Page 2 of 3

Posted: Tue Apr 24, 2007 4:19 pm
by mikky
Jälleen itse itselleni vastaten: Ostin anturin ja pähkäilin sen kiinnitystä. JArrukilvessä on vähän ahdas paikka ja pitäisi purkaa aika paljon, että saa hyvin kiinni jne. Päädyin tutkimaan kardaania ja löysinkin sopivan paikan Corolla vaihdekepin etupuolelta. En ehtinyt vielä asentaa kun sain vinkin Forssan karttakoulutuksessa, että ainakin ruiskuautoissa (kuten tämä) löytyy nopeuspulssi nopeusmittarin takaa. Olin jokatapauksessa ottamassa mittarin pois taustavalojen vaihtoa varten, joten päätin testata. Yleismittari käteen ja porakoneella pyörittämään mittaria ja sieltähän tuli juuri sopivaa pulssia. Oli jopa mutteri, jonka alle sai kaapelikengän hyvin kiinni ja eikun asettamaan kerrointa Pilottiin. Sain kalibroitua mittarin noin 440 kertoimella (185/65R15 renkailla). Enää puuttuu peruutus, jonka otan peruutusvalon katkaisijalta. Ja eikun rakentamaan.

Mika

Posted: Wed Apr 25, 2007 1:16 pm
by JylhaMika
Se suositushan on että tieto otetaan vetämättömästä pyörästä.

Tuo pulssi on ihan ok, tosin ei kannata ottaa sellaista ajotyyliä että pyörät lyö tyhjää joka pyörityksessä, koska silloin sitä virhettä kertyy.

Ite ajattelin kanssa Corsaan jonkinmoisella auton omalla pulssi systeemillä ottaa ABS tms.

Posted: Wed Apr 25, 2007 2:06 pm
by jukka p
Pahaa pelkään, että Corollan tehoilla ei mitään järkyttäviä ruopimisia saa aikaan edes talvella. ;-)

Vaikka mistä minä tiedän, millaisen padan Mikky on laittanut tai aikoo laittaa kilpuriinsa.

Posted: Wed Apr 25, 2007 4:12 pm
by mikky
JylhaMika wrote:Se suositushan on että tieto otetaan vetämättömästä pyörästä.
Tämä taas on vähän vaikeaa kun on ihan oikeasti jatkuva neliveto keskitasauspyörästöllä, joten ihan sama mistä sen ottaa kun sutiva pyörä voi olla mikä vain :o
jukka p wrote:Vaikka mistä minä tiedän, millaisen padan Mikky on laittanut tai aikoo laittaa kilpuriinsa.
Ihan vakio 105hp 4a-fe se on, enkä usko että ihan pian tulee lisää tehoa. Seuraavaksi voisi opetella suunnistamaan ;) Viimeaikoina on mennyt suunnistuspuoli vähän heikosti. Osasyynä heikkoihin suorituksiin on ollut tietoinen tietyn osa-alueen treenaus kisaa kohti eli pari harkkaria ajettiin juuri kunnon vauhdilla, jotta saa tuntumaa "oikeaan" vauhtiin ja välillä olen opetellut kertomaan matkoja joka välissä (vaikkei ole vielä trippiäkään ollut) ja pari kertaa yritettiin tehostaa kuskin ja kartturin välistä vuorovaikutusta. Nyt puuttuu enää tärkein eli huolellisuus. Olen hieman turhan suurpiirteinen ja sinnepäin, joten eikun itseä niskasta kiinni parantamaan suorituksia. Autoa ei voi enää syyttää mistään, eikä millään kelillä, joten eikun harjoittelemaan... Lohja, Kuusankoski, harkkarisarja... jos vielä jonain vuonna C:stä "oikeasti" suunnistamaan :)

anturin korvike, peruutuksen tunnistus

Posted: Thu Apr 26, 2007 10:29 am
by AMa
Mikky,

Jäi forssassa korostamatta, että se peruutuksen tunnistus on oltava maata eli älä ota suoraan peruutusvaihteen virtakarvalta kompulle peruutuksen tunnistusta!

