Subaru Justyn elvytys

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Daimler
Posts: 3
Joined: Thu Nov 15, 2007 6:17 am
Location: redneck wonderland

Subaru Justyn elvytys

Post by Daimler » Thu Nov 15, 2007 6:36 am

Päivää vaan kaikille,en harrasta as-ajamista vaan toimin lähinnä mekaanikkona tiimille joka ajaa.Justy alkaa olla teknisesti tuttu ja jokuhan tuossa sympaattisessa pikku kipossa on koska päätin tämän tarinan tehdä:

Teamin eka subaru alkoi osoittamaan lahoamisen merkkejä joten autosta päätettiin päästellä kaikki mikä vain irtoaa varaosiksi ja hommata parempikuntoinen sitten ajo-autoksi:

Tässä eka:

Image

Moottori ja vaihteistopaketti irtoaa todella kivuttomasti:

Image
Image
Ja tässä uusi "kohde";auton maalipinta oli hiukka hilseillyt koska talvisäilytyksessä ex-omistajalla oli kevytpressu jäätynyt kiinni autoon ja repäisy pois poisti lakan pinnasta:

Image
Image
Hitsattavaa autosta löytyi todella runsaasti sittenkin :shock: lattiasta ja takakaarista,uudet etulokasuojat hankittiin subarun merkkiliikkestä koska ensimmäiset tulivat varaosaputkasta ja olivat uudempaan justyyn.

Takakaaret työnalla:
Image
Image

Hitsauksen ja pohjamaalausten jälkeen auto massattiin ja suojattiin aineita säästelemättä,mm.kotelosuoja-ainetta taisi mennä 5 litraa.

Image

Pintaväriksi tuli tylysti työkonemaali hinta/kestävyys-kriteerien ansiosta ja ei tuo nyt niin paha ole:

M(p)aaliin menossa:
Image

Maalattuna ja kasausta:
Image
Image
Image

Kommunikaatio on tärkeää:

Image

Auto on vielä kesken sillä tekniikkaan paneutuminen on nyt käsillä,sytytys saatiin kohdalleen mutta pahemmalle näytti öljykorkin alla,ruostetta.Öljynvaihdon yhteydessä on tarkoitus kokeilla jotain engine flush-tuotetta ja katsoa onko siitä hyötyä,lisäksi laturi on onneton,onneksi tilaa ympäriltä löytyy.Jos ketä kiinnostaa niin voin päivitellä tilannetta huoltojen osalta tänne näin "projektikertomuksen" lailla.

Daimler
Posts: 3
Joined: Thu Nov 15, 2007 6:17 am
Location: redneck wonderland

Post by Daimler » Thu Nov 15, 2007 5:17 pm

Iltapäivä isyyslomaa viettäen (osansa toki sai vauvakin) subarun parissa meni jotenkin näin:

Paikallisesta motonetistä kävin öljyputsarin,bensansuodattimen,stp engine flush ja STP Fuel Injector Cleaner-putelit.Eikun justy kuumaksi ja kippasin tuon engine flush litkun sisään ja 15 min. tyhjäkäynnillä pihassa.Moottorin ääni muuttui jo "subarumaisemmaksi" ja kun aika oli täynnä niin vanhat öljyt pois ja uusi suodatin ja öljyt koneeseen.Entinen omistaja olikin juntannut riittävästi mustaa kultaa myllyyn sillä n. 5 litran pesuvati tuli ihan täyteen..moottorin öljytilavuus on 3 litraa suodattimen kera..

Polttoaine suodatin on naurettavan ja säälittävän välimaastossa ja tankilta lähtevä letku näytti hapertuneelta.Uusi suodatin ja pätkä letkua ja injector cleaner tankkiin,näytti kaasarimoottoreihinkin käyvältä.Tyhjäkäynti muuttui hivenen tasaisemmaksi ja moottorin ääni oikean öljymäärän ansiosta terveemmäksi.

Sitten termarin kimppuun,ei oikein nostanut lämpöjä ja syykin löytyi,termari oli poikki..

Image

Uudet litkut syyläriin,ja heh,liekö kohtalon ivaa mutta syyläri päätti luovuttaa ja alkoi höyryämään yläreunastaan,ai perse,varaosa auton syyläri näytti yhtä kuppaiselta kuin entinen mutta oli ainakin ehjä vielä ennen purkamista joten kokeillaan sitä.

ttkh
Posts: 11
Joined: Tue Oct 09, 2012 8:10 am
Location: Joensuu
Contact:

Post by ttkh » Wed Jan 23, 2013 9:18 pm

Päivitetään tätä topiccia.

Tänään 23.1.2012 tilanne:

- Tämä ko. auto tällä hetkellä rotkottaa autotallin takana. Hommattu uudempi korinen yhtä kuppainen Justy. Ellei koriltaan jopa huonompi (?). Mutta se lähtee viikonloppuna hitsarille. Kävin leimalla, ei muuta laittoa kuin toinen helma. Pari päivää siihen onkin jo tehty töitä, että saatu jarrut pelaamaan. Kun leima lohkeaa, sitten voi laitella varustelukuvia yms. Tärkeintä on leiman saanti. Sitten laitetaan valoa, trippiä jne...

Post Reply