Projekti: BMW 325 iX Autosuunnistukseen

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

joteam1
Posts: 87
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:37 am

Post by joteam1 »

Näkeekö tietä tuon valopatterin yli? Näyttää aika korkealta.

Miten vetoakseleiden pituus riittää noin paljon korotetulle alustalle? Entä nivelien linja, murtaako paljonkin? Ainakin takavetoisen bimerin sisänivelessä aika rajallinen "pituusjousto", jos nivel paljon kulmassa.

Mikä rajoittaa ulosjoustoa? Iskariko? Vaiko jo nivelet?
Åke
Posts: 496
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Janakkala

Post by Åke »

joteam1 wrote:Näkeekö tietä tuon valopatterin yli? Näyttää aika korkealta.
Valopatteria madalletaan tuosta hieman, ehkä 30 - 40 mm, koska asento on turhan yläviistoon. Hyvin siitä näkee kyllä yli tuollaisenakin, eli sen vuoksi ei tarviis madaltaa.

joteam1 wrote:Miten vetoakseleiden pituus riittää noin paljon korotetulle alustalle? Entä nivelien linja, murtaako paljonkin? Ainakin takavetoisen bimerin sisänivelessä aika rajallinen "pituusjousto", jos nivel paljon kulmassa.

Mikä rajoittaa ulosjoustoa? Iskariko? Vaiko jo nivelet?
Tuolla korotuksella etupään vetoakselit on liki vaaka suorassa, ehkä n. 10 - 15 mm alaviistoon (vakiokorkeudessa ne osoittaa yläviistoon). Takana pitääkin olla maltillisemmin joustovaroja, juuri vetonivelien kulman vuoksi, tuossa korkeudessa ne ovat n. 30 mm alaviistoon.

Joustovarat on rajoitettu ihan iskareilla, ettei tulisi nivelien kanssa ongelmia. Itseasiassa joustovarat ovat takana vakiot ja edessäkin vain n. 10 -15 mm enemmän. Saksalaiset insinöörit on vaan hieman panostaneet tuohon alustan miettimiseen ;)

Kuvissa tuo näyttää korkeammalta kuin luonnossa on, vaikka on se luonnossakin korkea, mutta ei tuo iX tehtaalta tullessaan mikään matala ole vakionakaan. Nuo on vaan yleensä niin tolkuttomasti madallettuja, tuokin nousi yli 80 mm ylemmäs kun vaihtoi vakiojouset.
Heikki
Posts: 55
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:07 pm
Location: Pieksämäki

Post by Heikki »

Ainesta vanhan hyvän ajan kannonkiertoautoksi näyttäisi olevan:Kulmakin on jo kurtussa! :lol:

Ei vaan ihan hyvän näköinen peli,niin varusteiltaan kuin muutenkin.
Ei oo heleppoo....
Lehtimäki
Posts: 62
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:19 am
Location: Eurajoki

foorumi talviunilla?

Post by Lehtimäki »

Laita jo lisää tietoa projektin vaiheista. Ootko jo asentanut lisäpitkät compun yms.
Åke
Posts: 496
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Janakkala

Post by Åke »

Kauhee kiirehän tän kanssakin sitten tulee, kumma miten se aika aina käy vähiin loppupäästä?

Kaarien kiinnityksiin on vahvistukset nyt hitsattu, samoin turvavöiden kiinnikkeet. Turvakaarista saatiin tänään kiinnityksien osalta sovitettua etukaari ja pääkaari, eli ne on nyt lyhennetty mittaansa ja pientä viilausta vaille valmiit hitsaukseen. Sivukaarien ja takatukien sovitus sen jälkeen, ja sitten vielä kaariin kaksi poikkiputkea.

Kattoluukkukin saatiin umpeen, muutamalla hitsillä paikalleen ja liimaus/tiivistys sikalla, ei pitäis vuotaa enää, ja kartturin pääkin sopii mukaan.

