Projekti: BMW 325 iX Autosuunnistukseen
Moderators: Moderaattori, Moderaattorit
Lehtimäen linkki pelaa kyllä mutta en saa näkyviin Åken kaikkia kuvia.
Tämä näkyy:
http://personal.inet.fi/cool/mether/BMW/Kaaret_valk.jpg
Tämä (ja muutama muu) ei
http://personal.inet.fi/cool/mether/BMW/Sisus.jpg
Tuosta tulee herja
The requested object does not exist on this server. The link you followed is either outdated, inaccurate, or the server has been instructed not to let you have it. Please inform the site administrator of the referring page.
Eli jos joku viitsis sen verran jeesata että saisin näkyviin koko tarinan ja kuvat kans...
Tämä näkyy:
http://personal.inet.fi/cool/mether/BMW/Kaaret_valk.jpg
Tämä (ja muutama muu) ei
http://personal.inet.fi/cool/mether/BMW/Sisus.jpg
Tuosta tulee herja
The requested object does not exist on this server. The link you followed is either outdated, inaccurate, or the server has been instructed not to let you have it. Please inform the site administrator of the referring page.
Eli jos joku viitsis sen verran jeesata että saisin näkyviin koko tarinan ja kuvat kans...
Ihmettelin kun kaikki näkyi hienosti, mutta yritin mennä suoraan kuvien urleihin, niin tuli 404 ja totesin, että kaikki kuvat olikin minulla jo selaimen välimuistissa. Näyttää tuon koko personal.inet.fi -www-palvelimen datat olevan hukassa... eiköhän ne saa kohta varmistukset palautettua... aika ammattimaista tuolta pikkuoperaattoriltaKariM wrote:http://personal.inet.fi/cool/mether/BMW/Sisus.jpg
Tuosta tulee herja
The requested object does not exist on this server. The link you followed is either outdated, inaccurate, or the server has been instructed not to let you have it. Please inform the site administrator of the referring page.
Eli jos joku viitsis sen verran jeesata että saisin näkyviin koko tarinan ja kuvat kans...
edit: Nyt (9.2. klo 10.36) näyttää taas kaikki personal.inet.fi -palvelimen datat löytyvän.
Juu, hyvin tökki Soneralla sivut eilen, ja tökki myös nuo ralli.netin sivut, tänään sain ne auki, ja kyllähän nuo ATS:n vanteet siihen hyvin sopis mittojen ja ulkonäönkin puolesta, mutta on sen verran suolainen hinta, että saapi olla.
Tuollaiset vanteet on matkahuollon kyydissä siihen kuitenkin tulossa:
Viikonloppuna tuli sisusta suurin piirtein valmiiksi, eli kaaret, vyöt, penkit, keskikonsoli, yms. kiinnitettyä ja kaikki pikkuhilut asenneltua. Uskomattoman kauan siihenkin meni kun kaksi pitkää päivää siihen kului, mutta esim. teippasin kaikki ohjaamon sähköjohtosarjat uusiksi kun alkuperäiset oli kuin tervalla käsiteltyjä. Sisältä tosin puuttuu vielä ovi- ja kaikki muutkin verhoilut, karttavalot ja se compu, tänään sain kuitenkin edes puhelimet sinne asennettua.
Pohjapanssaria päästiin sunnuntai iltana sovittamaan, ja tänään kävin kanttaamassa 2mm pellistä kiinnityspalkit etupanssarin takapäähän. Leikkasin myös tarvittavat lovet panssariin alatukivarsille ja pakoputkelle, kuvia myöhemmin.
Pohjasta sain myös paikkamaalattua alapuolelle tulleet vauriot hitsauksesta ja huomenna niihin vielä kiveniskumassa päälle.
Kyllähän tämä uhkaa paniikin puolelle mennä, compun kiinnitysosat on vielä laserleikkaamossa ja lisävalojen (tilapäisten) kiinnityksiä ei ole edes mietitty, mutta eiköhän se lauantaiksi ole edes ajokuntoinen, jotta pääsee Hämeenlinnan kisan lähtöpaikalle sillä, saa se sitten siellä totutella toisiin kilpa-autoihin
Sisusta suunnilleen valmis:
Puhelimen asennus:
Tuollaiset vanteet on matkahuollon kyydissä siihen kuitenkin tulossa:
Viikonloppuna tuli sisusta suurin piirtein valmiiksi, eli kaaret, vyöt, penkit, keskikonsoli, yms. kiinnitettyä ja kaikki pikkuhilut asenneltua. Uskomattoman kauan siihenkin meni kun kaksi pitkää päivää siihen kului, mutta esim. teippasin kaikki ohjaamon sähköjohtosarjat uusiksi kun alkuperäiset oli kuin tervalla käsiteltyjä. Sisältä tosin puuttuu vielä ovi- ja kaikki muutkin verhoilut, karttavalot ja se compu, tänään sain kuitenkin edes puhelimet sinne asennettua.
