järkevä 4wd as auto

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Re: Hmm

Post by Åke »

Baas 009 wrote:BMW 325ix:
Tästä Åke rakensi AS-auton "vaivaa säästelemättä". Kestävyys toistaiseksi arvoitus. Ruostetilanne näissä on erinomaisen vaihtelevaa, Åken oli käytännössä ruosteeton, meidän Endurance-kikotin taas jokseenkin laho. Nelivetoiset ovat erittäin haluttuja teinien keskuudessa joten käikenlaiset teiniviritykset ovat mahdollisia... Aihiona kallis ja varaosissakin hintaa lienee riittämiin. Lisäksi harvinainen.
Muutama kommentti tehtyjen havaintojen pohjalta:

Voimansiirron kestävyys
Voimansiirron ainoa heikko kohta on jakolaatikon ja etukardaanin välinen liitos (boori holkki/akseli). Tämäkin kestää jos se on huollettu, eli rasvattu. Jos kyseistä kohtaa ei rasvata se alkaa korroosion vaikutuksesta kulua ja boorista tulee sileä. Helppo kohta tarkastaa (3 pulttia auki) ja helppo huoltaa. Etukardaanin voi myös jatkaa jolloin liitos kestääkin jo " ihan mitä vain". Bemarin voimansiirto on vakiona kestänyt ainakin n. 300 hp sprinttiauton tehot. Keski- ja takatasauspyörästön lukko on toteutettu viskolla, joka alkaa yleensä pitämään huonommin kilometrien karttuessa, mutta tämä haittaa vasta ääriolosuhteissa (=kun kaikki 2-vetoautot on juuttuneet jo aikaa sitten ;) Yleisesti ottaen tuntuu näissä pitkittäismoottorisissa olevan vähemmän voimansiirto-ongelmia kuin poikittaismoottorisissa.

Teiniviritykset
Pahin teiniviritys iX:n kannalta on alustan madallus. Etuvetareiden kulma kasvaa melko rasittavaksi jo aika pienellä madalluksella. Etuvetarit on hyvinkin kestävät kunnossa ollessaan, mutta ovat erittäin kalliita uusia jos vikaa ilmenee.

Kalleus
Aihiona Audin kanssa hinnaltaan samaa luokkaa. Osia saa todella hyvin ja takavetoisen kanssa yhteiset osat on lähes halpoja. Nelivetoisen speciaaliosat ovat usein valitettavan kalliita, joskin niitä yleensä ei kovin paljon tarvita. Takavetoisia varaosa-autoja ja käytettyjä osia on myös runsain mitoin edullisesti myynnissä.

Muuta
Hyviä aihioita voi olla vaikea löytää, mutta ei mahdoton. Hankala rakennettava koska kilpaosia on huonosti saatavana (=kalliita). Alustan osat 4-vetoisessa etupään osalta eri kuin 2-vetoisessa, joten se vähentää saatavuutta entisestään, ja lähes kaikki muukin tuulilasista eteenpäin on erilaista 2-vetoisessa ja 4-vetoisessa.

Plussaa on rauhallinen ja miellyttävä ajokäytös, pitkät joustovarat ja vääntävä moottori, sekä lyhyt etuylitys. Miinusta taas pitkä akseliväli.
Matias
Posts: 29
Joined: Tue Jun 01, 2010 6:25 pm
Location: Lahti

Post by Matias »

boreham wrote:Osta suzuki vitara. Hauska auto ajaa ja vaihtoehtoisesti joko neli- tai TAKAVETOINEN! Istut vähän korkeammalla ja näet hyvin. JA ennen kaikkea HAUSKA! Eihän harrastamisen aina tarvi niin vakavaa olla...
Onkos kellään kokemuksia Vitarasta AS käytössä? Muutama offroadkuski ajelee kyllä näillä melkoisen tyytyväisenä, kunhan alustaaa nostetaan vähän ja asennetaan isommat ja karkeammat renkaat + lukot + vinssit + muut härpäkkeet.
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

Onkos kellään kokemuksia Vitarasta AS käytössä? Muutama offroadkuski ajelee kyllä näillä melkoisen tyytyväisenä, kunhan alustaaa nostetaan vähän ja asennetaan isommat ja karkeammat renkaat + lukot + vinssit + muut härpäkkeet.
On kyllä ja ehdottoman hauska ja kestävä peli lajin harrastamiseen sillä tuollaisella tuli ajettua aikas monta kisaa ja auto on vieläkin nähtävissä kisapoluilla. Alustaa ei kannata nostaa ainakaan as-käytössä, panssari keulaan ja menoksi. Ketterämpi kuin RAVi silloin kun nelikko ei ole päällä, aikas pökkelö ajettava nelikkona kun ei ole keskitasauspyörästöä.

