Bensaletkuasiaa

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
mikky
Posts: 305
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:14 am
Location: Riihimäki

Bensaletkuasiaa

Post by mikky »

Tuli vaihdettua 4WD-Corollaan bensaletkujen tankinpuoleinen metri eli tankista konehuoneeseen menee kolme putkea, joiden tankin puoleisin osa on letkua ja oli jo ns. paikka paikan päällä. Letkuksi tarttui Bilteman 20m kela 6mm sisämitalla olevaa "fuel pipe" "Made in Germany" -letkua. Letkut ehtivät olla noin kuukauden kiinni kun Lohjan harkkarissa 22.5. paineletku halkesi liitoksen läheltä. Tuolloin ei sattunut olemaan mitään katkaisuvälinettä mukana ja kilpailijoiden mentyä saatiin toimitsijalta sivuleikkurit lainaksi ja auto käyntiin (kiitos sivareiden lainasta).

Hämeenlinnan harkkarin jälkeen kotimatkalla juuri Linnatuulen Riihimäen puolella letkuun tuli uusi reikä hankalampaan paikkaan. Yritin laittaa kuulakärkikynän muoviputken letkun väliin nippusiteillä, mutta ei se viritys kestänyt kuin pari kilsaa ja köyden jatkona kotiin Riihimäelle.

Eilen vaihdon Mankiselta jotain huomattavasti kalliimpaa, mutta täysin saman näköistä kangasvahvisteista kumiletkua tilalle. Saa nähdä kuinka käy.

Bilteman letku on tuotenumerolla 52447 olevaa letkua. Olen ajellut koko kevään 95E10:llä paitsi kyseisen tankillisen kun letku alkoi vuotamaan. Suli muuten kuulakärkikynän muovi hyvin nopeasti mömmöksi. Huomenna ajattelin mennä Biltemaan valittamaan letkusta.

Vielä lisätietona, että letkun kyljessä lukee DIN 73379 ja pikaisella googlauksella tuo standardi on alkujaan vuodelta 1982 ja päivitetty muutamaan otteeseen myöhemmin eli ilman -2 tai -3 -merkintöjä on ilmeisesti vanhimman standardin mukaista ja silloin ei ole vielä ollut ajatustakaan alkoholin lisäämisestä bensaan.

Mika
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Tämähän se suurin syy on ettei johonkin autoihin saisi E10:ä laittaa. Polttoainejärjestelmän kumiosat ei meinaa kestää viunaa.

Itte ajelen korollalla lähinnä kisoissa 95E10:llä, jos on tiedossa että ko. pensa tulee seisomaan autossa, ostan 98:a.

On kyllä mielenkiintosta letkua pilteemassa. Jokseenkin kuraa nähtävästi.
Ittellä on bensalinjat letkua ja menevät taka-akselin ja tulipellin välin autossa sisällä. Vielä ei ainakaan ole mitään ongelmia ilmennyt, tosin letku on hydeliikkeestä ostettua normi kumiletkua. Kudosvahvistus kumin sisällä muttei päällä.

Yleisesti on tullut havaittua että ne ulkopuolelta kudospintaiset letkut on sitä kaikkein hirveintä kuraa...

Mimmones systeemi ruiskukorollassa on jos pannuhuoneeseen menee 3 putkea? Kaasarissa menee vaan 2.

-Ville
mikky
Posts: 305
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:14 am
Location: Riihimäki

Post by mikky »

Baas 009 wrote:Mimmones systeemi ruiskukorollassa on jos pannuhuoneeseen menee 3 putkea? Kaasarissa menee vaan 2.
Veikkaisin, että kolmas on joku huohotusputki kun menee ihme himmeliin konehuoneessa eli varmaan aktiivihiilisuodattimeen.

Tuo letku oli juuri kuvailemasi kaltaista kumi-kangas-kumi -rakenteella aivan kuten uusikin. Rättärissä oli aikanaan kangaspäällysteistä letkua pieni pätkä ja sen kumi meni jo entisajan 100% bensasta ihan mössöksi.

Mika
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Bensaletkuissa taikasana on aromaattisuuden kesto. Bensavehkeissä keston pitää olla yli 35% ja dieselissä yli 25%. Normaalit Bilteman yms. letkut kestää tyypillisesti vain 10-20% eivätkä sovellu nykybensalle. Goodyear ja Gates on osoittautuneet hyviksi, niissä aromaattisuuden kesto on 40 - 50%.

Kaikkein pahimpia on teräskudos tai kangaspäällysteiset letkut, koska niistä ei näe itse letkua ja sen kuntoa.
Post Reply