RAV4

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Valvojat: Moderaattori, Moderaattorit

AnssiVee
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 5:56 pm
Paikkakunta: Hyvinkää

RAV4

ViestiKirjoittaja AnssiVee » La Joulu 31, 2011 12:09 am

Tulipa sitten hommattua Justyn tilalle tuollainen "FunCruiser"... :-)

Auto on vuosimallia 1995, kilsoja mittarissa tällä hetkellä 175tkm.
Suomeen se on eksynyt vuoden 2003 paikkeilla. Tällöin matkaa on ollut takana noin 120tkm. Suomessa ollessaan toiminut Riihimäkeläis rouvan työmatka kulkimena.
Jatkossa auto olisi tarkoitus käyttää niin meidän kakkosautona kuin myös as-harraste pelinä.
Rakentaminen on siksi tarkoitus toteuttaa maltilla ja tietysti hyvällä maulla...:-)

Näillä näkymin ensimmäinen kisa johon tolla lähdetään on
Armonlaakson Ajo 28.1.2012.
Siihen mennessä pitäisi siis jotain saada tehtyä...

29.12.2011
Jakohihna+ohjaimet+vesipumppu+käyttöhihnat vaihdatettu Kolarikorjaamo Sorsalla Riihimäessä. Perusasiat kuntoon siis.

30.12.2011
Varapyörä sekä sen teline poistettu. Taisi varapyörän sisältä sekä varapyörän ja korin välistä löytyä useammankin syksyn lehtiä...
Näyttäisi onneksi siltä etteivät kosteat lehdet ole kuitenkaan aiheuttaneet pahempia vaurioita maalipintaan. Selviää paremmin kun ehtii sen pesasemaan jokupäivä.
Nyt siis pääsee suunnittelemaan alustaa pakkivaloille... Kuvia:
http://kuvablogi.com/nayta/3389202/
http://kuvablogi.com/nayta/3389203/
http://kuvablogi.com/nayta/3389204/

Lisäksi Toyota kerhon tarrat liimailtu helmoihin ja takasivulaseihin:
http://kuvablogi.com/nayta/3389205/

Jatkoa seuraa kun kerkee tekemään lisää....

-Anssi

Åke
Viestit: 494
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 6:54 am
Paikkakunta: Janakkala

ViestiKirjoittaja Åke » La Joulu 31, 2011 12:27 am

Mä voisin ostaa tuon vetokoukun pois, tiellä se vaan on kun maastossa ajelee :)

Baas 009
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 7:19 am
Paikkakunta: Oopu

ViestiKirjoittaja Baas 009 » La Joulu 31, 2011 4:10 pm

Kaikki Ravistelijat näköjään ottavat tuon varapyörän irti. Onks se jotenkin mahdottomasti kenties tiellä tai jotain?

Meinaan varapyörä on joka tapauksessa oltava, joka kisassa joku nimittäin tekee rengastöitä. Ittellä kesti kumman kauan ennen ekaa rikkoa, mutta joka tapauksessa.

Raviin mahtuu ihan poskettomat renkaat alle, jolla saa mukavasti maavaraa. Saattas mahtua jotkut oikeat maastokumitkin. Jotain Insan Saharaa tai muuta vastaavaa alle niin alkaa etenemiskykyä löytymään.

Onkos tämän tarkoitus pysyä nelipaikkaisena vai vähenevätkö paikat (se varapyörä jne...)

AnssiVee
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 5:56 pm
Paikkakunta: Hyvinkää

ViestiKirjoittaja AnssiVee » La Joulu 31, 2011 9:41 pm

Ainakin itseä vähän häiritsi tuo varapyörä, vaikkei se hirveesti lasin reunaa peitäkään. Kokemusta metsästä ei tolla vielä ole... Kuomuttoman peräkärryn vedosta sitä sen sijaan löytyy ja se ainakin helpottui huomattavasti kun varapyörän peittämä alareuna on nyt vapaa.
Ja lyhenihän tuo auto vielä ennestää sen pyörän verran....:-)

Åke, on muuten sen verran kiva vedellä kärryä etten viitsi tuosta koukusta luopua...

Auto on tarkoitus pitää 4 paikkaisena. Takapenkit kääntyy todella näppärästi etupenkkejä vasten, jolloin tavaratilakin kasvaa hyvin.
Kisoissa tarkoitus pitää siis varapyörä takakontissa työkalusalkun seurana. Siviili ajossa sitte varmaan pystyssä takapenkin takana.

16" vanteita löytys nyt 3 settiä. Kisarenkaita täytyy ruveta jahtaamaan kun taas saa lompakkoon täytettä. Nyt tulevan talven kisat ajellaan joko normi nastarenkailla tai sitten noilla nyt alla olevilla kitkoilla.

Hyvää Uutta Vuotta kaikille !

