotta päästää tekemään uutta vahvempaa etupalkkia syylärin alle, johon etupanssari kiinnittyy. Vanha peltinen "palkki" on melko mutkalla kiveenajon seurauksena, joten uusi tulee rhs-putkesta toivottavasti huomattavasti vahvempana.

Samalla purin tulipellistä lisää äänieristeitä niin konehuoneen kuin kabiinin puolelta, joten eiköhän se ala sisälläkin kuulostamaan enempi kilpa-autolta :)
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Oviputket saatiin vihdoin tänään paikalleen, ainakin on entistä vaikeampi päästä autoon sisälle :) Hieman vielä saumojen siistimistä ja maali päälle. Ahdasta meinasi olla, mutta nyt ne on ihan ovessa kiinni ja vielä mahtuu kartturin penkki mukaan, toivottavasti.

Image


Vesipumpun jatkeeksi tuli vaihdettua tuulettajalle uusi visko, joten saattaa olla että sähköflektiä ei enää tarvii huudattaa kisoissa vaan pelkkä mekaaninen riittää. Laskin myös 2-nopeuksisen sähköflektin kuluttaman sähkön määrän, ja suuremmalla nopeudella se on 25A ja pienemmällä nopeudella se on vain 11A. Koko syksyn vaivanneeseen sähköpulaan on tarkoitus saada helpotusta siten, että teen flektin pakkokytkimen myös hitaamalla nopeudelle (nyt se on ollut vain nopealle) niin taas säästyy 14A muuhun käyttöön. Ja jos tuo mekaaninen flekti alkaisi toimia odotetulla tavalla, niin säästyy vielä lisää.

Samalla kun syyläri on nokalta pois, niin tuli vaihdettua uudet kiilahihnat (3 kpl). Vanhat olikin aika ikääntyneen näköisiä, ja ainakin laturin/vesipumpun hihnan vaihto on maastossa tekemätön paikka, niin onpahan varauduttu etukäteen.
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Oviputket tuli kiinnitettyä lopullisesti ja maalattua, ja penkitkin on taas paikoillaan. Kuskin penkki tuli vaihdettua tilapäisesti hivenen matalareunaisempaan malliin, mutta hieman leveämpi on vielä hakusessa (saa sitten ensi joulunakin syödä kinkkua sen mitä haluaa). Kartturin penkin asensin myös hieman ylemmäs ja pystympään.

Ruiskusuuttimet ajattelin vaihtaa samalla, mutta on Saksalaiset tehneet irrottamisen sen verran haasteelliseksi, että saas nähdä.

Image
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Tulipa jotain hyödyllistä puuhaa loppiaisellekin ku pääsi talliin melkein koko päiväksi..

Kuskin penkki tuli vaihdettua takaisin, kun ei tilalle vaihdettu sittenkään miellyttänyt. Kahdesta huonosta on paha valita, mutta mennään nyt tuolla.

Suuttimet sain vihdoin vaihdettua ja ovat nyt paikallaan uuden säädettävän bensanpaineen säätimen kanssa. Läppärunko tuli myös irrotettua ja tarkastettua että kaasuläppäanturi toimii oikein. Huohotusletku (joka vuotaessaan aiheuttaa käyntihäiriöitä) oli kovettunut ja murtunut päistään, joten se pitää vielä vaihtaa. Saapi nähdä jos viikonloppuna sais sen verta kasattua, että pääsis edes koittaan konetta käymään.

Image
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Taas on näperrelty, Forssan kisa lähestyy uhkaavasti, mutta onneksi on tuo laina-siviili-subaru ;)

Kone saatiin käymään ja päästiin koe-/säätöajolle. Hovisäätäjä rukkasi bensanpaineet kohdilleen ja sen jälkeen hymy alkoi venyä korviin saakka. Aikaisemmin kone veti hyvin ja tehokkaasti n. 3500-3800 rpm alkaen, nyt tuo alue alkaa n. 2500 rpm:stä ja jatkuu tasaisesti aina rajoittimelle asti. Aivan uskomaton ero, kone vastaa kaasuun heti ja jo alle 3000 rpm on täysi rähinä päällä, tuntuu siltä kuin tehoa olis vähintään 20 hp lisää koko alueella, tuskin sentään, mutta tuntuu ainakin siltä. Erityisesti alakierroksilla voimaa on nyt rutkasti lisää.

Testilenkillä tuli huomattua, että nopeusmittari ja compu ei toimi, siis nopeussignaali puuttuu. Tuli purettua mittaristo ja etsittyä vikaa sieltä, mutta todellinen vika löytyi tasauspyörästössä olevan nopeusanturin liittimestä. Johto poikki ja ihan juuresta. Hämeenlinnasta löytyi avuliaalta harrastajalta käytetty liitin ja pätkä johtoa. Tinasin sen kiinni ja johtoja hypistellessäni meni siitäkin johto poikki. Tilanne on mietinnän alla...

Talvirenkaat on jo vaihdettu alle, joten usko siihen en laitteet on valmiina Forssaan on kova. Tekemistä vielä riittää, mutta onhan tässä niitä iltoja.

Tuollainen GPS dataloggeri tuli sitten vielä tilattua ja se pitäisi asentaa keskelle kojelautaa, jos vaikka siitä saisi hyvän signaalin.
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Päivitystä tähänkin välillä... Paljon ei ole kevään aikana tapahtunut, kun tekijää on laiskottanut mutta jotain sentään.

Tuli hankittua varaosa-auto jossa oli runsain mitoin uusia osia ja tänään kaivoin siitä etupään uretaanipuslat irti. Varaosa-auton puslat oli ns. M3-malliset, joissa on epäkeskosäätö ja tuovat tukivarren takapäätä, ja sitä myöten eturenkaan alareunoja ulospäin, eli camperia lisää.

Apukuskin pusla olikin kilpurista rikki syksyisen kantoon ajon seurauksena, ja vanhat puslat pitivät ikävää natinaa. Tänään vaihdoin siis nuo puslat jotta pääsee Jyväskylässä testaamaan katosiko se narina.
Post Reply