Eli järkevin ja/tai helpoin tapa toteuttaa tuo on laittaa tuolle peruutukselle normaali nelinapainen rele:
85 = peruutusvalo (+12V)
86 = maa
87 = maa
30 = peruutuksen tunnistus kompulle, ts. tuo anturin toinen kaapeli (kun toinen on siis se varsinainen pulssi).

Re: anturin korvike, peruutuksen tunnistus

Posted: Thu Apr 26, 2007 10:45 am
by mikky
AMa wrote:Mikky,

Jäi forssassa korostamatta, että se peruutuksen tunnistus on oltava maata eli älä ota suoraan peruutusvaihteen virtakarvalta kompulle peruutuksen tunnistusta!

Eli järkevin ja/tai helpoin tapa toteuttaa tuo on laittaa tuolle peruutukselle normaali nelinapainen rele:
85 = peruutusvalo (+12V)
86 = maa
87 = maa
30 = peruutuksen tunnistus kompulle, ts. tuo anturin toinen kaapeli (kun toinen on siis se varsinainen pulssi).
Tiesinkin tuon, mutta en ole vielä ehtinyt tutkia, että kumpaa Tojossa katkotaan peruutusvalokatkaisijalla maata vai plussaa, mutta yleismittari on hyvä apu kun ei ole kuvia.

Mika

Posted: Thu Apr 26, 2007 11:47 am
by eero
Ja korostetaans sitten vielä että ST pilotissa maata, muissa taas jotakin muuta...

-e-

Posted: Wed Aug 08, 2007 11:12 am
by JylhaMika
Noniin,

Ensimmäinen testi ajettu "omalla" JCTripillä. Anturina toimi auton oma ABS anturi ja JCTrippiä varten rakennettu väliboksi ja hienosti toimii :)

Varmasti porukkaa kiinnostaa sellainen lisäosa JCTrippiin että tulee johto nopeustiedolle (Opel = PUNA-SININEN) oma johto peruutusvalolle, ja siitä johdot suoraan Tripille. Eipä tarvise enään äheltää mitään antureita jarrurumpujen sisälle. Boksissa on tarvittava releistys ja pulssimuuntimet.

Toinen testiosio muuten samalla konseptilla, paitsi että käytetään Hall-anturia ja pulssit otetaan vetoakselin pulteista eli siis 6 pulssia / renkaan kierros. Tämä testi ajetaan Valkeakosken kisassa ensi viikolla.

-Mika-

Sähköisestä nopeus/matkamittarin signaalista

Posted: Sun May 17, 2009 10:53 am
by Lehtimäki
Meillä on ollut lähes yhden kauden verran käytössä RAV4:ssä sellainen toteutus.
Jossa on ryöstetty auton VSS signaalista askelsignaali X-tripille.
(VSS = Vehicle speed signal 60km/h=40Hz)

Suuntasignaali on ryöstetty samoin optoerottimen avulla pakkivalon johdosta.

Optoerottimia tässä mallissa käytettiin siis kaksi erillistä CNY17 tyyppiä. mutta tietysti voi valita tyypin missä on sisäänrakennettuna useampi opto.

RAV4 -96:
Nopeussignaali löytyy harmaasta liittimestä keskikonsolin päältä kartturin camel bootsin vasemmalta puolelta ja se on väriltään punainen keltaisella (R-Y) raidalla.
Pakkijohdin on edellisen harmaanliittimen vieressä olevan valkoisen liittimen johdin joka on punainen mustalla (R-B) raidalla
Liittimiin pääsee parhaiten käsiksi irroittamalla suojamuovin kartturin jalkatilasta. Kannattaa mittaamalla todeta että nopeussignaali johdin on oikea esim. Fluke AC puolelle taajuusnäyttö päälle ja ajamaan 60km/h pitäisi antaa n. 40Hz ja 30km/h n. 20Hz jne. Näin voit olla varma oikeasta johtimesta. Pakkisähkön voit tietenkin mitata jännitemittarin avulla pakin ollessa kytketty.

