Laitetaas tänne jotain näin välipäivien kunniaksi.
Jotain pientä on golfille ehtinyt tapahtua. Takajarrut laittelin kokonaan uusiksi. Mukavampi siirrellä ja parkkeerata tuota pihassa, kun ei tarvitse aina etsiä tasaista kohtaa tai pölkkyä renkaan juureen pysäköintiä varten. Etujarrut pitää vielä käydä läpi, pitää selvitellä miten helpolla sinne vaihtuisi jäähdytetyt levyt kun vakiona tuossa on umpikiekot. Takarumpujen uskon olevan riittävät kun ovat 240mm ja samoja on käytetty mm 100 Audissa joka on hivenen painavampi kulkine. Jos ei riitä, niin saa sinnekin levyt...
Sisustan purin myös koska matot oli märkänä ja mielenkiinnosta nähdäkseni pohjan yläpuolelle. Tämän yksilön kohdalla täytyy todeta, että Keski-Euroopassa vietetyt nuoruusvuodet ovat olleet hyväksi. Pohjasta löytyi ainoastaan yksi kynän läpimenevä reikä. Kun tuon korjaa täysin ehjään peltiin asti, joutuu hankkimaan 5x5 cm kokoisen peltipalan
. Muuten pitäisi pärjätä pelkällä pintaruosteiden putsauksella ja uudella pinnalla. Toki yllätyksiä voi tulla vastaan ja varmaan tuleekin.
Voimansiirrossa tuossa on hieman sanomista. Siihen pitäisi pureutua seuraavaksi. Joku aikaisempi "tuunaajatero" oli ajellut tuolla eripari renkailla akseleiden välillä ja siitähän nelivedot tykkää... Kardaanin ja kulmavaihteen välistä on ainakin pultit poikki. Toivottavasti tuo on ollut heikoin lenkki ja pulttien vaihto riittää. Kardaani on vaan pakoputken yläpuolella ja putki on siinä kunnossa, että ehjänä sitä ei pois autosta saa. Ennen kardaanihommia teen siis uuden putken alle.
Takajarruja rassatessa käytin irti takajousituksenkin. Samainen "tero" oli tainnut ratkaista alustan takapään osalta jo valmiiksi. Takana oli asennettuna etuvetoisen golfin madltavat coilover tolpat, jotka ovat n 4,5 cm pidemmät kun syncron vakiot. Nuooli säädettynä siten, että sisäänjoustoa oli pari senttiä ja ulosjoustoa n 13. Samalla jousi pääsi ulosjoustossa liikkumaan vapasti ylös-alas luokkaa 5 cm. Ruuvasin säädöt siten, että pitkänä jousi juuri puristuu heilumattomaksi. Tuolla paketilla maavaraa tulee lisää n 4 cm ollen luokkaa 20 cm. Joustoja jää suunnilleen saman verran molempiin suuntiin. Vaimennus tuntui jämäkämmältä kun vakiotolpilla. Metriäkään en noilla ole vielä ajanut, mutta tulokset perustuvat tallissa vetokoukun päällä hyppien tehtyihin testeihin
.
Etujousitus on vielä ratkaistava jotenkin. Todennäköisesti testaan jonkun painavakoneisen (VR6?) MK3 Golfin etutolppia. Maailmalla ovat ainakin noilla korotelleet kakkoskoppaisia. Samalla saisi varmaan vaimennukseenkin lisää jämäkkyyttä myös etupäähän. Tuollaisia tolppia saa tarjota.
Hankintalistalla olis myös 4 ovisen isolasiset etuovet. Siis sellaiset, jossa peili on normaalikohdassa, eikä puolessa välissä ovea kuten alkupään kakkoskoppasissa. Jos jollain lojuu tuollaiset nurkassa, niin laittakaa vinkkiä.
Tällaista tällä kertaa, nyt pitää lähteä talliin tekemään ostoslistaa pakoputkea varten.
Hyvää Uutta Vuotta!
-petteri