Compulle on kiinnitysosat nyt piirrelty ja lähtee varmaan huomenna laserleikkaukseen. Lisävaloja ei ole edes uskallettu ajatella, valokotelo vaatii sen verran työstöä ja lasikuituhommia, että ei taida ehtiä ekoihin kisoihin, ja asiaa ei suinkaan auta se, että itsellä ei ole mitään kokemusta lasikuitu hommista, sekin pitää opetella.

Uskomattomasti aikaa kuluu ihan pelkään miettimiseen, istut auton sisällä ja suunnittelet jotain, saat idean, hylkäät sen, saat viisi muuta ideaa, joku muu ehdottaa muita ideoita, palaat ensimmäiseen ideaan, ja vieläkään et tiedä miten sen tekisit :)

Mutta kyllä tämä tästä valmistuu, kaaret on oltava viikonlopuksi valmiit, koska auto pitää saada ulos tallista, toisen AS-auton (ei sen sinisen Subarun) maalausprojektin vuoksi. Ai niin, ja pitäähän tuo bemari maalatakin sisältä, ettei tarvii heti uudestaan purkaa sisustaa maalauksen vuoksi.

Pohjapanssari on tekeillä Riihimäellä, kiinnitykset sille vasta hieman hahmoteltu. Samasta paikasta tulee alumiinia ovi- ym. verhoiluihin, ja nekin pitää vielä muotoilla eli leikata, tosin oviverhoiluthan ei oo pakolliset kisakatsastuksessa, eihän?

Sähköt on sitten ihan oma lukunsa. En ole vielä ehtinyt miettiä, miksi lattialla risteilee johtoja enemmän kuin kaikissa Corsissa ja Fiestoissa yhteensä jotka olen omistanut (ja niitä on paljon). Sähköpeilien alkuperäistä katkaisijaa ei voi käyttää, koska se sopii vain alkuperäiseen ovikahvaan/kyynärnojaan, ja se on jo kaatiksella, sähkölasien namikat roikkuu vapaana keskitunnelin liepeillä, abs:lle pitää rakentaa katkaisin josta sen saa pois päältä (koska havaittiin abs:n sekoavan kun autoa vie jarrun kanssa), syylärin sähköflektissä on jokin käsittämätön kytkentä ilmastointiin (ja kun pitäis saada sillekin pakkokatkaisin). Keskuslukitus sentään tuntuu toimivan niin, että siihen ei tarvii tehdä muutoksia :)

AARGH, ja alle 4 viikkoa aikaa, stressikö tässä vielä iskee? Onneksi on vielä 4 viikkoa lomautusta jäljellä niin ehtii vääntää ;)

Huuh, tulipa pitkä tarina, koettakaa jaksaa lukea...


Ja tuossa mallia turvakaarien lapuista ja turvavyön kiinnityksistä:
Image
Åke
Posts: 496
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Janakkala

Post by Åke »

Noniin, pitkästä aikaa vapaa viikonloppu kun tallin täytti viikonlopuksi väliprojekti, maanantaina pääsee taas bemarin kimppuun..

Eli tällaista kalustoa on siirtynyt Kanta-Hämeeseen:
Image


Ja tätä luettaessa auto on värjätty jottei näytä niin tutulta ja ulkokuoren räväkkä väritys vastaa paremmin konehuoneen resursseja, itseäni jäi vaivaamaan että pitääkö tuohon bemariinkin asentaa turbo...
Image
Last edited by Åke on Fri Jan 23, 2009 11:43 pm, edited 1 time in total.
Lehtimäki
Posts: 62
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:19 am
Location: Eurajoki

Post by Lehtimäki »

Onko Pätkän Ur-Quattro siirtynyt hämeeseen. Et oo kääntänyt kalenterista uutta tyttöä esiin sitten syyskuun on tainnut todella pitää kiirettä ;-)
Åke
Posts: 496
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Janakkala

Post by Åke »

Lehtimäki wrote:Onko Pätkän Ur-Quattro siirtynyt hämeeseen. Et oo kääntänyt kalenterista uutta tyttöä esiin sitten syyskuun on tainnut todella pitää kiirettä ;-)
Jokimaan AS-tallissa tapahtuu ihmeellisiä asioita, Pätkä tarvii kuulemma auton jossa on penkin selkänojissa kippi...