Nopeussignaali:
Lisää etuvastus sarjaan esim 1kohm trimmeri(säädä se n.750 ohm) ennen signaalin kytkemistä CNY17 1pinniin.
2-pin maahan
4-pin xtripin anturimaahan
5-pin 76 ohm sarjavastuksen kautta x-tripin askelsignaaliin

Suunta:
R-B etuvastuksen kautta 560ohm pinniin 1
2-pin maahan
4-pin xtripin anturimaahan
5-pin 76 ohm sarjavastuksen kautta x-tripin suuntasignaaliin

Jos kytkennät on muuten oikein mutta auton nopeusmittari ei ole enään hengissä lisää optoerottimen 1-pinniin kytketyn etuvastuksen arvoa hieman tai jos kompu ei askella voi vastuksen arvoa ruuvata varovasti pienemmälle jotta opton ledi saa riittävästi virtaa "syttyäkseen"

Posted: Wed Feb 10, 2010 2:46 pm
by Timo
Tässä ohje typ89 Audin (-87-92 Audi 80, 90 ja Coupe) nopeussignaalin käyttämisestä Pilot II:n askelluksessa, mutta sama lienee sovellettavissa muihinkin. Audissa nopeussignaali tulee vaihdelaatikolta ja se on +12V auton ollessa paikallaan ja liikuttaessa tulee pulsseja jotka käyvät lähellä nollaa, mutteivät ilmeisesti ihan nollassa. Pulsseja tulee yhdellä pyörän kierroksella n. 8kpl, joten kompun kertoimeksi tulee n. 250.

Tarvittavat komponentit: NPN-transistori, n. 60k ohm *) vastus, diodi ja rele. Nopeussignaali löytyy radion takaa valko-sinisestä johdosta (sama johto menee myös perän lukolle), siihen kytketään vastus ja vastuksen toinen pää transistorin kannalle (B). Transistorin emitteri (E) kytketään diodin anodiin (A) ja diodin toinen pää (K, merkattu renkaalla) kytketään maihin. Transistorin kollektori (C) kytketään kompun askellusliitäntään.

Peruutusta varten Pilot II tarvitsee maata toiseen askellusliitäntään ja se onnistuu pakkivalolta kytkevällä releellä joka liitetään seuraavasti: 85 haaroitus peruutusvalolta, 86 ja 30 maihin, 87 kompulle (taaksepäin askellus). Rele onkin kytkennän kallein osa, muut komponentit saa alle eurolla.

*) Trippi on toiminut talvella moitteettomasti, mutta syksyn kisoissa askellus pysähteli ajoittain hitaassa vauhdissa. Ilmeisesti ollaan niin lähellä raja-arvoja että lämpeneminen saa askelluksen pätkimään, joten vastuksen kokoa pitäisi hieman muuttaa jompaan kumpaan suuntaan.

Kiitokset avusta Andreille ja Åkelle!

Posted: Wed Feb 10, 2010 9:36 pm
by Åke
Erääseen siniseen Subaru Leoneen vaihdettiin tälle kaudelle JC-tripin anturiksi induktiivianturi, jokka ottaa pulssit jarrulevyn keskiön vahvistusrivoista. Tuon tyypin anturi antaa plussa-signaaleja jotka eivät sovi JC-tripille/X-tripille/ST-pilotille. Jylhän Mika teki väliin boxin johon vedetään anturilta signaali ja pakkivalolta signaali, plussaa tai miinusta, kumpaa nyt sattuu tulemaan. Ko. boxista sitten lähtee signaalit compulle kelpaavassa muodossa. Tuossa boxissa on myös mahdollistaa muuttaa pulssisuhdetta, jos niitä tulee liikaa, esim. 9 pulssia/kierros vähennetään muotoon 3 pulssia/kierros.

Kyseisessä Subarussa tuo on ainakin toiminut hyvin, ja tuo boxi siis toimii myös auton oman sähköisen nopeusmittarin kanssa.

Jylhän Mikalta saa varmaan lisätietoja, ja eiköhän boxi Mikalta olis ihan ostettavissakin..

