Projekti: Vanhan kisaratsun paluu eli Toyota Starlet
Moderators: Moderaattori, Moderaattorit
Projekti: Vanhan kisaratsun paluu eli Toyota Starlet
Kun näitä projekti juttuja on tanne niin kiva kirjoitella, niin aloitetaan taas, saa sitten tästä edes virtaa jos ei meinaa projekti edetä..
Ja tämä projekti kertomus alkaa lähes samoilla sanoilla, kuin edellinenkin, eli: Kuten joku on ehkä jo huomannut, niin Bemari on myyty ja katseet suunnattu erilaiseen kalustoon..
Paljon mitään ei ole vielä projektin eteen tehty, lähinnä haaveiltu, mutta tästä se lähtee, ensi vuonna taas ajetaan. Ne jotka ehtivät jo toivoa että mä lopettaisin, niin turha toivo, mukana ollaan
Ei ole edes kunnon kuvia autosta vielä, mutta laitetaan nyt edes yksi vuosien takaa, lisää seuraa kun saadaan auto kaivettua esille. Tällä autolla on sentään joskus voitettu SM-osakilpailukin..
Ja tämä projekti kertomus alkaa lähes samoilla sanoilla, kuin edellinenkin, eli: Kuten joku on ehkä jo huomannut, niin Bemari on myyty ja katseet suunnattu erilaiseen kalustoon..
Paljon mitään ei ole vielä projektin eteen tehty, lähinnä haaveiltu, mutta tästä se lähtee, ensi vuonna taas ajetaan. Ne jotka ehtivät jo toivoa että mä lopettaisin, niin turha toivo, mukana ollaan
Ei ole edes kunnon kuvia autosta vielä, mutta laitetaan nyt edes yksi vuosien takaa, lisää seuraa kun saadaan auto kaivettua esille. Tällä autolla on sentään joskus voitettu SM-osakilpailukin..
Last edited by Åke on Thu Oct 28, 2010 8:44 pm, edited 1 time in total.
Noniin, värikuviakin saatu otettua..
Tässä Starlet pesun jälkeen talliin työnnettynä. Vuosien saatossa olikin hieman(?) pölyä kertynyt pintaan.
Akku paikalleen ja sitkeä starttauksen jälkeen Starlet heräsi eroon ja kuulosti siltä kuin olisi suorastaan halunnut takaisin kisa toimiin
Takakulmaa pitää hieman oikaista aikoinaan siviililiikenteessä sattuneen vahingon johdosta (vastapuolen vika), mutta suuremmalti ei pitäisi olla peltitöitä tiedossa. Muutenkin auto on ihan ok, pieniä huoltotoimia vaatii, mutta ei mitään isompaa.
Penkit menee sisustasta vaihtoon jossain vaiheessa, aika on tehnyt tehtävänsä. Turvavyöt puuttuu kokonaan joten nekin tulee hankintalistalle, ja ratti, nykyinen on veneestä lainassa joten se pitää palauttaa ennen kesää. Suurimpana puutteena tällä hetkellä on compu, siihen pitää jotain keksiä.
Vanhoista varusteista purin pois stereot, vaikka olivatkin oikein kasettisoittimella varustettu, ja LA-puhelimen.
Autohan on melko helppo projekti Bemariin verrattuna, turvakaaret on jo valmiina, samoin alusta on tuttua ja turvallista Bilsteiniä ja tasauspyörästön lukkokin löytyy, kuten myös tiuha 5-vaihteinen vaihteisto. Konettakin on sen verran piristetty että riittää varmasti näin rauhalliselle miehelle, uskoisin että 100 hp vie Starlettia tarvittaessa melko liukkaasti.
Pohjapanssareita on tarkoitus hieman parannella, tai ainakin muuttaa. Etupanssari on kyllä vahva, mutta materiaaliltaan terästä joten melko painava. Helmapanssarit taas melko kapeat ja ohutta alumiinia.
