Page 1 of 1

RAVin kaasuvaijeri

Posted: Tue Sep 29, 2015 6:15 am
by TomiViitala
Hei,

Onko kukaan koskaan vaihtanut kaasuvaijeria RAViin? Nykyinen on alkanut tuntua vähän siltä kuin kaasu jäisi päälle kun jalan nostaa kaasulta, vaikka palautusjousi tuntuisi vetävän ihan hyvin. ( Ei se tietysti ihan varmaan ole vaikka vika olisi silti jousessa )

Vaijerit näyttävät olevan kohtuu harvinaisia ja vielä hintaviakin. Onko joku asentanut RAViin jotain muuta vaijeria?

Onko jollain RAVimiehellä ollut samankaltaista ongelmaa?

Tomi

Re: RAVin kaasuvaijeri

Posted: Sun Feb 07, 2016 1:52 pm
by TomiViitala
Tästä vähän lisätarinaa. Sain nyt viimeinkin vaihdettua kaasuvaijerin. Vaihtotyöllä voi hyvin korvata päivän astanga -jooga tunnin. Nimittäin kiinnistysruuvit ovat paikassa minne päivä ei ole koskaan paistanut.

Vanhassa vaijerissa ei tuntunut olevat mitään vikaa. Missään tapauksessa se ei ollut katkeamassa ja vaijeri liikkui kevyesti. Ensivaikutelma on, että vaijeri ei ollut syypää kaasun päälle jäämiseen, mutta aika näyttää kun autolla lähtee oikeasti ajelemaan pitempää matkaa. Yleensä kaasu alkaa jäädä päälle vasta kun kone on kunnolla lämmennyt. Mahdollisesti vanha vaijeri alkoi tihkaista sitten kun lähellä oleva pakosarja lämmittää sen kuumaksi.

Vaijereita ei meinaa löytää mistään ja ne ovat joko kalliita tai erittäin kalliita. Ilmeisesti niitä ei koskaan mene rikki. Se on laadukkaan tuntuinen osa. Itse löysin "halvan" vaijerin liettualaisesta varaosaliikkeestä. Postikuluineen 108,50 euroa. Halpaa kuin saippua.

http://en.autospares.lv/

Kerron sitten myöhemmin, oliko ehjän vaijerin vaihtamisesta mitään hyötyä. Toistaiseksi veikkaan enemmän palautusjousen kuoleentumista tms.

Tomi

Re: RAVin kaasuvaijeri

Posted: Sun Feb 07, 2016 1:56 pm
by TomiViitala
Korjaus. Varaosaliike oli siis Latviassa, ei Liettuassa.

Re: RAVin kaasuvaijeri

Posted: Thu Feb 11, 2016 11:12 am
by eero
Yksi mahdollisuus tuollaisiin käyntihäiriöihin voisi olla tuo pierunkierrätys joka karstoittaa tuota imupuolta. Yksi Ravi kun oli paikallisella autonikkarilla käyntihäiriöiden vuoksi ja korjaantui imupuolen putsauksilla, kertoivat että nuo imupuolet olisi hyvä ajoittain puhdistella.

Aika karua jälkeä saa tuollainen kierrätys aikaan ja rajua on puhdistelukin:

https://www.youtube.com/watch?v=xIijYgvxW0g

-e-

Re: RAVin kaasuvaijeri

Posted: Thu Feb 11, 2016 5:23 pm
by joteam1
Jep, ja ilmasto pelastuu :mrgreen: Ilmaston pelastamisen takiahan tuo takaisinkierrätyssysteemi on kai keksitty :roll:
Tuota ei muuten sitten kannata tehdä muovi-imusarjoille :P

Re: RAVin kaasuvaijeri

Posted: Fri Feb 12, 2016 10:06 pm
by TomiViitala
Totta joo.. Olen itsekin löytänyt noita raportteja missä karsta on aiheuttanut tuollaista kaasun päälle jääntiä. Mutta, pitää nyt ensin kattoa jatkuuko ongelma vielä uudella vaijerilla ja kierrätetään pierua sillävälin vaikka kabiinissa.

Re: RAVin kaasuvaijeri

Posted: Mon Apr 04, 2016 8:03 pm
by okulaari
Vika korkeaan tyhjäkäyntiin löytyy IAC (idle air control) venttiilistä. Korjaa myös seilaavan tyhjäkäynnin. Tässä linkki missä näytetään mitä tehdä. http://youtu.be/KTS63f8MVUw
EGR ei noihin koviin kierroksiin päde, koska sijaitsee IAC venttiilin ja kaasuläpänasentotunnistimen jälkeen. Viisas japanialainen on kuitenkin suunnitellut EGR:n tulpattavaksi koska laittoi sen toimimaan alipaineella. ECU ei tuota EGR:n tulpaamista sen ansiosta huomaa millään tavalla mutta auton imusarja siitä kyllä tykkää. Omasta tulppasin välittömästi enkä ole päivääkään katunut. En vain löydä yhtään hyvää syytä tahallisesti karstoittaa imusarjaa ja kävellä kukkahattu jakauksen peittona kuvitellen että moinen härpäke muka saastuttaa vähemmän kuin vapaasti virtaava karstoittumaton imusarja. Tehot ainakin katoaa pikkuhiljaa...

Tasaisessa ajossa ilmenevän "pehmeän" nykimisen taas saa korjattua vaihtamalla imuilman lämpötila sensorin. Sijaitsee ilmansuodattimen kotelon kyljessä ja vaihtamiseen ei tarvita edes työkaluja.

Matalilla kierroksilla kiihdyttäessä tai lutku lattiaan painettaessa terävän nykimisen (lue käy kolmella) aiheuttaa sytkäpuolella johdot tai puola.

Rikkoontunut Lambda taas aiheuttaa kaikkea noita edellisiä oireita satunnaisesti.

Ensimmäiseksi kannattaa kuitenkin tarkistaa sensorien toiminta auton omassa järjestelmässä. Se onnistuu parhaiten johdon pätkällä tai jollain muulla mikä johtaa sähköä. Etsit konehuoneesta DIAGNOSTIC boxin ja yhdistät pinnit t(E)1 ja E1. Sen jälkeen laitetaan avaimesta virta päälle muttei käyntiin asti. Moottorin vikavalo vilkkuu tasaisesti mikäli ongelmia ei ole. Mikäli vilkkuu esim 2x peräkkäin ja piakkoin vaikka 1x saadaan vikakoodiksi 21. Vikakoodit ja niiden merkitys löytyy täältä: http://stinger.mbnet.fi/toy_diag.php

Ja kannattaa muistaa nollata ECU huoltotoimien jälkeen, esim. Irroittamalla akusta miinus (-) kenkä vähintään 30 sekunniksi mutta haittaa ei ole siitäkään vaikka pitää irroitettuna huoltotoimien aikana. Mikäli vaihtaa vaikka rikkinäisen lambdan eikä nollaa ECU:a ei vika poistu vaan Ravi pötköttää rikkaalla vikaohjelmalla eteenpäin kunnes joku sitten joskus tulee ja nollaa ECU:n.