Re: Sähköisestä nopeus/matkamittarin signaalista

Posted: Wed Apr 25, 2012 8:25 pm
by anssi
Lehtimäki wrote:Meillä on ollut lähes yhden kauden verran käytössä RAV4:ssä sellainen toteutus.
Jossa on ryöstetty auton VSS signaalista askelsignaali X-tripille.
(VSS = Vehicle speed signal 60km/h=40Hz)

Suuntasignaali on ryöstetty samoin optoerottimen avulla pakkivalon johdosta.

Optoerottimia tässä mallissa käytettiin siis kaksi erillistä CNY17 tyyppiä. mutta tietysti voi valita tyypin missä on sisäänrakennettuna useampi opto.

RAV4 -96:
Nopeussignaali löytyy harmaasta liittimestä keskikonsolin päältä kartturin camel bootsin vasemmalta puolelta ja se on väriltään punainen keltaisella (R-Y) raidalla.
Pakkijohdin on edellisen harmaanliittimen vieressä olevan valkoisen liittimen johdin joka on punainen mustalla (R-B) raidalla
Liittimiin pääsee parhaiten käsiksi irroittamalla suojamuovin kartturin jalkatilasta. Kannattaa mittaamalla todeta että nopeussignaali johdin on oikea esim. Fluke AC puolelle taajuusnäyttö päälle ja ajamaan 60km/h pitäisi antaa n. 40Hz ja 30km/h n. 20Hz jne. Näin voit olla varma oikeasta johtimesta. Pakkisähkön voit tietenkin mitata jännitemittarin avulla pakin ollessa kytketty.

Nopeussignaali:
Lisää etuvastus sarjaan esim 1kohm trimmeri(säädä se n.750 ohm) ennen signaalin kytkemistä CNY17 1pinniin.
2-pin maahan
4-pin xtripin anturimaahan
5-pin 76 ohm sarjavastuksen kautta x-tripin askelsignaaliin

Suunta:
R-B etuvastuksen kautta 560ohm pinniin 1
2-pin maahan
4-pin xtripin anturimaahan
5-pin 76 ohm sarjavastuksen kautta x-tripin suuntasignaaliin

Jos kytkennät on muuten oikein mutta auton nopeusmittari ei ole enään hengissä lisää optoerottimen 1-pinniin kytketyn etuvastuksen arvoa hieman tai jos kompu ei askella voi vastuksen arvoa ruuvata varovasti pienemmälle jotta opton ledi saa riittävästi virtaa "syttyäkseen"
Edelliseen lisäystä sen verran että JC-Trippiä en saanut ko. ohjeella toimimaan. Saattaa olla tekemistä sen kanssa että JC-Tripissä askellus on 5V tasoa jota maadoitetaan sitten (X-tripissä korkeampi jännitetaso?)

Lisäksi halusin mieluimmin käyttää SPD signaalia, mikä ei pitäisi sotkea oman mittarin toimintaa. Ehkä sekoittaa sitten moottorin ohjauksen jos jotain :?

Joka tapauksessa totesin helpoimmaksi käyttää juuri SPD signaalia ohjaamaan MOSFET transistoria. Se ei ota virtaa (käytännössä mikroampeeritasoa) vaan aktivoituu jännitteestä. Kun valitsee logic level -tyypin N-kanava kytkinFETin niin toiminta-alue osuu kohdalleen ilman mitään vastuksia tms. Kannattaa valita isolle virralle tarkoitettu fyysisesti kookkampi vaikka tässä pärjäisi pienemmälläkin, mutta ne pienet on sitten TOSI pieniä (eli TOSI kiva kolvata, älkää kysykö...)

JCTrippi askeltaa kivasti ihan pelkällä FETillä, jolloin kytkentä olisi liiankin yksinkertainen. Varmuuden välttämiseksi väsäsin sen kuitenkin ohjaamaan optoa, samaan tyyliin kuin Hannu yllä, pysyy auton ja mittarin piirit vähän enemmän erillään. Pakitus myös samalla tyylillä.

Tässä kuvatus aiheesta kuinka mitä sen tein, kaikkihan kolvailee omalla vastuullaan... :wink:

EDIT: optoversiolla havaittu vakavaa kiukuttelua pidemmällä lenkillä, pelkällä FETillä (eli askellus D:hen ja opto veks) toiminut edelleen kyllä 100% pitää tutkia vielä...