No, jotain on sentään saatu aikaiseksi. Pakkivalot on vaihdettu ja eteen soviteltu lisävaloja. Sumuvaloiksi tulee Hellan 1000:set jotka löytyi omista kätköistä. Lisäpitkiksi tulee Hellan 3003 ref 37.5, nekin omista varastoista. Lisäpitkien referenssi aiheutti omien valojen vaihtotarpeen, mutta Motonetistä löytyi 7" ref 12.5 umpiot, joten valoasia alkaa olemaan kunnossa:
Tarina jatkuu kun aihetta ilmenee...
Tässä Starlet pesun jälkeen talliin työnnettynä. Vuosien saatossa olikin hieman(?) pölyä kertynyt pintaan.
Akku paikalleen ja sitkeä starttauksen jälkeen Starlet heräsi eroon ja kuulosti siltä kuin olisi suorastaan halunnut takaisin kisa toimiin
Takakulmaa pitää hieman oikaista aikoinaan siviililiikenteessä sattuneen vahingon johdosta (vastapuolen vika), mutta suuremmalti ei pitäisi olla peltitöitä tiedossa. Muutenkin auto on ihan ok, pieniä huoltotoimia vaatii, mutta ei mitään isompaa.
Penkit menee sisustasta vaihtoon jossain vaiheessa, aika on tehnyt tehtävänsä. Turvavyöt puuttuu kokonaan joten nekin tulee hankintalistalle, ja ratti, nykyinen on veneestä lainassa joten se pitää palauttaa ennen kesää. Suurimpana puutteena tällä hetkellä on compu, siihen pitää jotain keksiä.
Vanhoista varusteista purin pois stereot, vaikka olivatkin oikein kasettisoittimella varustettu, ja LA-puhelimen.
Autohan on melko helppo projekti Bemariin verrattuna, turvakaaret on jo valmiina, samoin alusta on tuttua ja turvallista Bilsteiniä ja tasauspyörästön lukkokin löytyy, kuten myös tiuha 5-vaihteinen vaihteisto. Konettakin on sen verran piristetty että riittää varmasti näin rauhalliselle miehelle, uskoisin että 100 hp vie Starlettia tarvittaessa melko liukkaasti.
Pohjapanssareita on tarkoitus hieman parannella, tai ainakin muuttaa. Etupanssari on kyllä vahva, mutta materiaaliltaan terästä joten melko painava. Helmapanssarit taas melko kapeat ja ohutta alumiinia.
No, jotain on sentään saatu aikaiseksi. Pakkivalot on vaihdettu ja eteen soviteltu lisävaloja. Sumuvaloiksi tulee Hellan 1000:set jotka löytyi omista kätköistä. Lisäpitkiksi tulee Hellan 3003 ref 37.5, nekin omista varastoista. Lisäpitkien referenssi aiheutti omien valojen vaihtotarpeen, mutta Motonetistä löytyi 7" ref 12.5 umpiot, joten valoasia alkaa olemaan kunnossa:
Tarina jatkuu kun aihetta ilmenee...
Takakulmaa on oiottu, pientä viimeistelyä vielä ja saa kelvata. Valotelinettä tuli muutettua isommille valoille sopivaksi ja oikein maalasinkin sen, samalla maalasin myös etupuskurin. Maalia jäi vielä, joten tiedä vaikka tulis maalattua koko auto.
Takaluukkua pitäisi vielä oikoa, mutta näkyy olevan lasikuituisia takaluukkuja myynnissä 90 eur hintaan, joten ei taida paljon kannattaa. Vanhoista käytetyistäkin pyydetään enemmän, joten tuo muoviluukku taitaa olla paras vaihtoehto, pysyisi ruostekin poissa..
Takaluukkua pitäisi vielä oikoa, mutta näkyy olevan lasikuituisia takaluukkuja myynnissä 90 eur hintaan, joten ei taida paljon kannattaa. Vanhoista käytetyistäkin pyydetään enemmän, joten tuo muoviluukku taitaa olla paras vaihtoehto, pysyisi ruostekin poissa..
