Page 2 of 3

Posted: Thu Jan 03, 2013 8:50 pm
by Jussi_K
Ensimmäinen ainakin meni takuuseen, tiedä sitten onko kukaan tarkemmin edes tutkinut, maahantuojalle se varaosaliikkeestä lähetettiin.
EI ollut ainakaan ensimmäinen vuotanut mistään ja käsin painellen tuntui terveeltä, mutta se tosi inhottava kolahdus! Alla olevassa kolahtelevassa, tuntuu vaimennusteho olevan toistaiseksi hyvä.

Saattaa herättää maahantuojassa ihmetystä, kun just tietyn mallin RAVeissa ei tahdo Bilsteinit kestää.

Posted: Fri Jan 04, 2013 10:31 am
by joteam1
Åke wrote:
Jussi_K wrote:Olen ollut siinä uskossa, että näiden "up-side-down" bilsteinien kestävyys pitäisi olla hyvä.
Bilsteinissä ei ole vakiona nopean liikkeen vaimennusta, vaan se tehdään sinne erikseen shimmaamalla. Ilman tuota iskarit pohjaa herkästi ja lopputuloksen tiedätkin. Kittelä Kellokoskella tekee tuon muutoksen, ja sen jälkeen iskarit on aivan eri maata. Bemarissa mulla oli Kittelän tekemät Bilsteinit eikä ollut kestävyyden kanssa ongelmia. Turhan kovat oli alkuun, mutta sekin hoitui muutamalla uudelleen shimmaamisella.
Tuohon kyllä sanoisin että on vakiona nopean liikkeen vaimennus. En oikeastaan ymmärrä miten iskari voisi toimia ilman nopean liikkeen vaimennusta? Tosin ei ole kokemusta RAVin iskareista, mutta muuten Bilsteinin sporteista.

Auton alustan säätö on tietenkin aika pitkälle "makuasia", mutta omassa oli Bilsteinit jotka oli shimmattu hitaan vaimennuksen kiristämisellä ja nopean vaimennuksen löysentämisellä, Kittelän suosituksesta, ja mielestäni oli onnistunut ratkaisu. Pyörä pysyy tiessä pahoissakin rytkyissä, eikä kori heijaa loivissa heitoissa / hyppyjen alastuloissa.

Kittelän mukaan iskarin sisäiset liikkeenrajoittimet ei ole tarkoitettu jatkuvaan rasitukseen, vaan ulos ja sisäänjouston rajoitus on tehtävä muulla tavoin. Ts. iskarin sisäiset rajoittimet on "nylonrinkuloita" jotka ei kestä jatkuvaa kovaa "päähänlyöntiä". Omissa oli aluksi ongelmia ulosjouston rajoittimien kanssa.

Posted: Fri Jan 04, 2013 11:43 am
by Åke
joteam1 wrote:
Åke wrote:Bilsteinissä ei ole vakiona nopean liikkeen vaimennusta, vaan se tehdään sinne erikseen shimmaamalla.
Tuohon kyllä sanoisin että on vakiona nopean liikkeen vaimennus. En oikeastaan ymmärrä miten iskari voisi toimia ilman nopean liikkeen vaimennusta? Tosin ei ole kokemusta RAVin iskareista, mutta muuten Bilsteinin sporteista.
Näin mulle Kittelä sanoi kun teki bemain iskarit. Kertoi että vakio-bilsteinissä ei nopean liikkeen vaimennusta ole, koska sitä ei katu ajossa tarvita. Siviilikäytössä pohjaamisia sattuu harvoin, mutta kisakäytössä iskari ei kestä jos pohjaamisia sattuu usein, jonka vuoksi sinne rakennetaan nopean liikkeen vaimennus.

Siviili bilstein on vain aihio, josta saa rakennettua hyvän kisaiskarin. Mielestäni Koni/Spax on parempi vaihtoehto jos meinataan vakioiskarilla ajaa.

Posted: Fri Jan 04, 2013 2:33 pm
by joteam1
No joo, en käy kinaamaan. Useasti olen Kittelän kanssa noista shimmaamisista puhellut / suunnitellut, ei vaan ole koskaan tullut esiin, etteikö noissa olisi vakiona nopeata vaimennusta. Siksi tuntui oudolta tuo kommentti.

Posted: Sat Jan 05, 2013 12:10 am
by Åke
Joo, toki tästä on mullakin jo muutama vuosi aikaa, mutta muistan hyvin kun ihmettelin syytä vakioiskarin pohjaamiseen, niin vastaus oli että niissä se hoidetaan pohjaanlyöntikumeilla.

Mutta yhtäkaikki, tarkoitin sanoa sitä, että kaupan hyllyltä bilstein ei ole valmis kisakäyttöön, vaikka olis kuinna USD-iskari, se on vastaava kuin muutkin hyvälaatuiset vakioiskarit. Etenkin painavalla ja isolla autolla tuntuu kaiken sellaisenkin saavan rikki, mikä ei kevyessä ja pienessä autossa aiheuta edes päänvaivaa.

Re: RAV etuiskarit

Posted: Sat Jan 05, 2013 12:53 pm
by Jussi_K
jariit wrote:
Pohjaan lyömistä voi ainakin vähentää vaihtamalla jäykemmät jouset eteen. Olen laittanut omaani 5-ovisen dieselmallin jouset (2000-2005). Langan paksuus on 0,5mm paksumpi ja se on 3 cm pitempi jousi kuin vakio. Lesjöfors nro 4092591.
Eli tämä sopii nimenomaan tuohon vanhempaankin korimalliin? Jos koittas laittaa tuollaiset tilaukseen ja vaihtas samalla kun uusii patruunan.

