Poloisesta kisarassiksi (edit: Tasauspyörästö ja sen ...)

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Janim
Posts: 7
Joined: Tue Sep 18, 2012 6:59 am
Location: Hyvinkää

Poloisesta kisarassiksi (edit: Tasauspyörästö ja sen ...)

Post by Janim »

Morjensta kaikille!

Talvitauon aikana sitä inspiroituu puuhastelemaan vaikka mitä mielenkiintoista. Viime vuoden kisoissa keikkunut keltainen polo tullaan jollain aikavälillä korvaamaan hiukan uudemmalla. Talliin on pysäköitynyt konevikainen 2001 vuosimallin Polonen. Suunnitelmien mukaan kohta pitäisi moottori/vaihteistopaketin hypätä konehuoneesta lattialle. Siksipä aloinkin pohtia modauksia.

Tämä kikotinhan on niin sanotusti yksipyörävetoinen, ja kovasti olisi kiinnostusta saada toinenkin pyörä mukaan kinkereihin. Eli tasauspyörästön lukitusta on päivänä parina googletettu ja kyselty sieltä täältä. Wavetrac ainakin tarjoisi mielenkiintoisen vaihtoehdon, suora lainaus:

"Wavetrac® lukkoperän patentoitu rakenne takaa sen että perä lukitsee myös haastavissa olosuhteissa, silloin kun kuormaa ei ole. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi toisen pyörän nouseminen maasta rata-ajossa tai erittäin liukas tienpinta. Vastaavantyyppiset lukkoperät, kuten Quaife toimivat tällöin avoimen perän tavoin pystymättä siirtämään vetoa pitävälle pyörälle. Wavetrac®:in vallankumouksellinen rakenne auttaa luomaan kuormaa jolla tasauspyörästö lukkiutuu.

Quaife toteaa näin omilla sivuillaan: "Whilst requiring some torque in the slipping wheel, the Quaife unit is progressive in action but never locks". Ongelma on piilotettu lauseen ensimmäisiin sanoihin. Quaife ja muut vastaavat tasauspyörästöt vaativat siis itseasiassa pitoa toimiakseen. Asia, jota ei voi pitää toivottavana ominaisuutena lukkoperässä. "


Summa summaarum, onko polossa asennuksen jälkeen yhtä monta vetävää pyörää kuin esimerkiksi Justyssä? Tokikaan eihän tämä nelivetoa korvaa, mutta ajatus kiehtoo kovasti. Onkos Foorumilaisilla kokemuksia moisista vempeleistä?

Kyselee Jani.

Koko Wavetrac tarina: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=7381.0
_________________

Mehtään menee
Janim
Posts: 7
Joined: Tue Sep 18, 2012 6:59 am
Location: Hyvinkää

Nyt se alkaa...

Post by Janim »

Terve taasen, auto on tuupattu talliin ja kun lattia oli saatu kuivaksi alettiin tutkia kuinka kiinni junttaantunut kone hyppäisi lattialle. Aikani jahkailtua, päätin purkaa keulan romppeet pois edestä ja ottaa koko moottori&vaihteistopaketin kimpassa ulos. Välissä yritimme vaihtaa kaverin golffiin termostaattia, sillä seurauksella että hajotimme termostaattikotelon. Apu oli onneksi lähellä ja polon osa hyppäsi osaksi golffia.

Tasauspyörästön lukosta en nyt oikein tiedä, laittaakko vaiko eikö, tässäpä pulma? Kommentteja ei tältä suunnalta ole tipahdellut, eikä kyllä oikein mistään muualtakaan :D Ennen investointia olis mukava saada jotain kokemusperäistä kommenttia jostain. Kyselin lukkoja jo vähän sieltä sun täältä, ja kukaan ei tunne volkkarin vaihteistokoodia ETD. Ilmeisesti kuitenkin tässä vehkeessä on niin sanottu 02T vaihteisto. Väittivät jossain että kaikki polon vaihteistot kootaan samaan koppaan, ja kirjainkoodi tulee vain välityseroista.

Noh, ei muutakun etteenpäin rojektin kanssa. Seuraavaksi pitäisi uusia jakopäänhihna, jäi tänään tekemättä kun tyrkkäsivät motonetistä väärän vesipumpun matkaan. Josko sitten pääsisi todistamaan eräälle vanhemmalle autosuunnistajalle, että seatin pannun voi mäjäyttää volkkarin nokalle :) Kävi nimittäin tallilla vinoilemassa, ettei se mene kun kiinnityskorvakkeet ovat eri paikoissa. Noh, ehkä hällekkin valkenee notta korvakkeiden paikat voi vaihdaa...

Ja tältä näyttää tällä hetkellä...
Image
_________________

Mehtään menee
Post Reply