Pohjapanssaria päästiin sunnuntai iltana sovittamaan, ja tänään kävin kanttaamassa 2mm pellistä kiinnityspalkit etupanssarin takapäähän. Leikkasin myös tarvittavat lovet panssariin alatukivarsille ja pakoputkelle, kuvia myöhemmin.
Pohjasta sain myös paikkamaalattua alapuolelle tulleet vauriot hitsauksesta ja huomenna niihin vielä kiveniskumassa päälle.
Kyllähän tämä uhkaa paniikin puolelle mennä, compun kiinnitysosat on vielä laserleikkaamossa ja lisävalojen (tilapäisten) kiinnityksiä ei ole edes mietitty, mutta eiköhän se lauantaiksi ole edes ajokuntoinen, jotta pääsee Hämeenlinnan kisan lähtöpaikalle sillä, saa se sitten siellä totutella toisiin kilpa-autoihin
Sisusta suunnilleen valmis:
Puhelimen asennus:
Pieniä sähkötöitä tuli tehtyä mm. etu-ja sivuvilkujen kytkentöjä korjattua ja selviteltyä compulle nopeuspulssi omasta mittaristosta.
Ja panssarin kiinnikkeet saatiin paikalleen ja panssariin leikattua kolot tukivarsille ja pakoputkelle, etukiinnitysreiät puuttuu vielä kuvasta. Keskelle panssaria tulee vielä 2 kpl n. metrin mittaista kulmarautaa jäykistämään panssaria, koska kiinnityspisteiden väli on melko pitkä.
Panssarin etukiinnike hitsattuna:
Ja takakiinnikkeet:
Ja panssarin kiinnikkeet saatiin paikalleen ja panssariin leikattua kolot tukivarsille ja pakoputkelle, etukiinnitysreiät puuttuu vielä kuvasta. Keskelle panssaria tulee vielä 2 kpl n. metrin mittaista kulmarautaa jäykistämään panssaria, koska kiinnityspisteiden väli on melko pitkä.
Panssarin etukiinnike hitsattuna:
Ja takakiinnikkeet:
-
- Posts: 251
- Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
- Location: jyväskylä
Oli, ja on edelleen, ei vaan ole vielä ehtinyt. Eli ainakin tuohon sivuputkeen tulee pehmuste, tosin sen verran on nyt pääntilaa, että normaali tilanteissa ei pää ulotu kaareen (paitsi ehkä tuolla normaalia pidemmällä kartturilla), mutta kokemuksesta tiedän että sitten kun se osuu niin se sattuu, vaikka osuis vaan ihan vähän..jari willner wrote:olikos sinulla tarkoitus pehmustaa kaaret?
Aurauskulmat yritin tänään säätää, mutta BMW:n tyhmästä säätösysteemistä johtuen olivat niin jumissa että säätämättä jäi.
Panssari tuli kuitenkin valmiiksi, ja saatiin paikalleen. Etupalkin ja panssarin väliin tuli vielä 10mm kumi iskuja vaimentamaan, joten lopulliseksi maavaraksi jäi n. 20 - 21 cm, hieman mittauskohdasta riippuen.
Panssari valmis, kuvassa näkyy myös pitkittäiset kulmaraudasta tehdyt jäykisteet:
Ja panssari paikallaan, helma panssarit tehdään myöhemmin, takapanssari on olemassa mutta asentamatta:
Ja jonkun näköiset lisävalot on nyt nokalla, johdot vielä puuttuu, ja sumuvalot tuli hieman arkaan kohtaan, mutta nehän on vain väliaikaiset. Ongelmia meinasi tulla kun omien valojen ref olikin 25, mutta Motonetistä löytyi halpis valot ref 12,5:
Panssari tuli kuitenkin valmiiksi, ja saatiin paikalleen. Etupalkin ja panssarin väliin tuli vielä 10mm kumi iskuja vaimentamaan, joten lopulliseksi maavaraksi jäi n. 20 - 21 cm, hieman mittauskohdasta riippuen.
Panssari valmis, kuvassa näkyy myös pitkittäiset kulmaraudasta tehdyt jäykisteet:
Ja panssari paikallaan, helma panssarit tehdään myöhemmin, takapanssari on olemassa mutta asentamatta:
Ja jonkun näköiset lisävalot on nyt nokalla, johdot vielä puuttuu, ja sumuvalot tuli hieman arkaan kohtaan, mutta nehän on vain väliaikaiset. Ongelmia meinasi tulla kun omien valojen ref olikin 25, mutta Motonetistä löytyi halpis valot ref 12,5:
Jaahas, compu on nyt asennettu ja tuntuu toimivan, pulssi otettiin suoraan auton omalta nopeusmittarilta ja pakitukselle (eihän me kyllä pakiteta joten sinällään turha toiminto) laitoin releen jonka pakkivalokatkaisija kytkee. Compun asennus kaipaa vielä hienosäätöä, eli pitää kallistaa hieman ylöspäin kun näyttöjen katselukulma on aika kapea, niin nyt ei tahdo nähdä numeroita. Lisänäyttö puuttuu vielä, mutta eiköhän siihenkin jotain viikonlopuksi keksitä.