Ja kalenterin vuosiluku taitaa olla 90-luvulta, ei kai kukaan noita kalentereita seinällä pidä sen kalenterin vuoksi ;) Ja kaikki rahat on laitettu AS-autoihin, joten uusi kalenteri otetaan lahjoituksena vastaan ilomielin :)
Lehtimäki
Posts: 62
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:19 am
Location: Eurajoki

Post by Lehtimäki »

Vai tarvitaan AS-ssä impikippiä?
Åke
Posts: 496
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Janakkala

Post by Åke »

Noniin, bemarin pariin..

Eli kun sattui tänään taas kamera tallille, ja paniikissa koetin saada jotain tehtyä, niin tässä tuloksia.


Kaaret on ylä-sivu putkia lukuunottamatta sovitettu paikalleen ja heftattu kiinni. Etukaari tulee koriin kuvassa näkyvillä pulteilla, ja kyllä, bemarissa oli valmiit kiinnitykset korissa juuri tuossa paikassa:
Image


Taka kaareen ei tule diagonaalia, näkee sitten taaksekin päin paremmin. Tuo pitäisi saada ulos yhtenä palana, saa sitten nähdä onnistuuko:
Image


Turvavyön paikatkin tuli mitattua ja porattua holkeille reiät, hitsaukset uupuu vielä:
Image


Ja turvavyöt paikallaan, melkein kuin 4-pistevyöt mutta rulla takavöissä, helpottaa hermostuneen kuljettajan liikehdintää:
Image


Lattialevyt on kiinnitetty nyt koriin, kartturin jalkatuelle rakennettu kiinnitykset ja kuskillekin tehty vasemmalle jalalle jalkatuki, ja sekin kiinnitetty. Kaasupoljin kiinnittyy alapäästään lattiaan, joten sillekin piti muotoilla aukko lattialevyyn. Penkin kiinnityksiin hitsattiin myös vastamutterit jotta kiinnitys olisi helpompaa (ei ollut):
Image


Ja kaikki soviteltuna paikalleen, vyöt ja penkit kiinnitettyinä. Kartturin penkki osuu keskikonsoliin, eli keskikonsolia pitää muokata tai poistaa se, muuten vaikuttaa hyvältä:
Image


Hups, eihän tää ollutkaan bemarista.. Pannaas nyt kuitenki kuva naapurikaistan autostakin, joka piti saada tolpilleen ym. väliprojektin vuoksi, ja samalla tuli hieman bling-blingiäkin siihen, nyt tuli (taas) paineita omaan projektiin. Ja hyviltähän ne tolpat tuntuikin:
Image
Åke
Posts: 496
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Janakkala

Post by Åke »

Kaaret on soviteltu ja hitsattu nippuun. Hiukan tuli tiukka sovitus, mutta kyllä ne jotenkuten väkivalloin sai purettua ja pois autosta, toivottavasti menee vielä takaisin. Vielä hieman hiomista ja maali päälle ja ovat valmiit, oviputket lisätään joskus myöhemmin.

Image
Åke
Posts: 496
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Janakkala

Post by Åke »

Jotain pikkuhommia tuli tehtyä, muokattua penkkien kiinnitystä jotta säätö toimii paremmin, mietittyä sammuttimelle paikka ja kiinnittettyä se, tilapäis lisävalot tuli hankittua (Motonetistä 11,90 eur / kpl), ja varsinaisille lisävaloillekin tuli suunniteltua ja piirrettyä kiinnityskehykset, kuskin jalkatuen kiinnitystä tuli myös hieman parannettua.

Itse auto on nyt tyhjennetty sisältä sisustan maalausta varten, joka pitäisi toteuttaa huomenna, ja torstaina vielä toinen kerros.