Miinuspuoli on sitten se että joutuupi välillä muita hinailemaan :lol:
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Noniin, saatiinhan tähänkin keskusteluun eloa.. :)

Hyviä kommentteja ja kokemuksia.


Muutamia kotteroita tosiaan jäi mainitsematta tuossa edellisessä postissa.

Tässä meikäläisen mielipiteitä mainituista:

VW Golf: Erittäin käyttökelpoinen, suhteellisen yleinen ja monta mahdollista ikäluokkaa. Eikös tällä ole pari edellistä SM:ää voitettu?
Sopivan pieni ja kaikkea. II-korista tehty Country-malli on AS-mielessä ihan yhtä hyvä tai huono kuin normi 4wd-syncro, apurungon takia maavaraa ei ole juuri ollenkaan enempää kuin normiversiossa. Karjarautaa ja valoja jne. on toki vähän jo valmiiksi.

Ranskikset eli Citroen BX 4wd ja Peugeot 405 4wd:
Ei kokemusperäistä tietoa mutta perimätiedon mukaan ovat tekniikaltaan käytännössä samoja. 405:ssä on jopa sitikan kaasunestejousitus takana. BX säädettävine maavaroineen olisi kyllä jokseenkin ässä pahemmissa paikoissa. Haittana on erittäin hutera neliveto, perimätieto kertoo että tehokkain suositeltava moottori on 8V GTI, tehokkaamman kanssa ei neliveto meinaa pysyä mukana. Toinen haitta yleinen ranskalainen autonrakennusfilosofia :wink: Pösöä on jonkin verran markkinoilla, sitikkaa en ole nähnyt suomessa myynnissä ainuttakaan. Varaosatilanteesta ei tietoa.

Suzuki Vitara: Kilpailija RAV4:lle. Todennäköisesti yhtä käyttökelpoinen, etuina suht. hyvä saatavuus. Toinen etu on käyttö myös offipuolella joten kaikenmoista viriosaa löytyy.


Sitten enemmän tätä autosuunnistuksen autonrakennuksen filosofiaa:


Ennenkaikkea autoa valitessa ainakin pitäisi päättää yksi asia. ELI:


Onko auto vain kilpa-auto vai myös harrasteauto?


Näiden suurin ero on siinä että kilpa-autoon tehdään remonttia vain kun siihen on tarvetta, eli jotain on rikki tai välttämättä parannettava jottei menisi rikki.
Harrasteautoa taas roplataan ja muutellaan myös muuten kuin välttämättömyyksien edessä. Meikäläisen rojektit ovat hyvä esimerkki tästä. Jos haluaisin päästä helpoimmalla, hommaisin todennäköisesti Rav:in.

Sormet vaan syyhyävät päästä toteuttamaan kaikenlaisia omia visioita, jonka seurauksena auto yleensä seisoo aina välillä erimittaisia aikoja, kuten nyt toivottavasti väliaikaisen inspiraation puutteen vaivaamana.

Jos auton statusta ei ole heti päätetty, ne vääjäämättömästi luisuvat tuonne kilpa-harrasteprojektien puolelle. Rajanveto on vaikeaa esim. Åken tyylisessä tapauksessa jossa auto on nyt toki valmis, mutta rakentamista oli heti alussa paljon. Tällöin rakentaminen saattaa jäädä vaiheeseen ja autolla ajetaan ns. keskeneräisenä välillä vähän jotain puuhastellen ja johan ollaan luisuttu harrasteprojektin puolelle.

Eihän tässä muuta kaivattavaa olekaan kuin suolauksen lopettaminen (mihin sitä nelivetokuski tarvitsee :) ) niin ei tarttis olla jatkuvasti hitsaamassa reikiä autosta umpeen. Kyllähän sitä tekniikan kanssa jaksaa puuhastella, ruostehommat vain ovat lievästi sanottuna syvältä.

Jatkakaamme hedelmällistä keskustelua. Lisäksi projekti- tahi remontti/kunnossapitokertomuksia kaivataan esim. audeista ja RAV:eista

-Ville
samoilija
Posts: 2
Joined: Tue Oct 12, 2010 8:54 am

Post by samoilija »

Meikäiläisen kohdalla auto tulisi olemaan ehdottomasti myös harrasteauto. Eli varustelupuoli & tekninen ropaaminen kiinnostaa myös. Lisäksi se tarvittaessa palvelisi myös huonojen teiden kuljettimena, etenkin talvella.

Eli Ranskiksella ainakin erottuisi massasta, pistetään mieleen :wink:
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Post by Åke »

Listalta puuttuu vielä Ford Sierra 4WD.