RAV etuiskarit

Posted: Sat Jan 05, 2013 2:55 pm
by jariit
Joo, kyllä nuo jouset sopii sekä vanhemmanmalliseen ja myöskin uudemman malliseen.

Laitettu molempiin, sekä nykyiseen kiisa-autoon, että minulla olevaan vanhemmanmalliseen RAViin.

Iskaria pitää myös muistaa jälkikiristää, muuten alkaa kolinaa kuulumaan. Kierre on niin tiuha, että kun iskari asettuu kunnolla paikoilleen, se voi alkaa kolisemaan kun se löystyy. Näin ainakin meillä edellisessä kisa-autossa tapahtui. Kiristimme ainakin kahteen otteeseen yläpään mutteria. Siis sitä isoa jousijalassa olevaa.

Posted: Mon Jan 07, 2013 6:10 pm
by anssi
Tässä näkyy ero RAV4 mk2 (diesel) ja mk1 (bensa) jousien välillä.

Ensin mainittu näyttääkin enemmän auton kierrejouselta kuin ykköskorisen "vääntösauva". Ja tosiaan , lanka on uudesta Lesjöforsin tarvikejousesta mitattuna jopa millin paksumpi kuin kuvan alkuperäisessä vanhan mallin jousessa.

Image

Posted: Mon Jan 07, 2013 8:29 pm
by Jussi_K
anssi wrote:Tässä näkyy ero RAV4 mk2 (diesel) ja mk1 (bensa) jousien välillä.

Ensin mainittu näyttääkin enemmän auton kierrejouselta kuin ykköskorisen "vääntösauva". Ja tosiaan , lanka on uudesta Lesjöforsin tarvikejousesta mitattuna jopa millin paksumpi kuin kuvan alkuperäisessä vanhan mallin jousessa.
Ilmeisesti hankit tuollaiset? Jos, niin kerroppas muutoksesta, kun saat asennettua. Nouseeko keula miten ja onko ajotuntumassa eroa.

Posted: Mon Jan 07, 2013 11:54 pm
by Åke
Laitetaas malliksi kuva, millainen mun vanhasta siviilautosta tuli kun uusi omistaja asensi korottavan alustasarjan:

Image

Posted: Wed Jan 09, 2013 2:23 pm
by TomiViitala
Olishan tuossa vielä tilaa ylöspäin vaikka kuinka :) Mä oon jostain kehittänyt sellaisen luulon, että kilpa-auto ei sais olla kauhean korkea, niin en olis kovin innokas aikanakaan as-ravia lisää korottamaan. RAV on jo muutenkin aika korkea. Tosin, yllättävän matalalla se öljypohja kuitenkin kulkee. Välillä tuntuu että ihan yhtälailla pohjapanssari kolisee kuin justyssa.

Posted: Thu Jan 10, 2013 9:58 pm
by anssi
Jussi_K wrote:Ilmeisesti hankit tuollaiset? Jos, niin kerroppas muutoksesta, kun saat asennettua. Nouseeko keula miten ja onko ajotuntumassa eroa.
Keula nousi minun tapauksessa noin 25 mm. Tuntuu jonkin verran jämäkämmältä mutta ei missään tapauksessa liian kovalta. Tosin jäätikkönimismiehenkiharaa pahemmassa paikassa ei ole päässyt testaamaan.

Jääkööt nyt paikalleen, kunhan muutama kisa on ajettu niin sitten tietää paremmin.

Posted: Fri Jan 11, 2013 11:48 am
by TomiViitala
Mistä muuten ostit nuo jouset ja paljonko maksoi? Taidan laittaa kans tilaukseen. Oletko vaihtanu iskareiden suojakumit? Jos olet niin mistä sellaiset hankit?

Posted: Fri Jan 11, 2013 12:33 pm
by anssi
Tässä tapauksessa nettikauppa oli nopein ja halvin. Salosta otin jouset ja suojakumit. Tarvikemallin suoja"kumin" materiaali on hiukan muovisen oloista, saas nähdä kestääkö ja kuinka kauan. Suojakumisarjoista käy joko mk1 tai mk2 koska pohjaanlyöntikumia ei voi ainakaan Bilsteinin kanssa voi käyttää sellaisenaan.

Kierrejousi LESJÖFORS Osamies koodi: 91581-06 56,01 €
EDIT: Varastosaldo näköjään meni nollaan sen jälkeen kun minun jouset tuli, joten toimitusaika lienee nyt jotain muuta. Minulle tavarat tuli todella joutuisasti...

Suojakumisarja Sachs Osamies koodi: 749001NF 44,30 €

Posted: Fri Jan 11, 2013 3:03 pm
by Åke
anssi wrote:EDIT: Varastosaldo näköjään meni nollaan sen jälkeen kun minun jouset tuli, joten toimitusaika lienee nyt jotain muuta. Minulle tavarat tuli todella joutuisasti...
http://www.osamies.fi/yhteystiedot
Keskellä kuvaa palkintolautasta esillä pitelevä herrasmies mahdollisesti osaa auttaa toimitusajan selvittämisessä :D

Image