Etupanssarin sain tänään, näyttää hyvältä ja sitä pitäisi alkaa sovittelemaan alle ja ruveta suunnittelemaan sille kiinnityksiä:
Image


Kaaret odottaa nyt maalattuina paikalleen asennusta:
Image
joteam1
Posts: 87
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:37 am

Post by joteam1 »

Asia ei tietenkään minulle mitenkään kuulu, ja jokainen tekee omaansa miten katsoo parhaaksi, mutta en malta olla kommentoimatta noita kaaria.

Miksi nuo kaaret on yleensä tehty? Turvavöiden kiinnitystelineiksi aika ylisuuret? Kun noihin on nähty noinkin paljon vaivaa, niin miksei niistä ole tehty kunnollisia?
Eipä kai noista haittaakaan ole, mutta niiden antama suoja on mielestäni aika teoreettinen, koska kaikki diagonaalit ja oviputket puuttuvat. Lisäksi nuo ei tuollaisena juurikaan edes jäykistä koria.
No, esim. oviputket on "helppo" lisätä jälkikäteenkin, mutta diagonaalien lisääminen onkin todennäköisesti kertaluokkaa hankalampaa. (Ainakin kattoon?)

Minä mistään mitään tiedä, kunhan ihmettelen :shock:
Åke
Posts: 496
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Janakkala

Post by Åke »

joteam1 wrote:Miksi nuo kaaret on yleensä tehty?
Eipä kai noista haittaakaan ole, mutta niiden antama suoja on mielestäni aika teoreettinen, koska kaikki diagonaalit ja oviputket puuttuvat. Lisäksi nuo ei tuollaisena juurikaan edes jäykistä koria.
No, esim. oviputket on "helppo" lisätä jälkikäteenkin, mutta diagonaalien lisääminen onkin todennäköisesti kertaluokkaa hankalampaa. (Ainakin kattoon?)
Katu-uskottavuutta on jollain saatava ;)

Oviputket niihin tulee, ne on jo olemassakin, mutta niitä ei ehditä tähän hätään asentamaan koska niiden kiinnityskappaleet puuttuu vielä. Eli korin jäykistäminen ja turvallisuus, siksi nuo on tehty. Oviputket kun saadaan paikalleen, niin sitten jäykistävät koria sen mitä on ajateltukin, ja jo tuollaisenaankin huomattavan paljon, vaikkei siltä näyttäisikään.

Turvallisuuttahan nuo toki tuovat roppakaupalla lisää jo ilman oviputkiakin, esim. hirvikolarissa, tai jos nyt niin hassusti kävisi että auto katolleen kääntyisi, ja ne em. oviputket tuo sitä sivutörmäyssuojaakin.

Diagonaalin jäykistävää/turvallisuutta lisäävää vaikutusta pidin siksi turhana tässä lajissa, että en sitä taakse näkökenttään laittanut. Kattoristikko/diagonaali olisikin jo sitten hiukan yliampuvaa käyttötarkoitus huomioiden ;) mutta todellinen syy sen puuttumiselle on se, että pääntila on muutenkin kortilla, ja kun ei ajeta kypärät päässä niin en halua hakata siihen päätäni.

No joo, makuasioita ja mielipide-eroja ja kompromissejahan nämä tässä meidän lajissa ovat, olisihan sellainen WRC-häkki tuonut sitä katu-uskottavuutta vielä enemmän.


Niin, ja nyt on sisältä maalattu, huomisen saa maali kuivua ja lauantaina alkaa sisustan niputus.

Image

Image
Åke
Posts: 496
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Janakkala

Post by Åke »

joteam1 wrote:Lisäksi nuo ei tuollaisena juurikaan edes jäykistä koria.
No pakkohan sitä oli tänään testata, kun saatiin kaaret sisälle ja kiinnittettyä lopullisesti, paitsi siis ne oviputket puuttuu. Jäykkä tai ei, niin kyllä se takapyöräkin nousi ilmaan kun etupyörän luota tunkilla nosti, ja pystyi kivasti keikuttelemaan etu- ja takapyörän varassa. Vertailukohtaa ei tosin ole kun ei tullut testattu ilman kaaria, että en tiedä jos se Bemarin koppa on jo tehtaalta yhtä jäykkä?

Image
Post Reply