Plussana ymmärtääkseni vahva neliveto, mutta miinuksena armoton kömpelyys. Ei ole omakohtaista kokemusta kylläkään, joten joku vois vahvistaa jos omaa kokemusta?
mikky
Posts: 305
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:14 am
Location: Riihimäki

Post by mikky »

samoilija wrote:Onko kokemuksia ranskalaisesta as-autosta, kehtaako joku ajaa sellaisella
Tuli aloiteltua autosuunnistusta kolmella eri AX:llä, jotka palvelivat myös työmatkakulkineina. Mikäli jostain löytyy 92-94 AX 14 niin siinä on sopiva peli kun laittaa hyvät renkaat ja ja eteen panssarin. Maavaraa saa vähän helposti etujouset vaihtamalla ja takajousien asentoa muuttamalla. Perän voi säätää vaikka reilumminkin ylös, jolloin vetäville pyörille tulee lisää painoa ja kääntyvyys vähän paranee ja ohjaus kevenee. Nuo uudemmat AX:t ovat yllättävän ruosteettomia ja niitä saa hintaluokassa 300-1000 euroa, joista yleensä kannattaa pitäytyä tuon yläpään vähemmän ajetuissa ja hyvin pidetyissä. Vieläkin harmittaa kun myin pois -91 loppuvuotisen 1,1-litraisen, joka liikahti jo mukavasti ja kulutus arkiajossa 5l/100km ja kisa-ajossa 6-7l/100km.

Nyt ajelen 4WD Corolla sedanilla, joka on Suomessa melkoinen harvinaisuus. Ruoste on pahin ongelma. Tekniikka on hyvää. Ei olisi ollut oikeaa tarvetta nelivedolle, mutta olin sellaista jo muutenkin mielinyt, joten tuo tuli palaneen 4WD Vectran tilalle. Vectrassa joku tyyppi-palamis-vika. Vectra oli mukavan tehokkaan oloinen Corollaan verrattuna.
jari willner
Posts: 251
Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
Location: jyväskylä

Post by jari willner »

Åke wrote:Listalta puuttuu vielä Ford Sierra 4WD.

Plussana ymmärtääkseni vahva neliveto, mutta miinuksena armoton kömpelyys. Ei ole omakohtaista kokemusta kylläkään, joten joku vois vahvistaa jos omaa kokemusta?
jonkinasteisia laatikko ongelmia näissäkin, johtuneeko sitten liiallisesta virittämisestä. osien saanti kai jo näissäkin ongelma.
erään siviiliharrastajan projektia seuranneena tämmöistä tietoa 8)
martinm
Posts: 15
Joined: Tue Nov 17, 2009 8:33 pm
Location: Pedersöre

Luotettava kilpailuauto ei harrasteauto

Post by martinm »

Baas 009 wrote:Noniin, saatiinhan tähänkin keskusteluun eloa.. :)

Hyviä kommentteja ja kokemuksia.

---

II-korista tehty Country-malli on AS-mielessä ihan yhtä hyvä tai huono kuin normi 4wd-syncro, apurungon takia maavaraa ei ole juuri ollenkaan enempää kuin normiversiossa. Karjarautaa ja valoja jne. on toki vähän jo valmiiksi.
Countryeja löytyy sopivasti nettiautosta ja minusta perässä ajaneena :wink: maavaraa näyttää täysin riittävältä.

Baas 009 wrote:Jatkakaamme hedelmällistä keskustelua. Lisäksi projekti- tahi remontti/kunnossapitokertomuksia kaivataan esim. audeista ja RAV:eista

-Ville


Jo sen verran istuttu Audin kyydissä Youtubessa :) että olisi kiva saada jotain vinkkejä Audien rakentamisesta AS-käyttöön.


Nettiautosta löytyy myös tarjonta Mitsu Galanteista. Miten tämä malli soveltuu AS-käyttöön?

Huomasin myös että Saksasta löytyy Suzuki Swift 4WD Suburu. Onko kellään tietoja tästä mallista ja sen tekniikasta?
joteam1
Posts: 89
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:37 am

Post by joteam1 »

Tuolta kohtuuhintainen kilpuriaihio http://www.nettiauto.com/audi/90/3584405
EsaT
Posts: 71
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:15 am
Location: Lemu

Post by EsaT »

joteam1 wrote:Tuolta kohtuuhintainen kilpuriaihio http://www.nettiauto.com/audi/90/3584405
No ei oo ainakaan hinnalla pilattu! Kyseessä on vielä mallisarjan toiseksi tehokkain (160hv) kone.
RoadRacing
Posts: 2
Joined: Sun Jan 30, 2011 1:51 pm

Post by RoadRacing »

Tästä ehdottomasti aihio teille! :)

http://www.autosuunnistus.net/phpBB2/vi ... php?t=1063

GTI Sunnyn alusta osat menee, yms. :)

Valmiiksi jo hieman korkeampi kuin normi Sunny.

Soittele 044-5253528
Post Reply