Justyn termostaatti

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Bäy
Posts: 3
Joined: Wed Aug 20, 2008 10:12 am

Justyn termostaatti

Post by Bäy »

Ostin tuossa joku aika sitten Justiinan ja kaikki muu toimii erittäin hienosti, mutta sepä ei nosta lämpöjä. Nykäsin vanhan termarin pois, ja se olikin jumiutunut auki(?). Törkkäsin uuden tilalle, mutta lämmöt pysyy täysin samana. Onko mahdollista, että laitoin sen sinne väärin päin?

Paljonko teillä yleensäkin maantieajossa nostaa lämpöjä? Itselläni nousee ~kolme neulan mittaa, eikä yhtään sen enempää. Luulis, että ainakin puoleen väliin asti nousisi neula. Ydinongelmahan on kuitenkin se, että kabiiniin puhaltaa vain haaleaa ilmaa.. Se siitä talviautosta. :D
jari willner
Posts: 251
Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
Location: jyväskylä

Post by jari willner »

minä en justuista paljoakaan ymmärrä, mutta lämppärin kenno tukkeutuu vähitellen. kannattaisi varmaan huuhdella järjestelmä ja erikseen vielä lämppärin kenno.
JMTP
Posts: 37
Joined: Sat Oct 28, 2006 10:26 pm
Location: Oulu

Termostaatti

Post by JMTP »

Useimmissa Justyissä lämppärin vipu ei avaa kunnolla lämpimän puolelle,kylmälle menee ongelmitta. Koitappa käsin avittaa apumiehenpuolelta kopeloimalla löytyy puolikaaren muotoinen "vipu" jota pitää kädellä avittaa pyörähtämään samalla kuin väänät kuumaa päälle. Vivuston voitelukin voipi auttaa.
Bäy
Posts: 3
Joined: Wed Aug 20, 2008 10:12 am

Post by Bäy »

Ok, täytyypä testata tuo. Voi ollakin, että auttanee asiaan. Mutta miten nuo lämmöt, paljonko teillä nousee neula?
juhei
Posts: 171
Joined: Thu Sep 28, 2006 6:39 am
Location: Syke

Post by juhei »

Meidän Justyssä neula nousee alaviivan ja puolenvälin puoleenväliin elikä noin ensimmäisen neljänneksen kohdalle. Siinä se jököttää matka-ajossa. Kuormittaessa/paikallaan neula alkaa hiipiä kohti puoltaväliä, jolloin letti kytkeytyy päälle.
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Post by KariM »

Kun Justyllä ajettiin aktiivisemmin kilpaa laitoin siihen kuumissa maissa käytettäväksi tarkoitetun termostaatin (olisko ollut 78 astetta). Talvella oli turhan kylmä matka-ajossa, joten palasin talvimalliin (88 astetta).

Pitkämössä pitkästä aikaa oltiin Justyllä kunnon kisassa, matka-ajossa lämmöt olivat mittarin mukaan suht puolivälissä, pilalla ajettiin jäähdyttimen puhaltimen anturia vasten neula pari milliä alle H-rajan. Heh, mulla on rakennettu siihen puhaltimeen pakkosyöttö mutten kisassa muistanut mistä kytkimestä sen saa päälle... Lämmöt pysyy kyllä kisassakin aisoissa jos puhallin pyörii koko ajan.

Sisätilan lämppärin vipu tosiaan on Justyssä ongelmallinen, säätölangan suojus luistaa alakiinnikkeestä ja kabiiniin ei saa lämpöä muuten kuin erikoistoimin. Super Epoksia varmaan pitäis tippa pudottaa siihen kiinnikkeeseen.
Jarkko Heino
Posts: 161
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
Location: Lohja

omassain aikanaas..

Post by Jarkko Heino »

luisti tuo sama vaijerin suojus yläpäästä eli vivun puolelta ja apuna sama kuten yllä jo mainittiinkin eli kumarrus kartturin jalkatilaan..
Bäy
Posts: 3
Joined: Wed Aug 20, 2008 10:12 am

Post by Bäy »

Sieltähän se löytyy jo pienen totuttelun kanssa vaikka pimeällä, eli tuolla konstilla kabiiniin puhaltaa lämmintäkin jopa. Vielä tosiaan arvelluttaa nuo lämmöt jotka eivät kovin korkealle nouse, mutta ilmeisesti kaikki on kuitenkin ihan ok. Kiitokset kaikille vastanneille!
joteam1
Posts: 89
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:37 am

Post by joteam1 »

Niin tuon mittarin näyttämän saa tarkistettua vaikka äiteen paistimittarilla.
Selviää käykö se oikeesti liian kylmänä, vai näyttääkö mittari väärin.
Post Reply