RAV4 jakopää

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Valvojat: Moderaattori, Moderaattorit

TomiViitala
Viestit: 72
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 1:55 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

RAV4 jakopää

ViestiKirjoittaja TomiViitala » Ma Syys 29, 2014 11:10 am

Hei,

Nyt on RAV4:sta uudenkarhea jakohihna hypännyt (ilmeisesti) kaksi kertaa niin että jako on mennyt sekaisin. Tosin viime lauantain tapausta ei ole vielä tutkittu varmaksi, mutta oireet olivat täsmälleen samat kuin edellisellä kerralla. Kone alkoi nakuttaa vedättäessä varsinkin pienillä kierroksilla ilmeisesti sen takia että sytytys on aivan liian aikaisella. Ihan pintakaasulla viitsi ajella mutta jos alkoi vedättää niin ei kuulostanut moottorin ääni kovin terveeltä. Vesipumppu, ohjuri ja kiristinrullatkin pitäs olla uudehkoja. Viimeksi vaihdettiin vesipumppu. Rullat taas lienevät vaihdettu edellisellä kerralla, eikä niissä tuntunut mitään välystä tai laakerivikaa. Hihna on Toyota liikkestä haettu alkuperäisosa.

Molemmilla hihnoilla kiristin on ollu maximissa. (Kumpaakaan hihnaa en ole itse vaihtanut. Se kaveri joka vaihtoi edellisen kertoi, että kiristin meni ihan kevyesti maximiin ja hänen mukaansa hihna oli liian löysän oloinen sittenkin). Vai olisiko hihna sittenkin ollut liian kireällä...

Lauantaina yritettiin korjata nakutusta kääntämällä sytytystä myöhäisemmälle Teboilin kylmäasemalla. Nakutus tuntui häviävän ja moottori kävi ok. Mutta sitten kun 50m ajettiin niin kone lakkasi käymästä kokonaan.

Tämä on nyt melkoinen mysteeri. Siksi laitan tännekin viestiä jos jollakulla Ravimiehellä olisi jotain tietoa tai jotain vastaavaa kokemusta Ravin jakopään kanssa? Lähiaikoina varmistuu oliko lauantaina hihna tosiaan taas hypännyt, mutta siltä se kovasti kuulosti.

Tomi

anssi
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 10:23 am
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: RAV4 jakopää

ViestiKirjoittaja anssi » Ma Syys 29, 2014 1:01 pm

Valitettavasti (tai onneksi) ei ole kokemusta (vielä?) ko. ongelmasta. Mikäli jako on kokonaan sekaisin niin yleinen uskomus on että mäntä ei yllä venttiiliin 3S-FE moottorissa, mikä pitäisi helpottaa painetta lompakon suunnalla. Hihnan vaihdosta on sen verran kokemusta että alkuperäinen menetelmä hihnan kiristämiseen jousen avulla (löysät pois pyörittämällä moottoria ja sopivassa kohdassa kiristäjän pultti kiinni) jättää hihnan mielestäni löysälle. Tai sitten en vain osaa tuota menetelmää.

Omassa menetelmäversiossani lisäsin jousivoimaa vipuamalla ja sitten vasta pultti kiinni. Sitten kokoamista sen verran että saa koneen käyntiin. Korvakuulolla kuunnellen vonkuuko vai ei. No vonkuu, eli uusiksi ja vähän vähemmän vipua jousen kaveriksi ja sama uudelleen. Ei vongu eikä tunnu yhtä löysältä kuin sillä tehdasmanuaalin konstilla-> eli ajoon. Hampaiden lähtöä odottaessa...

Eräs teoria KVG:llä hihnan ennenaikaiseen tuhoon on tarvikevesipumppu, jossa pyörän sijainti eli hihnan linja olis vähän pielessä. Salaliittoteoriaa sanoisin, ellei virhe ole millejä. Todennäköisin ongelma voisi olla tuo hihnan kireyden säätö, ja/tai kiristimen pultin puutteellinen momentti. Olettaen että se kiristimen laakeri toimii niin kuin pitääkin.

Ehkäpä jotain vinkkiä tulee purkuvaiheessa. Yleisesti vielä sen verran että RAV4 lienee yksi hankalimmista tai jopa hankalin (ahtain) konstruktio mihin tätä moottoria Toyota on ängennyt, ainakin ohjeajat rempalle on tuplaten muihin, varsinkin ABS versiolle :evil: Siksi ko. operaation alihankinnassa kannattaa suosia firmoja joissa on jäljellä todistetusti kovan luokan ammattiylpeyttä tehdä paskahommatkin kunnolla. Minä en keksinyt minne olisin vienyt tehtäväksi ja tein sitten itse.

Paljon juttua ja vähän villoja, joo taas kerran...