On se hyvä että Åkella on kartturit yleensä vähintään toiseksi parasta A-luokkaa Ja riittää intoa vääntää aina vaan uutta kalustoa. Onks tähän jotain varsinaista syytä mistä moinen päähänpisto? Minä kun ainakin pidin BMW:tä varsinkin Åken tapaan toteutettuna aikamoisena high-endinä AS:sään...
Meikäläinen jos istuis tuossa kartturina ni alkais kuskia jurppia aika nopeasti liikkeellepääsyn kanssa. Et kannattaako kumminkin käyttää vaan peltiluukkua etenemiskyvyn nimissä.
Tokihan näillä ajetaan ihan oikeasti koviakin suorituksia (Koivistot jne) mutta silloin pitää olla kartturin todellisuudessakin tehtäviensä tasalla. Kääntyvyys starletissa taitaa olla paras nykyään käytössä vielä olevista kotteroista, ja kokokin on vallan passeli.
Ainakin meillä ja todennäköisesti muillakin alempien luokkien pareilla suurin etu nelivedosta on se että kun auto joka tapauksessa pysähtelee jatkuvasti, päästään liikkeelle heti eikä sutimiseen mene sekuntikaupalla joka kerta.
Pöh, olis kai aika käydä tojonkin kimppuun taas niin tulis jotain järkeä ehkä juttuihinkin...
-Ville
Meikäläinen jos istuis tuossa kartturina ni alkais kuskia jurppia aika nopeasti liikkeellepääsyn kanssa. Et kannattaako kumminkin käyttää vaan peltiluukkua etenemiskyvyn nimissä.
Tokihan näillä ajetaan ihan oikeasti koviakin suorituksia (Koivistot jne) mutta silloin pitää olla kartturin todellisuudessakin tehtäviensä tasalla. Kääntyvyys starletissa taitaa olla paras nykyään käytössä vielä olevista kotteroista, ja kokokin on vallan passeli.
Ainakin meillä ja todennäköisesti muillakin alempien luokkien pareilla suurin etu nelivedosta on se että kun auto joka tapauksessa pysähtelee jatkuvasti, päästään liikkeelle heti eikä sutimiseen mene sekuntikaupalla joka kerta.
Pöh, olis kai aika käydä tojonkin kimppuun taas niin tulis jotain järkeä ehkä juttuihinkin...
-Ville
-
- Posts: 251
- Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
- Location: jyväskylä
etsit puskureita tuolla ostos puolella. jossakin vaiheessa noissa käytettiin ladan alumiinipuskureita, 2105/2107 kestävät iskuja ja ovat kevyet. ja leveyskin on sopiva. kannattaa liittyä fintoysiin osien ja muun tiedon hankkimiseksi. siellä on meitä muitakin suunnistajia.siellä on aina välillä sterlettiin sopivia lukkoperiä ja akseleitäkin myytävänä.
Tämäpä olikin hyvä vinkki. Pitääkin pistää hankintalistalle. Onneksi tuossa naapurissa on tämä: http://www.elisanet.fi/lada-farmi/jari willner wrote:jossakin vaiheessa noissa käytettiin ladan alumiinipuskureita, 2105/2107 kestävät iskuja ja ovat kevyet. ja leveyskin on sopiva.
Tässä on onneksi jo lukkoperä paikallaan, joten ei tarvitse sitä enää etsiä, mutta muuten olen kyllä Fintoysin sivuja selaillut.jari willner wrote:sterlettiin sopivia lukkoperiä ja akseleitäkin myytävänä.
Eipä siihen sen kummempaa syytä tarvita kun mieli tekee rakentaa taas jotain uutta Olkoon tämä vaikka tällainen terapiaprojekti välillä minkä kanssa ei ainakaan tarvitse stressata. Eiköhän tätä kuitenkin tulla rakentamaan samaan tyyliin kuin Bemariakin, mutta tärkeintä on nyt saada auto katsastettua ja takaisin kisoihin.Baas 009 wrote:Onks tähän jotain varsinaista syytä mistä moinen päähänpisto? Minä kun ainakin pidin BMW:tä varsinkin Åken tapaan toteutettuna aikamoisena high-endinä AS:sään...