-Anssi

eero
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Syys 25, 2006 9:18 pm
Paikkakunta: Vaskio
Viesti:

ViestiKirjoittaja eero » Su Tammi 01, 2012 12:42 pm

Tere

Varapyörän otin itse pois syystä että näkee taakse paremmin ja ettei hakkaisi takaovea tuo turha paino. Nykyään ei siiviiliajossa enää varakummia ole ollenkaan vaan paikkapullo, sellanen paikkasatsi ja kompressori. Pitemmillä reissuilla olen kiekon takahutlariin heittänyt.

Alatukivarsien kiinnityspulttien kireys kantsii varmistaa ennen kisaladuille kirmailua.

Tuolta: http://www.elisanet.fi/makitulokas.eero ... autot.html löytyy jonkinasteinen pohjapanssarin piirustus, saa kopioida ja parannella.

Ajovalojen korkeusäätömoottorin pallonivel saattaa ajanmyötä löystyä ja kisarynkytyksessä voipi joskus tipahtaa paikoiltaan mutta sen saapi takaisin kun polttimon ottaa pois ja nykäisee sormilla sen takaisin.

Vitosvaihteella ei sitten ainakaan kärryn kanssa kantsi vedättää sillä ottaa nokkiinsa, oireet huomaa vaihdekepin suurentuneena liikkeenä kun kaasua höllää ja taas veto päälle => keppi heiluu ihan ittestään.

Tuommosia, -e-

AnssiVee
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 5:56 pm
Paikkakunta: Hyvinkää

ViestiKirjoittaja AnssiVee » Su Tammi 01, 2012 10:42 pm

Kiitos vinkeistä ja panssarin kuvista. Täytyy alkaa panssari asiaan perehtymään.
Tollasen bongasin jo netistä:
http://kaupat.gagar.fi/epages/Kaupat.sf ... ts/T240370

Täytyy käydä kysäsemässä hintaa alumiiniselle.

Kertokaahan mielipiteitä/kokemuksia pakkivaloista. Eli kummat on pakkivaloina paremmat, sumarit vai työvalot ??
Justyssä oli nyt loppu vaiheessa 2kpl pyöreitä motonetin halpis sumareita ja mielestäni oli ihan ok.
Työvalossa leveämpi valokeili ??
Miten katsastuksessa (siviili ja kisa) suhtaudutaan työvaloihin?? Sumareiden kanssa ei ainakaan koskaan ollut mitään napinaa...

Keulalle on tulossa lisäpitkiksi Bilteman isot pyöreet testivoittaja mallit ja sumareiksi todennäköisesti Hella Comet FF100.
Pitkät on jo tallissa, mutta sumareiden osalta saa antaa vinkki jos on tiedossa parempia/yhtä hyviä vaihtoehtoja.

Kiitos !

-Anssi
Viimeksi muokannut AnssiVee, Su Tammi 01, 2012 11:11 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

anssi
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 10:23 am
Paikkakunta: Hausjärvi

ViestiKirjoittaja anssi » Su Tammi 01, 2012 10:54 pm

Kannattaa lukea peruutusvaloasia vaikka tästä:

http://www.hella.com/MicroSite/truck/FI/index.html

Tuosta klikkaillen -> työ- ja peruutusvalot ja -> peruutusvalot

Näin se oikeasti menisi, (onneksi) käytännössä kirjavuutta ja hyvin asiakasystävällistäkin soveltamista vuosikatsastuksessa esiintyy. Joten ei RAVistella aihetta liikaa...

Åke
Viestit: 494
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 6:54 am
Paikkakunta: Janakkala

ViestiKirjoittaja Åke » Ma Tammi 02, 2012 10:30 pm

Baas 009 kirjoitti:Raviin mahtuu ihan poskettomat renkaat alle, jolla saa mukavasti maavaraa. Saattas mahtua jotkut oikeat maastokumitkin. Jotain Insan Saharaa tai muuta vastaavaa alle niin alkaa etenemiskykyä löytymään.

Mulla on nyt alla 235/75-15 kitkat ja ne ottaa jo kiinni lokariin edessä. Rekisteriotteesta löytyy merkintä 255/60-15 renkaille, mutta itse en ole tuollaisia vielä kokeillut, ainakin talvikeliin nuo 235:t on riittävän leveät :)

Kuva

Kuva

Åke
Viestit: 494
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 6:54 am
Paikkakunta: Janakkala

ViestiKirjoittaja Åke » Ke Tammi 04, 2012 10:04 pm

AnssiVee kirjoitti:Takapenkit kääntyy todella näppärästi etupenkkejä vasten, jolloin tavaratilakin kasvaa hyvin.
Kisoissa tarkoitus pitää siis varapyörä takakontissa työkalusalkun seurana.

Takapenkithän ei ole kiinni kuin kahdella pultilla / penkki. Penkit saa todella helposti ja nopeasti pois tarpeen vaatiessa niin tulee yllättävän paljon lisätilaa kuljetuksiin.

