Projekti: BMW 325 iX Autosuunnistukseen

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Lehtimäki
Posts: 62
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:19 am
Location: Eurajoki

Vanteet

Post by Lehtimäki »

Sopisiko nämä alle?

http://www.ralli.net/rnet/modules.php?n ... 7&de=42521

Ei taida linkki pelata ? , no joka tapauksessa ATS kilpavanteet on rallinetissä myynnissä.
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Post by KariM »

Lehtimäen linkki pelaa kyllä mutta en saa näkyviin Åken kaikkia kuvia.

Tämä näkyy:

http://personal.inet.fi/cool/mether/BMW/Kaaret_valk.jpg

Tämä (ja muutama muu) ei

http://personal.inet.fi/cool/mether/BMW/Sisus.jpg

Tuosta tulee herja

The requested object does not exist on this server. The link you followed is either outdated, inaccurate, or the server has been instructed not to let you have it. Please inform the site administrator of the referring page.

Eli jos joku viitsis sen verran jeesata että saisin näkyviin koko tarinan ja kuvat kans...
mikky
Posts: 305
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:14 am
Location: Riihimäki

Post by mikky »

KariM wrote:http://personal.inet.fi/cool/mether/BMW/Sisus.jpg

Tuosta tulee herja

The requested object does not exist on this server. The link you followed is either outdated, inaccurate, or the server has been instructed not to let you have it. Please inform the site administrator of the referring page.

Eli jos joku viitsis sen verran jeesata että saisin näkyviin koko tarinan ja kuvat kans...
Ihmettelin kun kaikki näkyi hienosti, mutta yritin mennä suoraan kuvien urleihin, niin tuli 404 ja totesin, että kaikki kuvat olikin minulla jo selaimen välimuistissa. Näyttää tuon koko personal.inet.fi -www-palvelimen datat olevan hukassa... eiköhän ne saa kohta varmistukset palautettua... aika ammattimaista tuolta pikkuoperaattorilta ;)

edit: Nyt (9.2. klo 10.36) näyttää taas kaikki personal.inet.fi -palvelimen datat löytyvän.
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Juu, hyvin tökki Soneralla sivut eilen, ja tökki myös nuo ralli.netin sivut, tänään sain ne auki, ja kyllähän nuo ATS:n vanteet siihen hyvin sopis mittojen ja ulkonäönkin puolesta, mutta on sen verran suolainen hinta, että saapi olla.

Tuollaiset vanteet on matkahuollon kyydissä siihen kuitenkin tulossa:
Image


Viikonloppuna tuli sisusta suurin piirtein valmiiksi, eli kaaret, vyöt, penkit, keskikonsoli, yms. kiinnitettyä ja kaikki pikkuhilut asenneltua. Uskomattoman kauan siihenkin meni kun kaksi pitkää päivää siihen kului, mutta esim. teippasin kaikki ohjaamon sähköjohtosarjat uusiksi kun alkuperäiset oli kuin tervalla käsiteltyjä. Sisältä tosin puuttuu vielä ovi- ja kaikki muutkin verhoilut, karttavalot ja se compu, tänään sain kuitenkin edes puhelimet sinne asennettua.

Pohjapanssaria päästiin sunnuntai iltana sovittamaan, ja tänään kävin kanttaamassa 2mm pellistä kiinnityspalkit etupanssarin takapäähän. Leikkasin myös tarvittavat lovet panssariin alatukivarsille ja pakoputkelle, kuvia myöhemmin.

Pohjasta sain myös paikkamaalattua alapuolelle tulleet vauriot hitsauksesta ja huomenna niihin vielä kiveniskumassa päälle.

Kyllähän tämä uhkaa paniikin puolelle mennä, compun kiinnitysosat on vielä laserleikkaamossa ja lisävalojen (tilapäisten) kiinnityksiä ei ole edes mietitty, mutta eiköhän se lauantaiksi ole edes ajokuntoinen, jotta pääsee Hämeenlinnan kisan lähtöpaikalle sillä, saa se sitten siellä totutella toisiin kilpa-autoihin :D


Sisusta suunnilleen valmis:
Image

Puhelimen asennus:
Image
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Pieniä sähkötöitä tuli tehtyä mm. etu-ja sivuvilkujen kytkentöjä korjattua ja selviteltyä compulle nopeuspulssi omasta mittaristosta.

Ja panssarin kiinnikkeet saatiin paikalleen ja panssariin leikattua kolot tukivarsille ja pakoputkelle, etukiinnitysreiät puuttuu vielä kuvasta. Keskelle panssaria tulee vielä 2 kpl n. metrin mittaista kulmarautaa jäykistämään panssaria, koska kiinnityspisteiden väli on melko pitkä.
Image


Panssarin etukiinnike hitsattuna:
Image


Ja takakiinnikkeet:
Image
jari willner
Posts: 251
Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
Location: jyväskylä

Post by jari willner »

olikos sinulla tarkoitus pehmustaa kaaret?
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

jari willner wrote:olikos sinulla tarkoitus pehmustaa kaaret?
Oli, ja on edelleen, ei vaan ole vielä ehtinyt. Eli ainakin tuohon sivuputkeen tulee pehmuste, tosin sen verran on nyt pääntilaa, että normaali tilanteissa ei pää ulotu kaareen (paitsi ehkä tuolla normaalia pidemmällä kartturilla), mutta kokemuksesta tiedän että sitten kun se osuu niin se sattuu, vaikka osuis vaan ihan vähän..
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Aurauskulmat yritin tänään säätää, mutta BMW:n tyhmästä säätösysteemistä johtuen olivat niin jumissa että säätämättä jäi.