Se aika kuluu nimenomaan niihin pysähdyksiin. Bemarissa sen kartturin piti pysyä kyllä oikeasti hereillä jos voimavaroja alettiin tosissaan käyttää, joten siinä mielessä kartturi pääsee helpommalla Starletissa.Baas 009 wrote:Tokihan näillä ajetaan ihan oikeasti koviakin suorituksia (Koivistot jne) mutta silloin pitää olla kartturin todellisuudessakin tehtäviensä tasalla.
Ainakin meillä ja todennäköisesti muillakin alempien luokkien pareilla suurin etu nelivedosta on se että kun auto joka tapauksessa pysähtelee jatkuvasti, päästään liikkeelle heti eikä sutimiseen mene sekuntikaupalla joka kerta.
Bemaria tuli varottua ahtaissa paikaissa hiukan liikaakin, joten juuri niissä pienissä pyörityksissä on Starletin edut, vauhti nousee helposti kovemmaksi kuin suuremmilla autoilla, jos vaan nuotti kulkee sujuvasti.
Mutta ei kai sellaista AS-autoa olekaan joka olisi paras kaikkialla, kompromisseja ne on kaikki. Pääasia että on kivaa ja kuski ja kartturi viihtyy
Joo, ei muuta kuin palautat toisenkin kisaratsun kapinoihin, voitais vaikka ajaa sitten epävirallinen takavetoisten luokan keskinäinen kisaTepi S wrote:Himpskatti, piti raahata City Kadetti talliin.
Starlet on hieman hitaasti edennyt, mutta onhan tässä vielä aikaa (heh heh).
Lisävalot tuli pultattua tänään lopullisesti kiinni ja sähköt vedeltyä melkein paikalleen. Omien umpioiden kiinnitykselle pitää tehdä jotain, koska umpiot on kehykseen väljät, eli siis liian ohuet, no jotain väliin ja sillä hyvä.
Taka- ja etuluukku on edelleen tilaamatta, mutta pitää sekin hoitaa tällä viikolla. Sitten vielä muutama pieni ruostepaikkaus ja auto alkais oleen katsastukseen valmis.
Sisustaa pitää hieman kunnostaa myös, suurimpana haussa on uudet penkit. Turvavöiksi tulee kuskille Scroth rullallinen 4-piste vyö ja kartturille tällä kertaa kiinteä 4-piste. Ratin keskiön toi Matkahuolto, joten rattiasiakin on kunnossa.
Vanteiksi löytyi 14" Lancerin vanteet ja niille edulliset talvirenkaat. Vanteet hiekkapuhallutin ja kunhan saadaan maali päälle niin saa kietaista talvirenkaat päälle. Kesärenkaille pitäisi vielä löytää sopivat 14", yllättävn huonosti on tyrkyllä Starletin vanteita, tai sitten mä etsin väärästä paikasta.
Kuvia ei ole taaskaan tullut otettua, mutta korjataan asia lähi tulevaisuudessa..
Myöskin suoraan valmistajan webbikaupasta ja halvemmalla
kuin uspartsilta, jossa kokemukseni mukaan surkea palvelu
ja ylipitkät toimitusajat.
http://www.schrothshop.de/
Täältä saa myös varaosana tuota takarullaa, joka kestää
hajoamatta rajallisen ajan....
Tosin EsaT:n linkissä näyttäisi olevan vieläkin halvemmalla näitä vöitä
saatavilla.
matti
kuin uspartsilta, jossa kokemukseni mukaan surkea palvelu
ja ylipitkät toimitusajat.
http://www.schrothshop.de/
Täältä saa myös varaosana tuota takarullaa, joka kestää
hajoamatta rajallisen ajan....
Tosin EsaT:n linkissä näyttäisi olevan vieläkin halvemmalla näitä vöitä
saatavilla.
matti