Muistathan että kisoissa ei saa olla ohjaamossa irtonaisia vaarallisia tavaroita, eli vararenkaan ja työkalupakin tulee olla kiinnittetty,

AnssiVee
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 5:56 pm
Paikkakunta: Hyvinkää

ViestiKirjoittaja AnssiVee » To Tammi 05, 2012 12:23 pm

OK, kiitti vinkistä penkkien(kin) osalta. Täytyy harkita tuota irrottamistakin. Ainakin jos innostutaan tanskaan ja ruotsiin lähtemään, niin lisä tavaratila voi olla tarpeen...

Tarkoitus laittaa varapyörä, työkalupakki, kolmiot jne. ihan kunnon liinoilla kiinni niin eivät lentele ohjaamossa kisan aikana. Ja onhan se mukavampikin kun ovat kunnolla kiinni niin eivät kolisi ja rämise kontissa.

Pohjapanssarista (Eeron kuvien avulla) tarjouspyynnöt muutamassa firmassa "sisällä". Riihimäestä ProLaserilta sain jo hinnan 280,50 eur.

-Anssi

Jussi_K
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 10:22 pm
Paikkakunta: Ylistaro

ViestiKirjoittaja Jussi_K » Pe Tammi 06, 2012 9:41 am

Åke kirjoitti:Mulla on nyt alla 235/75-15 kitkat ja ne ottaa jo kiinni lokariin edessä. Rekisteriotteesta löytyy merkintä 255/60-15 renkaille, mutta itse en ole tuollaisia vielä kokeillut, ainakin talvikeliin nuo 235:t on riittävän leveät :)



Onkohan noita RAVeja erilaisilla jarruilla, kun mielestäni meidän omaan ei mahdu 15" vanne etujarrujen puolesta?

Åke
Viestit: 494
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 6:54 am
Paikkakunta: Janakkala

ViestiKirjoittaja Åke » Pe Tammi 06, 2012 5:54 pm

Jussi_K kirjoitti:
Åke kirjoitti:Mulla on nyt alla 235/75-15 kitkat ja ne ottaa jo kiinni lokariin edessä. Rekisteriotteesta löytyy merkintä 255/60-15 renkaille, mutta itse en ole tuollaisia vielä kokeillut, ainakin talvikeliin nuo 235:t on riittävän leveät :)



Onkohan noita RAVeja erilaisilla jarruilla, kun mielestäni meidän omaan ei mahdu 15" vanne etujarrujen puolesta?


Mun tietääkseni ei. 16" tuossakin on alunperin olleet, mutta nyt alla olevat vanteet on 8,5"x15"

geeza
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 1:55 pm

ViestiKirjoittaja geeza » Ke Tammi 11, 2012 11:09 am

Jussi_K kirjoitti:Onkohan noita RAVeja erilaisilla jarruilla, kun mielestäni meidän omaan ei mahdu 15" vanne etujarrujen puolesta?


DBA:n katalogi ilmoittaa vain halk. 302 mm x paksuus 16 mm.
Toyodiystä taasen kun hakee osanumeron reffillä 43512‑42010 se tarjoaa sitä myös 3-door wide body 3S-GE koneiseen jossa nyt ainakin luulisi olevan erilaiset, jos on ollakseen. Etujarrusatuloissa näyttää olevan sama juttu. Ehkäpä kyse on vannekohtaisista eroista kuten vaikkapa Subarun Brembo/STi jarruviritelmissä jotka ovat tarkkoja vanteen sisäosan muodosta? Eli kaiken järjen mukaan eroja ei ainakaan pitäisi jarrujen koossa olla.

geeza
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 1:55 pm

ViestiKirjoittaja geeza » Ke Tammi 11, 2012 11:12 am

Åke kirjoitti:Mun tietääkseni ei. 16" tuossakin on alunperin olleet, mutta nyt alla olevat vanteet on 8,5"x15"

Tästä Åken menopelistä on kyllä pakko kysyä, että onko tuo mahdollisesti alkuperäinen wide body-versio vai tehty jossain (Saksassa olletikin) "leveäksi"? Ehkei AS-poluille se kaikkein käyttökelpoisin lookki, mutta kesällä tämän mustan perässä ajelleena kyllä aika jämyn näköinen värkki. Näyttää istuvan aika baywatch-tyylisesti baanalla muihin Raveihin verrattuna ja tietynlainen pesutornimaisuus loistaa poissaolollaan :P

AnssiVee
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 5:56 pm
Paikkakunta: Hyvinkää

ViestiKirjoittaja AnssiVee » Ma Tammi 16, 2012 8:35 pm

Hitaasti etenee, vaikka kisat jo lähestyy....
Tallissa alkaa vihdoin olemaan tilaan. Jos vaikka autokin mahtus vielä tällä viikolla. :-)
Sulakeboxin kotelon sain sentään jo kyhättyä:
http://kuvablogi.com/nayta/3401382/
Vielä kun keksis sille paikan ja saa kiinni autoon...

-Anssi