Menneenä viikonloppuna päästiin Rengossa jo hieman testaamaankin, keikkakuski jopa koko reitin läpi. Itse ajoin yhden jakson ja kyllähän se suunnilleen siltä tuntui kuin oli odotuksetkin. Etuiskarit on aavistuksen liian jäykät, joten ne pitää säätää talvikisojen jälkeen, ja varmasti muutakin pientä hieromista löytyy. Kaikenkaikkiaan vaikuttaa kuitenkin lupaavalta, joten ei tässä nyt ihan kauheasti ole metsään menty, vai pitäisikö sanoa että kyllä tässä vielä metsään mennään..
Menneenä viikonloppuna päästiin Rengossa jo hieman testaamaankin, keikkakuski jopa koko reitin läpi. Itse ajoin yhden jakson ja kyllähän se suunnilleen siltä tuntui kuin oli odotuksetkin. Etuiskarit on aavistuksen liian jäykät, joten ne pitää säätää talvikisojen jälkeen, ja varmasti muutakin pientä hieromista löytyy. Kaikenkaikkiaan vaikuttaa kuitenkin lupaavalta, joten ei tässä nyt ihan kauheasti ole metsään menty, vai pitäisikö sanoa että kyllä tässä vielä metsään mennään..
Nyt alkaa oikeasti maali häämöttää, eli kaikki pakolliset (ja vähän muutakin) alkaa oleen valmiina. Compua kallistin tänään hieman lisää jotta näyttö näkyy paremmin, ja sain kalibroinnin tehtyä vaikka olikin epävarmuutta onnistumisesta kun pulsseja tulee 10 kpl / kierros, hyvin kuitenkin toimii. Lisänäyttö puuttuu vielä, mutta teline sille tuli kyhättyä ja asennettua ja jokin lisänäyttö siihen laitetaan lauantaiksi.
autosuunnistus.net -tarrakin tuli takalasiin liimattua, sisäpuolelle, mukava oli ryömiä etupenkkien välistä taakse ja hanskalokeron kannesta sahasin pienen palan kulmasta, kun se osui etukaareen, nyt sekin aukea niin saa kisakatsastukseen rekisteriotteen esille. Kuulokkeillekin tuli asennettuua häiriönpoistin, mutta eipä se nyt ihmeitä tehnyt, hyvin kuulee laturin ja muut sähkövermeet kuulokkeista, olisko kenelläkään hyviä ideoita tähän ongelmaan?
Ja tältä se compu näyttää siinä kojelaudassa:
autosuunnistus.net -tarrakin tuli takalasiin liimattua, sisäpuolelle, mukava oli ryömiä etupenkkien välistä taakse ja hanskalokeron kannesta sahasin pienen palan kulmasta, kun se osui etukaareen, nyt sekin aukea niin saa kisakatsastukseen rekisteriotteen esille. Kuulokkeillekin tuli asennettuua häiriönpoistin, mutta eipä se nyt ihmeitä tehnyt, hyvin kuulee laturin ja muut sähkövermeet kuulokkeista, olisko kenelläkään hyviä ideoita tähän ongelmaan?
Ja tältä se compu näyttää siinä kojelaudassa:
laturista vinkuu
Meillä oli edellisissä kuulokkeissa aluksi akkuporakoneen akku syöttämassa sitten Ari laittoi mootoripyöränakun syöttämään.
Ei ole vinkunut.
Nyt meillä on Peltor 9V patterilla. Pitää katsoa miten pitkään patterilla pärjää- väittää virran kulutuksen olevan 15-40mA. Tuo virrankulutus varmaan riippuu reitistä .
Ei ole vinkunut.
Nyt meillä on Peltor 9V patterilla. Pitää katsoa miten pitkään patterilla pärjää- väittää virran kulutuksen olevan 15-40mA. Tuo virrankulutus varmaan riippuu reitistä .
-
- Posts: 251
- Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
- Location: jyväskylä
Corsassa jo huomasin että Boschin vanhemmat laturit (jollainen bemarissakin on) antavat melkoisen häiriön. Jarnolla on Subarussa Valeon laturi ja samat puhelimet ja lähes häiriötön ääni.
Tuota erillistä virransyöttöä akulla/pattereilla olen itsekin miettinyt, mutta pitää miettiä lisää, ja lisätä muutama kondensaattori..
Valmistaja lupaa tuolle Peltorille käyttöaikaa 10 tuntia patterilla, joten kannattaa pitää varapatteria mukana.
Tuota erillistä virransyöttöä akulla/pattereilla olen itsekin miettinyt, mutta pitää miettiä lisää, ja lisätä muutama kondensaattori..
Valmistaja lupaa tuolle Peltorille käyttöaikaa 10 tuntia patterilla, joten kannattaa pitää varapatteria mukana.
Peltor
Avasin tälle uuden aiheen: http://www.autosuunnistus.net/phpBB2/vi ... .php?t=654Lehtimäki wrote:Peltor 9V patterilla.