Pakkivalo asiaa...

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Valvojat: Moderaattori, Moderaattorit

AnssiVee
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 5:56 pm
Paikkakunta: Hyvinkää

Pakkivalo asiaa...

ViestiKirjoittaja AnssiVee » Pe Elo 10, 2012 9:31 am

Tuleviin syksyn kisoihin tekisi mieli päivittää RAViin paremmat pakkivalot.

Käsittääkseni laki edellyttää pakkivalolta aina AR-merkintää (?).
Kuitenkin suurimmasta osassa as-kilpureita taitaa tuo merkintä pakkivaloilta puuttua(?).... :?

Kysymys kuuluukin: Tuleeko kisakatsastuksissa pahasti turpiin jos laitan nykyisten sumareiden tilalle ledi työvalot ??
Siviili leimaa en sinällään näe ongelman koska autossa on vaihtokytkin alkuperäiset pakkivalot / kisavalot.
Ei ainakaan tän vuoden leimassa helmikuussa ollut ongelma...
Onko siis väliä onko kyseessä sumuvalo vai työvalo, AR-merkintäähän siitä ei kuitenkaan löydy....

Entäs noiden määrä? Nyrkkisääntönä kait niin että kisa-pakkivalojen määrä on sama kuin alkuperäisten, mutta jos ei valaisin sinällään kuitenkaan täytä lain vaateita niin onkos sillä määrälläkään sitten väliä. Laittomat ne on siviili liikenteeseen joka tapauksessa...

Sattu vaan löytymään soppelin pienet ledi työvalot joita sais helposti 2kpl nykyisen yhden sumarin tilalle, eli 4 ledi valoa saisi mahdutettua perään komiasti.... Menee toki ehkä vähän yli, mutta kunhan mietin.... :D

Ja tosiaan erityisesti kiinnostaa suhtautuminen noihin led työvaloihin kisa katsureiden (ja toki kilpakumppaneidenkin) suunnalta....

Kiitos !

Terveisin
Anssi V.

jari willner
Viestit: 236
Liittynyt: Ma Syys 25, 2006 10:50 pm
Paikkakunta: jyväskylä

ViestiKirjoittaja jari willner » Pe Elo 10, 2012 9:48 am

olisin sitä mieltä ettei kisakatsurin toimeen kuulu muuta kuin toimimisen tarkastus. muu niuhotus kuuluu poliisille tai autokatsastukseen.

AnssiVee
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 5:56 pm
Paikkakunta: Hyvinkää

ViestiKirjoittaja AnssiVee » Pe Elo 10, 2012 10:06 am

Tästä olen Jari täysin samaa mieltä :)
Mutta... rupeaa meinaan kisapaikalla harmittamaan jos joutuu napista kääntämään alkuperäiset valot päälle ja teippaamaan kisa valot umpeen....
Tulee pimeät peruutuksen sen jälkeen :?

pekka
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 4:58 am

Peruutusvalot

ViestiKirjoittaja pekka » Pe Elo 10, 2012 10:18 am

Vaihtokytkimet on kielettyjä 2 kpl peruutusvaloja vain sallitaan ja omat on peitettävä

Baas 009
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 7:19 am
Paikkakunta: Oopu

ViestiKirjoittaja Baas 009 » Pe Elo 10, 2012 11:41 am

Tähän tämmönen semi-offtopic.

Onko joku löytänyt jonkun hienon paikan tai linkin mistä löytyisi kaikille valoille tarpeelliset hyväksymismerkinnät? Ajovaloista jopa löytyy n. vartin tonkimisella mutta mistään muista ei kirveelläkään.


-Ville

anssi
Viestit: 118
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 10:23 am
Paikkakunta: Hausjärvi

ViestiKirjoittaja anssi » Pe Elo 10, 2012 2:05 pm

Nämä löyty KVG:llä alle minuutin, näitäkö haeskelit, vai jotain muuta?

ECE/EEC Device Function Markings:

Signal Lamp Markings, Front and Rear

A Parking lamp (also called "position lamp", "city light",
"sidelight")
AR Reversing (backup) Lamp
F or B Rear Fog Lamp
IA Retroreflector
R Tail (rear position) Lamp
S1 Brake (stop) lamp
S3 Centre High Mount Stop Lamp (3rd brake light)
1 Front Turn Indicator for use more than 40mm away from low
beam headlamp axis
1a Front Turn Indicator for use more than 20mm and less than
40mm away from low beam headlamp axis
1b Front Turn Indicator for use less than 20mm away from low
beam headlamp axis
2a Rear Turn Indicator
5 Side Turn Signal Repeater
SM1 Sidemarker lamp
SM2 Sidemarker lamp
RL Daytime Running Lamp (DRL)

Forward Illumination Lamp Function Markings:

