Audin alusta

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Ringo
Posts: 2
Joined: Fri Sep 29, 2006 9:10 pm
Location: Kauhava

Audin alusta

Post by Ringo »

Tervehdys,
Minkälaisia muutoksia Audin alustaan kannattaa tehdä autosuunnistuskäyttöön? Aihiona on vm. -89 90 Quattro.
joteam1
Posts: 89
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:37 am

Post by joteam1 »

Sinne ei käytännössä kannata muita kuin bilsteinejä laittaa. Helpoin ja paras (ja kallein?) tapa on toimittaa tolpat Timo Kittelälle, (yhteystiedot löytyy googlettamalla) ja kertoa mihin käyttöön nuo tulevat. Tulee kerralla hyvä!
Toinen ja hieman halvempi tapa on tehdä ite. Hankkia S2 etutolpat ja niihin esim. v8 audin iskarit (joutuu yläpään kiinnitystä hieman modifioimaan). Taakse audin omat.
Jousien alalautanen kannattaa tehdä säädettäväksi (kierreholkkeja ym. "hiluja" saa esim. tommi's billetistä) Jousina meillä on mersu 190 takajouset joka nurkassa. Mutta tuo on vähän makuasia, vaihtoehtoja on paljon, monennäköisistä kynäjousista - alkuperäisiin.
Jos / kun jäykistät ja nostat autoa, niin ehdottomasti kannattaa rakentaa ulosjouston rajoittimet (lisää iskarien ikää huomattavasti)
Audiclubiin kannattaa liittyä. Sieltä voisi saada hankittua noita S2 etutolppia, ja Tepon kautta saa noita iskareita aika kohtuuhintaan. Ja muutenkin monenlaista teknistä jelppiä jos/kun tulee pulmia.

terv. Jari
Ringo
Posts: 2
Joined: Fri Sep 29, 2006 9:10 pm
Location: Kauhava

Post by Ringo »

Kiitos vinkeistä. Täytyy perehtyä asiaan tarkemmin kunhan saan ensin sen verran peltitöitä tehtyä, että autolla voi ajaa edes siviiliajoja. Joskos sitten jo tulevan talven kisoihin olisi mahdollisuuksia saada AS-varustus rakennettua.

T:Ringo
Timo
Posts: 108
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:41 am
Location: Espoo

Post by Timo »

Meille tuli iskareiksi eteen Bilsteinin P36-0370 (A6/S6 etuiskari) ja taakse P36-3017 (urQuattro takaiskari) Audiclubin kautta. Etuiskareihin piti sorvauttaa lisää kierrettä. Eteen laitettin S2 tolpat, jotka tosin ovat muuten samanlaiset kuin 90:n alkuperäiset paitsi putki on yläpäästä paksumpi kun 90:n tolpat ovat yläpäästä kavennetut (jos harrastusintoa riittä pääsee halvemmalla kun vaihtaa alkuperäisten tolppien yläpäähän paksumpaa putkea). Jouset teetettiin jousitakomossa. Tolppien alapäihin kannattaa porata pienet reijät että vesi pääsee valumaan pois eikä iskarit jäädy talvella.

Iskareiden yläpään laakereita saa Motonetistä tai täältä vahvemmat joista kumi ei painu kasaan: http://www.034motorsport.com/product_in ... cts_id=987

Miten Jari olet tehnyt ulosjouston rajoittimet?

Timo
joteam1
Posts: 89
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:37 am

Post by joteam1 »

Jep. Samat iskarit on meilläkin, ja oli edellisessä "kanttimallissakin". Tuossa kantissa oli perä vähän alhaalla, ja iskarit toimi hyvin. Nykyisessä on myös perää nostettu yhtäpaljon kuin keulaa, niin noista takaiskareista alkaa ulosjoustovara loppua ts. tarvii takalukkoa enemmän kuin vanha. (Tosin keskitasauskin on erilainen). Muutenkin mielestäni noista pitäisi muuttaa hieman hitaan ja nopean jouston suhdetta. Taitaa olla jo vähän hifistelyäkin, mutta kuitenkin

Ulosjoustorajoittimina meillä on (vähän turhankin rajut) ketjut. Edessä alapäästä kiinni koiranluun yläpäässä, ja takana alatukivarressa (vetarin etupuolella). Ylhäältä on molemmissa päissä korissa, jousen vieressä, lähellä iskarin yläpäätä. Meillä nuo sinne kohtuuhyvin mahtuu, mutta vakiotyyppisellä jousella voi tulla ahdasta. Seuraavaan teen nuo kyllä vaijerista.
Syy miksi nuo sinne laitettiin on että ekojen iskareiden sisäiset ulosjoustorajoittimet hajosivat jo 4 tai 5 kisassa. Bonuksena noilla tuntuu tulevan yläpään laakerin kumin keston huomattava parannus. (kumi ei hölsky pesässään)

Jari

ps. keulan ulosjoustovara näyttäis olevan aika kohdillaan http://www.kuvia.1g.fi/kuvat/Tapahtumat ... P_8804.jpg :shock: :wink:
Post Reply