TomiViitala
Viestit: 72
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 1:55 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: RAV4 jakopää

ViestiKirjoittaja TomiViitala » Ma Syys 29, 2014 1:44 pm

Jep. Laitan lisätietoa sitten tänne, kun näkee mitä sieltä jakopäästä löytyy. Sellainen juttuhan viimeisimmän jakohihnan kanssa kävi aikaisemmin, että se alkoi vonkumaan ja pitämään outoja ääniä muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen ruotsissa keskellä perjantaikisaa. Olisi varmaan tullut tutkittuakin se ääni mutta vonkuminen lakkasi jo ennenkuin pääsin Ruotsista takaisin kotia, niin ei tullut sitten availtua ihan normaalilta kuulostavaa konetta, koska paikka on tosiaan v-mainen. Yksi teoria voisi olla, että remmi olisi ollut sittenkin liian kireällä -> joku jossain olisi antanut vähän periksi ja vonkuminen loppu -> lauantaina sitten jotain hajosi lopullisesti. Mutta tämäkään ei selitä miksi edellinenkin remmi hyppäsi.

Jos tästä jotain hyvää hakee, niin oli kuitenkin ihan oikea kisa missä meni rikki.

TomiViitala
Viestit: 72
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 1:55 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: RAV4 jakopää

ViestiKirjoittaja TomiViitala » Ke Loka 08, 2014 2:38 pm

Noniin. Lisää kärsimyskertomusta tästä. Jakohihna oli hyppännyt 4 hammasta. Ainoa ongelma on, että mitään selkeää syytä tähän ei tunnu olevan. Korjaajakaveri kertoi että kaikki laakerit jakopäässä ovat kunnossa. Ainoa omituisuus on se että hänän mukaansa hihna ei vaan mene tarpeeksi kireälle vaikka kiristin on maksimissa. Samaa valitteli viimeksikin uudella hihnalla. Viimeksi mitattiin rullat ja ne oli samankokoiset kuin genuine Toyota osat. Hihna oli haettiin toyota liikkeestä ja pitäisi olla oikea.

Onko kellään tietoa, josko 3s-fe moottorista olisi olemassa joku spesiaaliversio mihin pitäisikin laittaa jotain erilaista osaa jakopäähän? Sellainenkin tuli mieleen että olisiko jossain vaiheessa kantta höylätty matalammaksi... mutta luulisi siinäkin tapauksessa kiristysvaran riittävän.

Jos hihnan löysyys on ongelma niin sitten lähinnä tulee mieleen, löytyisikö tuohon jostain hampaan verran lyhyempi hihna tai isompi kiristinrulla?

Sattuisiko jollain olemaan vanhaa öljypumppua tai vesipumppua pyörimässä nurkissa? Olisko kiva kuulla, paljonko niiden hihnapyörissä on hampaita?

TomiViitala
Viestit: 72
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 1:55 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: RAV4 jakopää

ViestiKirjoittaja TomiViitala » Ke Loka 08, 2014 7:05 pm

Hiukan lisävahvistusta sille, että kannen höyläily voisi sittenkin vaikuttaa jotain tähän, kun löysin tuollaisen 162 hampaisen jakohihnan (normaali 163), mikä on tarkoitettu 3S-FE moottoriin, missä on "Reworked cylinder head".

http://m.dayco.com.au/BuyersGuide.aspx?P=94541

Samanlainen hihna on Mazda E2200 diesselissä, kait.

TomiViitala
Viestit: 72
Liittynyt: Ti Touko 15, 2007 1:55 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: RAV4 jakopää

ViestiKirjoittaja TomiViitala » Su Loka 12, 2014 5:15 pm

No niin, nyt jakopää on kasattu yhden hampaan normaalia lyhyemmällä 162 hampaisella hihnalla. Hyvin toimii nyt ja pitää toivoa, että toimii jatkossakin.

100% varmaa syytä ongelmalle ei ole tiedossa, mutta paras teoria lienee se, että auton kannelle on tehty jossain vaiheessa jotain höyläystä saksanmaalla, koska normaalipituinen 163 hampaan hihna ei ilmeisesti kiristinyt ihan riittävästi.

Jos tästä on joskus jollekin jotain hyötyä niin seuraavanlaisen lyhyemmän hihnan voi laittaa RAV4:een. Tai itseasiassa muihinkin Toyotiin missä on 3S-FE moottori.

Gates 5355XS hihna tai vastaava joltain muulta valmistajalta, joka sopii seuraaviin autoihin.

- Mazda E2200 2,2 diesel 97-04
- Suzuki Grand Vitara 2.0TDI 98-01
- Kia Sportage 2.0 TDI
- Ford Ecovan 2.0 Diesel.

Jokainen noudattakoon tätä vinkkiä omalla vastuulla :) Tuollainen Gates 5355XS hihna autossa nyt kuitenkin on...