EDIT 2: Aika ja into tutkia opton ymppäämistä tähän on tällä haavaa loppu. Riskien pienentämiseksi lisätty diodi askellukselta jotta JC-Tripin suuntaan ei päästä mitään jos tulee oikosulkuja. Niiden mahdollisuus taitaa olla kuitenkin suurempi omissa johtoturauksissa kuin fetin kärähtämisessä näin minimaalisilla virroilla.

Lisäksi hommattu isompikokoista fettiä jotta voi ikänäöllä varustettukin luotettavammin juottaa. Myös fetin sisäisen oikosulun riski pitäisi olla kai pienempi, virran kestossa on ainakin riittävästi reserviä. Mutta toistaiseksi toimii kuin junan vessa (kop, kop).

Image

Laitanpa vielä muistiin mistä tarkalleen ottaen tuo SPD löytyy ECUlla:

Image


EDIT N+1:
Lisätään muistiin vielä linkit pakkivalon sähköistyksen kuviin.

Liitin IH1 keskikonsolin etupuolella alhaalla, puna-musta johto
https://lh6.googleusercontent.com/-PCff ... 1%2529.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-PKl6 ... 9%2529.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-3dlh ... 0%2529.jpg

Re: Mistä kompuun anturi?

Posted: Thu Jan 30, 2014 7:30 pm
by mikky
Tuli sitten vaihdettua autoa ja taas piti miettiä, että mistä signaali kompulle. Parin päivän googlauksella ja mittauksilla löysin Imprezan nopeusmittarin takaa 5V nopeuspulssin, jonka muunsin oheisella transistorikytkennällä sopivaksi maadoituspulssiksi.
Image
Peruutuksen miinustusta en vielä tehnyt, mutta sille on jo rele valmiiksi kytkettynä, joten pelkästään johto peruutusvalokytkimeltä puuttuu.

Mika

Re: Mistä kompuun anturi?

Posted: Mon May 05, 2014 5:41 pm
by okulaari
Pitihän tuota Anssin FET transistoria SPD signaaliin kokeilla ja täytyy sanoa että alle euron osalla homma toimii loistavasti.
Pulssia tulee sopivasti eikä JC-Trippi sekoa 0-120 Km/h nopeuksissa. Tuskin muissakaan mutta kisassa tuo nopeus pitäisi riittää. Pakkitiedon otan releellä ja piuhat vedän varuiksi HALL anturille jos vaikka ongelmia sattuisi ilmaantumaan
mutta epäilen..

Re: Mistä kompuun anturi?

Posted: Fri Aug 25, 2017 10:53 am
by jkotajar
Taas tarvittaisiin tietoutta.

Saimme tiistaina käsiimme X-tripin. Suuri kiitos tästä Salon suuntaan.
Viikonloppuna olisikin tarkoitus sovittaa mittaria paikalleen.

Tiedättekö voiko matkapulssin ottaa suoraan Eltripin anturista (mittari mallia R6, anturi ET-RD joka lukee magneetteja)? Täällähän on varoiteltu että pitää pulssit olla aina maadoittavia. Enkä ole koskaan tarkemmin tutkinut millaisia pulsseja Eltrip ottaa vastaan. Joten jos tiedätte, kertokaa ihmeessä.

Miinustukseen suunnittelin sitten pakkivalolta relettä. Tässä ei siis ilmeisesti haittaa että maadoittaa kokoajan kun peruutellaan? Tietysti jos tiedätte vielä kummin päin pulssijohdot pitää asentaa, niin ei siitäkään haittaa olisi. Onneksi vanhan mallin kytkentäkaaviot muutoin löytyikin vinkeistä.
Katsotaan jos saisi sitten samalla rakennettua releen myös Eltripille. Tosin sen kait pitää toimia päinvastoin, eli avata maadoitus peruuttaessa.

Vaarana on ettei aika riitä kaikkeen, mutta jos edes X-tripin kunnon pystyisi tarkastamaan.


Kiitos jo etukäteen!

--
Jarno