Panssari tuli kuitenkin valmiiksi, ja saatiin paikalleen. Etupalkin ja panssarin väliin tuli vielä 10mm kumi iskuja vaimentamaan, joten lopulliseksi maavaraksi jäi n. 20 - 21 cm, hieman mittauskohdasta riippuen.

Panssari valmis, kuvassa näkyy myös pitkittäiset kulmaraudasta tehdyt jäykisteet:
Image


Ja panssari paikallaan, helma panssarit tehdään myöhemmin, takapanssari on olemassa mutta asentamatta:
Image


Ja jonkun näköiset lisävalot on nyt nokalla, johdot vielä puuttuu, ja sumuvalot tuli hieman arkaan kohtaan, mutta nehän on vain väliaikaiset. Ongelmia meinasi tulla kun omien valojen ref olikin 25, mutta Motonetistä löytyi halpis valot ref 12,5:
Image
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Ja valoihin sain tänään johdotukset niin eivät ole enää pelkät koristeet.

Huomenna jos vielä jaksais rypistää karttavalot ja kuulokkeille sähköt, niin ensi viikolle jäisi vain compun asennus. Saattaa se nyt kuitenkin nipin napin valmistua Forssaan..

Asensin myös pakkivalot ja niille myös sähköt:
Image
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Jaahas, compu on nyt asennettu ja tuntuu toimivan, pulssi otettiin suoraan auton omalta nopeusmittarilta ja pakitukselle (eihän me kyllä pakiteta joten sinällään turha toiminto) laitoin releen jonka pakkivalokatkaisija kytkee. Compun asennus kaipaa vielä hienosäätöä, eli pitää kallistaa hieman ylöspäin kun näyttöjen katselukulma on aika kapea, niin nyt ei tahdo nähdä numeroita. Lisänäyttö puuttuu vielä, mutta eiköhän siihenkin jotain viikonlopuksi keksitä.

Menneenä viikonloppuna päästiin Rengossa jo hieman testaamaankin, keikkakuski jopa koko reitin läpi. Itse ajoin yhden jakson ja kyllähän se suunnilleen siltä tuntui kuin oli odotuksetkin. Etuiskarit on aavistuksen liian jäykät, joten ne pitää säätää talvikisojen jälkeen, ja varmasti muutakin pientä hieromista löytyy. Kaikenkaikkiaan vaikuttaa kuitenkin lupaavalta, joten ei tässä nyt ihan kauheasti ole metsään menty, vai pitäisikö sanoa että kyllä tässä vielä metsään mennään.. ;)
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Nyt alkaa oikeasti maali häämöttää, eli kaikki pakolliset (ja vähän muutakin) alkaa oleen valmiina. Compua kallistin tänään hieman lisää jotta näyttö näkyy paremmin, ja sain kalibroinnin tehtyä vaikka olikin epävarmuutta onnistumisesta kun pulsseja tulee 10 kpl / kierros, hyvin kuitenkin toimii. Lisänäyttö puuttuu vielä, mutta teline sille tuli kyhättyä ja asennettua ja jokin lisänäyttö siihen laitetaan lauantaiksi.

autosuunnistus.net -tarrakin tuli takalasiin liimattua, sisäpuolelle, mukava oli ryömiä etupenkkien välistä taakse :) ja hanskalokeron kannesta sahasin pienen palan kulmasta, kun se osui etukaareen, nyt sekin aukea niin saa kisakatsastukseen rekisteriotteen esille. Kuulokkeillekin tuli asennettuua häiriönpoistin, mutta eipä se nyt ihmeitä tehnyt, hyvin kuulee laturin ja muut sähkövermeet kuulokkeista, olisko kenelläkään hyviä ideoita tähän ongelmaan?


Ja tältä se compu näyttää siinä kojelaudassa:
Image
Lehtimäki
Posts: 62
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:19 am
Location: Eurajoki

laturista vinkuu

Post by Lehtimäki »

Meillä oli edellisissä kuulokkeissa aluksi akkuporakoneen akku syöttämassa sitten Ari laittoi mootoripyöränakun syöttämään.
Ei ole vinkunut.

Nyt meillä on Peltor 9V patterilla. Pitää katsoa miten pitkään patterilla pärjää- väittää virran kulutuksen olevan 15-40mA. Tuo virrankulutus varmaan riippuu reitistä :D .
jari willner
Posts: 251
Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
Location: jyväskylä

Post by jari willner »

minulla kuulokkeet alkaa vinkumaan kun virta käy vähiin. monesti varoittanut kisassa, että jotain on konehuoneessa vialla :roll:
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Corsassa jo huomasin että Boschin vanhemmat laturit (jollainen bemarissakin on) antavat melkoisen häiriön. Jarnolla on Subarussa Valeon laturi ja samat puhelimet ja lähes häiriötön ääni.

Tuota erillistä virransyöttöä akulla/pattereilla olen itsekin miettinyt, mutta pitää miettiä lisää, ja lisätä muutama kondensaattori..

Valmistaja lupaa tuolle Peltorille käyttöaikaa 10 tuntia patterilla, joten kannattaa pitää varapatteria mukana.
AMa

Peltor

Post by AMa »

Lehtimäki wrote:Peltor 9V patterilla.
Avasin tälle uuden aiheen: http://www.autosuunnistus.net/phpBB2/vi ... .php?t=654
Post Reply