B Fog lamp
C Low (dip) beam headlamp, tungsten filament
R High (main) beam headlamp or driving lamp, tungsten filament
CR Low/high (dip/main) beam headlamp, tungsten filament
HC Low (dip) beam headlamp, halogen
HR High (main) beam headlamp or driving lamp, halogen
HCR Low/high (dip/main) beam headlamp, halogen
DC Low (dip) beam headlamp, gas discharge (HID Xenon)
DR High (main) beam headlamp or driving lamp, gas discharge
(HID Xenon)
DCR Low/high (dip/main) beam headlamp, gas discharge (HID
Xenon)
A Front position lamp ("parking lamp", "city light", "sidelight")
RL Daytime Running Lamp ("DRL")
PL Plastic lens (may occur with any of above markings)

Lähde

Baas 009
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 7:19 am
Paikkakunta: Oopu

ViestiKirjoittaja Baas 009 » Pe Elo 10, 2012 2:44 pm

Juu, nuo samat löytyi jopa suomeksi suht helposti.

Suurempi kysymys vain on että mitkä merkinnät pitää olla missäkin valoissa ja minkä ikäisissä autoissa.

Esim. Mistään en ole löytänyt lakitekstiä tjsp. joka sanoisi että pakkivalossa on oltava se AR-merkintä.

anssi
Viestit: 118
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 10:23 am
Paikkakunta: Hausjärvi

ViestiKirjoittaja anssi » Pe Elo 10, 2012 3:24 pm

Niinpä vähän arvelinkin... Kiitos suuren ja mahtavan EU(stoliito):n noita tarkennuksia saa hakeakin hiukan. Suomen lakiteksteissä viitataan kintaalla "ECE johonkin" tai "EU blaa blaahan"...

Siellähän se peräytysvalon merkintä on ihan selvästi ja yksinkertaisesti selostettu :twisted:

jukka p
Viestit: 43
Liittynyt: La Loka 07, 2006 7:31 am
Paikkakunta: Aitoo

Peruutusvalojen määrä

ViestiKirjoittaja jukka p » Ke Elo 15, 2012 6:56 am

Eikös peruutusvaloihin sovelleta kahdennussääntöjä aivan normaalisti? Vai onko AKK:n säännöissä jotain erityistä tästä asiasta?

Åke
Viestit: 495
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 6:54 am
Paikkakunta: Janakkala

ViestiKirjoittaja Åke » Ke Elo 15, 2012 9:12 am

Laki- ja asetustekstit sanoo peruutusvaloista seuraavaa:

- 1.1.1984 alkaen käyttöön otetussa henkilöautossa peruutusvalo on pakollinen
- peruutusvaloja saa olla 1 tai 2 kpl symmetrisesti asennettuna
- 1.1.1989 alkaen käyttöön otetussa henkilöautossa peruutusvalon tulee olla hyväksytty E 23 -säännön mukaan (merkintä valossa AR)
- peruutusvalon tulee sijaita 25 - 120 cm korkeudella maasta
- 10.07.2011 alkaen käyttöön otetussa henkilöautossa valaisimien asennuksen tulee olla hyväksytty direktiivin 2007/35/EY mukaisesti

wallu
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 4:55 pm
Paikkakunta: Riihimäki

ViestiKirjoittaja wallu » Pe Elo 17, 2012 12:53 pm

Ei katsastusmiestä paljoakaan kiinnostanut, meillä ei pakkivalot toimi muuta kuin kytkimellä ja ilmeisesti ne on sumarit.

Arkka
Viestit: 95
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 10:20 am
Paikkakunta: Vaasa

Re: Peruutusvalojen määrä

ViestiKirjoittaja Arkka » Ti Joulu 31, 2013 8:20 pm

jukka p kirjoitti:Eikös peruutusvaloihin sovelleta kahdennussääntöjä aivan normaalisti? Vai onko AKK:n säännöissä jotain erityistä tästä asiasta?


Vanhaa keskustelua kompaten:
Katsastuskonttorilla olivat sanoneet, että peruutusvalot voi kahdentaa E-hyväksytyillä peruutusvaloilla. Tokihan tarkoitus on mennä ettenpäin, "mutta ei ku" :mrgreen:

esko v
Viestit: 7
Liittynyt: Su Touko 11, 2014 1:37 pm

Re: Pakkivalo asiaa...

ViestiKirjoittaja esko v » Ke Syys 14, 2016 5:28 pm

Kun tuolla Lammin harkkarissa katsastajakaksikko vinoili laittomista peruutusvaloista, niin Motonetista löytyy ledivaloa, jossa AR-merkintä. Tänään semmosen kiinnitin ja kirkkaalta näyttää. Nyt vaan odottamaan illan pimentymistä.